A magyar-német kapcsolatok visszakanyarodtak oda, ahol nyolcvan éve voltak: ismét a németektől veszünk nehézfegyvereket. A héten jelentették be, hogy 44 darab Leopard 2-es tankot vesz hazánk, sok más haditechnikai cucc mellett. Az alábbi cikkünkben az Orbán-kormány döntésének hátterét igyekszünk némileg megvilágítani.
A Leopard tankokat még 1945-ben a német műszaki zseni, Ferdinand Porsche kezdte tervezni, legalábbis erről árulkodnak a fennmaradt rajzok. Az a Ferdinand Porsche, aki megtervezte a híres Volkswagen Bogárt, aki részt vett a Tigris 2, más néven Királytigris tervezésében, és sok más haditechnikai és polgári műszaki fejlesztésben. Kevesen tudják, de a francia népautót is a német zseni tervezte, ugyanis 1946-ban háborús bűnök miatt letartoztatták. Mint kiderült, ennek hátterében Jean-Pierre Peugeot, a Peugeot cég egyik tulajdonosa állt. Eredetileg az volt a terv, hogy a francia népautót ők fogják gyártani, de a politikai intrikák miatt ez nem valósult meg. Azonban Porschét Párizsba szállították és Louis Renault palotájának portásfülkéjébe költöztették, és ott megtervezte a farmotoros Renault Dauphine-t.
Vagyis a német és francia népautót ugyanaz az ember tervezte, a náci párttag német műszaki zseni.
Ezután szegény Ferdinand Porsche hazajutott Stuttgartba, abba a városrészbe, amit Adolf Hitler épített a népautó gyártására. Fia már javában dolgozott a Volkswagen cég fejlesztésén, miközben fenntartották külön gyárként a Porsche céget. Egyébként a legutóbbi időkig a Porsche család volt a többségi tulajdonosa a Volkswagennek, és ezen keresztül a Škodának, a Seatnak, a Lamborghininek. Szóval kis túlzással a világ autógyártásnak fele az ő kezükben van.
A Porsche és a Leopard 1
De kanyarodjunk vissza a tankokhoz, mert a cikk témája az volna. A hidegháború elején a szövetségesek tiltották, hogy a németek tankokat gyártsanak, tervezzenek, sőt azt is, hogy gondoljanak rá. De lassan kezdett kínossá válni a szovjetek nyomulása a tankgyártás terén, és a NATO-nak erre semmiféle válasza nem volt. 1956-ban elhatározták, hogy csinálnak valamit, és az amerikaiak, a franciák, az olaszok úgy-ahogy elkezdtek tervezni egy újfajta harckocsit, ahogy a németek is.
Végül 1963-ban a Porsche cég terveit fogadták el, ami a Leopard 1 volt. Ez még csak közepes méretű tank volt, ám hamarosan hozzáláttak a nagyméretű Leopard 2 tervezéséhez. Először a franciák hagyták ott a közös projektet, és végül saját tankot kezdetek el bütykölni. Majd ezután nem sokkal az amcsik is leléptek, és közös terveket felhasználva elkezdték az Abrams projektet. Így a Leopard 2 tisztán német üggyé vált.
Ebbe aztán beleadtak mindent és sikerült megtervezni egy nagyon erős nehézharckocsit, amely sokkal jobb lett, mint a szovjet T-72-es, igaz, sokkal drágább is. Az amerikaiak is előálltak a saját Abramseikkel, és így létrejött a három nagy tankgyártó nemzet, ami a mai napig uralja a világunkat. A franciák és a kínaiak szintén ügyködnek tankokkal, de egyikről se lehet tudni, hogy mit csinálnak. Ha csinálnak bármit is.
Folyamatos a fejlesztés – egyre jobb a páncélzat, a fegyverzet és a számítástechnika
Persze ezeket a tankokat azóta folyamatosan fejlesztik, egyre jobb páncélt, egyre jobb ágyúkat, fedélzeti számítógépeket kapnak, de az alapkonstrukció egyik esetben sem változik. A nyugati modellek tulajdonképpen a Tigris, vagy inkább Tigris 2 alapján terveződnek meg, hiszen ezekben a tankokban már minden elem megvolt, ami a mai modern tankokban is megtalálható.
A ruszkik más elképzelések alapján fejlesztették a páncélos erejüket. Ők az “olcsó, de sok” alapon gondolkodtak. Már a T-34-es is ezen az elven alapult. Szergej, aki civilként a Volga-menti Vörös Október kolhoz traktorosa volt, mikor besorozták, egyből el tudta vezetni a tankot. Kapott egy rövid és hatékony kiképzést, amely abból állt, hogy meghallgatták Sztálin elvtárs egyik beszédét. Majd a kezébe nyomtak egy térképet, amelyen vörössel bekarikázták Berlint. Este partit rendeztek, ahol sok vodka fogyott, elénekelték a Kalinkát, majd reggel indulhatott a csatába.
Az oroszok futurista Armatája
És még így is sokan eljutottak Berlinbe, amin talán maguk csodálkoztak a legjobban. A T-72-es ezen a filozófián alapult, bár azért nagyon jó fegyver volt. De már a piacra dobás pillanatában alacsonyabb műszaki szintet képviselt, mint a nyugati tankok. Hiába, addigra már egyre kínosabbá vált az oroszok technológiai lemaradása. 1993-ban elkezdtek fejleszteni egy futurisztikus típust, az Armatát, amelyből 2015-ben néhány darabot felvonultattak egy díszszemlén. És ennyi, azután jegelték az ügyet, és ma úgy tűnik, hogy az Armata harckocsi gyártása inkább nem létezik.
