Pesti Srácok

Végül kikötött az olasz partoknál a migránshajó

Végül kikötött az olasz partoknál a migránshajó

A Mission Lifeline német nem kormányzati szervezet (NGO) Eleonore nevű hajója hétfőn elindult az olasz partok felé, majd kikötött a szicíliai Pozzallóban, annak ellenére, hogy az olasz hatóságok ezt megtiltották neki. A hajó több, mint száz embert szállított, köztük harminc, szülői kíséret nélküli fiatalkorút.

A hajó német kapitánya, Claus-Peter Reisch jelentette be korábban, hogy a kikötési tiltás ellenére elindul Pozzallo felé, mivel a fedélzeten „vészhelyzet” alakult ki. A hat napja az olaszországi partok közelében várakozó Eleonore vasárnap viharba került, ami tovább nehezítette a fedélzeten tartózkodók helyzetét. A kapitány bejelentése után az olasz pénzügyőrség hajója kísérte a kikötőig az Eleonorét. Miután megérkezett Pozzallóba, a hatóságok a hajót lefoglalták. A migránsokat a következő órákban a közeli regisztrációs központba (hot spot) helyezik át. Natasha Bertaud, az Európai Bizottság szóvivője bejelentése szerint a Bizottság a Pozzallóba érkezett migránsokat az erre önként jelentkező tagállamok között tervezi szétosztani. Olasz sajtóhírek szerint az Eleonore fedélzetén utazott a Német Szociáldemokrata Párt (SPD) egyik politikusa is.

A folyamatban lévő római kormányalakításban részes olasz balközép Demokrata Párt (PD) főtitkára, Nicola Zingaretti közösségi bejegyzésében azt írta: az olaszországi partokra folyamatosan „érkezők és az embertelen tiltások megerősítik, hogy az utóbbi hónapok migrációs politikája semmit sem oldott meg”. Zingaretti humanitárius vészhelyzetként értékelte a más civil hajókon „tengeren veszteglők” helyzetét, és azonnali megoldást sürgetett a kormányalakítással megbízott Giuseppe Contétól. A PD-főtitkár „radikális váltást” szorgalmazott az alakuló új olasz kormánytól.

Az Eleonore a líbiai partoknál egy süllyedő gumicsónakról vette fedélzetére a csoportot. A hajónak Málta és Olaszország sem engedélyezte a kikötést saját partjain: Matteo Salvini belügyminiszter augusztus 27-én rendelkezett a civil hajó kitiltásáról, és ezt az olasz védelmi és közlekedési miniszter is jóváhagyta. A rendelkezés értelmében – a hatályos olasz törvények szerint – az olasz hatóságok a tengeri „határblokádot” megsértő hajót lefoglalják, és a kapitánnyal szemben büntetőeljárás indulhat, valamint akár egymillió euró (331 millió forint) pénzbírsággal is sújthatják. Ezzel egy időben a Mediterranea Saving Humans olasz szervezet Mare Jonio nevű hajója továbbra is Lampedusa szigeténél vesztegel a tengeren, miután nem kapott engedélyt a kikötésre. Újabb három embert vittek róla partra – egy nőt és két fiatalembert – meggyengült egészségi állapotuk miatt. A hajón 31 ember maradt az eredeti 98-ból, többségüket az olasz hatóságok már korábban partra engedték. Az utóbbi órákban Lampedusa szigetére száz ember érkezett Marokkóból; ők egy deszkákból tákolt hajóval keltek át a tengeren az olasz partokig.

Forrás: Demokrata; Fotó: MTI/EPA/ANSA/Elio Desiderio

PestiSracok facebook image

Ajánljuk még

Vajon minek és hogyan állított ki százegy kutyaútlevelet a határzár idején az állatorvosi praxisát szüneteltető Hadházy Ákos? - Frissítve: reagált Hadházy

Exkluzív 2021 március 23.
2020 januárja óta összesen száznál is több kutyának állított ki útlevelet Hadházy Ákos, a két pártot már elhagyó, jelenleg független országgyűlési képviselő, aki leadott vagyonnyilatkozata szerint hivatalosan szünetelteti állatorvosi praxisát – tudta meg a PestiSrácok.hu. A helyzet több szempontból is kínos: először is, az országgyűlési képviselők jogállásáról szóló törvény szerint parlamenti képviselő kereső tevékenységet nem folytathat, még ha valamilyen szellemi tevékenységet végez is, azért pénzt nem fogadhat el. A kisállat útlevél kiállítása azonban nagyon is pénzbe kerül, az okmányt kiállító állatorvos is kötelezően fizet ezért a kamarának. Ha saját cégen keresztül jutna a tevékenysége ellentételezéséért pénzhez egy honatya, azt is be kell jelentenie az Országgyűlés elnökének. Csakhogy Hadházy Ákos – úgy tudjuk – nem ezt jelentette be, hanem az ellenkezőjét, hogy szüneteltetni a praxisát. Mellesleg ezt saját kézírással is leírta és ellenjegyezte, a vagyonnyilatkozatában. Ha mindez nem lenne elég, még egy kérdés felvetődik: mégis kinek, kiknek és miért állít ki valaki több mint száz kutyaútlevelet a koronavírus-járvány kellős közepén, amikor szinte az egész világ zár alatt van és az emberek sem utaznak. Cikkünk megjelenése után válaszolt kérdéseinkre Hadházy Ákos, aki a tőle szokásos diktatúrázás, orbánozás, fideszezés mellett elárulta: annyira szeret állatokat gyógyítani, hogy ingyen is megteszi, sőt, a jelek szerint az útlevelek kiállításakor szívesen megfizeti a kötelező illetéket is. A képviselő válaszát kérésére változtatás nélkül közöljük.

Vasárnapi autóbusz-szerencsétlenség: voltak már problémák a szervezőkhöz köthető utak körül

Exkluzív 2021 augusztus 17.
Nem először került a sajtóhírekbe és a figyelem középpontjába az az utazásszervező cég, amelynek bérelt autóbusza vasárnap hajnalban 8 ember halálát okozó balesetet szenvedett az M7-es autópályán – tudta meg a PestiSrácok.hu. 2019-ben több sajtóorgánum is beszámolt róla, hogy magyar egyetemisták franciaországi síútja vált tortúrává, miután a magyar utazásszervezők hibás műszaki állapotú, román buszokkal vágtak neki a több ezer kilométeres útnak, végül az utasok egy része saját költségére, önállóan utazott haza. Majd még kártérítést sem kaptak. A "Suli Sí" szervezőcsapat és a hétvégi szerencsétlenségben érintett Rolitúra gyakorlatilag azonos céges hátteret mutat. Az Index és az Origo korábbi cikkei szerint az utakat szervező vállalkozók korábbi utazási irodáit többször megbüntették; volt olyan iroda, amely éveken át engedélyek nélkül hirdetett utakat.

A Mezey-válogatott egyik legnagyobb rejtélye a Nyilasi-ügy lett – Ma sem egyértelmű, hogy miért maradt itthon a csapatkapitány

Exkluzív 2021 június 2.
A Mezey-válogatott történetében három különlegesség, ha úgy tetszik, nagy rejtély, „titok” van. Az egyik az, hogy miként tudott szinte a semmiből kinőni egy világverő gárda? A másik, hogy miért ért véget ez a csodálatos menetelés úgy, ahogyan véget ért? A harmadik pedig az, hogy a csapat szellemi vezére és csapatkapitánya, Nyilasi Tibor vajon miért nem utazott ki a mexikói világbajnokságra? Visszaemlékező sorozatunk mai részében a Nyilasi-ügy hátterét igyekszünk feltárni.