Pesti Srácok

Tizenkét évet kell börtönben töltenie annak a román embercsempésznek, aki miatt 39 vietnámi ember halt meg

Tizenkét évet kell börtönben töltenie annak a román embercsempésznek, aki miatt 39 vietnámi ember halt meg

Hosszú börtönbüntetést rótt ki kedden a londoni központi büntetőbíróság annak az embercsempészcsoportnak egy román állampolgárságú tagjára, amely 2019 októberében Angliába próbált bejuttatni 39 vietnami állampolgárt. A vietnamiak, akiket egy kamion légmentesen zárt rakterébe zsúfoltak, valamennyien életüket vesztették.

A büntetőbíróság – utcája után közkeletű nevén az Old Bailey – az 50 éves Marius Draghicit 12 év és hét hónap szabadságvesztésre ítélte 39 rendbeli emberölés, illetve illegális bevándorlás elősegítésére szőtt összeesküvés címén. Draghici minden vádpontban elismerte bűnösségét. A büntetőbíróság az embercsempész-hálózat két másik szervezőjét, Ronan Hughes-t és az ugyancsak román állampolgárságú Gheorghe Nicát már 2021-ben 20, illetve 27 év szabadságvesztésre, Eamonn Harrison kamionsofőrt 18 év fegyházra ítélte ugyancsak 39 rendbeli emberölés címén. Draghici büntetőügye elsősorban azért húzódott el, mert a vádlott a holttestek felfedezése után visszamenekült Romániába Nagy-Britanniából, és a román hatóságok nemrégiben fogták el, majd kiadták a brit vádhatóságnak. A tárgyaláson elhangzott, hogy Draghici Gheorghe Nica közvetlen segítője volt az embercsempészet szervezésében. A korábban elítélt vádlottak közül Harrison szállította a belgiumi Zeebrugge kikötőjébe azt a pótkocsit, amelyben a vietnamiak utaztak.

A 39 vietnamit 2019. október 22-én hajnalban találták holtan a délkelet-angliai Thurrock ipari parkjában álló pótkocsiban, amelyet előzőleg vontató nélkül, komppal szállítottak át Angliába. A kamionszerelvény Scania típusú, bolgár rendszámú nyergesvontatója Írországból kelt át komppal Angliába, és röviddel a holttestek megtalálása előtt vette fel a Zeebruggéből érkezett pótkocsit. A vontató vezetőjét, Maurice Robinsont ugyancsak 2021-ben 13 év és négy hónap börtönre ítélte az Old Bailey büntetőtanácsa.

A brit hatóságok többheti vizsgálat után, 2019 novemberében azonosították az áldozatokat, és akkor derült ki hivatalosan, hogy az elhunytak valamennyien vietnami állampolgárok voltak, köztük két 15 éves fiú. Ők voltak a legfiatalabbak, de további nyolc tizenéves is szerepelt az áldozatok listáján; az ő életkoruk 17 évestől 19 évesig terjedt. Az áldozatok között nyolc nő is volt. A vizsgálati jelentés szerint valamennyien fulladás következtében vesztették életüket, miután 12 órát töltöttek a légmentesen zárt raktérben. A szakértői vélemény szerint a szellőzés nélküli pótkocsiban 38,5 fokos hőmérséklet is lehetett.

PestiSracok facebook image

Nagy-Britanniában legutóbb 2000-ben végződött embercsempész bűncselekmény ehhez mérhető tragédiával: akkor 58 kínai állampolgár holttestét találták meg a délkelet-angliai Dover kikötőjében egy holland rendszámú, ugyancsak Zeebrugge kikötőjéből érkezett kamion pótkocsijában.