A döntés indoka megérdemelne egy külön cikket, de Putyinék manapság a hiperszonikus fegyverek fejlesztését preferálják. De orosz tankot egyébként se vehetnénk, mert Magyarország jelenleg a NATO tagja, és az oroszok ebben a minőségünkben éppenséggel nem a barátaink.
Persze régen voltak T-72-eseink, de azokat Gyurcsányék egyrészt szétdarabolták és ócskavasat csináltak belőlük, másrészt hetvenhetet átadtak az iraki hadsereg felszereléséhez.
Az amerikai cuccal két baj van
Vehettünk volna még amerikai cuccot is, amivel két baj van. Az egyik, hogy a német tankok jobbak. Valahogy az amerikai szövetségeseinknek nem áll kézre a harckocsigyártás. Irgalmatlanul sok pénzt fektettek az Abramsekbe, de ez az erőfeszítés nem mindig látszik meg az eredményekben. Továbbá az is gond, hogy az amerikaiak exportra csak a lebutított változatokat engedik és a vevők kezét nagyon megkötik a felhasználás tekintetében.
De a haditechnikai érvek mellett van még valami más is, ami talán fontosabb szempont volt az Orbán-kormány számára. Ma már egyes becslések szerint a magyar GDP 20 százalékát a német autóipar adja. Ez a gazdaságunk egyik pillére és a geopolitikai stratégiánk egyik alapeleme. Hogy ez jó, vagy nem jó? Hát, erről lehet folytatni vitát, de tény, hogy hazánk a rendszerváltozás után a német szövetséget választotta, vagy ha úgy tetszik, akkor ebbe csúszott bele. Ha pedig ez így van, akkor logikus tőlük venni a legfontosabb fegyvereinket. Ez nekik és nekünk is érdekünk, és ebben a felállásban vágunk neki a következő évtizedek európai viharainak és konfliktusainak.
Kiemelt kép: wikipedia.com
Karácsony.sk
2018-12-26 at 10:08
Tisztelt másként gondolkodó “csakafidesz”.
A kommentjeid tartalmából arra következtetek, hogy te egy depressziós beteg, vagy egy marxista balliberális tanácsköztársasági leninfiú vagy! Ezért a kommentjeid silány és szegényes tartalmát megértem!
Szlovákiából…………
antilibsi
2018-12-25 at 10:21
A német tankok, és némi francia haditechnikának a beszerzése nem csak azt szolgálja, hogy jó fegyvereink legyenek, hanem azt is, hogy a németeknek meg a franciáknak ne legyen annyira érdekük rugdosni minket. Ez így diplomatikus és bölcs.
Vox populi
2018-12-24 at 09:30
Hát igen.Fletó odaadta a tankjainkat Szíriának.Csak az benne a báj,hogy ezek Moszulba kerültek.Mikor az IA 800 emberrel lerohanta a várost,ahol pedig egy egész szír dandár állomásozott,azok szépen leléptek egyetlen puskalövés nélkül,és az összes hk. a dzsihadisták kezére került,egy csomó vadi új Humvee-vel együtt,amit meg az amik adtak a szíreknek!!!
Valóban a cikkben sok a pontatlanság. Porsche valóban tervezett tankot,a Tigris1 egyik variációját,de mikor Hitler előtt tesztelték a variánsokat,az eleve elektromos hajtásra tervezett Porsche nem működött.Nem birta a 88 mm-es löveg miatt megnövelt közel 61 t-ás súlyt.Így a konkurrens variációt,a mechanikus meghajtásut vitték gyártásba.
A Leo nem a Tigris2 alapján készült.Kétségtelen azonban,hogy a II.vh.-us tapasztalatokat felhasználták a tervezésben.
Az orosz hk-k jók.A T-72 egy minőségi ugrást jelentett a T-55 után.
A mai,korszerű ATGM-ek idején a fő cél a hk. védelme,az élőerő megóvása.Ebben a zsidók élenjárnak,a Merkavák fejlesztési trendje szerintem élenjáró.
pufff
2018-12-23 at 19:33
Gyurcsány – összes balliberális ellenzékkel együtt -ez a korrupt és hazug kártékony ahogy csinálta ezeket az új tankokat is odaajándékozná egy muszlim országnak.
asdasd
2018-12-23 at 19:18
Rettenet sok baromságot összehord ez a cikk. Mielőtt ennyi ökörséget leírtok, igazán megkérdezhetnétek szakértőt, harckocsikhoz értő embert a témáról.
1. A Leopard 1 egyáltalán nem a Tigris 2 alapján készült.
Teljesen önálló konstrukció volt.
2. A franciákról is lehet tudni, elég csak belenézni a wikipédiába (és nem is alkottak rosszat):
https://hu.wikipedia.org/wiki/AMX-56_Leclerc
3. A T-72 egyáltalán nem képviselt alacsonyabb szintet a nyugatinál.
– A mai nyugati nehéztankokat (pl. A Leopard 2-t is) éppen ellene hozták létre.
– A T-72 volt az első modern tank, amelyik 120 mm feletti űrméretű löveget használt. Az M1 harckocsi eredeti verziója még 10 évvel a T-72 után is csak 105 mm-es volt.
