Jaroslav Nad’ szlovák védelmi miniszter feloldotta a Hejcénél 2006-ban lezuhant szlovák katonai repülőgép vizsgálati anyagának titkosítását, a jegyzőkönyv tartalmát pénteken teszik közzé – közölte a TASR közszolgálati hírügynökség szerdán, a szaktárcára hivatkozva.
Döntését a tárcavezető részben azzal indokolta, hogy az áldozatok családjai így majd betekinthetnek a szerencsétlenség körülményeibe, részint azzal, hogy ezzel elejét veszik a történtek kapcsán napvilágot látott spekulációk további terjedésének is.
A koszovói békemisszió (KFOR) szlovák katonáit hazaszállító AN–24-es repülőgép, negyvenhárom emberrel a fedélzetén zuhant le 2006. január 19-én este az észak-magyarországi Hejce település határában, miután nekiütközött a Borsó-hegynek. A szlovák repüléstörténet legnagyobb szerencsétlenségét csak egy utas élte túl, a fedélzeten tartózkodó többi negyvenegy katona és a szlovák védelmi minisztérium egy civil alkalmazottja a helyszínen életét vesztette.
A szlovák fegyveres erők, a szerencsétlenség okainak felderítésével megbízott bizottsága a vizsgálatot azzal a megállapítással zárta le, hogy a katasztrófa oka egyértelműen ugyan nem bizonyítható, de mivel a műszaki hibát kizárták, vélhetően a gép személyzete mulasztott, mert nem használtak ki minden rendelkezésükre álló eszközt a biztonságos repülési magasság betartásához. A szerencsétlenségben elhunytak több hozzátartozója már a vizsgálat lezárta után kétségbe vonta annak megállapításait, és többször is az ügy újabb nyomozást kértek, sikertelenül. A lezuhant gép pilótájának özvegye 2017-ben – a vizsgálat újraindításának elutasítása miatti tiltakozásul – visszaadta a férjének posztumusz adományozott katonai kitüntetéseket.
Forrás: MTI; Fotó: ujszo.com
Logikus
2020-07-29 at 20:29
Báthori Erzsébet grófnő csinálta az egészet, végülis az ő birtokán zuhant le :))
Vak Pali
2020-07-29 at 15:38
Ahogy én látom.
Több mérnök ismerősöm is megerősítette: a Bánkút közelében létrehozott gigateljesítményű katonai elektromos berendezés ( ha még emlékszik valaki, hasonlót akartak telepíteni Pécs fölé is, amit a lakossági tiltakozás hiúsított meg ) zavarta meg a viszonylag alacsonyan, ködben repülő gép elektromos navigációs rendszerét.
Miután ez katonai/államtitok, nagy volt a kussolás és a fűben lapítás a halálesetek miatt.
Majd az 5G bevezetése utáni problémák esetében is ez a hozzáállás várható. Vak Pali
khm
2020-07-29 at 15:45
Mindent lát.
Kivéve a baleset körülményeit.
Sajnálom az áldozatokat,de mindenki tudja,hogy egyetlen repülőgép sem maradt odafönn.
Ködben repülni,mindig kockázatos. És van hogy a műszerek sem tudják a dolgukat.
Királytigris
2020-07-29 at 16:38
Ne firkálj hülyeséget!
A földbe csapódást pilótahiba okozta. A becsapódás helyén alacsonyabban voltak mint az adott helyre megadott minimális biztonságos magasság, ami a térképeken fel van tüntetve. Az irányításnak már előre szólni kellett volna, mielőtt belesüllyedtek a minimális biztonságos akadálymentes magasság alá!
Gyenge látási viszonyok melletti repülés nagyobb szakértelmet követel meg, amivel a két pilóta nem rendelkezett.
benzoli
2020-07-29 at 15:15
Pilota. Foldi iranyitas. Politika. 3 hiba = katasztrofa.