Európa egyik legnagyobb kapacitású zöldhidrogén-üzemét építi fel a Mol Százhalombattán. A 22 millió eurós beruházás lehetővé teszi, hogy a vállalat megújuló forrásból származó elektromos áram segítségével évente 1600 tonna zöld hidrogént állítson elő, és ezzel 25 ezer tonnával csökkentse szén-dioxid-kibocsátását.
A Mol szerdai közleménye szerint az amerikai Plug Powerrel, a kulcsrakész zöldhidrogén-rendszerek vezető szállítójának segítségével valósítják meg a beruházást. A létesítménnyel kiváltják a jelenleg használt, földgáz alapú gyártási eljárás egy részét. Mivel ez a technológia felelős a Mol szén-dioxid-kibocsátásának egyhatodáért, az új technológia támogatja a vállalat karbonsemleges céljainak megvalósítását és hozzájárul a régió energiafüggetlenségéhez. A 2023-ban működésbe lépő berendezés által gyártott zöld hidrogént a Mol a Dunai Finomítóban az üzemanyaggyártás során, saját hidrogénhálózatában használja fel, így az beépül a Mol-üzemanyagok molekuláiba, zöldebbé téve a gyártási technológiát, illetve a végterméket is, ezzel tovább csökkentve a vállalat karbonlábnyomát – jelezték.
A zöld hidrogén előállítása közben egyáltalán nem keletkezik üvegházhatású gáz: a Plug Power berendezésében megújuló forrásból származó elektromos áram segítségével vizet bontanak hidrogénre és oxigénre. Így egyáltalán nem képződik olyan melléktermék, amely káros hatást gyakorolna a környezetre, sőt, 1 tonna hidrogén előállításával 8–9 tonna tiszta oxigént is termel a berendezés, valamint csaknem 10 ezer tonna földgáz felhasználását takarítja meg.
A zöld hidrogén előállítása szervesen illeszkedik a Mol-csoport frissített, fenntarthatósági fókuszú, az Európai Zöld Megállapodással teljes összhangban álló SHAPE TOMORROW 2030+ stratégiájába, amelynek keretében a vállalat összesen egymilliárd dollárt fektet be az alacsony szén-dioxid-kibocsátású, körforgásos gazdaságba 2025-ig. A stratégia részeként a Mol 2030-ra 30 százalékkal csökkenti a működése karbonlábnyomát és a beruházási ráfordítások 50 százalékát fenntartható projektekre fordítja. A Mol célja, hogy tevékenysége 2050-re karbonsemleges legyen – közölték.
Forrás: MTI; Fotó: MTVA/Bizományosi/Róka László
Zoltaiguszti
2022-05-02 at 02:07
A karbonsemleges zöld duma a piaci kiszorítésról szól. Miközben telebaszatták az összes autót katalizátorral közben nem csak a VW bukott meg csaló motorvezérlő szoftverrel……Akkor? Kamu az egész.
Ki kell találni valamit amivel a versenytársakat hátrább lehet rúgdosni a konkurensek előretörését meg lassítani extra költségek nyakukba baszásával.
Kinéznek valami laikus tömegnek jól eladható mesét ami lehetőleg az érdekelti kör előnyeit is növeli. Majd sajtó hisztivel meg kamu civil szakértőkkel telehergelészik vele a világot
MOL semmit se tesz csak próbálja ezt elhárítani tekintve kis hal ahhoz hogy saját média háborút indítson a kamuzás ellen. Ne tudják kiszorítani bevezet valamit amire ráverik hogy az.
Nekem a legjobban az tetszik a levezetésben hogy 100% az önfelhasználás. vagyis aki nem tud bemenni a gyárba az szart se tud arról, igazából mit kevernek mihez? Vettek egy technológiáét mint már ismertek a XIX sz ban is piaci veszély elhárító funkcióval. Tessék itt a ketyere ami csinálja:- Bemutatóval.
Beharangozzák a sajtóban nagy dérrel és durral.Hogy létezzen.