– Nyugaton még a T-72 után létrejött Leopard/Abrams sem használt/használ automata töltőberendezést, míg a T-72 igen. Majd csak az 1992-ben hadrendbe állt francia Leclerc használ először ilyet a nyugati tankok közül, 20 évvel a T-72 után.
– Amikor megjelent, a világ legerősebb tűzerejű, legmozgékonyabb harckocsija volt, emellett a páncélvédettsége az akkor rendszerben álló nyugati tankokkal (Leopard 1, M60, AMX-30) is felvette a versenyt. A nyugati nehéztankok 8-10 évvel később (a franciáké 20 évvel később) állnak csak rendszerbe, pont a T-72 ellensúlyozására.
Szóval a T-72 rohadtul nem volt alacsonyabb szintű.
A rendszeresítésekor a világ legjobb tankja volt.
Annyi csak a különlegessége, hogy az közepes tanknak készült, nem nehéztanknak.
4. Nyugodtan vehetnénk orosz tankot, ha akarnánk.
Nyilván nem feltétlen szerencsés, de semmi nem tiltja, hiába vagyunk NATO tagállam.
Ha nem tűnt volna fel, a magyar haderő most is többségében orosz technikákat használ. Ahogy a környező országok is rendelkeznek ilyenekkel. Hogy mást ne mondjak, a NATO tagállam törökök Sz–400-as légvédelmi eszközöket vesznek mostanság az oroszoktól. A görögökről meg m,ár ne is beszéljünk, mert a fegyverzetük kb. harmada orosz (BMP-3, Tor-M1, Kornet páncéltörő rakéta, stb.)
5. Az amerikai Abrams nem rosszabb a Leopard-nál.
Nagyjából hasonló képességekkel bírnak. Van, amiben az egyik jobb, van, amiben a másik. De nagyjából egy kategória a kettő.
A Leopard 2 azért jobb választás nekünk, mert:
– Vele együtt PZ-2000 önjáró lövegeket is veszünk, és ennek a két eszköznek nagyjából azonos az alváza, nagyon sok alkatrész azonos/csereszabatos bennük.
– Elég komoly német gyártókapacitás van már az országban, így a javítások, karbantartások valószínűleg könnyebben megoldhatóak lesznek.
– A Leopard-2 olcsóbb.
Hasznos lenne, ha egy cikkmegjelenése előtt azt valaki átnézné.
Lehetőleg olyan, aki ért is hozzá.
apro_marosan_petergabor
2018-12-24 at 00:32
A T72 elavult:
– könnyen kigyullad
– elektronikája, tűzvezetése elavult
– lövegstabilizátora gyenge
– karbantartása nehézkes
– üzemben tartása drága
– páncélvédettsége nem összehasonlítható a Leopard2-éval
– az iraki háborúkban igen gyengén szerepeltek…
asdasd
2018-12-24 at 01:10
Olvasni is tudsz, vagy csak írni sikerült megtanulnod?
Nem azt írtam, hogy mára már ne lenne elavult, vagy hogy a Leo 2-nél jobb lenne. Hanem azt, hogy anno mikor elkészült, akkor verte a korabeli vetélytársait (M60, Leopard 1, AMX 30).
apro_marosan_petergabor
2018-12-23 at 18:09
Tisztázzuk:
1. Azért fejleszthetünk, mert megy a gazdaság
2. A fő húzó ágazat az autógyártás (német gyökereken, leginkább)
3. Trump rászolt a NATO országokra, min 2%!
4. Jobban járunk ha EU-ban költünk, közelebb is van a forrás
5. A nemetek mindig tudtak tankot gyártani (jelenleg ez a világ legjobb tankja)
6. Közben a harckocsizók idehaza kihaltak…
7. Nem árt, ha van használható véderőnk (légierő, légelhárítás, páncélosok, gyorscsapatok – egyelőre még orosz alapon), és saját fegyvergyártás (elkezdődött), a V4-ek együtt már érnek, számítanak valamit.
Simon Tamás
2018-12-23 at 17:02
Helyes ,jól vásároltak az elődje is verhetetlen volt csak sajnos az a fránya üzemanyag probléma . Azt hiszem ha az nem lett volna manapság kicsit másképp festene az EU bürokráciája !!!
Vox populi
2018-12-23 at 14:41
Az bevándorló iszlám hordák elleni ultima ratio sajnos előbb utóbb a gépkarabély lesz.De egy országnak kell egy ütőképes,modern hadsereg.Nem a NATO fog megvédeni bennünket,ha úgy hozza a sors.Ezért kell még korszerű páncélelhárító rendszer,radarrendszer,tüzérség is.Nincs mese,ez pénzbe kerül.Be kell vezetni újra a legalább 3 hónapos katonai szolgálatot,mert ezzel a puha plázapöcs generációval a legjobb fegyver is csak kőbalta.
Az is igaz,hogy a magyar tradicionális fegyvergyártást is vissza kell állítani,de nem licencekkel,hanem saját fejlesztéssel.Példa rá a II.vh.-us Király géppisztoly,vagy a 80-as évek fejlesztése a Gepárd nehézpuska.
