Pesti Srácok

Tizenhárom éve halt meg Lech Kaczyński és felesége a szmolenszki légikatasztrófában

Tizenhárom éve halt meg Lech Kaczyński és felesége a szmolenszki légikatasztrófában

2010. április 10-én történt a XXI. századi Lengyelország egyik, talán legmegrázóbb katasztrófája. Egy TU–154M repülőgép, fedélzetén a Lengyel Köztársaság elnökével, Lech Kaczyńskival és feleségével, Maria Kaczyńskával, Varsóból Szmolenszkbe indult. A delegáció a katyńi lengyel katonai temetőben vett volna részt az ott elkövetett mészárlás 70. évfordulója alkalmából. A fedélzeten 96 ember volt, köztük a legmagasabb állami hatóságok képviselői, társadalmi körök és az egyházak képviselői, a hadsereg parancsnokai és a repülőgép legénysége. A légi katasztrófát, ami a landolás során következett be a Szmolenszk melletti repülőtéren, senki sem élte túl.

A lengyel kormány vizsgálóbizottságot hozott létre a tragédia kivizsgálására. A testület vezetője éppen egy éve ilyenkor, 2022 áprilisában úgy fogalmazott: a katasztrófa „az orosz fél jogtalan beavatkozásának” eredménye volt.

– állapította meg a bizottság. A jelentésük szerint a repülőgépen karbantartáskor robbanószerkezetet helyezhettek el, amelyet 2010. április 10-én működésbe is léptettek, amikor a lengyel államfő, a felesége, illetve 94 további személy, köztük magas rangú kormányzati és katonai vezetők utaztak a fedélzeten. Korábban lengyel és orosz szakértők két jelentést is kiadtak, amelyekben egyöntetűen arra jutottak, hogy emberi hiba okozta a balesetet a rossz időjárási körülmények közepette. Az ugyanakkor gyanús, hogy Oroszország nem volt hajlandó átadni a roncsokat a vizsgálat céljából.

PestiSracok facebook image
Andrzej Duda lengyel államfő megkoszorúzza a néhai Lech Kaczyński lengyel elnök szobrát a szmolenszki repülőszerencsétlenség tizedik évfordulójának alkalmából tartott megemlékezésen a varsói Pilsudski téren 2023. április 10-én. A Kaczyński elnököt és feleségét, valamint 94 másik embert, köztük az állami szféra és a hadsereg több vezető személyiségét szállító repülőgép 2010. április 10-én zuhant le az oroszországi Szmolenszk közelében, és senki sem élte túl a katasztrófát.
Fotó: MTI/EPA/PAP/Marcin Obara

Forrás: Mandiner; Fotó: prezydent.pl

Ajánljuk még

Vajon minek és hogyan állított ki százegy kutyaútlevelet a határzár idején az állatorvosi praxisát szüneteltető Hadházy Ákos? - Frissítve: reagált Hadházy

Exkluzív 2021 március 23.
2020 januárja óta összesen száznál is több kutyának állított ki útlevelet Hadházy Ákos, a két pártot már elhagyó, jelenleg független országgyűlési képviselő, aki leadott vagyonnyilatkozata szerint hivatalosan szünetelteti állatorvosi praxisát – tudta meg a PestiSrácok.hu. A helyzet több szempontból is kínos: először is, az országgyűlési képviselők jogállásáról szóló törvény szerint parlamenti képviselő kereső tevékenységet nem folytathat, még ha valamilyen szellemi tevékenységet végez is, azért pénzt nem fogadhat el. A kisállat útlevél kiállítása azonban nagyon is pénzbe kerül, az okmányt kiállító állatorvos is kötelezően fizet ezért a kamarának. Ha saját cégen keresztül jutna a tevékenysége ellentételezéséért pénzhez egy honatya, azt is be kell jelentenie az Országgyűlés elnökének. Csakhogy Hadházy Ákos – úgy tudjuk – nem ezt jelentette be, hanem az ellenkezőjét, hogy szüneteltetni a praxisát. Mellesleg ezt saját kézírással is leírta és ellenjegyezte, a vagyonnyilatkozatában. Ha mindez nem lenne elég, még egy kérdés felvetődik: mégis kinek, kiknek és miért állít ki valaki több mint száz kutyaútlevelet a koronavírus-járvány kellős közepén, amikor szinte az egész világ zár alatt van és az emberek sem utaznak. Cikkünk megjelenése után válaszolt kérdéseinkre Hadházy Ákos, aki a tőle szokásos diktatúrázás, orbánozás, fideszezés mellett elárulta: annyira szeret állatokat gyógyítani, hogy ingyen is megteszi, sőt, a jelek szerint az útlevelek kiállításakor szívesen megfizeti a kötelező illetéket is. A képviselő válaszát kérésére változtatás nélkül közöljük.

Vasárnapi autóbusz-szerencsétlenség: voltak már problémák a szervezőkhöz köthető utak körül

Exkluzív 2021 augusztus 17.
Nem először került a sajtóhírekbe és a figyelem középpontjába az az utazásszervező cég, amelynek bérelt autóbusza vasárnap hajnalban 8 ember halálát okozó balesetet szenvedett az M7-es autópályán – tudta meg a PestiSrácok.hu. 2019-ben több sajtóorgánum is beszámolt róla, hogy magyar egyetemisták franciaországi síútja vált tortúrává, miután a magyar utazásszervezők hibás műszaki állapotú, román buszokkal vágtak neki a több ezer kilométeres útnak, végül az utasok egy része saját költségére, önállóan utazott haza. Majd még kártérítést sem kaptak. A "Suli Sí" szervezőcsapat és a hétvégi szerencsétlenségben érintett Rolitúra gyakorlatilag azonos céges hátteret mutat. Az Index és az Origo korábbi cikkei szerint az utakat szervező vállalkozók korábbi utazási irodáit többször megbüntették; volt olyan iroda, amely éveken át engedélyek nélkül hirdetett utakat.

A Mezey-válogatott egyik legnagyobb rejtélye a Nyilasi-ügy lett – Ma sem egyértelmű, hogy miért maradt itthon a csapatkapitány

Exkluzív 2021 június 2.
A Mezey-válogatott történetében három különlegesség, ha úgy tetszik, nagy rejtély, „titok” van. Az egyik az, hogy miként tudott szinte a semmiből kinőni egy világverő gárda? A másik, hogy miért ért véget ez a csodálatos menetelés úgy, ahogyan véget ért? A harmadik pedig az, hogy a csapat szellemi vezére és csapatkapitánya, Nyilasi Tibor vajon miért nem utazott ki a mexikói világbajnokságra? Visszaemlékező sorozatunk mai részében a Nyilasi-ügy hátterét igyekszünk feltárni.