Megkegyelmeztek Petőfinek

Úgy tűnik megtaláltk a megoldást a sepsiszentgyörgyi városatyák a tervezett Petőfi-szobor ügyében. Mint arról már korábban írtunk, az évforduló alkalmából a városi önkormányzat pályázatot hirdetett egy egész alakos Petőfi-szobor megalkotására. A győztes pályamunka azonban heves indulatot és ellenzést váltott ki a közösségi médiában, mire Antal Árpád úgy döntött, leállítja a folyamatot. Sokáig úgy festett, hogy a sok lúd disznót győz elve érvényesül, azaz a műértőnek aligha nevezhető beavatatlanok szava, véleménye többet nyom a latban, mint a művészetekben jártas zsűri tagjainak mégiscsak szakvéleménye. Már-már úgy tűnt, új pályázatot lesznek kénytelenek kiírni, ami – ebben megegyezhetünk – nem helyezte volna kedvező megvilágításba a helyi önkormányzati képviselőtestületet, hogy a polgármesterről szót se ejtsek. Nos, a jelek szerint az illetékesek – nem a művészetekben – kifundálták a szerintük megfelelő, amolyan a kecske is jóllakjon, a káposzta is megmaradjon féle áthidaló megoldást, abból a nyilvánvaló célból, hogy azért – ha egyáltalán még lehetséges –, mégse járassák le magukat túlontúl… Miután figyelembe vette az összes érintett fél – a nyertes terv alkotójának, a lakosságnak, a szakmai zsűrinek, a helyi művészközösségnek és a helyi képviselőtestület RMDSZ-es frakciójának – álláspontját, a polgármester az eredeti terv módosítása mellett döntött. Hogy az alkotón, Gergely Zoltánon, valamint a szakmai zsűrin túl, például a lakosságnak, illetve az RMDSZ városi képviselőcsoportjának semmiféle szakmai kompetenciája nem volt beleszólni a szoborállításba, az szinte senkit sem érdekelt. Nos, a polgármeseter állítólag tárgyalásokat folytatott a nyertes pályamű beküldőjével, Gergely Zoltán szobrászművésszel annak érdekében, hogy „a művészi, alkotói szabadság korlátozása, csorbítása nélkül közelítse a közvélemény, az építő jelleggel bírálók álláspontját az elkészítendő szoborhoz”. Hogy miként folytak azok a tárgyalások, arról nincs tudomásom, de a végeredményre azért kíváncsi lennék… Mármint arra, hogy miként festhet majd a „kollektív mű”, ami az „építő jellegű bírálatokat megfogalmazók, illetve az alkotó közös erőfeszítése nyomán jön majd létre…
