Olaszországban az év utolsó kormányülésen elfogadták a migrációra, valamint a nem kormányzati szervezetek földközi-tengeri tevékenységére vonatkozó intézkedéscsomagot. Az új, napokban hatályba lépő rendelkezés szerint a civilhajók nem szállíthatják a migránsokat szervezetten. A belügyi tárca által kidolgozott szabályzat, amelyet szerdán este fogadott el a kormány azonnali segítségnyújtást szorgalmaz, és tiltja a migránsok áthelyezését az egyik civilhajóról a másikra. A rendelet szerint a szabályozást megsértő hajókat lefoglalhatják és 50 ezer euróig terjedő bírsággal sújthatják.
Az intézkedéscsomag tartalmát Luca Ciriani, a parlamenttel való kapcsolatokért felelős miniszter jelezte előre a RAI1 köztelevíziónak nyilatkozva. Elmondta, hogy az illegális bevándorlás feltartóztatását célzó rendelet mindenekelőtt a migránsokat szállító nem kormányzati szervezetek (NGO) hajóinak tevékenységét kívánja szabályozni “korlátozásokkal és szankciókkal”.
Olaszország nem lehet az egyedüli célállomása az Észak-Afrikából induló migrációnak. Az NGO-k nem tevékenykedhetnek szabályok nélkül (..) a belügyminiszter világos szabályokat akar lefektetni, melyek megsértése esetén szankciók lépnek életbe. Úgy gondolom, egy komoly országnak ezt kell tennie
– mondta Luca Ciriani.
Matteo Piantedosi korábban jelezte, hogy még az év vége előtt új magatartási kódexet akar bevezetni a Földközi-tengeren aktív civilhajók számára. Az eddigi gyakorlat szerint a Líbia és Olaszország közötti tengeren tucatnyi, kettő kivételével külföldi NGO által fenntartott hajó tartózkodik, melyek a fedélzetre emelt embereket majdnem kizárólag a dél-olaszországi partokra szállítják.
A belügyminisztérium szerdán elfogadott szabályzata szerint az olasz kikötőkben csak azok a hajók köthetnek ki, melyek az első csoport fedélzetre vétele után azonnal biztonságos kikötő megjelölését kérik az olasz hatóságoktól, és el is indulnak a megjelölt helyszínre. A rendelkezés elfogadhatatlannak tartja, hogy a mentést hirdető civilhajók napokig várakozzanak annak érdekében, hogy minél több embert össze tudjanak gyűjteni. Az olasz hatóságok számára kizáró tényezőnek számít az is, ha a csoportokat az egyik civilhajóról a másikra helyezik át. Mindez ugyanis nem mentési műveletre, hanem szervezett migrációra utal a belügyminisztérium olvasata szerint.
Az új biztonsági intézkedések között szerepel az előírásokat megsértő hajók lefoglalása és megbírságolása akár ötven ezer euróig terjedő összeggel.
Róma azt is akarja, hogy a külföldi felségjelzésű hajókon kezdődjék meg a nemzetközi menedékkérelmet igénylők azonosítása az esetleges áthelyezések felgyorsítása érdekében. Matteo Piantedosi soha nem titkolta nézetét, miszerint a civilhajókkal érkezőket a hajót működtető szervezet országának kell befogadni.
Csütörtök reggel várják Ravenna kikötőjébe az Ocean Viking nevű hajó érkezését 113 emberrel a fedélzetén. Az SOS Mediterranee francia szervezet hajója 2015 óta szállítja az embereket az olasz partokra: idén novemberben történt meg először, hogy a hajó a franciaországi Toulon kikötőjébe ment, majd újabb mentőútra indult, és most ismét Olaszországba tért vissza.
A belügyi tárca adatai szerint az év eleje óta szerda estig több mint 102 ezren érkeztek az olasz partokra. Tavaly ugyanekkor a számuk 66 ezer felett volt.
Vezető kép: MTI
Alcapi
2022-12-29 at 12:32
Nos, ha jól értelmezem, akkor az első migránscsoport hajóra vételét követően, azonnal partra kell szállítania őket, nem “gyűjthetnek” be több csoportot, napokig tartó portyázással. Tehát, az NGO (embercsempész) hajók úgymond “gazdaságos kihasználtsága” csökken. Megoldás, hogy többet kell fordulniuk, vagy a portyázó NGO (embercsempész) hajók számát kell a többszörösére növelni, és tovább lehet ontani Olaszországon keresztül is a bűnöző, ingyenélő hordát Európára. Sorosnak van elég lóvéja újabb hajók üzemeltetésére, csak a biznisz folyjon tovább zavartalanul.
Hugyosgyurka talán gutaütést kap...
2022-12-29 at 11:34
Vén marha tőzsdespekuláns Hugyosgyurka!
NGO hajóid is mennek a kukába, fogadd be te szarházi az aljas csapataid által felhergelt gazdasági menekülteket.
Igaza van az olasz vezetésnek, ez nem mentés, hanem szervezett embercsempészés.
A magyar kerítés is marad és egyre erősebb védelmet nyújt, hisztizhetnek Hugyosgyurka tróger szervezetei.
Királytigris
2022-12-29 at 10:55
Értsd: Csináltam is valamit, meg nem is.
Naprózsa
2022-12-29 at 09:58
Miféle mentésről van szó? Még mindig itt tartunk, hogy hazudoznak? Embercsempészet és irány a börtön, a hajó meg véglegesen lefoglalva kárenyhítésként és lehet vele visszazsuppolni a “mentett” bagázst.
lyukas zokni
2022-12-29 at 09:45
aha, szóval csak átrakodni tilos, ha egy hajóval jönnek végig, akkor partra tehetik őket.
csakafidesz
2022-12-29 at 08:57
Nem tudom, hogy az olaszoknak van-e tengeralattjárójuk, de torpedó naszáduk biztosan van. Elég lenne 5-6 ilyen hajót a tenger fenekére küldeni, és a többi mind elpucolna..
bl
2022-12-29 at 07:49
Talán azzal lehetne megfogni őket: mivel mentési céllal mennek az övezetbe ezért a saját országukba kell vinniük őket. Arra kell egy nemzetközi törvényt elfogadni, hogy ilyen esetben nem szükséghelyzeti mentés zajlik, hanem előre megfontolt, célirányos, céltudatos, előre eltervezett, tehát a saját zászlaja szerinti ország kikötőjébe kell vigye őket.
bl
2022-12-29 at 07:24
A visszacsatolásban van a mentés hamissága: abban, hogyha nem mennének oda, akkor el se indulnának a csónakok, tehát ők maguk a migráció okai. Egyébként ezt az új rendelkezést is meg fogják támadni és a fejletthaladó (b)íróság azt fogja kimondani, hogy lehet szervezetten/koordináltan menteni, hiszen “a Titanicról is szervezetten mentettek volna ha nem süllyed el”.