Az Európai Unió a jog és a demokrácia hazája – ezzel próbálják beetetni az itt élő embereket, de egy Tavares-jelentésen, egy Sargentini-jelentésen és számtalan packázáson túl már egyre naivabbnak kell lenni ahhoz, hogy elhiggyük ezt. Ha pedig olyan, hétköznapibb ügyekben is megkapirgáljuk a brüsszeli technokrata kaszt által felmázolt demokráciafestéket, mint a szlovák kárpótlás, akkor kiderül, hogy az Unió nagy ívből tesz a polgáraira, de még a saját jogszabályaira is. Csak a nagybefektetők jöjjenek, mozogjanak a sok pénzükkel – lehetőleg a brüsszeli politikusok körül. Valahogy így képzelik az EU-t ezek a vízfejű, bürokrata mozgó morálpénztárcák.
Az Európai Bizottság (EB) már a 2017 tavaszán beadott egyéni panaszra is elismerte, hogy európai jogot sért a szlovák kárpótlási törvény, de mint írta, nem akar eljárást indítani, mert még vizsgálja a jogsértés belső piacra gyakorolt hatását.
A 2003 őszén elfogadott, és 2004-től hatályba lépett szlovák kárpótlási törvény a szlovák állampolgárokra, illetve a Szlovákiában állandó lakcímmel rendelkezőkre szűkítette a jogosultak körét. Csak ők igényelhettek kártérítést az 1948. február 25., a kommunista hatalomátvétel után elkobzott földjük, illetve felmenőik földje után. A felelősségkerülést ott számították el a szlovák törvényalkotók, hogy 2004 végéig lehetett kárpótlást igényelni, csakhogy Szlovákia 2004. május 1-től az Európai Unió tagja, így nem alkalmazhatott volna ilyen jogszűkítést. Ebben a nyolchónapos időszakban tehát uniós alapelvet sértve diszkriminálták azokat, akik nem Szlovákiában élnek, állampolgárságuk sincs, de tőlük vagy felmenőiktől szintén földbirtokot koboztak el annak idején.
Az EB szerint, ha valaki vissza is kapja a földjét, abból nem lesz határon átnyúló befektetés, ami viszont a „tőke szabad mozgása” alapelv célja. Ezért azt javasolta az érintetteknek, hogy indítsanak pereket a szlovák bíróságok előtt. Ezt a választ is az egyéves határidőt szinte órára kitöltve, csak 2018 tavaszán küldte el a Bizottság a Kisebbségi Jogvédő Intézetnek (KJI). Annak ellenére húzták el a válaszadást, hogy ismerték az ügyet, hiszen Csáky Pál szlovákiai EP-képviselő már több beadványban támadta a szlovák kárpótlási törvényt. Az EB válaszában az is szerepelt, hogy nincs elég érintettje az ügynek, mire a KJI 1100 érintett aláírását juttatta el a Főméltóságú Bizottságnak, azóta pedig kétezerre nőtt a számuk. Érdekes ellentmondás, hogy a CEU ügyében, ahol egy befolyásos, ráadásul Junckerrel is puszipajtási viszonyt ápoló milliárdos érdekei forogtak kockán, néhány hét alatt eljárást indított a Bizottság, de ahol kétezer mezei európai polgárt diszkriminálnak, ott a háta közepére se kívánja az intézkedést, próbálja lerázni magáról, meg húzni az időt.
A szlovák bíróságok a kárpótlási ügyben érintett osztrák és belga állampolgárok egyéni keresetét is utasították már el az uniós jogot figyelmen kívül hagyva, miközben nem is küldték tovább az ügyeket a luxemburgi Európai Bíróságra. Márpedig az uniós jog alkalmazását csak akkor lehet kikerülni, ha a bíróság nem biztos annak módjában, ilyenkor viszont az Európai Bíróság felé kell továbbadni az ügyet. Az Európai Bizottságot azonban ez az újabb jogsértés sem zavarta, emiatt sem indított eljárást.