Hogy mit keverenek az Üza-ba? Tudja a tököm….De külföldi ződ’ se tudja.Néznek könnyebb célpontot.
na4
2022-04-30 at 17:18
Ezek nem százasok. A földgázból előállított hidrogén egy jól bevált technológia, ami a leggazdaságosabb. Most erről áttérni a méregdrága, és megbízhatatlan megújulókra, ill. a rendkívül energia igényes vízbontásra teljes hülyeség. Egyrészt a vízbontás stabil, folyamatos áramellátást igényel, mivel ekkor a legjobb a hatásfoka, és éppen ez az amit a megújulók nem tudnak. Már itt bukik a dolog. A jó hatásfokhoz kellően tiszta vízre is szükség van, méghozzá nem is kevésre, és ez csak tovább drágítja a dolgot. A széndioxid kibocsátás csökkentése pedig a másik teljes téveszme. A NASA mérései szerint 1980 és 2012 között a Föld mintegy 14%-kal lett zöldebb, mivel a légkörben emelkedett a széndioxid tartalom. Vagyis a széndioxid nemhogy káros, hanem éppen ellenkezőleg nagyon is hasznos, az élet egyik legfontosabb alapanyaga. Méregdrága pénzen adnak egy pofont a szarnak. Ennyi erővel ezt a pénzt el is égethetik. Évi 25 ezer tonna széndioxidot akarnak megtakarítani. Hahaha. Egy rövid számolással kimutatható, hogy Magyarország lakói csupán a légzésükkel kb. 9100 t széndioxidot juttatnak az atmoszférába naponta. Vagyis kb. 3 nap alatt annyi CO2-t, amit a MOL meg akar takarítani. Ez kb. a gyíkfing kategória, és az égvilágon semmiféle hatása nem lesz. PR hülyeség az egész. Szánalmas, hogy egy ilyen cég is bedőlt a sötétzöld ámokfutásnak. Ez mérhetetlen pazarlás, és remélem a részvényesek majd rájuk borítják az asztalt.
Rohoska István
2022-04-30 at 08:32
Megújuló energia nincs. Amit félrevezetés céljából annak neveznek, az a Napból származik. Akár közvetlenül, akár szél formájában közvetve. Az atomenergiával összevetve rettenetesen drága, és megbízhatatlan. El fog jönni a hidrogénkorszak, de nem egyik napról a másikra. Ez a beruházás egy a nyugatnak tetszeni akaró talpnyalás.
bl
2022-04-30 at 07:09
Egy kb. negyven négyzetkilométeres 40 méter mély tó, ami 10 méterrel magasabban van az ugyanakkora “al-tónál” kb fél napig képes vízi-energiával ellátni az országot. Az a kockázat benne, hogy mire megépül, el is avul.
Talán Zoltán
2022-04-29 at 13:22
Nézzük_magát_a_dolgot
2022-04-29 at 12:40
Ezért is írtam, hogy …akár.. de ez jobb. (bár az alukohóra is lenne megoldás, de nem ez a lényeg)
Minden tiszteletem mellett: Miért az épp csak megemlített mellékszálba kell beleállni? Mondandóm lényege a napi tárolás-felhasználás megteremtésének a szükségessége volt. (Az éves kiegyenlítés tárolással sokkal nagyobb falat – sajnos)
Nézzük_magát_a_dolgot
2022-04-29 at 12:40
Tisztelt Talán Zoltán! A szakaszosan működtetett alumíniumkohó abszolút katasztrófa. A kriolit-timföld elegy befagy, ha nem folyamatos a működtetés. Nem lehet leállítgatni-újraindítgatni csak úgy.
jámbor lászló
2022-04-29 at 08:36
A fanyalgóknak mondom a jövő útja a hidrogén én már vagy tizen öt évvel ezelőtt épitettem egy víz bontót az a helyzet, hogy a városi gázt össze hasonlítjuk a hidrogénnel akkor a benne rejlő energia nagyjából háromszoros a városi gáz kilencszáz fokon ég a hidrogén kettőezer hatszáz ötven fokon ha ezt a háztartásba fel akarjuk használni akkor hatalmas változások lesznek nem lehetetlen még össze is lehet keverni a városi gázzal csak a cső vezetékekkel van a baj mert ez egy nagyon apró molekula a legkisseb résen is el tud szivárogni egy valóságos ipari forradalmat fog csinálni egyébként az a vezeték ami Német országba még nem üzemeltek be az már alkalmas hidrogén szálitásra az Oroszok tudják, hogy ez a jövő energiája
Talán Zoltán
2022-04-28 at 20:57
Királytigris
2022-04-28 at 11:39
Na ja! Ám a kiserőművek termelési kapacitásának növekedésével (reméljük) elő fog állni az a helyzet – ami a németeknél már többször megtörtént -, hogy a pillanatnyi napelemes termelés a fogyasztás 100%-át képes volt biztosítani.
