Az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány legfrissebb elemzése szerint a világ fejlett országaiban az utóbbi évtizedekben egyre több az olyan pár, amely tudatosan dönt úgy, hogy nem nevel gyermeket, miközben két jövedelemből élnek. Ha így haladunk, a demográfiai helyzet egyre rosszabb lesz.
Az angolban dink (dual income & no kids) pároknak hívják a kétkeresős, gyermek nélküli párokat – ismertette az elemzés lényegét az InfoRádióban Erdélyi Dóra, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány szenior elemzője. Mint elmondta, több tényező is meghúzódik a jelenség hátterében. Egyrészt emelkedtek a fejlett országokban a gyermekvállalás oktatás, egészségügyi vagy éppen lakhatási költségei, de nőttek az alternatív költségek is.
Ez utóbbi az édesanyákat érinti a karrier megszakításán, az elmaradó kereseteken keresztül
– tette hozzá.
Erdélyi Dóra szerint az ország kultúrája, társadalmi berendezkedése is befolyásolja a gyermekvállalást azokban az országokban, ahol megfizethetőbb a gyermekgondozás, és ahol a gyermeknevelés egyenlőbben oszlik meg, ott magasabbak a termékenységi ráták. Erre példák az északi országok.
Magyarországon a 2022-es népszámlálási adatok szerint 183 ezer olyan, 15 éves vagy idősebb és házas nő élt Magyarországon, akinek nem volt élve született gyermeke. Ez az arány nem csupán a tudatos döntés miatt érheti el a 10 százalékos arányt. Az elmúlt években felmérések alapján közülük sokan meddőséggel is küzdhetnek
– mutatott rá.
Egyre később vállalnak gyereket a nők
Idehaza is egyre későbbre tolódik az első gyermekvállalás időpontja. Az elemző elmondta, az édesanyák átlagos életkora első gyermekük születésekor 2022-ben 29 év volt, míg 1980-ban 23 év.
A teljes termékenységi arányszám azonban javuló tendenciát mutat hazánkban
– húzta alá.
Ami a számokat illeti, a mélypontról 2021-re 1,59-re emelkedett ez az arányszám, de még nem éri el a reprodukciós 2,1-es számot – tette hozzá az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány szenior elemzője.
Forrás: Inforádió, fotó: ISO Republic
bl
2024-04-02 at 22:21
Az a baj ezzel az SZJA-ból fizetett nyugdíjjal, hogy 40 évet kell rá várni és 40 évre előre nem tervez senki ebben az országban, van aki még 4 napra előre se.
felnövő gyerekek SZJA-jából kell fizetni a nyugdíjat.
2024-04-02 at 21:01
“A megoldást már rég leírták: a felnövő gyerekek SZJA-jából kell fizetni a nyugdíjat.
Így a potyautasok és a deviáns gyerekgyártók is kiesnek, viszont aki hasznos polgárokat nevelt, megkapja a jutalmát.”
Ez ahelyes irány, ezt kell bevezetni – fokozatosan, figyelve a többiekre.
bl
2024-04-02 at 19:50
Az élet csúcspontja, amikor születik egy gyerek. Ez ma sincs másképpen. Minden más csak ennek a boldogságcunaminak a pótléka, a halvány másolata.
bl
2024-04-02 at 16:51
Van egy friss (1-2 éves) kutatás, ami megtalálta az alacsony születési ráta okát. Az ok pedig a gyerektelen nők számának növekedése. Amíg 1973-ban Olaszországban minden huszadik nőnek nem volt gyereke, addig mára ez az arány 5 nőből 2-nek nincs. De mindenütt másutt is hasonló jelenség figyelhető meg. aki már szül egy gyereket, az ugyanakkor valószínűséggel fog másodikat, harmadikat vállalni, mint a 70-es évek elején, de folyamatosan nő azok száma akik egyet sem szülnek.
ViAM
2024-04-02 at 14:46
“Grimmbusz”!