Nagybefektetői Unió
Itt is különös párhuzam adja magát. Amikor 2014-ben lejárt az új tagállamokban a termőföld vásárlására vonatkozó derogációs időszak, az érintett államok megszüntették a megkülönböztetést, de különböző arányosító intézkedésekkel (helyben lakás, birtokméret, stb.) szabályozták a földvásárlást. A tagállamoknak joguk van erre, mégis azonnal rájuk szállt az EB, történelmi és gazdasági indokokra hivatkozva.
Pedig ott senkit sem ért hátrányos megkülönböztetés, hacsak nem vesszük annak, hogy a régi tagállamok óriáscégei nem tudtak egyből korlátlanul bevásárolni az új tagállamok földjeiből, kihasználva az óriási tőkefölényüket.
Ha a régi tagállamok gazdasági érdekeit éri sérelem, akkor egyből mozdul Brüsszel, egyszerű állampolgárok érdekében viszont még általa elismert diszkrimináció és az uniós jog megsértése esetén sem. A Bizottság láthatóan sokkal jobban szereti a munkánál az ingyen lobbipénzt. Ezért még azt is bevállalja, hogy a hatáskörét túllépve, jogalkalmazó helyett politikai szereplővé lépett elő a befektetők és tőkeerős társaságok érdekében.
Persze mondhatjuk, hogy a tőke szabad mozgását a gazdaság szemszögéből vizsgálja, csakhogy sokat ismételgetett cél, hogy az Unió segítsen betartatni a magánemberek jogosultságait, és ezzel mozdítsa elő a demokratizálási folyamatot. Ezek szerint úgy képzelik a demokratizálást, hogy az egyszerű uniós polgárok kedvéért, akiknek gond egy pereskedés, nem indítanak eljárást, még akkor sem, ha súlyos jogsértés éri őket, és sokan vannak. A pereskedést sokkal könnyebben kivitelező nagybefektetők kedvéért viszont egyből felsorakozik az uniós bürokrata had, és hivatalból eljárást indítanak. Elvégre a bőkezűen lobbizó nagybefektetőt igazán érdemes megkímélni a fáradságtól és a költségektől.
A saját szabályaikat is simán megszegik
A Bizottság nemrégiben elküldött válasza még egy lapáttal rátesz az eddigiekre. A helyes hivatali magatartásról szóló kódex szerint az uniós intézményeknek a megszabott határidőn belül érdemi választ kell adniuk az állampolgároknak. Az első válaszra egy évük van az uniós szerveknek, hogy legyen idejük alaposan megismerni az ügyet, utána pedig a további kérdésekre 15 napos válaszadási határidejük van, hacsak nem merül fel valamilyen új érv vagy körülmény. A KJI tavasszal megcáfolta az EB válaszában írtakat, és a korábbi érvekre alapozva további kérdéseket tett fel júniusban.
A szuperdemokratikus Európai Bizottság naptárában csak nem bírt letelni a hosszú tizenöt nap, ezért a KJI felkereste az uniós ombudsmant.
Utóbbi válaszadásra kötelezte a Bizottságot, amely végül augusztusban beletörődött a tizenöt nap leteltébe, és válaszolni méltóztatott. Csupán az volt a dolog szépséghibája, hogy a válasz szerint megfontolandóak az érvek, tovább vizsgálják a kérdést, de valószínűleg nem indítanak kötelezettségszegési eljárást. Ezt bírták kiizzadni az érdemi válasz törvényi kötelezettsége alatt.
Csak a nyugati nagytőkének lehetnek történelmi érvei
Az érdemi válasz elmaradása miatt újabb kör következett az ombudsmannál, amire az EB (természetesen a saját tizenöt napos előírását ismét megszegve) azt válaszolta, hogy történelmi és gazdasági okokból nem indít eljárást, mert ez nem érinti a belső piacot. Megismételték, hogy tovább gondolkoznak a kérdésen, és majd értesítik a KJI-t a döntésről. Mint valami megalázó állásinterjún, úgy kommunikálnak az uniós polgárokkal. Nem beszélve arról, hogy kínosan kerülik a történelmi okokat, kivéve, ha arról van szó, hogy nyugati nagybefektetők felvásárolhassák a 2004 után csatlakozott tagállamok termőföldjeit. Olyankor valahogy hirtelen mégis roppant fontossá válnak a történelmi okok.
