A meteorológiai előrejelzések alapján intenzív havazás és tartós ónos eső is várható Pest, Nógrád, Heves, Borsod-Abaúj-Zemplén és Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyék területén – hívta fel a figyelmet a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szerdai közleményében. Mint kiemelik, munkagépeik teljes kapacitással dolgoznak majd, de a szélsőséges időjárási viszonyok miatt arra kérik az autósokat, csak azok induljanak útnak, akiknek halaszthatatlan dolguk van, és ők is csak a téli közlekedésre megfelelően felkészített járművekkel induljanak el.
A közleményben kiemelik:
a legfrissebb meteorológiai előrejelzések alapján csütörtök délelőtt Zala, Somogy, Veszprém és Komárom-Esztergom vármegyékben előfordulhat gyenge ónos eső, azonban Pest, Nógrád, Heves és Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyékben a déli óráktól tartós ónos esőre kell számítani. Észak-Magyarország területén az ónos esőt megelőzően jelentősebb havazásra is számítani kell, főleg a magasabban fekvő északi területeken, ahol akár 15 centiméternyi friss hó is hullhat.
A Magyar Közút már november 10-én téli üzemre váltott, így minden, havazással és ónos esővel érintett területen teljes kapacitással fognak dolgozni a szakemberek. Az elmúlt napokban, pont a várhatóan újra érintett térségekben már jelentős friss hó hullott, most viszont a nagyobb mennyiségű ónos eső miatt arra kéri a közútkezelő az autósokat, hogy ha tehetik, halasszák el utazásukat. Ennek fő oka, hogy sok helyen havazásból fog ónos esőre váltani az idő, így a megelőző sószórási munkákat is kevésbé hatékonyan tudják majd elvégezni. Továbbá olyan mértékű ónos eső várható, ami a megelőzésképpen vagy az aktív síkosságmentesítés során kiszórt anyagokat is lemossa a burkolatról.
A közlekedőknek több tényezőt is figyelembe kell majd venniük a következő napokban:
- A közútkezelő munkagépei az érintett területeken megelőző sószórást végeznek, hogy a friss hó és az ónos eső letapadását igyekezzenek tompítani. De ez nem jelenti azt, hogy a kiszórt só minden frissen hullott havat azonnal elolvasztana, hiszen jelentős mennyiségű hó és ónos eső várható, néhány óra alatt.
- A havazásban és ónos esővel érintett országrészekben, vármegyénként (annak nagyságától függően) 3–6 mérnökségről, tehát telephelyről fognak majd elindulni a gépek, hogy több ezer kilométernyi fő- és mellékúton, illetve több száz településen átvezető szakaszon beavatkozzanak.
- Egy munkagép fordulóköre nagyjából 2–4 óra, ennyi kell a rakodáshoz (só- és üzemanyag-felvétel), a célterületre való kijutáshoz, majd onnan a telephelyre való visszatéréshez. Ennyi idő alatt több centiméternyi friss hó és jelentős mennyiségű ónos eső hullhat, így ezeket a munkákat újra és újra meg kell majd ismételni, mindaddig, amíg a havazás és az ónos eső el nem áll.
- A téliesebb útviszonyok nem jelentik azt, hogy a közútkezelő ne dolgozna teljes kapacitással, hiszen a fentiek alapján látható, hogy egy meghatározott mennyiségű gépi és humán erőforrással, ütemezetten, folyamatosan végzik a síkosságmentesítési és hóeltakarítási munkákat.
- A közlekedők is sokat tehetnek azért, hogy az országos utakon a forgalom zavartalan legyen. Egy-egy baleset miatt ugyanis a feltorlódott kocsisorokban vesztegelhetnek a közútkezelő gépei, így a hóeltakarítást is később tudják adott helyszínen elvégezni.
- Soha ne előzzék meg a hóeltakarító járműveket! Nemcsak a KRESZ előírásai miatt, hanem azért, mert biztosak lehetnek benne, a munkagépek mögött tisztább lesz a burkolat, mint előttük. Fontos, hogy a gépektől érdemes kell távolságot is tartani.
- Havazás idején vezessenek lassabban, figyelmesebben és körültekintőbben. Csak akkor előzennek, ha azt biztonságosan be is tudják fejezni.
- Csak a téli közlekedésre megfelelően felkészített, téli gumival felszerelt gépjárművekkel vezessenek.
Utazás előtt mindenképpen tájékozódjanak az aktuális út- és látási viszonyokról, forgalmi helyzetről a www.utinform.hu oldalon. Ez alapján tervezzék meg utazásukat, ha tehetik, halasszák el utazásukat. Induljanak el időben, hamarabb, ne útközben, téliesebb útviszonyok között próbálják meg behozni az esetleges késéseket
– írták a közleményben.
Forrás: Magyar Közút Nonprofit Zrt.; Fotó: MTI/Nándorfi Máté
Facebook
Twitter
YouTube
RSS