A BKV-nál ugyan van létszámhiány, de az nem éri el azt a mértéket, hogy bármiféle szolgáltatás korlátozására szükség lenne, a társaság energiaköltsége a tavalyihoz képest a duplájára nőtt, jövőre pedig meg is háromszorozódhat, a 3-as metró teljes vonalán 2023 második negyedévében indulhat majd meg a forgalom – mondta el a BKV vezérigazgatója hétfőn budapesti háttérbeszélgetésen.
Bolla Tibor közölte, a nyár folyamán olyan drasztikusan csökkent az autóbuszvezetők létszáma, hogy ha a tendencia folytatódott volna, akkor akár az a szolgáltatás korlátozását okozhatta volna. Ugyanakkor augusztusban ez a tendencia lelassult, és ha nem csökken tovább a járművezetői állomány, akkor zavartalanul fenntartható a szolgáltatást – mondta. Hozzátette: a BKV-nál 9500-an dolgoznak, jelenleg több mint kétszáz dolgozó hiányzik.
Az energiabeszerzésekről szólva Bolla Tibor elmondta, a BKV minden energiafajtát piaci áron vásárol, éves szerződésük van villamos energiára és gázra. Villamos energiát – a mostani árakhoz képest – “nagyon jó áron” vásárolnak – jegyezte meg.
Megjelent hírekre reagálva elmondta, a jövő évre vonatkozóan nem igaz az, hogy nem akarnak villamos energiát szállítani a BKV-nak. Nem azért lett eredménytelen a tender, mert nem volt ajánlat, hanem azért, mert volt benne egy maximum ár, és ez az emelkedések miatt csak az 50 százalékát tette ki a mostani piaci árnak – mutatott rá.
Bolla Tibor közölte, kiírnak egy újabb tendert, és úgy gondolják, hogy biztosan kapnak majd ajánlatot. Ugyanakkor már nem éves, hanem negyedéves beszerzésekre írnak ki tendert, mert ha konszolidálódik a helyzet nem akarják a mostani magas áron egy évre lekötni a villamosenergia beszerzését. Felvették a kapcsolatot a MÁV-val azért, hogy esetleg egy közös beszerzést folytassanak le – mondta.
Közölte azt is, hogy gázra jövő őszig van aláírt szerződésük, és itt nem okoz semmi gondot a beszerzés. A társaság éves teljes energiaköltsége tavaly mintegy 20 milliárd forint volt, idén megközelíti a 40 milliárdot, és ha maradnak a jelenlegi árak, akkor jövőre 65-70 milliárdra nőhet – mondta Bolla Tibor.
Szólt arról is, a 3-as metró esetében jelenleg nincsen alkatrészhiány, jövő nyárig egészen biztosan nem lesz gond ugyanakkor dolgoznak azon, hogy az orosz beszerzési forrásokat más úton kiváltsák. Közölte, a BKV többféle jogcímen érvényesíti követelését az orosz Metrovagonmasszal szemben, nem mondanak le semmiféle követelésről. Peresítették a követelésüket, és ez már több mint 23 millió euró tesz ki. Továbbá az összes bankgarancia lehívását elindították, 13 tényleges lehívása megtörtént 3,5 millió euró értékben – mondta el Bolla Tibor.
Kitért arra is, hogy a BKV üzleti tervébe bele van építve egy 14 milliárd forintos energiaár-kompenzáció, az ügyben a főváros tárgyal a kormányzattal. Ez az összeg egyébként – az áram kivételével – már nem is fedezi energiaköltségeiket – jegyezte meg a vezérigazgató.
Közölte, vizsgálják, hogy tudnak télen kevesebb energiát felhasználni fűtésre. A BKV székházának felfűtése idén 160-170 millió forint lenne, ez az összeg tavaly 22 millió forint volt. Vizsgálják azt is, hogy lehet-e épületrészeket, vagy esetlegesen időszakosan az egész épületet lezárni és máshonnan ellátni a feladatokat – mondta Bolla Tibor. Közölte azt is, jövő év második negyedévében a 3-as metró teljes vonalán megindulhat a forgalom.
Tüttő Kata főpolgármester-helyettes kérdésekre válaszolva arról beszélt, a közösségi közlekedés alapvető problémáját nem az energiaválság okozza, hanem az, hogy annak fenntartása “nem áll biztos lábakon”.