Vajon akkor mit csinál Paks? – Nem okos dolog előre biztosítani a “felesleges” áram “elnyelését”? Vagy az utolsó pillanatban kéne összetákolni valami energiastratégát az – amúgy kellemes – probléma hatékony kezelésére?
A vízbontás jó megoldás erre. Akár egy alumíniumkohó is jó lehetne, de ez jobb.
Chiovini György
2022-04-28 at 14:13
Soha ne mondd, hogy soha.
Legalább egy évtizede folyt a vita, forradalmasítja-e a napelem a hidrogéngyártást.
Hozzáteszem, hogy úgy általában kiszorítja-e a napelem a többi áramtermelési módot.
Akkor még nem volt “egekben” a földgáz ára. Logikus, hogy minél drágább a földgáz, annál inkább válhat előnyössé más technológia. (Ha a növekvő földgáz ár miatt nem drágul pl. a napelem…)
Azt is tudjuk, hogy nagy divat minden “zöld” megoldást olcsó hitelekkel megtámogatni.
Szóval el tudom képzelni, hogy most a MOL-nak megéri, ami 5-10 éve nem lett volna kedvező.
Királytigris
2022-04-28 at 11:39
Talán Zoltán2022-04-28 at 11:08!
Mivel Paks csak az országos igények 25%-át fedezi, azt nem kell szabályozni, az folyamatosan termeli a 2000 MW-t. A fogyasztás és a naperőművek kilengéseit gázerőművekkel egyenlítik ki, vagy kevesebb importot vesznek igénybe.
Talán Zoltán
2022-04-28 at 11:08
Az atomerőművek leadott teljesítményének folyamatos (mert szükséges) változtatgatása rontja a fűtőanyag energia-kihozatalát.
A hullámzó mértékben termelő (egyre több) napelem időnként “felesleges” energiájával tenni kell valamit, hogy ne Paksot kelljen folyton szabályozgatni.
Erre tökéletes megoldás – afféle kiegyenlítő fogyasztóként – a hidrogén termelés.
Végre! Több kéne belőle.
Királytigris
2022-04-28 at 10:10
Szerintem ez a dekarbonizáció egy hatásos tévszlogen. Delikvensek számára jól hangzik, de igazából ez egy nagy baromság.
Itt inkább arról van szó, hogy a földgáz drasztikus drágulása miatt, a MOL-nak már olcsóbb napenergia felhasználásával, vízbontással hidrogént gyártani, mint földgázból. Hasznos melléktermék pedig az oxigén. Persze éjszaka meg felhős időben a vízbontás szünetel. Tehát azért a mennyiség erősen korlátozott.
(A rezsicsökkentés csak a lakosságra vonatkozik, az ipari nagyfogyasztókra nem.)
Nézzük_magát_a_dolgot
2022-04-28 at 09:17
Tisztelt Chiovini György! A dolgot rendszerszemlélettel kell megközelíteni. Mivel nem vagyok bennfentes, nem ismerem a pontos számításokat, de ami a lényeg: a MOL az így gyártott hidrogént a saját technológiájában használja fel. Valószínű (számomra, mint amatőr számára) nyilvánvaló, hogy egy olyan vízbontó üzemet épít, amely napenergiával működtetve is drága hidrogént állít elő, amely versenyképtelen lenne mint motorhajtó anyag. Ugyanis a napenergia szakaszos rendelkezésre állása, tehát az időszakos működés miatt az üzemet nagyon túl kell méretezni, és ez megsokszorozza a beruházási költségeket (termékegységre jutó amortizációs ktg.) DE! Mint vegyipari alapanyag, még mindig olcsóbb lehet, mint a metánból kiinduló hidrogéngyártás. Tehát marad a vízbontás addig is, amíg nem lép színre a génmódosított Maxwell-ördög, aki energiaráfordítás nélkül a hidrogént az egyik, az oxigént a másik térfélbe vezényli.
Chiovini György
2022-04-28 at 07:21
Kár.
Ha a “zöld” technológia gazdaságosabb lenne, már régóta mindenhol áttértek volna rá. Sajnos a MOL is követi a klímahisztit, az értelmetlen dekarbonizálást.
Érdeklődőknek:
https://www.magyarhirlap.hu/velemeny/20220112-a-karbonmentesseg-darazsfeszke