Mint Gyurcsány Ferenc a szakdolgozata bemutatását, úgy sunnyogja el a válaszadást az Európai Bizottság, amely öt éve ismeri a szóban forgó kérdést, de ennyi idő alatt sem sikerült rendes választ adnia rá. Talán ha az egyszerű halandó állampolgárok is úgy „olajoznák” az EU fogaskerekeit, ahogy a multik és a befektetőtársaságok…
A jog rugalmas, a lényeg, hogy a pénz susogjon
A szlovák kárpótlási ügy mellett a romániai kárpótlási visszaélések elleni fellépést is felkaroló Kisebbségi Jogvédő Intézet a történtek miatt most már egy egészen megalázó petícióval fordul napokon belül az Európai Bizottsághoz. Azt követelik, hogy az EB akkor is tartsa be az európai uniós jogot, ha egyszerű polgárokat érint, és nem tőkeerős befektetőket. A jövő évben a KJI segít elindítani az érintettek egyéni pereit is a szlovák és román bíróságokon, ha pedig ezúttal sem alkalmazzák az uniós jogot, akkor újabb jogsértéssel fordulnak majd az Európai Bizottsághoz. És akkor a Bizottság újra elkerülheti a válaszadást, egészen addig, amíg a magasról lesajnált európai polgárok nem választanak helyette egy olyan Bizottságot, amelyik nemcsak szövegel az emberekről meg a demokráciáról.
Vezető kép: MTI/AP/Geert Vanden Wijngaert
kbandi1
2018-12-09 at 22:29
Az isiászt le kell győzni. Csak a Whiskyimet, azt ne! Ne bántsák. Akár ezt is mondhatta volna. 🙂
csakafidesz
2018-12-09 at 17:00
Borisz Jelcin részegen is orosz volt. Ez a juncker nevezetű szarember egy minősíthetetlenül viselkedő, hazátlan korcs.
Zsike
2018-12-09 at 15:42
Az EU jelenlegi működtetői – EB, EP, ET -döntötték / döntik el, mi a jogállam! Ők hoztak döntést arról is, h a jövőben az EU nem a tagországok kölcsönös gazdasági érdekein alapuló szövetség lesz, hanem politikai célú tömörülés, amiről szó sem volt a belépéskor! A politikai együttműködés céljait és irányát is – természetesen -, ők hivatottak meghatározni! Ettől kezdve léptették életbe az ún. uniós alapértékeket, amelyekről nyilván akkor döntöttek maguk között, s azóta mantráznak, kiegészítve időnként egy – egy, ad hoc, az adott helyzetre ráhúzott újabb “kritériummal”!. Bár egy ideje már ezzel sem fárasztják magukat, csak az “uniós alapértékek” be nem tartásáráról papolnak. Ami viszont a legutóbbi időkben történik a migránsügyben, a tagországok mögötti döntések, a bankkártyák és kifizetések, az újra-és újraszavazások, amíg csak kell, ez már egy fékeveszett, lejtmenetre csúszott EU képét láttatja! Mit lehet ezután komolyan venni a tagországok felelős vezetőinek az EU vezetőinek döntéseiből?! Egyáltalán az Európai Unióról?! Mi ez, ha nem önmaga karikatúrájává vált történet?! Ha komolyan vehető ebből még valami, akkor nagyon komolyan kell hozzáállnunk a jövő évi szavazáshoz, és az addig előttünk álló pár hónapot maximálisan kihasználni a magyar állampolgárok józan döntéséhez való felkészítésre!Mert ez így nem folytatódhat!
csakafidesz
2018-12-09 at 17:04
Hát igen, anonim bankkártya. Nálunk az EU-s törvények miatt 100 Ft. pénz feladásakor (ennyi a legkisebb feladható összeg) a postán, vagy a bankban elkérik a személyidet és a lakcímkártyát. Nehogy már százforintos alapon pénzt mossál. Atya világ, ha a minden nap feladsz 100 Forintot akár 30.000.-Ft. is fel tudsz adni egy év alatt!