Az állam “apránként kivonult” a főváros közösségi közlekedésének finanszírozásból: a nagyjából 200 milliárdos kiadásból 12 milliárdot vállal az állam, az utasoktól nagyjából 50 milliárd forintot folyik be, míg az összes többit a fővárosnak kellene “beletenni” – mondta, hozzátéve, hogy ezzel nem lenne baj önmagában, de a főváros adóbevételei “nem maradnak a városban, hanem az államkasszába folynak”. Tüttő Kata azt mondta: a helyben maradó iparűzési adó még a közösségi közlekedés fenntartására sem elég.
A villamosenergia kapcsán a főpolgármester-helyettes arról beszélt, hogy Budapesten a jövő évben is lesz közvilágítás, járni fognak a villamosok és a metrók, ugyanakkor – úgy fogalmazott – “van egy olyan típusú félelme, hogy a magyar kormány azért nem segíti ki az önkormányzatokat olcsó paksi árammal, mert az energiaválság árnyékában az önkormányzatiság teljes felszámolását szeretné bevégezni”.
Héri József, a BKV Metró Üzemigazgatóság vezetője kérdésekre válaszolva elmondta: a 3-as metróvonalon január 21-i éjszakai balesetben megsérült kocsik közül az orosz szakemberek felmérése szerint egyet biztosan selejtezni kell. Az érintett kocsik javítása várhatóan októberben kezdődik majd Magyarországon – közölte.
Elmondta azt is, a kocsik rozsdásodásának “felszámolása megállt”, nincsenek még meg a szükséges szerződések, valamint jelenleg nincs is itt szerelő Oroszországból.
Forrás: MTI, Fotó: Horváth Péter Gyula/PS
Carolus
2022-09-19 at 23:49
Leszerelték a kukákat, leszerlték a bkv-automatákat, ritkították a járatokat. A nagy projekteket sokkal kisebb volumenben, viszont sokkal drágábban csinálják. Elmulasztották az idősotthonok fertőtlenítését, az ott lakó idősek orvosi ellátását, mindezeket az állam tette meg és finanszírozta meg a főváros vezetése helyett. A háziorvosi ellátást és a rendelők működését is az állam fizeti a főváros helyett. Tarlós István alatt minden feladatot el tudott látni a fővárosi önkormányzat, és még megtakarítás is volt.
Hova tette a nem tisztelt fővárosi vezetés a sok kiszivattyúzott pénzt?!!
III
2022-09-19 at 18:55
Azért Karácsony főpolgármester úr köszönetet mondhatna Brüsszeli barátainak, amiért ilyen jól megoldották az energiakérdést az Unióban.
Szankciók, gázár tőzsde stb..
Ott is olyan hozzáértők ülnek mint itthoni párttársaik.Legalább annyira értenek hozzá.
Tanulhattak volna a korábbi szankciók hatásaiból, semmit nem értek el, csak annyit, hogy az oroszok mindentől függetlenítették magukat.
khm
2022-09-19 at 18:07
A liburnyákok mindig fejőstehénnek tekintették a fővárosi tömegközlekedést.
demszki is jól megfejte. ez az izé is. És gondolom a többieknek is csurrantottak.
Ungarn über alles !
2022-09-19 at 16:38
nézem mekkora lapát keze van ennek a lób*szó állatnak – csak a lapát hiányzik belőle !
…meg a szívlapát nyoma a pofájáról
Orientál
2022-09-19 at 16:32
Karácsony neked mire kellenek a rengeteg tanácsadóid ,mert pofátlanul szinte az összesnek 80 ,60 , … százalékkal emeltétek a havi bérüket ,pofátlan parazitákként lopjátok a budapestiek milliárdjaikat. – Rá is b@sztatok ismét a multhét végén megtartott 2 kerületi önkormányzati időközi választásokon. Nagyobbat buktatok mint a kommunista Rottenbiller elvtársatok.
Antónia
2022-09-19 at 15:30
Felfelé mutogat a tesze-tosza önkormányzat.
Tüttő és a többi pártkatona tegye vissza azokat a milliókat, amiket kivettek a kasszából!
Papamaci
2022-09-19 at 15:29
A MÁV sem áll a helyzet magaslatán, de isten őrizz,hogy közösködjenek ezekkel.