Cegléd számára lesújtó eredménnyel zárult a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium szabálytalansági vizsgálata, a döntés értelmében ugyanis a városnak több mint félmilliárd forintnyi pályázati pénzt kell visszafizetnie az államnak, bár a döntés ellen még lehet fellebbezni. Az indoklás prózaian összefoglalva igen egyszerű: az eredetileg vállalkozásösztönzésre, iparipark-fejlesztésre elnyert és rendelkezésre álló összegből 6,5 év alatt nem sikerült megvalósítani a fejlesztést. Pedig az elején minden jól alakult, másfél év alatt tervezték befejezni az építkezést. Ekkor azonban a ceglédiek úgy döntöttek, hogy ellenzékire cserélik a városvezetést 2019-ben. Innentől aztán megindult a halogatás, a késlekedés, ami már az illetékes minisztériumnak is szemet szúrt, hiszen a gazdaságélénkítésre szánt állami pénzből illenék akkor gazdaságot élénkíteni. Na, hát ez nem sikerült. Ha pedig Cegléd fellebbezni is elfelejt, fizetnie kell.
Az ügy előzménye, hogy az akkor még jobboldali vezetésű Cegléd közgyűlése 2016. június 23-án hozta meg azt a döntést, hogy részt vesz a Versenyképes Közép-Magyarországi Operatív Program igen kedvező, önerőt nem igénylő pályázatában, amelynek elnyerhető összege mintegy félmilliárd forint volt. Az önkormányzat a tervek szerint az Északi Ipari–Kereskedelmi Övezetben, a meglévő ipari park szomszédságában új ipari területek kialakítását tervezte megvalósítani:
- új utat kívánt építeni a könnyebb közúti megközelíthetőség végett;
- teljesen közművesített telkeket alakított volna ki;
- úgynevezett vállalkozóbarát szolgáltatóházat épített volna, amely az ügyintézésben, kapcsolattartásban segítette volna az újonnan betelepülő vállalkozásokat.
A támogatás elnyeréséről szóló döntést 2017. június 15-én hagyták jóvá, a támogatási szerződés 2017. június 27-én lépett hatályba, innentől kezdett tehát ketyegni az óra. A fejlesztésre Cegléd városa különben egészen pontosan 649 998 000 forintot nyert el. Ahogy az lenni szokott, ilyenkor megkezdődik a projekt tervezési fázisa, adatszolgáltatások bekérése, ugyanakkor az útépítés, a magasépítés, az ivóvíz, a szennyvíz, a csapadékvíz-hálózat, a hírközlési alépítmények és az elektromos kiváltások tervei, tervezői költségvetései 2019. év második felére elkészültek és rendelkezésre álltak. Még Földi László jobboldali polgármestersége idején elkészültek a közbeszerzési eljárás lefolytatásához szükséges dokumentációk, amelyeket jóvá is hagytak és közzétételüket engedélyezték.
Elkészült egy út, csak éppen elfelejtették átadni a forgalomnak
A közbeszerzési kiírásokra ugyanakkor már Csáky András, az ellenzék által támogatott, függetlenként indult polgármester idején, 2019 végén került sor. Érvényes ajánlat csak az útépítésre érkezett, így a többi munkára 2020 januárjában ismét ki kellett írni a közbeszerzési eljárást. Ezzel még önmagában probléma nem is lenne, de az önkormányzat szerencsétlenkedése, időhúzása már ekkor megmutatta jeleit. Kezdjük a sikeresebbnek tűnő útépítés kérdésével, hiszen a ceglédi önkormányzat is azzal az indokkal próbálta tovább húzni az időt, hogy az legalább megvalósult, így az egész beruházásnak lényegében a 63 százaléka már kész. Ez igaz, de hogyan? Az útépítésre a felek 2020. április végén kötöttek vállalkozási szerződést nettó 323 982 578 forint értékben. Az útépítést elnyerő Colas Út Építőipari Zrt. egy 2022. májusi közbenső helyszíni ellenőrzés megállapításai szerint be is fejezte a munkát. Az út tehát elkészült, pusztán egy probléma akadt vele, hogy 2022 májusa óta nem sikerült forgalomba helyezési engedélyt szerezni rá. Az erre vonatkozó kérelmet az önkormányzat csak 2024. március 13-án nyújtotta be a közlekedési hatósághoz annak ellenére, hogy egyes vállalkozók már az önkormányzat tudtával használták is.
A slendriánság csúcsait hódította meg a városvezetés és a kivitelezők is
Az út tehát megvolt, maradt még feladatként a közművesítés és a szolgáltatóház megépítése. Az önkormányzat hozzáállását jól jellemzi, hogy miközben a projekt fizikai befejezésének eredetileg tervezett napja 2023. június 30., a záró kifizetési igénylés benyújtásának határideje pedig 2023. szeptember 30. volt, az önkormányzat 2023. október 12-én még csak ott tartott, hogy végre egy sikeres nyílt eljárást bonyolított le az ipari területek közműveinek kiépítése tárgyban. Itt most idéznénk a vizsgálati eredményből, amely szerint a három részes eljárás eredményeként 2023. december 11-én a felek aláírták a vállalkozási szerződéseket:
- rész (csapadékvíz-elvezetés) Vállalkozó: Közmű-Alagút Zrt.; szerződéses ár: 51 391 088 forint + áfa; teljesítési határidő: 30 nap (2024.01.10.)
