Pesti Srácok

Románia felfüggeszti a MIG-21 Lancer harci gépek használatát a sorozatos műszaki problémák miatt

Románia felfüggeszti a MIG-21 Lancer harci gépek használatát a sorozatos műszaki problémák miatt

Daniel Petrescu román vezérkari főnök felfüggesztette a román légierő kötelékében levő MIG-21 Lancer harci gépek használatát, miután az elmúlt években több repülő is műszaki meghibásodás miatt lezuhant vagy kényszerleszállást hajtott végre. A bukaresti szaktárca közleménye szerint a felfüggesztés időszaka alatt a román légierő az F-16-os harci gépeket fogja használni, amelyeket támogatni fognak a NATO az Air Policing fedőnevű légtérvédelmi missziója keretében Romániában szolgálatot teljesítő gépei.

A közlemény szerint ezzel egy időben elrendelték az újabb F-16-os harci gépek beszerzési eljárásának felgyorsítását. Bukarest harminckét ilyen repülőt akar vásárolni Norvégiától. Romániának három – egyenként 16 gépből álló – repülőrajra van szüksége, hogy felügyelje saját légterének biztonságát, eddig azonban csak tizenhat használt, új hajtóművel és elektronikával, korszerű fegyverzettel felszerelt F-16-os Fighting Falcont sikerült beszereznie Portugáliától. A Norvégiától megvásárolni tervezett további harminckét géppel együtt lenne meg a szükséges három repülőraj. A tranzakciót jóváhagyó törvénytervezetet a román parlamentben hamarosan napirendre tűzik – olvasható a közleményben.

Románia minimum tíz évig akarja használni az F16-os gépeket, amelyek átmenetet képeznek az F-35-ös, ötödik generációs harci gépek felé. Ez utóbbiak megvásárlási szándékát Klaus Iohannis román elnök jelentette be február elején. Az államfő akkor hangsúlyozta, hogy a román légierő korszerűsítése nem áll le az F16-osoknál. A légtéri járőrözésből eddig a román légierő izraeli segítséggel felújított, orosz gyártmányú MiG-21 típusú vadászgépei is kivették a részüket. A korábban száztíz vadászgépből álló flottában mára körülbelül harminc-negyven harcképes gép maradt. Legutóbb március elején zuhant le egy MIG-21-es, az utóbbi huszonöt évben pedig több mint húsz hajtott végre kényszerleszállást vagy zuhant le.

Forrás: MTI; Fotó: MTVA/Faludi Imre

PestiSracok facebook image
Ajánljuk még

Vajon minek és hogyan állított ki százegy kutyaútlevelet a határzár idején az állatorvosi praxisát szüneteltető Hadházy Ákos? - Frissítve: reagált Hadházy

Exkluzív 2021 március 23.
2020 januárja óta összesen száznál is több kutyának állított ki útlevelet Hadházy Ákos, a két pártot már elhagyó, jelenleg független országgyűlési képviselő, aki leadott vagyonnyilatkozata szerint hivatalosan szünetelteti állatorvosi praxisát – tudta meg a PestiSrácok.hu. A helyzet több szempontból is kínos: először is, az országgyűlési képviselők jogállásáról szóló törvény szerint parlamenti képviselő kereső tevékenységet nem folytathat, még ha valamilyen szellemi tevékenységet végez is, azért pénzt nem fogadhat el. A kisállat útlevél kiállítása azonban nagyon is pénzbe kerül, az okmányt kiállító állatorvos is kötelezően fizet ezért a kamarának. Ha saját cégen keresztül jutna a tevékenysége ellentételezéséért pénzhez egy honatya, azt is be kell jelentenie az Országgyűlés elnökének. Csakhogy Hadházy Ákos – úgy tudjuk – nem ezt jelentette be, hanem az ellenkezőjét, hogy szüneteltetni a praxisát. Mellesleg ezt saját kézírással is leírta és ellenjegyezte, a vagyonnyilatkozatában. Ha mindez nem lenne elég, még egy kérdés felvetődik: mégis kinek, kiknek és miért állít ki valaki több mint száz kutyaútlevelet a koronavírus-járvány kellős közepén, amikor szinte az egész világ zár alatt van és az emberek sem utaznak. Cikkünk megjelenése után válaszolt kérdéseinkre Hadházy Ákos, aki a tőle szokásos diktatúrázás, orbánozás, fideszezés mellett elárulta: annyira szeret állatokat gyógyítani, hogy ingyen is megteszi, sőt, a jelek szerint az útlevelek kiállításakor szívesen megfizeti a kötelező illetéket is. A képviselő válaszát kérésére változtatás nélkül közöljük.

Vasárnapi autóbusz-szerencsétlenség: voltak már problémák a szervezőkhöz köthető utak körül

Exkluzív 2021 augusztus 17.
Nem először került a sajtóhírekbe és a figyelem középpontjába az az utazásszervező cég, amelynek bérelt autóbusza vasárnap hajnalban 8 ember halálát okozó balesetet szenvedett az M7-es autópályán – tudta meg a PestiSrácok.hu. 2019-ben több sajtóorgánum is beszámolt róla, hogy magyar egyetemisták franciaországi síútja vált tortúrává, miután a magyar utazásszervezők hibás műszaki állapotú, román buszokkal vágtak neki a több ezer kilométeres útnak, végül az utasok egy része saját költségére, önállóan utazott haza. Majd még kártérítést sem kaptak. A "Suli Sí" szervezőcsapat és a hétvégi szerencsétlenségben érintett Rolitúra gyakorlatilag azonos céges hátteret mutat. Az Index és az Origo korábbi cikkei szerint az utakat szervező vállalkozók korábbi utazási irodáit többször megbüntették; volt olyan iroda, amely éveken át engedélyek nélkül hirdetett utakat.

A Mezey-válogatott egyik legnagyobb rejtélye a Nyilasi-ügy lett – Ma sem egyértelmű, hogy miért maradt itthon a csapatkapitány

Exkluzív 2021 június 2.
A Mezey-válogatott történetében három különlegesség, ha úgy tetszik, nagy rejtély, „titok” van. Az egyik az, hogy miként tudott szinte a semmiből kinőni egy világverő gárda? A másik, hogy miért ért véget ez a csodálatos menetelés úgy, ahogyan véget ért? A harmadik pedig az, hogy a csapat szellemi vezére és csapatkapitánya, Nyilasi Tibor vajon miért nem utazott ki a mexikói világbajnokságra? Visszaemlékező sorozatunk mai részében a Nyilasi-ügy hátterét igyekszünk feltárni.