Fél évvel azután, hogy az Aquarius nevű hajóval felhagytak a tengeri mentéssel – szerintük több európai ország “rágalomhadjárata” miatt -, újabb hajót sikerült bérelnie az Orvosok Határok Nélkül és az SOS Mediterranée segélyszervezeteknek, hogy azzal folytassák a migránsok mentését a Földközi-tengeren, Líbia partjainál. Az Aquarius fedélzetén három év alatt 30 ezer illegális bevándorló jutott Olaszország területére. A Norvégiából bérelt Ocean Vikinggel hamarosan újra munkához látnak, hogy kezükbe vegyék a tengeri mentést, mivel szerintük az Európai Unió által a libiai hatóságokra bízott mentés kaotikus. Ők például visszaviszik Líbiába a kimentett embereket, a segélyszervezetek viszont erre nem hajlandóak, mivel szerintük Líbia nem biztonságos ország. Bár a szigorított és zéró toleranciát hirdető olasz törvények kimondják, hogy nem szállíthatók Olaszországba a Földközi-tengeren begyűjtött illegális migránsok, és a migránshajók olasz kikötőkben való kikötését is rendszeresen megtiltják, a segélyszervezetek ezt nem hajlandóak tudomásul venni.
A két civilszervezet e célra Norvégiától bérli közösen az Ocean Viking nevű hajót, amelyet eredetileg az északi-tengeri olajfúrótornyokon végzett munka támogatására használtak. Az 1986-ban épített hajó 69 méter hosszú, 15 méter széles, és a fedélzetén a legénységgel együtt több, mint 30 szakember fog szolgálatot teljesíteni. Az Ocean Viking a Földközi-tenger középső részén fog járőrözni, ahol a legtöbb migránshajó indul el a líbiai partoktól és ad le vészjelzést. A líbiai területi vizekre nem fog soha belépni – közölte az AFP hírügynökséggel Frédéric Penard, az SOS Méditerranée műveleti igazgatója.
Azóta, hogy az Európai Unió a líbiai hatóságokra bízta a tengeri mentés összehangolását, kaotikus a mentés, mert a líbiaiaknak nincs meg minden szükséges eszközük ehhez, és nem minden vészjelzést kapnak meg a mentőközpontok
– mondta Penard.
Az Aquarius csaknem három év alatt 30 ezer migránst mentett meg a tengeren és szállított az olasz partokhoz. Tavaly decemberben volt kénytelen felhagyni e tevékenységével, az üzemeltető civilszervezetek szerint több európai kormány “rágalomhadjárata” miatt. Már előtte, szeptember óta a franciaországi Marseille kikötőjében vesztegelt, mert Gibraltár után Panama is megvonta tőle a hajózási engedélyt. Az MSF és az SOS Méditerranée kérvényezték Svájctól, hogy jegyezze be az Aquariust, de a berni kormány megtagadta ezt azzal az indokkal, hogy a földközi-tengeri mentést az európai államok összehangolt és hosszú távú műveletének keretében kellene végezni. A két civilszervezet december óta mostanra talált magának új mentőhajót.
Olaszország a Liga és az Öt Csillag Mozgalom (M5S) koalíciós kormányának tavaly nyári megalakulása óta jelentősen szigorított menekültpolitikáján, és zéró toleranciát hirdetett meg azon migránsok befogadása ellen, akik hajóval, illegális úton akarják elérni az olasz partokat. A líbiai hatóságok a tengeren megmentett migránsokat visszaviszik Líbiába, és menekülttáborokban helyezik el őket. Segélyszervezetek szerint azonban Líbia nem biztonságos ország, ezért ellenzik ezt a gyakorlatot. A Tunéziai Gazdasági és Szociális Jogok Fóruma (FTDES) nevű civilszervezet éppen csütörtökön közölte, hogy idén január és június között több, mint duplájára nőtt a Líbiából Tunéziába érkező migránsok száma az előző év azonos időszakához viszonyítva. Az utóbbi időben a tunéziai partvidék is az Európába igyekvő – köztük tunéziai – migránsok kiindulópontjává vált – tette hozzá a szervezet.
Forrás: MTI; Vezető kép: shipspotting.com
Facebook
Twitter
YouTube
RSS