Zsike
2018-12-09 at 15:15
EZEN A FOTÓN IS ÉPPEN ISIÁSZ GYÖTRI, CSAK A VAK NEM LÁTJA!
pufff
2018-12-09 at 14:28
Mint a felvidéki ,szlovákiai termőföldek nagy részét az itáliai maffiatagok vásárolhatták meg.
névtelen
2018-12-09 at 13:22
Az uniónak a demokráciaféltése sem több, sok esetben, mint a kommmunista éra túlélő hálójának felszínen tartása. A legtöbb sivalkodásnak valami elvont elmélethez vagy esetleg valamilyen multi vagy bűnözői érdekhez van köze és nem a kisemberhez.
galagonya
2018-12-09 at 12:50
Ezekröl meg az is feltetelezhezö, hogy a bevandorlo
hordat, frlfegyverzik es az öslakossag ellen forditjak!
Szabó János
2018-12-09 at 11:59
Erről van szó!
Köszönöm!
Torockó
2018-12-09 at 11:56
Az EU nem állam, már csak ezért sem lehetne jogállam. De Brüsszelben (meg a csatlósokban) a jog semmit nem számít – ha a libsi “elitnek” valami nem érdeke, vagy különösen érdeke. A többi európai meg nem számít embernek. Így aztán jogai – ha azok ütköznek a diktátorok érdekeivel – sincsenek.
Színtiszta kommunizmus. A liberális terrordiktatúra tenyészterülete.
gusztog
2018-12-09 at 11:14
Az EU a milliomosok es diktatorok hazaja!!!
Talpraesett
2018-12-09 at 11:06
“Good night, ding-ding-ding”, nekem már csak ez jött le a csengetős Juncker láttán, meg a Monthy Pyton jelenete. Szerintem ezeknek már csengettek, de ha a nagytőke is esetleg ráeszmél, hogy veszélyben a profit, be is lesznek darálva.
Logikus
2018-12-09 at 10:47
Jogaik egyre inkább csak a BALLIB DEGENERÁLTAKNAK VANNAK.
Bako Laszlo
2018-12-09 at 10:43
Barkivel nagy tetben fogadok, hogy ezen gintol azott undorito, alkoholista,Bunker, akarom irni Junker harom even belul belehal a majelegtelensegebe, masba, mindegy uresek a luxemburgi temetok, tragyanak jo lesz!
ómió
2018-12-09 at 10:23
Uniós jog? Ahol egy Verhofstatot bíráló plakátot is leszedetnek? Na, ne!
Horváth Zsolt
2018-12-09 at 09:54
Fontos téma, jó cikk.
Érdemes lenne a nyelvhelyességre is odafigyelni! “Ívben” és nem “ívből”, “a bürokraták” és nem “az bürokraták”
Korábbi hozzászólóval egyetértve soha nem a magyar érdekek miatt tesznek valamit, hanem a saját jól elfogott gazdasági, vagy politikai érdekükben. Ezzel alapból tisztában kellene lenni.
vasas
2018-12-09 at 08:51
Már mikor beléptünk én akkor is megmondtam,hogy nem azért vettek fel bennünket hogy nekünk jobb legyen,!Hanem azért hogy nekik,még jobb legyen! Ez a színtiszta igazság!!! Hosszú volna felsorolni, miket tettek itt az országgal! A cukorgyárak bezárásától a gyárak leépítéséig!
Fehér István
2018-12-09 at 09:20
Ezt akár én is írhattam volna – egyetértek Vasassal! Hozzáteszem, ki kellett volna már régen lépni (úgyis az lesz a vége)! Csak a hülye jár naponta arrafelé, ahol mindig megverik! Az EU már lekörözte a szoci rendszert is hazudozás, lopás és aljasság terén! Elmebeteg, részeges tolvajok vezetik – kell még több?
zolatiguszti
2018-12-09 at 10:49
Hát kijelenthető hogy a nyugat 90-től számított jólétét kb 2008-ig a keletiek lehúzásából fedezte.Érdekes mód, ahogy 2008-ban megröccent a rendszer és 2010 után elindult Közép Európa növekedni rögtön elfogyott nyugaton a pénz…milyen érdekes amikor Fletó baszkódott Draskoviccsal a megszorításokkal akkor itt tüntettünk minket basztak szét a sünök.Most hogy itt nő a bér és javul az élet meg a franciákat csépelik az utcán…Mint az egy takaró alatt alvó férj és feleség akik éjjel álmukban egymásról húzzák le a takarót felváltva.