ND okosan, higgadtan érvel. Az Ön legutóbbi hozzászólásával teljes mértékben egyetértek, szó szerint nekem is ezen történések jutottak eszembe. A régi időkben nem családtervezés volt, hanem ahány jött, megszülték – kényszerből, mert hírből sem ismerték a védekezést, na meg aztán falun meg is szólták volna őket. Orvosra, gyógyszerre nem volt pénz, szerencsétlen gyerekek hullottak, anyjuk, apjuk 40 évesen öregemberként szinte mindentől megfosztva várta a halált a hátsó sufniban, ami be is következett.
Felesleges is folytatni, mert annyian írták meg az akkori kínkeservet, hogy el lehet gondolkodni rajta.
ND
2024-04-02 at 13:57
Egyébként egy jófajta OKOS ösztönző rendszerben a gyermektelen embereket (férfiakat és nőket egyaránt) ösztönzik 1 gyerek vállalására, az 1 gyermekes embereket ösztönzik a 2. gyerekre, a 2 gyermekes embereket ösztönzik a 3. gyermek vállalására, és a 3 gyermekes párokat ösztönzik a 4. gyermek születésére.
Grimmbusz
2024-04-02 at 13:52
ViAM:
A hozzászólásom még Ungarn Über Alles-éhez lett volna válasz, csak mire begépeltem megjelent az Öné… Amivel teljesen egyetértek..És igen, a “beteg gyerek” téma is kezd már unalmas lenni…Mert ugye ki menjen hétvégén, ünnepnapon dolgozni, ki vigye haza a melót éjszakára? A gyerektelen , mert az úgyis ráér otthon..Na ennyit az “élet végigbulizásról”
Azt is érdekes továbbgondolni, amit ND írt..
Persze, régen volt 8-10 gyerek, abból jó, ha 3 megérte a kamaszkort. Amúgy meg a föld szélén ástak egy gödröt, beletették a totyogót és mentek kapálni. Esetleg néha ránéztek él-e még. Az 5 éves meg vígan dolgozott a földeken meg az állatoknál segédkezett. Ma ugyanezekért azonnal kivégzőosztag elé állítana a családvédő. A gyermekvédelem már ott tart, hogyha nem semmisülsz meg teljesen mint egyéniség és mit közössségi ember, már rossz szülő vagy és nyilvános meghurcoltatás..
Ja, és azt se felejtsük el, hogy régen nem volt ennyi diagnosztizált down-kóros, aspergeres, sni-s, mindenreisallergiás, mozgásszervi torzulásos gyerek, aminek kezelése szintén felőrli a szülőket.
ViAM
2024-04-02 at 13:40
“Grimmbusz”!
Félreértés van! Míg aktív munkaerőként dolgoztam, sokszor a hétvégéim, az ünnepnapjaim arra mentek rá, hogy a lebetegedett gyerekeseket pótoljam. Aztán bejöttek friss frizurával, manikűrözött körmökkel, de a gyakorta beteg gyerek állapotáról nem esett szó. Na, erről ennyit.
ND
2024-04-02 at 13:40
Magyarországon 183ezer olyan HÁZAS nő él, akiknek nincs gyermeke. Tehát 183ezer olyan HÁZAS férfi IS él Magyarországon, akiknek nincs gyermeke. Magyarországon 366ezer gyermektelen HÁZAS EMBER él.
Manapság később házasodnak az emberek, később is vállalnak gyermeket, MAGYARORSZÁGON IS.
Szerintem a probléma kezelését a párkapcsolatokban élő, 20-30 éves NŐK és FÉRFIAK esetén kell elvégezni.
Nem erőszakkal, hanem az okok pontos feltárásával és megfelelő, igazságos ösztönzéssel.
És Grimmbuszra visszatérve, igaza van, ne rontsunk rá egymásra csak azért, mert AKÁRMILYEN OKBÓL KIFOLYÓLAG máshogy alakult az élete..
Vidéken pl. nehezebb még a pártalálás is, főleg ha értelmiségi az ember, a munkája meg vidékre köti valamiért az illetőt.
