Nyugati Szövetség – alig alakult, máris szeparatizmussal vádolják

Alig alakult meg a négy erdélyi nagyvárost – Kolozsvár, Temesvár, Arad, Nagyvárad – tömörítő Nyugati Szövetség (rövidítve AVE), máris magyarázkodásra kényszerültek létrehozói. A román vadnacionalista vádaskodók természetesen az egységes és oszthatatlan nemzetállam lebontására irányuló kísérletként állítják be a próbálkozást. Kaptak a fejükre rendesen a Bukarest központi szerepét megkérdőjelező akció kitervelői és végrehajtói. Az egyik nagyváradi szoci EP-képviselő például azt dohogta, hogy mégiscsak több a soknál, hogy éppen a nagy egyesülés századik évfordulójának évében esett a szörnyűség. Az alapítók azóta lépten-nyomom arra kényszerülnek, hogy hangoztassák: nem szeparatisták. A vízfejű Bukarestben, azaz a túlközpontosított román állameszme hívei szerint úgy helyes, ha egy falusi iskolai illemhely felállításáról is a fővárosi hivatalnokok döntenek. Hogy miért? A válasz kézenfekvő: mert akkor a “spága” (magyarul: csúszópénz) is a megfelelő zsebbe kerül… Közismert, Romániában a sikeres ügyintézés nyitja: a “spága” megfelelő helyének sikeres felderítése, a csúszópénz sikeres célba juttatása. “Ilyen kurva ország ez” – idézném az egyik erdélyi magyar zsebpárt volt elnökének klasszikussá vált kijelentését. A négy nagy erdélyi város által létrehozott Nyugati Szövetség (rövidítve AVE) megalakulását az tette szükségessé, hogy az érintettek felsimerték: csak akkor tudnak fejlődni, ha Bukarestet megkerülve, minél több európai uniós finanszírozású projektben vesznek részt. A kezdeményezés elsősorban arra irányul, hogy a szóban forgó települések megosszák egymással gazdasági, műszaki, szervezési ismereteiket és tapasztalataikat, mert csak ezek hasznosítása által vélik elérhetőnek a végső célt: a települések és lakóik gazdasági és egyéb területeken óhajtott gyarapodását. Az AVE olyan jelentős célokat tűzött maga elé, mint a négy város közötti mobilitási lehetőségek fejlesztése, az erdélyi, a Via Carpathia és a Temesvár-Belgrád autópálya megépítésének felgyorsítása, a négy települést összekötő gyorsvasúthálózat kiépítése, régióközi és régión belüli tömegközlekedési hálózat létesítése, egy-egy regionális kórház építése Kolozsváron és Temesváron. Hogy tartós lesz, lehet-e a próbálkozás, vagy más hasonló, jobb sorsra érdemes kezdeményezéshez hasonlóan csendben elhal, az egyelőre nem tudható. Mindenesetre azóta újabb város jelezte, hogy belépne a “szövetségbe”: Krassó-Szörény megye központjának, Resicabányának a polgármestere bejelentette, hogy maga is csatlakozna a társasághoz…
