Pesti Srácok

Szükséges egy új, hatodik generációs európai vadászrepülő fejlesztése

Szükséges egy új, hatodik generációs európai vadászrepülő fejlesztése

Németország és Franciaország még 2017-ben elhatározta, hogy egy új generációs harci repülőgépet fejleszt ki. Ehhez a programhoz csatlakozott most Spanyolország. Az angol rövidítéssel NGF (New Generation Fighter) kódjelű gép fejlesztése feltehetően húsz évig fog tartani, és az első tesztrepülések a 2020-as évek végén várhatóak.

Lényeges körülmény, hogy Nagy-Britanniát nem vonták bele a programba. Sőt, az Egyesült Királyság egy saját típuson dolgozik, amelynek a neve „Tempest”. Ez is egy hatodik generációs katonai repülő lenne, és úgy tűnik, hogy a fejlesztése jóval előrébb tart, mint a másik európai gépé. Macron francia elnöknek ez a párhuzamos fejlesztés nem tetszik. Ahogy fogalmazott: „az európaiak közti verseny nevetséges, csak a kínaiaknak és az USA-nak kedvez”. Európa szeretné katonai téren megőrizni a függetlenségét, amelyhez feltétlen szükség van saját katonai repülőgépiparra.

Mindenki előrébb jár, mint Európa

Ezeknek a terveknek akár örülhetünk is, mint európaiak, de azért kicsit elhamarkodottnak tűnik ez a "hatodik generációs" fejlesztés. Ugyanis Európának még ötödik generációs vadászgépe sincs. Ezért, hogy behozzák a lemaradásukat, egyből két osztályt ugranának felfelé. Sok szakértő szerint ez azonban technikailag kivitelezhetetlen. A világon valójában jelenleg csupán 3 országnak van ötödik generációsnak igazán nevezhető vadászgépe: Amerikának ott van az F-35-ös, amelyet már hadrendbe is állítottak, Kínának és Oroszországnak pedig csak korlátozottan áll a rendelkezésre a J-20-as, illetve a Szu-57-es. Ezek a programok még nincsenek befejezve, és úgy tűnik, hogy az utóbbi két ország jelentősen le van maradva ezen a területen az amerikaiak mögött. Még az F-35-ös is mindenféle "gyermekbetegségekkel" küzd. Már a tervezésekor is azt mondták, hogy ez lesz az utolsó, pilóta által irányított harcirepülő-generáció.

PestiSracok facebook image

Ellenérvek

Egyébként arról sincs még konszenzus, hogy valójában mit jelent a "hatodik generációs" elnevezés. A szándékok szerint ezek a gépek képesek lesznek együttműködni drónokkal és adatokat megosztani egymással (a jelenleginél sokkal fejlettebb és biztonságosabb módon). Ehhez létrehoznának valamiféle katonai felhőt, amelyben tárolnák az információkat. Az angolok ennél tovább mennek: ők egyenesen egy pilóta nélküli verziót kívánnak létrehozni, és a gépek irányítását valamiféle mesterséges intelligencia végezné majd. És ezek a gépek már nemcsak kinetikus fegyverekkel rendelkeznének, hanem valamiféle energiaalapú csapásmérő eszközzel is. Itt kell gyorsan leszögezni: ezek a rendszerek és fegyverek még nem léteznek, és senki sem tudja, milyenek lesznek, ha elkészülnek. Tulajdonképpen még csak a prognosztizált fejlesztési eredmények alapján zajlik valamiféle előzetes tervezés. Ezek a gépek már képesek lennének szuperszonikus rakéták indítására is, ilyen rakétákkal jelenleg azonban csak az oroszok rendelkeznek; még az USA sem állított hadrendbe ilyen fegyverrendszert.

És az érvek

Persze amellett is vannak szép számmal érvek, hogy az európaiaknak végül sikerül ezt megcsinálni. Ott van például az Airbus, amely kiváló technológiai háttérrel és tapasztalatokkal rendelkezik, és egy jól menő nemzetközi, európai óriásvállalkozás. Az automatizálás terén is különleges tapasztalataik vannak. Sőt, amióta a Boeingek időnként lezuhannak, azóta akár az is kijelenthető, hogy a kereskedelmi célú repülésben a világpiac vezető márkája az Airbus. Vagyis Európa – az angolokat is beleértve – nagyon jó a repülőgép-gyártásban. (Az Airbus hajtóműveit az angol Rolls-Royce cég szállítja.) Ez azt is sugallhatja, hogy esetleg sikerül átugrani a technológiai szakadékot, és kifejleszteni egy "még újabb", öt és feledik vagy hatodik generációs harci repülőgépet.