Megannyi érthető, megérthető oka lehet annak, ha valaki nem teljesíti az éppen aktuális társadalmi “normát”….egyesek pl úgy tartják, hogy ha egy párnak pl csak 2 gyereke van, akkor csak magukat reprodukálta a társadalomba, az még nem teljesítmény…nemhogy az 1 gyerek. Legalább 3 gyerek kell, az már teljesítmény…
Logikus
2024-04-02 at 13:23
Én azt már régóta mondom, hogy a gyermekvállalás elsősorban nem anyagi kérdés, hanem mentalitás kérdése!
Régen, amikor nem voltak munkahelyek, csak a földeken dolgoztak az emberek vállaltak 8-9 gyereket is. Most mindenkinek van munkahelye, egzisztenciája és mégsem vállalnak.
Grimmbusz
2024-04-02 at 13:17
Na, ment az egyik jött a másik.
Büntessünk, büntessünk, büntessünk…
ViAM
2024-04-02 at 13:15
😁😁😁 Magyarországon még a 200 ezret sem éri el azok száma, akiknek nincs gyereke.
Ungarn über alles !
2024-04-02 at 13:05
valahogy ki kell fundálni, hogy lehet a 25-ön túliakat a gyerekvállalásra ösztönözni, példáullan : gyermektelenségi adóval ! mert abszurdum hogy kétkeresős párok tömkelege, b*ik az ország gondjaira, kiröhögik a gyerekes családok gondjait, de mondjuk ha le kell perkálniuk a jövedelmük két gyerekre arányosított hányadát, hát mindjárt másként élveznék az élet örömeit
(csak emlékeztetőül: annó 18 és 25 közt vonták a fizetésekből a “honvédelmi hozzájárulást” azoktól akik bármi okból nem lettek bevonultatva – és kuss, nemszólt ellene senki épeszű emberfia)
Grimmbusz
2024-04-02 at 12:02
ez is jó:
” míg az anya, aki felnevel 3 értelmiségit, minimálnyugdíjon kínlódik, mert munka helyett jó járulékfizetőket nevelt.”
hah, az megvan hogy szellemi foglalkozásúként kevesebbet keresek, mint mondjuk egy 8 általánost végzett funkcionális analfabéta, aki kubikus melót végez vagy füvet nyír csak van egy rakás gyereke? 😀
Értelmiség……akkor a tanárok se tüntessenek, mert ezek szerint tönkre vannak fizetve mert éttermiségiek.
Grimmbusz
2024-04-02 at 11:56
szemüveges ember
2024-04-02 at 11:30
“Így a potyautasok és a deviáns gyerekgyártók is kiesnek, viszont aki hasznos polgárokat nevelt, megkapja a jutalmát.” –>> erről beszélek, látod? Mindeni aki nem a te normáid szerint él deviáns rohadék és dögöljön éhen, büntessük meg, büntessük meg!
Na ettől felháborító amit írsz.
Főleg hogy egy gyerektelen élete másból se áll csak azt lesi, hogy a gyerekeseknek ingyen jár egy csomó dolog amiért ő fizet (közlekedés pl)
” a karrierista gyermektelen picsa átbulizza az életét, utána mesés nyugdíjat kap” – hát, én nem vagyok karrierista. és rohadtul nem buliztam át az életem, egyszerűen rossz helyre születtem, nyaralni 30 éve voltam utoljára, továbbá “picsa” sem vagyok férfi mivoltomnál fogva, a “mesés nyugdíj” meg elég vicces annak tükrében, hogy kiürülő nyugdíjkasszáról meg nyomorgó kisnyugdíjasokról irkálsz. Attól hogy valaki egyedülálló és minimálbéren van nem fog mesés nyugdíjat kapni.
Mondom: NE a pesti unatkozó milliomos butikos madámokból indulj ki..
Grimmbusz
2024-04-02 at 11:50
” A tankönyvtámogatás, étkezési támogatás, családi pótlék, stb. piszlicsáré tétel”
Jó, akkor holnaptól szűnjön meg. Kíváncsi vagyok…:)
szemüveges ember
2024-04-02 at 11:38
@ND
Felejtsd el azt, hogy gyermekek támogatása, ilyen nincs. A tankönyvtámogatás, étkezési támogatás, családi pótlék, stb. piszlicsáré tétel. A gyermekesek nagy része, és itt a dolgozó magyarokra gondolok, önerőből tartja fent magát.