Forrás: MTI; Fotó: MTI/AP/Alastair Grant

Ajánljuk még

Vajon minek és hogyan állított ki százegy kutyaútlevelet a határzár idején az állatorvosi praxisát szüneteltető Hadházy Ákos? - Frissítve: reagált Hadházy

Exkluzív 2021 március 23.
2020 januárja óta összesen száznál is több kutyának állított ki útlevelet Hadházy Ákos, a két pártot már elhagyó, jelenleg független országgyűlési képviselő, aki leadott vagyonnyilatkozata szerint hivatalosan szünetelteti állatorvosi praxisát – tudta meg a PestiSrácok.hu. A helyzet több szempontból is kínos: először is, az országgyűlési képviselők jogállásáról szóló törvény szerint parlamenti képviselő kereső tevékenységet nem folytathat, még ha valamilyen szellemi tevékenységet végez is, azért pénzt nem fogadhat el. A kisállat útlevél kiállítása azonban nagyon is pénzbe kerül, az okmányt kiállító állatorvos is kötelezően fizet ezért a kamarának. Ha saját cégen keresztül jutna a tevékenysége ellentételezéséért pénzhez egy honatya, azt is be kell jelentenie az Országgyűlés elnökének. Csakhogy Hadházy Ákos – úgy tudjuk – nem ezt jelentette be, hanem az ellenkezőjét, hogy szüneteltetni a praxisát. Mellesleg ezt saját kézírással is leírta és ellenjegyezte, a vagyonnyilatkozatában. Ha mindez nem lenne elég, még egy kérdés felvetődik: mégis kinek, kiknek és miért állít ki valaki több mint száz kutyaútlevelet a koronavírus-járvány kellős közepén, amikor szinte az egész világ zár alatt van és az emberek sem utaznak. Cikkünk megjelenése után válaszolt kérdéseinkre Hadházy Ákos, aki a tőle szokásos diktatúrázás, orbánozás, fideszezés mellett elárulta: annyira szeret állatokat gyógyítani, hogy ingyen is megteszi, sőt, a jelek szerint az útlevelek kiállításakor szívesen megfizeti a kötelező illetéket is. A képviselő válaszát kérésére változtatás nélkül közöljük.

Vasárnapi autóbusz-szerencsétlenség: voltak már problémák a szervezőkhöz köthető utak körül

Exkluzív 2021 augusztus 17.
Nem először került a sajtóhírekbe és a figyelem középpontjába az az utazásszervező cég, amelynek bérelt autóbusza vasárnap hajnalban 8 ember halálát okozó balesetet szenvedett az M7-es autópályán – tudta meg a PestiSrácok.hu. 2019-ben több sajtóorgánum is beszámolt róla, hogy magyar egyetemisták franciaországi síútja vált tortúrává, miután a magyar utazásszervezők hibás műszaki állapotú, román buszokkal vágtak neki a több ezer kilométeres útnak, végül az utasok egy része saját költségére, önállóan utazott haza. Majd még kártérítést sem kaptak. A "Suli Sí" szervezőcsapat és a hétvégi szerencsétlenségben érintett Rolitúra gyakorlatilag azonos céges hátteret mutat. Az Index és az Origo korábbi cikkei szerint az utakat szervező vállalkozók korábbi utazási irodáit többször megbüntették; volt olyan iroda, amely éveken át engedélyek nélkül hirdetett utakat.

A Mezey-válogatott egyik legnagyobb rejtélye a Nyilasi-ügy lett – Ma sem egyértelmű, hogy miért maradt itthon a csapatkapitány

Exkluzív 2021 június 2.
A Mezey-válogatott történetében három különlegesség, ha úgy tetszik, nagy rejtély, „titok” van. Az egyik az, hogy miként tudott szinte a semmiből kinőni egy világverő gárda? A másik, hogy miért ért véget ez a csodálatos menetelés úgy, ahogyan véget ért? A harmadik pedig az, hogy a csapat szellemi vezére és csapatkapitánya, Nyilasi Tibor vajon miért nem utazott ki a mexikói világbajnokságra? Visszaemlékező sorozatunk mai részében a Nyilasi-ügy hátterét igyekszünk feltárni.