Addig azonban a NATO-tagok "kénytelenek" beérni az amerikai F-35-ösökkel. Ezeknek a beszerzése már felmerült sok országban, beleértve Magyarországot is. Azonban a rövid távú üzleti haszon, a geopolitikai érdek, az éppen regnáló hatalmi elitek aktuális manőverezése és sok minden más is felülírhatja a technológiai, és sokszor még a józan katonai érdekeket is. Például a NATO második legnagyobb hadseregével rendelkező Törökország azon gondolkozik, hogy az orosz Szu-57-esek beszerzése mellett dönt. Ez azonban már egy másik történet.

Ajánljuk még

Vajon minek és hogyan állított ki százegy kutyaútlevelet a határzár idején az állatorvosi praxisát szüneteltető Hadházy Ákos? - Frissítve: reagált Hadházy

Exkluzív 2021 március 23.
2020 januárja óta összesen száznál is több kutyának állított ki útlevelet Hadházy Ákos, a két pártot már elhagyó, jelenleg független országgyűlési képviselő, aki leadott vagyonnyilatkozata szerint hivatalosan szünetelteti állatorvosi praxisát – tudta meg a PestiSrácok.hu. A helyzet több szempontból is kínos: először is, az országgyűlési képviselők jogállásáról szóló törvény szerint parlamenti képviselő kereső tevékenységet nem folytathat, még ha valamilyen szellemi tevékenységet végez is, azért pénzt nem fogadhat el. A kisállat útlevél kiállítása azonban nagyon is pénzbe kerül, az okmányt kiállító állatorvos is kötelezően fizet ezért a kamarának. Ha saját cégen keresztül jutna a tevékenysége ellentételezéséért pénzhez egy honatya, azt is be kell jelentenie az Országgyűlés elnökének. Csakhogy Hadházy Ákos – úgy tudjuk – nem ezt jelentette be, hanem az ellenkezőjét, hogy szüneteltetni a praxisát. Mellesleg ezt saját kézírással is leírta és ellenjegyezte, a vagyonnyilatkozatában. Ha mindez nem lenne elég, még egy kérdés felvetődik: mégis kinek, kiknek és miért állít ki valaki több mint száz kutyaútlevelet a koronavírus-járvány kellős közepén, amikor szinte az egész világ zár alatt van és az emberek sem utaznak. Cikkünk megjelenése után válaszolt kérdéseinkre Hadházy Ákos, aki a tőle szokásos diktatúrázás, orbánozás, fideszezés mellett elárulta: annyira szeret állatokat gyógyítani, hogy ingyen is megteszi, sőt, a jelek szerint az útlevelek kiállításakor szívesen megfizeti a kötelező illetéket is. A képviselő válaszát kérésére változtatás nélkül közöljük.

Nincs kezelhetetlen gyerek, csak meg kell tanulnunk nevelni – PS-interjú Beszédes Henrietta gyermeknevelés-specialistával

Exkluzív 2021 december 29.
Nem vagy rossz anya, és nincs olyan, hogy kezelhetetlen gyerek – vallja Beszédes Henrietta gyermeknevelési specialista. A kétgyermekes fiatal édesanya egészen új szemléletmóddal dönti le a sztereotípiákat és győz meg arról, hogy minden sokkal egyszerűbb a megoldás gyermeknevelési nehézségeinkre, mint eddig hittük. A legfőbb probléma, hogy senki sem mondja meg, tanítja meg, hogyan kell gyermeket nevelni, mi egyáltalán az, hogy nevelés – azt hisszük, ennek ösztönből kell jönnie. Találunk ugyan garmadával könyveket nevesebbnél nevesebb gyermekpszichológusok, szakemberek tollából, csak éppen a gyakorlatban valahogy nem úgy működnek a dolgok. Jön a patthelyzet, a mindennapos harcok és az önvád: nekem ez nem megy, rossz anya vagyok. Az sem túl nagy segítség, hogy oly könnyen ragasztanak bélyegeket a gyermekekre, mondják ki speciális nevelési igényűnek, nehezen kezelhetőnek, mert egyszerűen nem illik bele az átlagosba, a megszokottba, mert valamiért más. A megélt és ránk zúdított problémák özönében aztán a legfontosabbra figyelünk egyre kevésbé: hogy ki is az a gyermek, akit nevelünk, mit gondol, mit akar és miért, mi az, amitől egyedi, amitől különleges. Beszédes Henrietta szerint éppen ez lenne a lényeg és a kulcs az egyszerű neveléshez: látni, érteni és kibontakozni hagyni azt a másik emberi lényt, aki ránk bízta az életét, de attól az még az övé. Heni televíziós riporterből lett gyermeknevelési specialista. Édesanyaként és kommunikációs szakemberként jött rá, hogy a nevelés legfőbb eszköze pontosan az, amit a munkájában nap mint alkalmaz: a kommunikáció, a megértés és együttműködés.