Pesti Srácok

Így fogják kiemelni a Hableány roncsait

Így fogják kiemelni a Hableány roncsait

Reggel fél 5-től kezdődően folyamatosan haladnak a munkálatok a Hableány roncsainak mihamarabbi kiemelése érdekében, amire már a napokban sor is kerülhet. Délután három óra előtt pár perccel pedig a helyszínre érkezett a kiemelést végző Clark Ádám úszódaru is - közölte Jasenszky Nándor, a TEK Társadalmi Kapcsolatok Osztályának vezetője csütörtök délutáni sajtótájékoztatóján.

A magas vízállás ellenére is a helyszínre jutott a Clark Ádám úszódaru, amely a Hableány roncsait fogja kiemelni a következő napokban. A Dunán lezajló árhullám miatt a vízállás magasabb volt a daru számára ideális 420 centiméternél, azonban egy különleges eljárásnak köszönhetően, mely során egy másik hajó (a Szent Flórián vontatóhajó) vontatta, a Clark Ádám mégis átjutott az Árpád és a Margit hidak alatt. Jasenszky elmondta: a művelettel nem vállaltak szükségtelen kockázatot, ugyanis az alkalmazott eljárás bevált módszernek számít a daru működtetése során. Hozzátette: az úszódaru helyszínre érkezése nem jelenti azt, hogy a szakemberek azonnal nekiállnak a kiemelésnek. Mint mondta:

Egy mentőhajó az elsüllyedt Hableány turistahajó közelében, a Margit hídnál, 2019. június 6-án. Fotó: Horváth Péter Gyula
PestiSracok facebook image

Az osztályvezető bepillantást engedett a kulisszák mögé, mivel elmagyarázta a kiemelés technikai részleteit is. Mint mondta, a hajótesten négy rögzítési pontot alakítanak ki: egyet a hajótest elején, az orr részen, egyet a tatnál, kettőt pedig a középső részen, közvetlenül a gépház alatt, ugyanis messze ez a legnehezebb rész. Ezeken a rögzítési pontokon fognak majd a búvárok egy 4 részből álló, egyenként mintegy száz méter hosszúságú, egyedileg kifejezetten erre a célra megtervezett acélhevedert áthúzni. Egy ilyen heveder hat darab, egyenként 32 milliméter vastagságú acél drótkötélből áll, amelyek egymáshoz vannak kötve. Ezeket a hevedereket annak érdekében, hogy a hajó alatt áthúzhatók legyenek, négy részből állnak. Az első részt, egy vékony kötelet a búvárok áthúzzák a rögzítési ponton, ami magával húzza a vastagabb vezetőkötelet, amihez hozzá van kötve a heveder, melynek folytatásában egy, a hevederhez hasonló köteg van. Ezeknél a hevedereknél fogva fogja a Clark Ádám kiemelni a roncsot. A művelet nem lesz egyszerű, ugyanis a hajótest a meder fenekén fekszik, márpedig a hevedereket a hajótest alatt is át kell húzni. Jesenszky kifejtette: a búvárok igyekeznek olyan pontokat keresni, ahol a mederfenék egyenetlenségeinek köszönhetően ez problémamentesen megoldható, de ha nem találnak megfelelő helyet, arra az esetre is kidolgoztak már eljárásokat.

- taglalta a nehézségeket.

A búvárok munkájáról beszélve az osztályvezető elmondta: egyszerre egy (magyar) búvár dolgozik a hevederek vezetőszálainak a rögzítési pontokon való átfűzésén, ez ugyanis különös szakértelmet igénylő művelet. Jasenszky szerint jelenleg a 4 részes hevederek első szakaszát fűzték át a búvárok a rögzítési pontokon. Kiemelte: a többi búvár a hajó ablakainak bereteszelésével foglalkozik; az operatív egységek jelenleg is arra törekszenek, hogy a két munkafolyamatot egymással párhuzamosan is végezni tudják, ugyanakkor azt is mondta, hogy a búvárok a hajó sodrás felőli oldalához még nem tudtak eljutni.

A kiemelés pontos időpontjáról Jasenszky nem tudott nyilatkozni. Mint mondta, elképzelhető, hogy még a héten megtörténik, de ha a körülmények romlanak, akkor nem elképzelhetetlen, hogy a művelet a jövő hétre csúszik.

