Pesti Srácok

A Tűzfalcsoport felette a kérdést: Magyar Péter valójában be sem léphetne a kórházakba?

A Tűzfalcsoport felette a kérdést: Magyar Péter valójában be sem léphetne a kórházakba?

Az oknyomozó blog utána járt, hogy mi a jogi mozgástere az európai parlamenti képviselőnek az állami szervek ellenőrzése kapcsán.

A Tűzfalcsoport bejegyzésében rávilágít, hogy az Európai Parlament magyarországi képviselőinek jogállásáról szóló törvény csupán annyit rögzít ebben a körben 17. § szerint, hogy az állami szervek kötelesek az Európai Parlament képviselői részére a munkájukhoz szükséges felvilágosítást megadni.

A jogszabályhely hivatalos indoklása alapján a fenti rendelkezések – külföldi (pl. belga, német) példákat, illetve az Európai Konvent nemzeti parlamentek szerepével foglakozó munkacsoportjának jelentését alapul véve – meg kívánják alapozni az Európai Parlament magyar képviselőinek a magyar Országgyűléshez és államigazgatáshoz való kapcsolódását, és velük kapcsolatos jogaik és kötelezettségeik szabályozását.

A vonatkozó szakirodalom szerint is az EP képviselők ellenőrzési jogosultsága kapcsán arra törekszenek a nemzeti jogalkotók, hogy az adott állam képviselővel azonos jogok és kötelezettségek illessék meg az európai parlamenti képviselőket is.

PestiSracok facebook image

Az országgyűlési képviselők érintett jogosultsága annyiban tér el az EP képviselőkétől, hogy az Országgyűlésről szóló jogszabály 98. § (1) bekezdése szerint az állami szervek kötelesek a képviselőket megbízatásuk ellátásában támogatni, és részükre a munkájukhoz szükséges felvilágosítást megadni. A képviselő valamennyi közigazgatási szerv, közintézet és közintézmény vezetőjétől előzetesen egyeztetett módon tájékoztatást kérhet. E jogosultság az érintett szerv működésére vonatkozó előírásokra figyelemmel, valamint rendeltetésszerű működésének aránytalan sérelme nélkül gyakorolható.

Kikerült a törvényből ugyanakkor az a visszaélésekre lehetőséget adó rendelkezés, hogy "a képviselői igazolvány valamennyi közigazgatási szervhez, valamint a közintézetekhez és közintézményekhez belépésre jogosít".

Ami tehát a fentiek alapján megállapítható, hogy

  • az országgyűlési képviselő ellenőrzési jogosultsága állami szervekkel kapcsolatban gyakorlatilag azonos mértékű, mint az európai parlamenti képviselőké;
  • korlátlan belépési jogosultság egy állami intézménybe, különösen előzetes egyeztetés nélkül nem szerepel a képviseli jogok katalógusában;
  • európai parlamenti képviselő számára az állami szerv nem köteles személyesen tájékoztatást adni, azt írásban is megteheti;
  • ha akadályozza a képviselő az állami intézmény rendeltetésszerű működését, ottléte alatt törvénybe ütköző módon kép vagy hangfelvételeket készít, akkor jogszerűen felelősségre vonható, tettenérés esetén vele szemben akar büntetőeljárás is kezdeményezhető.

(Tűzfalcsoport / Kiemelt kép: Hatlaczki Balázs-PS)

Ajánljuk még

A Mezey-válogatott egyik legnagyobb rejtélye a Nyilasi-ügy lett – Ma sem egyértelmű, hogy miért maradt itthon a csapatkapitány

Exkluzív 2021 június 2.
A Mezey-válogatott történetében három különlegesség, ha úgy tetszik, nagy rejtély, „titok” van. Az egyik az, hogy miként tudott szinte a semmiből kinőni egy világverő gárda? A másik, hogy miért ért véget ez a csodálatos menetelés úgy, ahogyan véget ért? A harmadik pedig az, hogy a csapat szellemi vezére és csapatkapitánya, Nyilasi Tibor vajon miért nem utazott ki a mexikói világbajnokságra? Visszaemlékező sorozatunk mai részében a Nyilasi-ügy hátterét igyekszünk feltárni.

Közel 4 milliárdot kaszált a balos önkormányzatoktól és a BKM-től a fenyvesi üdülőügyletben megbukó cég, amelyik Trippon házát is felújította

Exkluzív 2024 június 3.
A BKM - vagyis a fővárosi önkormányzat százszázalékos tulajdonában lévő közműszolgáltató holding és elődje, a Főtáv Zrt. több közbeszerzésében mindkét kivitelező cég indult azok közül, amelyekről korábbi cikkünkben megírtuk, úgy újították fel a balatonfenyvesi FŐTÁV üdülőt, hogy több szereplőből álló cégláncolaton folyatták végig a pénzt, majd a kivitelezést ténylegesen elvégző kisvállalkozást nem fizették ki. A Szin-Ker Kft. 2006 óta hasít a közbeszerzéseken, a fenyvesi projektben maga alá alvállalkozóként bevont Norton Vision Kft még kezdő ezen a terepen. A fókuszunkba került cégek rendre indultak el ugyanazokon a fővárosi közműcégek által kiírt tendereken, ezeket egy kivételével a Szin-Ker nyerte. Tényfeltáró riportsorozatunk mostani részében bemutatjuk, hogy a Szin-Ker jóval több mint Mártha Imréék kedvenc építőipari cége. 2019 óta a BKM-től és baloldali vezetésű fővárosi önkormányzatoktól közel milliárd forintot kaszáltak a közbeszerzéseken. Ez idő alatt a nettó árbevételük elérte a 10 milliárd forintot, amiből most kapaszkodjanak meg, addig sakkoztak, míg 50 millió forint adózási kötelezettség sem keletkezett. Itt érdemes felidézni, hogy éppen a minap derült ki egy másik építőipari cég vezetőjének nyomozóhatóság előtt tett vallomásából, hogy Újpesten például a SZIN-KER Kft-nek azért cserébe, hogy több száz millió forint értékben munkát kapjon, ingyen fel kellett újítani Trippon Norbert házát. Ezt úgy oldották meg, hogy egy másik cégtől teljesítés nélküli fiktív számlákat kértek - ezzel fedték le a körübelül 200 millió forint értékű családi ház átépítési munkáit.