Nem tudom,hogy a cseh licenc alapján gyártott géppisztoly van- e olyan jó mint az új AK.Kétlem!
antilibsi
2018-12-23 at 17:15
Egyetértek, szükség van egy legalább 6 hónapos kiképzésre a pláza selyemfiúk számára, de nem egy szívatás-centrikus, hanem céltudatos, értelmes fizikai és értelmi képzésre.
antilibsi
2018-12-23 at 14:18
A XXI században a tank hatékonyságát, erejét már nem a páncélzata és a rá szerelt ágyú teljesítménye adja, hanem azok az intelligens rakéták, amelyeket útnak tud indítani (nem a hagyományos ágyúcsövön keresztül).
Egy korszerű tank ma már egy koordinációs központ, amelyben nem bakancsosok, hanem mérnökök ülnek.
Csaba Vancouverbol
2018-12-23 at 13:27
Porsche verzioja veszitett a Kiralytigris tervezesi versenyben, csunyan leszerepelt a bemutaton. Tehat nem az o valtozata kerult gyartasba. A Kiralytigris nehany peldanya kerult un. Porsche toronnyal legyartasra.
Csaba Vancouverbol
2018-12-23 at 13:00
A VW bogarat Bela Barenyi tervezte a 20-as evekben. A haboru utan pert nyert Porsche ellen ez ugyben.
csakafidesz
2018-12-23 at 12:12
“.. sikerült megtervezni egy nagyon erős nehéz harckocsit, amely sokkal jobb lett, mint a szovjet T-72-es, igaz sokkal drágább is.”
Igen.
Anno a Wehrmacht is a legjobb fegyverzettel rendelkezett, de mégis megverték Sztálingrádnál. Szó se róla segített nekik a Télapó, de Oroszországban a Télapó segítségére mindig számítani lehet.
Csak halkan: Mire jók a tankok, ha egy légpuskát se szabad elsütni, ha felbőszült hordák rohamozzák a határt? Már a vízágyú miatt is elmarasztalta az ENSZ Magyarországot! Minek ide tankok, ha meghurcolnak egy riporternőt akit majdnem fellöktek a berontó muszlim hordák, és ráfognak meg nem történt gáncsolást? Hogy védjük meg magunkat a rohadék liberálisok között, ha a csöndesen álldogáló kerítés miatt Auschwitz-et ordítanak? Közben a kiképzett katonákból álló beáramló muszlim csürhe átveszi az imámtól a mecsetek pincéjében a gépfegyvert..
A kígyónak méregfogai vannak, de a hangyák lerohanják és felfalják, mert az ilyen támadók ellen nem tud védekezni a méregfogával.
Nem tankok kellenek, hanem tűzparancs, kíméletlen géppuskatűz a határokra. Nem kell félni, nem Doberdo lesz a végeredmény, ezek azonnal megfutamodnak majd.
Dodo
2018-12-23 at 14:12
Igy igaz
asdasd
2018-12-29 at 00:54
1. A Wehrmacht nem rendelkezett a legjobb fegyverzettel.
Sőt, sok szempontból rosszabb fegyverzete volt, mint a szövetségeseknek.
(Sztálingrádnál, meg máshol is a németek Hitler meg pár okostojás baromsága miatt vesztettek.)
2. A tankok azért kellenek, hogy miután te kiadod a tűzparancsot a migránsok ellen, akkor ne jöjjön ide Európa demokráciát exportálni az országunkba. Mert hiába állítod meg a migránsokat, ha utána Ejrópa kormánybuktatást csinál, odarak egy ballib kormányt és te nem tudsz ellene semmit tenni.
Dodo
2018-12-23 at 12:01
De a valósàg meg az hogy “fegyvertelen gyalogosok” foglaljàk el a kontinenst és az adókból megvæsàrolt tankok harci eszközók meg max gyakorlatokon vesznek részt.Fegyvert hasznālni a demokræciàban európàban
márko
2018-12-23 at 10:59
Nagyon szép dícséret Leopárd 2 röl,
mechanikai remekmű ( elektronikai nem tudom )
/
Tudjuk hogy a Leopard 2-töt gyártja,
Krauss-Maffei a tankgyártó,
motor MTU (Motoren un Turbinene Union) lényegében Merzedes Benz MB V12 biturbo,
Rheinmetall az agyú,
5,72 mil dollar
/
TÖBB OKA VAN
és tudjuk hogy meg kell venni
/
DE MÉG EGYSZER ez a bizonyítéka annak
HOGY MINDEN része a német iparbol ered
a német ipar dominál Európában(látván a német GDP-t)
az ipari DOMINÁLÁS odavezet a politikai DOMINÁLÁSHOZ,
példa a merkelke sunyin,alattomos,kitartóan agresszív viselkedése EU parlamentben és bizottságaiban,
/
mi ezt az ipart támogatjuk vásárolva termékeit,
emiatt a közép,kelet,dél Európa országai csak PIAC KELL hogy legyünk,
nekünk ilyen iparunk, technikai fejlesztésünk nincsen,NULLA vagyunk,
még az autógyártásban is NULLA vagyunk,
az autógyártáshoz szükséges számgéppel vezérelt robotokhoz NULLA vagyunk,
/
EMIATT
SZUVERENITÁST le kell verni,és le kell verni
MERT
szolgák és piac kell
/
ÉS EZÉRT VANNAK
génmodifikált civilszervezetek és mindenféle ROHANGÁSZÓ,
agymosott tüntetők.
EZ A REALITÁS
csakafidesz
2018-12-23 at 12:25
Stimmel. A “legyőzhetetlen” német fegyverek már kétszer is a sírba lökték az országot. először felnégyeltek minket Trianonban, másodszor orosz megszállást hoztak ránk 45 évig.