A CSOK sem tisztán családtámogatás, hanem legalább annyira az építőipar és az ingatlankufárok állami feltőkésítése. A családtámogatás a tömeges bérlakásépítés lenne, de ezt valamiért az állam nem támogatja.
szemüveges ember
2024-04-02 at 11:30
Grimmbusz
2024-04-02 at 11:15
“De azért zárjuk ki a nyugdíjból a gyerekteleneket, de a járulékot azért fizesse egész életében (mert ugye a többgyerekesek még azt se fizetik).”
Világosan elmondtam: a nyugdíjrendszert 2 dolog tartja fent. A járulék és a járulékfizető felnevelése. Nem igazságos, hogy csak az első számít. Nagyon nincs rendjén, hogy a karrierista gyermektelen picsa átbulizza az életét, utána mesés nyugdíjat kap, míg az anya, aki felnevel 3 értelmiségit, minimálnyugdíjon kínlódik, mert munka helyett jó járulékfizetőket nevelt.
A megoldást már rég leírták: a gyerekek SZJA-jából kell fizetni a nyugdíjat.
Így a potyautasok és a deviáns gyerekgyártók is kiesnek, viszont aki hasznos polgárokat nevelt, megkapja a jutalmát.
Aki pedig a kizárólag a járulékára akar támaszkodni, menjen át a magánnyugdíj-rendszerbe.
Ez így egyszerű és igazságos!
Grimmbusz
2024-04-02 at 11:29
Bocs, én nem tudok városi aggyal meg városi fizetéssel gondolkodni. Az én szintemen, egy faluban pl:
Adott egy házaspár, jó estben mindkettő közmunkás…szinte kizárt hogy ilyen pároknál ne lenne legalább 2-3 vagy több gyerek. Könnyű kiszámolni, csak két gyerek esetén már egyik szülő sem fizet se adót se járulékot.
-de kapják az ingyen tankönyvet
-kapják a gyermekvédelmi támogatásokat
-kapja a gyerek az ingyen háromszori kaját az iskolában (amit átlag esetben fúj, ő nem eszik meg)
-havi egy hét gyerekápolásin otthon, amit szintén más tb-jéből fizetnek
-lakásfenntartási kapásból jár nekik.
-védőnő, családsegítő, szocmunkások mások adójából fizetve, de mindig CSAK az ő gyerekeikkel foglalkozva..
Fidesz szavazóként mondom: én értem a kormány családközpontú politikáját, de már eléggé unom, hogy középkorú, gyerektelen, falusi férfiként mindig én vagyok a sz*póágon. És most “szemüveges ember” jön itt a megváltó ötlettel, hogy még a nyugdíjam is vegyék el és még a h*lye meg a potyautas is én vagyok.
ND
2024-04-02 at 11:24
@Grimmbusz
Én sem szeretem azt amúgy, ha gyerekekkel rendelkező emberek nem éreznek hálát a dolgozó, gyermektelen emberek irányába. Nem a semmiből jön létre az a támogatás, amit kapnak a gyerekes családok.
szemüveges ember
2024-04-02 at 11:23
@chatillon r
Nem hiszek abban, hogy valaki nem tud kapcsolatot létesíteni, hacsak nem hord méteres púpot a hátán. Ha 50 éve tudtak párt találni az emberek, ma is tudnának. Kevesebb siránkozás, több erőfeszítés!
@matrix
Magyarországon a fizetés utoljára a Horthy-korszakban volt IQ-függő. Egyetemi tanárok élnek ma minősíthetetlen életszínvonalon.
@na4
Igazad van. Amit írtam, nem a gyermekszám, hanem a nyugdíjrendszer érdekében írtam.
@Nyugdíj
Az ösztönzés ideje lejárt, a TB recseg-ropog, keményebb fokozatra kell kapcsolni. A másik lehetőség, amit a politika nálunk is csinál: idegen járulékfizetők tömeges betelepítése.
Grimmbusz
2024-04-02 at 11:15
Amúgy azt ti sem gondoljátok komolyan, hogy egy csomó gyerektelen nyugdíjaskorút csak úgy az út szélén hagy a kormány, hagy essen vissza a támogatottsága és tudja támadni az ellenzék?
