Az Origo már több alkalommal is beszámolt róla, hogy a Facebook durván cenzúrázza a jobboldali tartalmakat, akadályozza, vagy kifejezetten megtagadja azok hirdetéseinek a közzétételét, és mondvacsinált okokra hivatkozva tilt le jobboldali újságírókat. Választási kampányokban a nemzeti-konzervatív oldallal szemben a Facebook mindig magasabb szintre emeli a cenzúra fokozatát, de ami történt a mostani önkormányzati választási kampányban, az kétségtelenül mindenen túltett – írja az Origo.
Az Origo az elmúlt hetekben elsősorban a hirdetések területén tapasztalt a korábbinál sokkal jelentősebb és gátlástalanabb cenzúrát a közösségi médiában. “Érdekes módon” a hirdetések közzétételét most jelentősen korlátozta a Facebook.
Napokig várakoztatták a cikkeket, hátha három nap múlva már kevésbé aktuális
Az történt, hogy a Társadalmi kérdésekről, választásokról vagy politikáról szóló hirdetések nevű opció – valami fura oknál fogva – nagyon lassan bírálta el az Origo hirdetéseit. Bármely más, nem politikai tartalmú cikk – tehát például celebekről, sportról, vagy kultúráról szóló témák – hirdetése sokkal hamarabb átment a rendszeren. Az nem érdekelte a Facebookot – állítja a portál. A választás hetében a Facebook érezhetően mindent elkövetett, hogy megakadályozza, hogy az Origo hirdethessen. Sem a jogi, sem a gazdasági racionalitás nem érdekelte a Facebookot, csak az, hogy szinte kizárólag a balliberális gondolatok jussanak el a választókhoz. Hiszen információnk szerint a többi, nem ellenzéki médium is csak rendkívüli nehézségek árán tudott hirdetni – fejti ki az Origo.
A PestiSrácok esetében sem hagyták, hogy politikai tartalmú cikkeket hirdessen
Az Origo is beszámolt róla, hogy ugyanez a helyzet állt elő a PestiSrácok Facebook-felületén is. Huth Gergely a lapnak elmondta:
a pálya az ellenzéknek lejtett a közösségi médiában, különösen a Facebookon; a jobboldali híreket és az ellenzékről szóló leleplező cikkeket teljesen kiszorították, 48 óránál is többet kellett várakozni a politikai tartalmú hirdetéseknél a korábbi 15-30 perc helyett, ráadásul egyes hirdetéseket el sem bíráltak, tehát így nem lehetett azokat meghirdetni. Azaz nem engedték, hogy megjelenjen.
Huth Gergely elmondta az Origónak, hogy természetesen az általa írt régi cikkek, amelyekért “karanténba helyezték”, rendben voltak, tehát szó sem volt bennük gyűlöletbeszédről, amire hivatkozva letiltották.
A gyűlöletbeszéddel az is a probléma, hogy az ellen nem lehet fellebbezni
– hangsúlyozta. A Facebookon ráadásul új hirdetési lehetőségeket kapott az ellenzék, például Messenger-hirdetést, amit a PestiSrácoknak nem engedett meg a közösségi oldal. Huth Gergely szerint a külföldi szavazók mellett a Facebook is beavatkozott a magyar önkormányzati választásokba.
Következtetésként levonhatjuk, hogy a Facebook egyértelműen az ellenzéket segítette a kampányban, ami nyílt beavatkozásnak minősül a választási folyamatba.
Forrás: Origo; Fotó:sott.net
Facebook
Twitter
YouTube
RSS