Pesti Srácok

Lehet, hogy nem újítják fel a 3-as metró állomásait

Lehet, hogy nem újítják fel a 3-as metró állomásait

A 3-as metróvonal infrastrukturális felújítása keretében az állomásokra vonatkozó magas ajánlattételi árak azt okozhatják, hogy a megállókat nem újítják majd fel - erről Tarlós István főpolgármester beszélt pénteki budapesti sajtótájékoztatóján. Tarlós István elmondta, a beérkezett ajánlatok a kiszámított mérnökárhoz képest olyan magasak, hogy erre nincs fedezete a fővárosnak és a BKV-nak, így a fővárosnak ezt - a jelek szerint - nem áll módjában elfogadni.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium pedig arról tájékoztatott, hogy a kormányzat nem fogja tudni jóváhagyni a felmerülő többletköltség-igényeket- ismertette a főpolgármester, aki szólt arról is, hogy Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtöki sajtótájékoztatóján ennek ellenkezőjéről beszélt, ami zavart okoz. Tarlós István elmondta, Lázár János csütörtökön azt közölte, hogy a kormány annyit finanszíroz, amennyiről a főváros dönt. A miniszterelnök álláspontja az, hogy a fővárosnak mindenhez meg kell adni a szükséges támogatást, ha a program kisebb, ahhoz is, ha nagyobb, ahhoz is - idézte Lázár János szavait Tarlós István, aki megjegyezte, hogy ez a bejelentés "nagyon kellemesen érinti a fővárost". A főpolgármester közölte, hogy az állomásokra adott ajánlati árak várhatóan mintegy 30 százalékkal lépik túl az eredetileg becsült értéket.

Harmas metro
Harmas metro

140 milliárd forint keretösszeg a felújítási plafon

PestiSracok facebook image

Kiderült, hogy a felújításra a mintegy 140 milliárd forintnál több pénz nem lesz, és annak a veszélye is fennáll: ha többre lenne szükség, akkor az Európai Unió olyan drágának tartaná a beruházást, hogy nem adna támogatást. Az már egy másik helyzet, ha a kormánynak van annyi pénze, hogy a jelenlegi mértéket meghaladóan hazai forrásokból finanszírozza a beruházást - jegyezte meg. Tarlós István azt mondta, a mintegy 140 milliárd forint keretösszeg a felújítási plafon, és ha ez így marad, akkor el kell hagyniuk az állomások felújítását, mert fedezet nélküli kötelezettséget nem vállalhatnak.

- fogalmazott a főpolgármester, aki hangsúlyozta: ha ez így lesz, akkor a főváros önhibáján kívül kerül ebbe a helyzetbe. Tarlós István azt mondta: ha az alagút, a szerelvények, a sínek, a biztonsági berendezések, valamint az áramellátó rendszerek fel lesznek újítva, akkor a biztonságos közlekedésről gondoskodtak. "Ha önhibánkon kívül a fedezet kevesebb lesz", akkor az állomások "kiglancolását" lehet elhagyni - tette hozzá.

El kell rendelni a római-parti mobilgáttal kapcsolatban a változtatási tilalmat

Tarlós István arról, hogy a római-parti mobilgát kapcsán egyesek "ingatlanpanamát" emlegetnek, azt mondta, el kell rendelni a változtatási tilalmat, és ezt is fogja javasolni hivatalosan is: a III. kerületnek is el kell rendelnie a változtatási tilalmat és a fővárosnak is a parti sávra. Közölte, az ügyben egyeztetett a kerület polgármesterével, aki ebben támogató volt.

- fogalmazott, rámutatva arra, hogy a tilalom után az érintett területen új építmény nem helyezhető el. Kérdésekre válaszolva a főpolgármester elmondta, az állomások felújítását is csak részben lehet elhagyni, hiszen ezeken a helyeken számos dolgot, például a szellőzést, az áramellátást fel kell újítani. Ehhez módosítani kell az állomások tenderkiírását - jegyezte meg Tarlós István. Közölte, a jelen állás szerint a legkorábban a jövő év márciusában kezdődhet el a metróvonal felújítása.

Tarlós sem fakadt sírva a Népszabadsággal történtek miatt

A Népszabadsággal történtekkel kapcsolatos kérdésre válaszolva azt mondta: mivel a fővárost és őt is sokszor és igazságtalanul bántotta a lap, ezért hazudna, ha azt mondaná, sírva fakadt volna attól, ami történt.

Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke azt mondta, hogy az állomások teljes felújításának elmaradása elfogadhatatlan, mert például az áramellátás és a szellőzés leválaszthatatlan az alagút felújításáról. Ha az esztétikai felújítást elhagyjuk, attól még biztonságos lesz a metró - tette hozzá. Megjegyezte, úgy gondolják, "a szépészeti beavatkozás" értéke nem több mint 10-20 százalék közötti összeg, tehát ezzel nem biztos, hogy kiváltható a főpolgármester által említett, ma látszó 30 százalékos többletköltség. Bíró Endre közölte, a 3-as metró üzembiztonsága kritikán aluli, az utasbiztonság a kritikus szint felett van, tehát az ott dolgozó embereknek köszönhetően ma még biztonságos lehet utazni a metrón.

Forrás: MTI, fotó: Horváth Péter Gyula/PestiSrácok.hu

Ajánljuk még