Az ösztönző rendszer (mindenféle szorzók) érdekes ötlet…De ugyanakkor a gyerekesek speciel adót nem fizetnek, konkrétan a rájuk eső adót is a gyerektelenek termelik ki, amiből aztán az állam kifizeti más gyerekének járó ingyentankönyvet, menzát, gyvt-t…
A többgyerekesek TB-t se fizetnek, tehát valójában egy gyerektelen adózó fizeti a másik gyerekének ellátását.
De azért zárjuk ki a nyugdíjból a gyerekteleneket, de a járulékot azért fizesse egész életében (mert ugye a többgyerekesek még azt se fizetik)
Uff..itt aztán van gondolkodásmód..
Grimmbusz
2024-04-02 at 11:10
szemüveges ember
2024-04-02 at 10:02
Nálam az verte ki a biztosítékot a hozzászólásodban, hogy a lényege az, hogy mindenki, aki nem a Te normáid szerint él, az nem él helyesen, tehát büntetni kell, megvonni kell tőle a javakat, kizárni mindenből, ellehetetleníteni az életét.
Esetleg ne kérjen sírva bocsánatot a társadalomtól, hogy nem teljesítette utódnemzési rátáját és ne kövessen el rituális öngyilkosságot? Akkor megnyugodnál?
Ezt próbáltam kikarakírozni…
Nyugdíj
2024-04-02 at 10:58
@ szemüveges ember
Nem kizárni, ösztönözni.
Mondjuk úgy, hogy amikor nyugdíjba megy, plusz kredit az összeg megállapításakor, hogy hány gyereket szült, nevelt és a gyerek szerzett-e valamilyen végzettséget, minimum egy szakmát.
Máshol régóta működik.
ND
2024-04-02 at 10:55
Van valami, amit soha nem értettem meg. Legtöbbször a nőket célozzák meg, hogy minél fiatalabb korban szüljenek gyereket. Nem értem, hogy miért nem készül felmérés arról is, hogy a férfiak mikor válnak apává. Ez nagyon fontos. A párkapcsolatok jelentős részében 20-30 éves kor között 0-2-4 év korkülönbség van a nő és férfi között. Nagyon ritka ismerőseim körében is, hogy valamelyik férfi apa akarjon lenni ilyen fiatalon (inkább a nőkre jellemző ez), de persze azért évekig feltartanak egy fiatal nőt a párkapcsolattal. Az, hogy egy pár mikor akar gyermeket, az összetett kérdés, és nem vizsgálják kellőképp a férfiak hozzáállását a kérdéshez. PEDIG ez fontos lenne, mert ha a probléma egy részét az ő hozzáállásuk okozza, akkor pozitív kampányokkal, tanácsadással, ösztönzésekkel meg lehetne őket is célozni jobban.
Érdekelne egy nagyon komoly kimutatás arról, hogy a 20-30 éves, gyermekekkel rendelkező magyar állampolgárok esetén hogyan alakul a nemek aránya.
Elsőre úgy tűnhet, hogy “férfiellenes” gondolataim vannak, DE NEEEEM, ugyanis ha kiderül, hogy valójában a 20-30 éves férfiakat kell megcélozni, hogy apává váljanak minél hamarabb, az jelentős eredményeket hozhat.
matrix
2024-04-02 at 10:48
szemüveges ember
2024-04-02 at 10:02
“korom sötétét tudatlan”
Szerinted a bezzegisztán németországban a most 12,35€ Brutto… Brutto … Brutto óra-bér mit jelent a több mint 10 Millió dolgozonak ?
Ennek arányában fizetik a nyugdij járulékot !
Már most felélik a nyugdijukat !
Lóf@sz nyugdijat kapnak majd a 45-48 év “folyamatos” = “folyamatos” megszakítás nélküli munka évekre (!)és az adó fizetés ellenére!
****
Már most több mint 500 000 német nyugdijas a ledolgott 45-48 év ellenére a szociálsegély ellátashoz jár “pitizni-kunyerálni”!
