Pesti Srácok

Csak visszatették a keresztet a Notre-Dame újjáépített huszártoronyának csúcsára

Csak visszatették a keresztet a Notre-Dame újjáépített huszártoronyának csúcsára

Visszakerült szerdán a 2019-es tűzben súlyosan megrongálódott párizsi Notre-Dame székesegyház újjáépített huszártornyára a kereszt. A keresztet délután egy daru emelte a levegőbe, és arról szerelték fel a huszártorony tetejére, amelynek sziluettje az elmúlt napokban egyre inkább kirajzolódott az állványzat mögött.

A keresztet két nappal azelőtt helyezték vissza, hogy Emmanuel Macron francia elnök látogatást tesz az építkezésen, és napra pontosan egy évvel azelőtt, hogy a gótikus építészet remekműveként számon tartott katedrális újranyitja kapuit.

Az illetékes hatóságok döntése alapján a székesegyházat az eredeti formájában állítják helyre. A leomlott 66 méter magas huszártorony 1860-ban épült Eugene Viollet-le-Duc tervei alapján, miután az eredetileg 1250-ben épített szerkezetet 1786 és 1792 között lebontották.

A huszártorony fokozatos újbóli megjelenése az égen jelzi hónapok óta a párizsiak számára a munkálatok előrehaladását. A torony földfelszínhez viszonyított magassága 96 méter lesz, mint az összeomlott toronyé, és ugyanolyan anyagokból készül, mint az eredeti: a szerkezete tölgyfából (220 tonna), a borítása és a díszítése pedig ólomból (140 tonna); a csúcsát egy korona, egy kakas és egy kereszt díszíti. A kakas szerdán még nem volt látható a kereszt tetején.

PestiSracok facebook image

– közölte a francia elnöki hivatal, amely azt is tudatta, hogy a katolikus hagyományoknak megfelelően a kakast "meg fogják áldani a következő napokban egy, az államfő látogatásától független szertartás keretében". A huszártoronyra egy új kakas kerül, mert azt, amelyik túlélte a tűzvészt, egy készülő múzeumban fogják kiállítani. Az újjáépítést vezető Philippe Jost a múlt héten azt közölte, hogy miután a huszártorony elérte a 96 méteres magasságot, a következő lépés az lesz, hogy beborítják ólommal, majd az állványzatot, amely jelenleg eltakarja, lebontják.

A székesegyházban 2019. április 15-én csaptak fel a lángok, elpusztítva a tetőzetet és a huszártornyot.

Forrás: MTI; Fotó: MTI/EPA/AFP/Geoffroy van der Hasselt

Ajánljuk még

Vajon minek és hogyan állított ki százegy kutyaútlevelet a határzár idején az állatorvosi praxisát szüneteltető Hadházy Ákos? - Frissítve: reagált Hadházy

Exkluzív 2021 március 23.
2020 januárja óta összesen száznál is több kutyának állított ki útlevelet Hadházy Ákos, a két pártot már elhagyó, jelenleg független országgyűlési képviselő, aki leadott vagyonnyilatkozata szerint hivatalosan szünetelteti állatorvosi praxisát – tudta meg a PestiSrácok.hu. A helyzet több szempontból is kínos: először is, az országgyűlési képviselők jogállásáról szóló törvény szerint parlamenti képviselő kereső tevékenységet nem folytathat, még ha valamilyen szellemi tevékenységet végez is, azért pénzt nem fogadhat el. A kisállat útlevél kiállítása azonban nagyon is pénzbe kerül, az okmányt kiállító állatorvos is kötelezően fizet ezért a kamarának. Ha saját cégen keresztül jutna a tevékenysége ellentételezéséért pénzhez egy honatya, azt is be kell jelentenie az Országgyűlés elnökének. Csakhogy Hadházy Ákos – úgy tudjuk – nem ezt jelentette be, hanem az ellenkezőjét, hogy szüneteltetni a praxisát. Mellesleg ezt saját kézírással is leírta és ellenjegyezte, a vagyonnyilatkozatában. Ha mindez nem lenne elég, még egy kérdés felvetődik: mégis kinek, kiknek és miért állít ki valaki több mint száz kutyaútlevelet a koronavírus-járvány kellős közepén, amikor szinte az egész világ zár alatt van és az emberek sem utaznak. Cikkünk megjelenése után válaszolt kérdéseinkre Hadházy Ákos, aki a tőle szokásos diktatúrázás, orbánozás, fideszezés mellett elárulta: annyira szeret állatokat gyógyítani, hogy ingyen is megteszi, sőt, a jelek szerint az útlevelek kiállításakor szívesen megfizeti a kötelező illetéket is. A képviselő válaszát kérésére változtatás nélkül közöljük.

Vasárnapi autóbusz-szerencsétlenség: voltak már problémák a szervezőkhöz köthető utak körül

Exkluzív 2021 augusztus 17.
Nem először került a sajtóhírekbe és a figyelem középpontjába az az utazásszervező cég, amelynek bérelt autóbusza vasárnap hajnalban 8 ember halálát okozó balesetet szenvedett az M7-es autópályán – tudta meg a PestiSrácok.hu. 2019-ben több sajtóorgánum is beszámolt róla, hogy magyar egyetemisták franciaországi síútja vált tortúrává, miután a magyar utazásszervezők hibás műszaki állapotú, román buszokkal vágtak neki a több ezer kilométeres útnak, végül az utasok egy része saját költségére, önállóan utazott haza. Majd még kártérítést sem kaptak. A "Suli Sí" szervezőcsapat és a hétvégi szerencsétlenségben érintett Rolitúra gyakorlatilag azonos céges hátteret mutat. Az Index és az Origo korábbi cikkei szerint az utakat szervező vállalkozók korábbi utazási irodáit többször megbüntették; volt olyan iroda, amely éveken át engedélyek nélkül hirdetett utakat.

A Mezey-válogatott egyik legnagyobb rejtélye a Nyilasi-ügy lett – Ma sem egyértelmű, hogy miért maradt itthon a csapatkapitány

Exkluzív 2021 június 2.
A Mezey-válogatott történetében három különlegesség, ha úgy tetszik, nagy rejtély, „titok” van. Az egyik az, hogy miként tudott szinte a semmiből kinőni egy világverő gárda? A másik, hogy miért ért véget ez a csodálatos menetelés úgy, ahogyan véget ért? A harmadik pedig az, hogy a csapat szellemi vezére és csapatkapitánya, Nyilasi Tibor vajon miért nem utazott ki a mexikói világbajnokságra? Visszaemlékező sorozatunk mai részében a Nyilasi-ügy hátterét igyekszünk feltárni.