Logikus
2018-12-23 at 10:49
Kitűnő választás, de 44 db túl kevés. Minimum 1000 db-t kéne vásárolni, különben labdába se tudunk rúgni egy esetleges bajban…
Varga Árpád
2018-12-23 at 11:47
1000 db?Tudod milyen hatalmas összeg?S piacot is kéne szerezni hozzá!Aztán vádaskodnának ,hogy fegyverkezési versenybe kezdtünk…s ki ellen?Ezer tankkal tényleg ,gyors ütemben be lehetne vonulni a néhai Kunországba…eröltetett menetben.De minek?1000 emlitett tank,melyet vásárolnánk?Lehet nem is engedik meg sem a NATO ,sem az UNIÓ törvényei,nem beszélve arról,hogy akkor lenne csak szegénység nálunk…az ára miatt,hiszen lőszer is kell hozzá,és üzemanyag.Meg gyakorlatoztatni az erre a célra alkalmas legénységet ,vezetőket.Hm?
csakafidesz
2018-12-23 at 12:21
Pontosan. Majd a raktárakban fognak rozsdásodni. A sehová sem vezető, luxuskivitelű, sekélyforgalmú 4. metrónak is több a haszna.
Logikus
2018-12-23 at 16:17
Nos, az az 1000 db egyáltalán nem olyan sok. Főleg, ha szétnézünk, pl a lengyelekénél, románoknál, stb, ahol azt látjuk, hogy bőven rendelkeznek ekkora mennyiségű tankkal-tarackal. Hadiipart pedig létre lehet hozni ezek számára és akkor sokkal olcsóbb lesz a fenntartásuk. A legénység kiképzése pedig mehet ugyanúgy normál körülmények között. Eddig egy tankvezetőnek sem kellett mérnöki diplomával rendelkezni. Viszont mivel nemsok barátságos ország vesz körül minket, ezért jobb lenne azt a minimum 1000 db-t beszerzni mert soha nem tudhatjuk, hogy mit hoz a történelem és mikor támadja meg valaki az országot. A NATO-ban pedig nem lehet bízni, sem az UNIÓ-ban! Ez napjainkra már rég bebizonyosodott. Tehát jobb félni, mint megijedni és a védelmi politikán és tárcán nem spórolni…
csakafidesz
2018-12-23 at 12:28
A 44 darab túl sok, ha a pénztárcánkat nézzük. A jelenlegi (trianoni) határok k9zött ez egy védhetetlen ország.
steve
2018-12-24 at 09:46
Az ezer db harckocsi olyan szervezeti bővítést igényelne amire nincs sem szükség sem pénz. Megjegyzem, hogy a hk számának bővítése önmagában kevés, ahhoz egy csomó más beszerzést is szükséges lenne csatolni hasonló volumenben (tüzérség, páncéltörők, légvédelem, logisztika….). Szerinted milyen hatással lenne ez az itt élők életminőségére?
Vox populi
2018-12-23 at 10:31
Az orosz Armata kiforrott típus,gondoljunk csak a 3 fős kezelő személyzet kapszulájára,az öntöltő rendszerére,az aktív,és passzív páncélvédelmére,a fejlett célzó rendszerére.A Vörös Téren történt baki a tankvezető gyakorlatlanságából keletkezett,nagy izgalmában lefullasztotta szegény a motort.
De ismétlem,nagyon drága.Az oroszok most az igen nagyszámban meglévő T-72 -esek automatizálásával foglalkoznak városi hadviselésre,illetve a T-90-es továbbfejlesztésével.
A Leo-2 legmodernebb verziójának megvásárlása egyébként jó döntés.A dott körülmények között a legjobb.Hiba,hogy nem vettünk gyalogsági pancélozott szállító járműveket.A Varsói Szerződés idején Győrben gyártott PSZH már elavult,az orosz BTR meg nem alternatíva.Venni kell tehát ezeket is,vagy a már meglévő győri alapon saját fejlesztést,és gyártást indítunk!
Varga Árpád
2018-12-23 at 11:40
Na igen.Ott dolgoztam a Győri RÁBA MVG-ben s egéyzek közelről láttam az ott gyártott FUG-okat,ültem is bennük.Akkor az volt,ha igaz,a legkorszerübb a Varsói Szerződésben…?Másrészt a háború alatt ott gyártottak a világ legjobban sikerült BOTOND páncélozott járművet,amit a németek irigységből nem vettek meg.Úgy emlékszem,mintha ugyanebben az időben igen fejlett tankok is készülek kisdarabszámban a gyárban,szintén német nyomásra féletéve.Talán érdemes volna a terveket ,műszaki rajzokat elővenni és modernizálni…munkát,megélhetést adna a munkásoknak,bár azt hiszem már a FUG tervezői és szerelői közül is alig élnek páran.Ott volt B.István a Katonai Fejlesztési Osztály -részleg vezetője aki ,ha él még, lehet buzgalommal segitene egy önálló magyar nehézhadiipar megteremtésében?