Ha szerencsés és az elbírálás után akkor kap némi-támogatást”
Semmit nem tudsz a világról semmit !
na4
2024-04-02 at 10:43
@szemüveges ember: normális embernek nem a nyugdíj miatt van gyereke, hanem azért mert szereti a kisgyerekét.
ViAM
2024-04-02 at 10:33
Nem a mennyiség, hanem a minőség a lényeg – mint mindenben.
matrix
2024-04-02 at 10:24
szemüveges ember
2024-04-02 at 10:02
Amit te írsz, az a “hazai békasegge” fizetési viszonyok mellett kivitelezhetetlen, ráadásul értelmetlen is, amíg van nyugdíjrendszer.
“hazai békasegge” fizetés az IQ függvénye (bezzeg nyugaton is )
****
jelenlegi minimálbér “háromszorosát”, persze inflációkövető módon,
***
Akkor egy tanult(dolgózó) szakmunkás vagy diplomás a 10 x kapja ??
Te a tipikus “parazita szindroma virussal” fertőzött beteg vagy !
chatillon r
2024-04-02 at 10:18
ez hülyeség. süket duma. marginális a dolog. az emberek 99%-a azaz szinte mindenki akar gyereket csak úgy alakulhat az élet, hogy halogatják vagy nem lehet, vagy nem tudnak sokan kapcsolatot létesíteni. ők azok akik aztán azt mondják hogy nem is kell.
egyébként sem a “szaporodás mennyisége” a lényeg, ez nem termelési kérdés hanem hogy a gyerekek itt maradjanak az országban, itt éljenek, normálisan legyenek nevelve. pl. bűnöző magyar családok szaporításának semmi értelme.
nem az a lényeg hogy tízmillió magyar van vagy kilenc hanem az hogy az ország magyar maradjon és a magyarok normális életet éljenek, tisztességes családok legyenek
Sünipapa
2024-04-02 at 10:03
Az nem nyugdíjreform, hogy akinek 5-10 éves munkaviszony miatt minimális a nyugdíja annak ugyanannyi nyugdíj járjon mint aki lehúzott 44 évet ! Aki nyomorog azt is segíteni kell de nem pénzzel, hanem étkeztetéssel és munkahelyek felajánlásával.
szemüveges ember
2024-04-02 at 10:02
Grimmbusz
A rendszer úgy működik, hogy nem elég befizetnünk a nyugdíjjárulékot, ki is kell termelnünk a leendő járulékfizetőket (megszülni, felnevelni, itthon tartani). Ha valaki nem gondoskodik az utánpótlásról, akkor az utóbbi kötelességét elbliccelte.
Tehát amit írok, a nyugdíjrendszer szempontjából teljesen igazságos és ésszerű.
Amit te írsz, az a hazai békasegge fizetési viszonyok mellett kivitelezhetetlen, ráadásul értelmetlen is, amíg van nyugdíjrendszer.
Szüntessék meg a nyugdíjjárulékot, szántsák be a jelenlegi nyugdíjrendszert, biztosítsa az állam (mivel 2 szülőről beszélünk) a jelenlegi minimálbér háromszorosát, persze inflációkövető módon, és akkor lesz értelme annak, amit írtál.
egon samu
2024-04-02 at 09:47
A globalista népirtás egyik formája önző agymosottak számára….
egon samu
2024-04-02 at 09:45
A globalista népirtók tervét sok agymosott önként teljesíti.
Csak a négerek és mohamedánok milliói nem….
Grimmbusz
2024-04-02 at 09:38
szemüveges ember
Tehát attól vegyük el a bevételt, akinek semmi más lehetősége nincs hogy eltartsa valaki.
Inkább zárják ki a gyerekeseket, a gyerekek meg legyenek kötelesek eltartani a szülőt. Nekik ugyanis van aki eltartsa őket az államon kívül is.
Na erre mit lépsz?
szemüveges ember
2024-04-02 at 09:30
A megoldás a nyugdíjrendszer teljes reformja.
Az ilyen önző potyautasokat, akik nem gondoskodnak a járulékfizetők utánpótlásáról, ki kell zárni a rendszerből.