Pesti Srácok

Karácsony csatája Budapesttel - Egy ámokfutás állomásai

null

Ideje volt pontokba szedni Karácsony Gergely fővárosi ámokfutását a budapesti közlekedéssel szemben. A mentők munkájának nehezítése, a felesleges biciklisávozás, az átgondolatlan közlekedési struktúra mind-mind szóba kerül a Magyar Nemzet írásában. Budapest főpolgármestere inkább közlekedési dugókat okozott döntéseivel mintsem azokat csillapította volna.

Bár Karácsony Gergely a 2019-es önkormányzati választási kampányban elmondta, hogy a közösségi közlekedést és az alternatív közlekedési módokat részesítené előnyben az autókkal szemben, arra azonban senki sem számított, ami megválasztása utána következett. Átfogó koncepció nélkül, rajtaütésszerűen létrehozott kerékpárutak, önkényes lezárások, forgalmi káosz, fullasztó dugók nap mint nap. Bemutatjuk egy évek óta tartó ámokfutás főbb állomásait.

Karácsony már 2019 elején közzétette programját, amely szerint a dízeljárművek használatát visszaszorítanák „pozitív és negatív ösztönzők” alkalmazásával. Pár nappal később a konkrétumok is szóba kerültek: a Pirkadat című műsorban beszélt arról, hogy a város attól lesz jobb, ha kevesebb az autó, amit a közösségi közlekedés olcsóbbá tételével és P+R parkolók építésével lehetne elérni. Ebből azóta sem lett semmi.

A körút elesett

2020 tavaszán, a koronavírus-járvány első hullámának idején kezdték el kialakítani Karácsonyék a nagykörúti kerékpársávot, amelyet sokszor éjszaka festettek fel, reggelre megbénítva a belvárost. A Magyar Autóklub elnöke arra figyelmeztetett, hogy 2020 szeptemberétől, az iskolakezdés idejétől forgalmi káosz lesz a belvárosban – ami be is következett. A fővárosi közlekedők dolgát nemsokára tovább nehezítette a Blaha Lujza tér 2021 nyarán indult átépítése, ami szintén jelentős hatással volt a korút forgalmára. A helyzetet tovább terhelték a tér kereszteződésében létrehozott felszíni gyalogátkelők.

Lánchíd, rakpartok lezárása

A Lánchíd 2021-es tavaszi felújítása tovább fokozta a már akkor is súlyosnak ítélt közlekedési helyzetet Budapesten. Hogy teljes legyen káosz, 2021 nyarán a főváros elkezdte a pesti alsó rakpart felújítását is, ezért lezárták az Eötvös tér és a Margit híd közötti útszakaszt. A közfelháborodást fokozta, hogy ekkoriban láttak napvilágot a főpolgármester azon tervei is, melyek szerint a rakpart egy részét végleg átadja a gyalogos forgalomnak, tovább nehezítve az autósok helyzetét. A híd 2023 nyári átadása végül nem segíthette a budapesti közlekedés helyreállását, ugyanis a főváros nem engedte, hogy az autók ismét birtokba vegyék a Lánchidat.