steve
2018-12-23 at 14:33
A FUG egy kétéltű felderítő-úszógépkocsi volt a maga idejében valóan kiváló tulajdonságokkal. A Botond egy ősszerék meghajtású teherautó (és páncélozott jármű) volt kimagasló terepjáró képességekkel még a háború idejéből. Valóban gyártott a Rába tankokat és önjáró lövegeket is úgy mint a Turán hk-t és a Zrínyi rohamlöveget. Ezek a háború második felétől nem képviselték az élvonalat. A korszerű hadviselés mára már fényévekkel meghaladta azt a technológiai színvonalat amit azok képviseltek. A Rába egyébként úgy tudom máig gyárt katonai teherautókat és kifejezetten jó minőségben. Ezzel együtt is azt gondolom az ország adottságait tekintve kétséges, hogy bele kellene-e vágnunk gyakorlatilag a nulláról olyan fejlesztésbe aminek a vége egy világszínvonalat képviselő harckocsi vagy löveg. Ma ez olyan összegbe kerül amit csak nagyon tőkeerős és komoly hagyományokkal rendelkező cégek tudnak megfinanszírozni. Nem véletlen, hogy a Leo kategóriájába tartozó tankot talán 5-7 állam tud előállítani bár van néhány más állam akik licencben gyártanak (pl az olaszok).
csakafidesz
2018-12-23 at 12:18
Gyalogsági szállító járművek.. Van gyalogság? Egy közepes cserkészcsapat a haderőnk létszáma.
steve
2018-12-24 at 09:37
A PSZH-kat anno a 80-as évek közepén kivonták és helyettük a MINDEN tekintetben sokszorosan fejlettebb BMP-1 gyalogsági harcárműveket rendszeresítették. A BMP nem mellesleg az őt leváltó BTR-nél is jobb képességekkel rendelkezik mozgékonyság, tűzerő és védettség terén. Az kétségtelen, hogy békefenntartó missziókban a gumikerekes előnyösebb de a hadsereg alapfunkciója nem a békefenntartás hanem az ország szuverenitásának védelme. Nem véletlen, hogy az oroszok máig fejlesztik a BMP-ket. A lánctalpas gyalogsági szállító járműre leginkább azért lenne szükség mert terepen az képes lépést tartani a harckocsikkal és támogatni azokat, nem csatlik-botlik a terepen, nem kerülgeti azokat az akadályokat amelyeket a tankok képesek leküzdeni. Igazából nagyon jó, hogy végre megkezdődött a szárazföldi haderő korszerűsítése mert annak állapota a siralom völgye, viszont látható, hogy amint megjelent egy korszerűbb eszköz az azonnal felveti a rendszer többi eleme korszerűsítésének szükségességét mert a hatékonyság csak így biztosítható. Viszont! Az is igaz, hogy a haderő korszerűsítés vékony jég, amit ha nincs kényszerítő ok (valós háborús fenyegetettség, nem szabad túltolni mert az megfekszi a gazdaság gyomrát. Láttunk már ilyet a rákosi érában amikor a több százezres haderő felszerelése és fenntartása durván odavert a lakosság életszínvonalának.
Feher Zsolt
2018-12-23 at 10:09
Remeljük a szällito järmuveket is kicserelik mert a BMP mär semmire sem valok.Amugy az oszträkoknak is vannak nemet harcjärmüveik meg vannak velük elegedve elmondäsuk szerint.Elindultunk vegre elöre.A romänyok hiäba veszik a dräga fegyvereket azokat jol kene kezelni mert maguktol nem üzemelnek.Emlekezem 1 libsi kepviselö azt mondta valositsuk meg a telejes leszerelest.Azt valaki megkerdezte ha jönnenek a romänok akkor mivel vedekeznek välasz fogadjuk öket virägokal.Na liberälbolsi kormänyaink mindent megtettek ennek erdekeben.Senki nem fog bennünket megvedeni csak magunkban bizhatunk.A kötelezö katonasägot is vissza ällithatnänk. Persze max fel-1 eves idötartalomra mint sväjcban.ausztriäban. A mai fiataloknak nem ärtana ha meg nem akarnak fegyveres szolgälatot lehet korhäzban stb vällaniuk.Az mikor az oroszlän a gazelläval együtt legel illuzio nem volt es nem lesz tökeletes beke.
Laca
2018-12-23 at 09:52
Akkor már én is egy kicsit jó?
Jó tank nem vitás,de attól is függ hogyan alkalmazzák -ki harcol vele.
Arról egy szót sem hallottam-olvastam még,hogy milyen felszereltséggel (opciókkal-vagy nem) veszik a tankokat.
Így tehát lehet jó és rossz üzlet is nyugodtan találgasson aki tájékozottabb.
Fonzibá
2018-12-23 at 10:51
Nagyon igazad van Laca!
Csak egy adalék!
Kb 4 – 6 éve volt Hajmáskéren NATO harckocsi hadgyakorlat. Cseh, Lengyel, Osztrák, Német, Magyar és Amerikai résztvevőkkel.
A helyzet: Az egyesített NATO haderőt hatalmas harckocsi ellencsapás érte, vissza kellett vonulni!
A tankok gyors, lassabb sebességgel megfordultak, kivéve a Németek és a Magyarok.
Ők tudták, hogy a tank az oldalát soha nem fordítja az ellenség felé, mert akkor egy találat a lánctalpra és annyi!
Mi ezt már 1961-ben megtanultuk! Pedig akkor még Kádár rendszer volt!
Na ezért igaz az, hogy nagyon függ a harckocsik vezetőitől és a tudatos harcmodortól, hogy mennyit ér egy tank a harc közben!
csakafidesz
2018-12-23 at 12:33
Csak rossz üzlet lehet. A feléből meg lehetne építeni végig a félbehagyott 4. metrót.