- rész (ivóvízvezeték-kiépítés) Vállalkozó: Közmű-Alagút Zrt.; szerződéses ár: 29 986 243 forint + áfa; teljesítési határidő: 30 nap (2024.01.10.)
- rész (szennyvízelvezetés-kiépítés) Vállalkozó: Böjtös-Bau Kft.; szerződéses ár: 83 677 650 forint + áfa; teljesítési határidő: 30 nap (2024.01.10.)
A műszaki ellenőr 2024. március közepén (!) készült jelentése szerint ugyanakkor
- a csapadékvíz-elvezetés készültsége 18 százalékos volt;
- az ivóvízvezeték-építés készültsége 30 százalékos volt;
- a szennyvízelvezetés-kiépítés készültsége 8 százalékos volt.
Azaz az említett cégek az eredetileg vállalt 30 napos munkavégzést jócskán túlhaladva is csak éppenhogy csinálgattak valamit, az önkormányzat pedig láthatóan nem noszogatta őket különösebben.
Lényegében a projekt célja nem tudott teljesülni
Ráadásul 2024 februárjában az önkormányzat arról tájékoztatta a minisztériumot, hogy a szolgáltatóház építésének neki sem kezd, annak az árát inkább visszafizetné. Feltehetően annyira elszálltak addigra az árak, hogy a forrás, ami még elég lett volna, ha időben elkezdik az építkezést, az 2024-re már édeskevés volt. A minisztérium már ekkor megállapította, hogy mivel a projekt megvalósítási időszakában csak az út épült meg,
az ingatlan közművesítése és a szolgáltatóház felépítése elmaradt, a Kedvezményezett nem tett eleget a pályázati felhívásban vállalt célkitűzésnek (a helyi gazdaságfejlesztéshez szükséges üzleti infrastrukturális háttér fejlesztése), mivel a tervezett ipari park jelenlegi formájában nem alkalmas a betelepülő vállalkozások fogadására.
A végsőkig alkudozott a ceglédi önkormányzat, csak hogy lezárják a torzóban maradt projektet
Azaz az időhúzás, a nemtörődömség, a határidők folyamatos tologatása itt már a körmére égett a ceglédi városvezetésnek. Ugyanakkor még 2024 áprilisában is megpróbálták menteni, ami menthető, mivel néhány észrevétellel megpróbálták a minisztériumnál elérni, hogy a projektet egyes részleteiben zárják le. Indokaik szerint például
- az új út építése még a 2020. évben elkészült, amelynek a projekthez viszonyított mértéke 63 százalék. A forgalomba helyezési engedély megszerzése jelenleg folyamatban van.
- a közműfejlesztésekre vonatkozó kivitelezési szerződések 2023-ban kerültek megkötésre, az előrehaladottságának mértéke összességében 20 százalékos, ennek ellenére a megkötött szerződéseket fel fogják bontani és nemzeti nyílt eljárásrend keretében 5 vállalkozás meghívásával kerül lefolytatásra a közműfejlesztés hiányzó részeire a közbeszerzési eljárás. Cegléd Város Önkormányzata vállalta volna, hogy a projektbe betervezett közműfejlesztést saját forrásból megvalósítja.
Tehát, hogy értsük: az önkormányzat pusztán az út elkészültére való hivatkozással próbálta lezáratni a pályázatot, a közművesítés kínos elmaradására pedig nagyvonalúan ráígérték, hogy akkor majd azt ők kifizetik, ha egy meghívásos közbeszerzési eljáráson nyertes cég/cégek végre befejezi/befejezik azt. A pályázat lezárásának hiánya ugye azzal a veszélyel fenyegetett, hogy előbb-utóbb a minisztérium visszaköveteli a több sebből vérző és sehol nem álló fejlesztésre már jó előre átutalt pénzt. Mint fentebb már írtuk, ez végül be is következett, bár az önkormányzatnak még van fellebbezési lehetősége.
Akadna olyan befektető, akinek még így is simán megérné átvenni a várostól az aranytojást tojó ipari parkot
Mindenesetre mindennél árulkodóbb a ceglédi városvezetés előbb idézett mentegetőző indoklásának második fele, amely szerint azért kérik a minisztériumtól a projekt részbeni lezárásához való hozzájárulást, mivel
a projekt gerincét alkotó út építése az eredeti pályázati határidőn belül megtörtént, az elkészült út a valóságban már használatban van, hiszen az ipari parkot és a 311. sz. főutat köti be a mindennapi teher- és személyi forgalomba. A 311. sz. főút közeli időpontban kezdődő rekonstrukciója miatt további jelentős forgalomnövekedés várható a megépült úton, a fejlesztett terület hasznosítására már van érdemi jelentkező, aki egy jogilag tiszta ügyletű fejlesztett területet kíván megvenni, még úgy is, hogy nincsen közművesítve a terület.
Azaz, hogy értsük: már most akadna olyan beruházó, aki úgy is pénzt adna a területért, hogy még csak közművesítve sincs, mert ekkora hasznot lát benne. Érthetetlen, hogy akkor a ceglédi városvezetés miért nem lát a projektben annyi fantáziát, hogy időben befejeztessen a fentiek alapján 30 nap alatt is elvégezhető munkákat. Talán sosem fogjuk megtudni a kérdésre a választ, főleg, ha Cegléd még fellebbezni is elfelejt. Mert akkor fizetnie kell…
Facebook
Twitter
YouTube
RSS