Fotó: MTI

Ajánljuk még

Vajon minek és hogyan állított ki százegy kutyaútlevelet a határzár idején az állatorvosi praxisát szüneteltető Hadházy Ákos? - Frissítve: reagált Hadházy

Exkluzív 2021 március 23.
2020 januárja óta összesen száznál is több kutyának állított ki útlevelet Hadházy Ákos, a két pártot már elhagyó, jelenleg független országgyűlési képviselő, aki leadott vagyonnyilatkozata szerint hivatalosan szünetelteti állatorvosi praxisát – tudta meg a PestiSrácok.hu. A helyzet több szempontból is kínos: először is, az országgyűlési képviselők jogállásáról szóló törvény szerint parlamenti képviselő kereső tevékenységet nem folytathat, még ha valamilyen szellemi tevékenységet végez is, azért pénzt nem fogadhat el. A kisállat útlevél kiállítása azonban nagyon is pénzbe kerül, az okmányt kiállító állatorvos is kötelezően fizet ezért a kamarának. Ha saját cégen keresztül jutna a tevékenysége ellentételezéséért pénzhez egy honatya, azt is be kell jelentenie az Országgyűlés elnökének. Csakhogy Hadházy Ákos – úgy tudjuk – nem ezt jelentette be, hanem az ellenkezőjét, hogy szüneteltetni a praxisát. Mellesleg ezt saját kézírással is leírta és ellenjegyezte, a vagyonnyilatkozatában. Ha mindez nem lenne elég, még egy kérdés felvetődik: mégis kinek, kiknek és miért állít ki valaki több mint száz kutyaútlevelet a koronavírus-járvány kellős közepén, amikor szinte az egész világ zár alatt van és az emberek sem utaznak. Cikkünk megjelenése után válaszolt kérdéseinkre Hadházy Ákos, aki a tőle szokásos diktatúrázás, orbánozás, fideszezés mellett elárulta: annyira szeret állatokat gyógyítani, hogy ingyen is megteszi, sőt, a jelek szerint az útlevelek kiállításakor szívesen megfizeti a kötelező illetéket is. A képviselő válaszát kérésére változtatás nélkül közöljük.

Vasárnapi autóbusz-szerencsétlenség: voltak már problémák a szervezőkhöz köthető utak körül

Exkluzív 2021 augusztus 17.
Nem először került a sajtóhírekbe és a figyelem középpontjába az az utazásszervező cég, amelynek bérelt autóbusza vasárnap hajnalban 8 ember halálát okozó balesetet szenvedett az M7-es autópályán – tudta meg a PestiSrácok.hu. 2019-ben több sajtóorgánum is beszámolt róla, hogy magyar egyetemisták franciaországi síútja vált tortúrává, miután a magyar utazásszervezők hibás műszaki állapotú, román buszokkal vágtak neki a több ezer kilométeres útnak, végül az utasok egy része saját költségére, önállóan utazott haza. Majd még kártérítést sem kaptak. A "Suli Sí" szervezőcsapat és a hétvégi szerencsétlenségben érintett Rolitúra gyakorlatilag azonos céges hátteret mutat. Az Index és az Origo korábbi cikkei szerint az utakat szervező vállalkozók korábbi utazási irodáit többször megbüntették; volt olyan iroda, amely éveken át engedélyek nélkül hirdetett utakat.

A Mezey-válogatott egyik legnagyobb rejtélye a Nyilasi-ügy lett – Ma sem egyértelmű, hogy miért maradt itthon a csapatkapitány

Exkluzív 2021 június 2.
A Mezey-válogatott történetében három különlegesség, ha úgy tetszik, nagy rejtély, „titok” van. Az egyik az, hogy miként tudott szinte a semmiből kinőni egy világverő gárda? A másik, hogy miért ért véget ez a csodálatos menetelés úgy, ahogyan véget ért? A harmadik pedig az, hogy a csapat szellemi vezére és csapatkapitánya, Nyilasi Tibor vajon miért nem utazott ki a mexikói világbajnokságra? Visszaemlékező sorozatunk mai részében a Nyilasi-ügy hátterét igyekszünk feltárni.