Logikus
2018-12-23 at 16:19
Egyáltalán nem rossz üzlet, és hosszabb távon jobban megéri ugyanis egy katonailag és felszerelésben modern országra másként tekintenek, mint arra, akinek semmije sincs, csak a jóléti társadalom kerékkötői…
Vízöntő
2018-12-23 at 09:41
2010-es adat, amit soha nem felejtek el, a honvédséget a Fidesz 17 (!) tartalékosból álló állománnyal vette át!
Csak a haderő terén a hozzászólásokban felsorolt fejlesztések mellett a kutatásba, fejlesztésekbe, munkahely teremtésekbe, oktatásba, egészségügybe, önkormányzatokba, sportba ömlesztett rengeteg pénzre gondolva elmerenghetünk, miért is akarná a gyengélkedőre ítélt ellenzék leváltani az Orbán Viktor vezette kormányokat, és ha 2010-ben ők maradtak volna hatalmon akkor ma ki lenne gazdagabb, az ország vagy ők?
sanyi
2018-12-23 at 08:58
Azért az árról is szívesen hallanék. A románok 10 milliárd dolláros amerikai fegyvervásárlási szerződést írtak alá. Mi hol vagyunk ebben a versenyben?
Vox populi
2018-12-23 at 08:47
Hülyeség,hogy a világ legjobb tankja a Leo 2.Csak nézni kell azokat a képeket,amikben elég látványosan égnek,mikor a török hadsereg bevonult Szíriába,és dzsihadisták megkínálták őket régi,szovjet ATGM-el.
Szerintem az Abrams,a Leo 2,a T-90 egyforma technikai színvonalat képvisel.Az orosz Armata talán kissé elöbbre jár a fejlesztésben,de nagyon drága.A ruszkik ezért jegelik egyenlőre.
steve
2018-12-23 at 09:23
Jelenleg pedig bizony az. Csak nézd meg, hogy kategóriájában létező gyártmányok közül melyiket hány országban rendszeresítették. A Leo-t 17-ben, az angol Challenger2-őt 2-ben (egyik arab) a francia Leclercet szintén kettőben (itt is arab a másik)az amerikai abramsot 6-ban de ezek közül csak egy (leendő)európai felhasználó van, a görögök. A T-90-es egy a nyugatitól teljesen eltérő koncepciót képvisel annyiban, hogy nagy tűzerővel és gyenge páncélzatával, relatíve olcsó árával a tömegekre építő hadviselés igényeit elégíti ki, ráadásul valójában a T-54 egyenes ági evolúciójának tekinthető amivel az Armata kifejlesztésével maguk a ruszkik is szakítottak. Az Armata egyébként nagyon messze van attól, hogy kiforrott konstrukciónak lehessen tekinteni, ezt bebizonyította a Vörös téren. Ezen kívül ne felejtsük el, hogy a Leo és a szintén most beszerzett Pzh 2000 azonos típuscsaládhoz tartozik hiszen ez utóbbi a Leo alapjaira készült ami az eszközök logisztikai ellátását és technikai kiszolgálását könnyebbé teszi.
Attila Attila
2018-12-23 at 08:45
Lassan lesz fegyvere a hadseregnek! Így tovább! A NATO nem fog megvèdeni, ha mi se tudjuk magunkat..
Levente_c
2018-12-23 at 08:33
Jaa … es vissza kell tennünk a régi magyar felség·jelünket is ! https://www.facebook.com/Huns-on-Wheels-1580549015526531/
csakafidesz
2018-12-23 at 12:35
Óh, az a legfontosabb. A lyukas kabátunkra pedig szebb gombot kell varrni.
Tolnai Ferenc
2018-12-23 at 08:27
Végre fegyverkezünk,mint Izrael.
Levente_c
2018-12-23 at 08:18
A legjobb tank a világon. Putyine a 2. Amcsik csak a darabszámra koncentrálnak. Szuper hir. (jutubon van erröl összesités)
steve
2018-12-23 at 09:28
Ha az Armatára gondolsz akkor talán 10 év múlva lehet arról beszélni jó tank-e. A többi ruszki tank pedig azokban a konfliktusokban ahol a nyugati gyártmányokkal összeakadtak, főleg a Közel Keleten, rosszul teljesített. Az amik nem a darabszámra koncentrálnak hanem a minőségre. Saját részre már régóta nem gyártanak tankot (max exportra ha van megrendelő) viszont a meglévőket folyamatosan nagy javítják és fejlesztik elsősorban elektronikailag. Volt erről egy jó film a National Geograficon.
csakafidesz
2018-12-23 at 12:15
Nem tudjuk, hogy az oroszok csinálnak-e tankot, vagy sem. Az a térség elég nagy ahhoz, hogy ne is lehessen kideríteni hol és mivel foglalkozik a hadiparuk.
Karácsony.sk
2018-12-23 at 08:13
Érdekes, hogy ez az Orbán orbán kormány annyit “lop?”, hogy:
1- 32t aranyrúddal növelték Magyarország aranykészletét!
2- 44drb Ferdinand Porsche és a Leopárd tank – Német hadfelszerelést vesznek 3- Franciáktól helikoptereket és katonai szálítógépeket vesznek
4- Svédektől JAS 39 Gripen vadászgépeket vásárolnak
5- az alapvető elelmiszerek forgalmi adóját 5%-ra csökkentték
6- a családtámogatás olyan összegeket juttat a Magyar családokhoz, amit a külföldre távozó fiatalok az életükbe ott soha nem fognak összeszedni
7- s nehogy a marxista balliberális hazaáruló fletót elkerüljem, letörlesztette azt a kölcsönt, amit ő felvett 2009-2010 ben azért, hogy az utánna következő Orbán kormányt és a Magyar nemzetet “beledöglessze” a megszorításokba
8- az Orbán kormány mindezt úgy tette, hogy nem terhelte le a Magyar álampolgárokat, sőt az Európa egyik leg dinamikusan fejlődő országává tette.
Gratulálok Orbán viktor. Csak így tovább!! Ugyanis a fentiekben felsorolt dolgok a kőkemény valóság s aki mást akakr mondani, az hazudik! Mondjam azt, hogy így kell “lopni?” s nem úgy mint a hazaáruló fletó tette!
Szlovákiából…………
kukmanyo
2018-12-23 at 08:32
Folytatva a sort. Pillanatok alatt befejezte a metróépítést, ill. folytatja. Folytatja a vasúti fejlesztéseket – csak meg kell nézni! Óriási pénzeket költ a határvédelemre – ezt tervezni sem lehetett előre. A stadionépítések? Az már csak aprópénz, mint ahogy a vörösiszap.
Fonzibá
2018-12-23 at 10:35
Szerintem az Orbán gárda lopjon ez után is ilyen sokat és építsen, fejlesszen ugyan ennyit! Én így kiegyezem velük!
Mondjuk a nyugdíjasokat ennyire nem kellett volna becsapni, mint 2018-ban! Se infláció miatti kompenzáció, se Erzsébet utalvány! Csak maradt a nyugdíj prémium, ami meg az Alaptörvény szerint járó juttatás, mert – hála Istennek – fejlődik a gazdaság!
Mark
2018-12-23 at 18:22
Ezt jól meg írtad. Ez így van.
zolatiguszti
2018-12-24 at 17:29
Nyugdíjasok nem járkáljanak CEU -s diákokkal zászlót lobogtatni a parlament elé és akkor lesz Erszébet utalvány! Vagy ha ennyire fontos a nosztalgia akkor most ugyaúgy nem fog tudni elmenni welnesselni mint ahogy akkör nem tudott,amikorra most nosztalgiázik….Ha 500X nem kérdeztem meg már meg a DK -s apámat, hogy mondd már meg neked mi a frász volt akkor annyira jó?
Láttalak 30 és 40 éves korodban és az új rendszerben 50-esnek is.Akkor rohadtul nem tűntél elégedettnek….Ez velünk is így lesz? Hogy ami fitalakorban volt az aut jünak lesz minősítve majd agyban?
Mert ha én a Bokros mellett fogok majd érvelni meg tüntetni inkább lőjenek le…
Szrenka Ádám Ignác
2018-12-23 at 07:59
Szerintem igen jó!!!
Szűcs Doszpoly Tibor
2018-12-23 at 08:23
Ideje volt,meg kell nézni mennyire rosszul állunk páncélosok szempontjából,azonban,ha a MI-típusú helikpterek megfelelnek,jól jött volna az a 77db T-72-es.Drága az manapság is-tudtam,hogy elajándékozta.Németh Szilárdtól hallottam még a nyáron?talán az Echo tv-ben
khm
2018-12-23 at 11:07
A helikopterek felújítottak,a tankok vadonatújak.
A cikkben szerepel a T72-sek elajándékozása. Iraki “barátainknak” ajándékozta oda valaki. Tudomásom szerint a gyurcsányi.
Varga Árpád
2018-12-23 at 11:26
Na ,kérem volt egy csomó T-72-es tankunk ,melyet Vezérünk -miután az ukrán hadsereg 70db T-72-es tankját a felvonulási területen a donyecki forradalmárok ,Molotov-koktéllal sikeresen felgyújtották ,gyakorlatilag megsemmisitették-alkatrészekre szétszedve Csehországon éds Lengyelországon keresztül vagonokban ,testvéri segítségként az ukránoknak átadott,mert jónéhány magyar ember is szolgálta a szeparatitsták ügyét…pl.Erdélyi Légió s innét is mentek ki arra a harci területre ,mely akkor csendesedett némileg le ,mikor tévedésból lelőtték a malysiai személyszállitó repülőgépet,melyet bűnös módon az ukrán légi vezetés átengedett a háborús övezett felett.Nem tudta az ukrán hírszerzés,hogy a szeparatistáknak sikerült egy föld levegő rakétát megszerezniök,melyet lefotózva ,egy leány támaszkodik az oldalának a fotón-bemutatott a szeparatista média.Azzal lötték le a gépet ,mert azt hitték bombázógép repül föléjük.Aztán gyorsan áttolták ukrán területre a gépet ,oszt a kezelőszemélyzet világgá szaladt,mert a közvetlen parancsnokuk egy hadnagy parancsot kapott a kezelők főbelövésére ,majd a rakétakilövő felrobbantására,de a katonák kikönyörögték ,hogy emigrálnak inkább örökre beffogva a szájukat,s kinek hova sikerült.Ez kis kitérő volt ,de kapcsolt a nálunk levő T-72-esek szolidáris “kiküldetéséhez”.
csakafidesz
2018-12-23 at 12:37
Persze, igen jó pénzszórás..