Az elmúlt hetekben egyre többen jelezték szerkesztőségünknek, hogy külföldi útjuk alatt számos probléma adódott, ezek többsége pedig komoly anyagi veszteséget okozott számukra. Leginkább a légitársaságokkal akadnak, akadtak gondok, először a Lufthansa jelentette be, hogy törli járatai többségét júliusban és augusztusban, indoklásuk szerint munkaerőhiánnyal küzdenek. De a WizzAir is indoklás nélkül törölte járatát Tenerifére Londonból, így ott is akadt néhány honfitársunk, akik nem voltak felhőtlenül boldogok attól, hogy újabb repülőjegyet kellett vásárolniuk. Persze a légitársaságok kiszámíthatatlansága már csak az időzítés miatt sem a legszerencsésebb, hiszen éppen a nyári hónapok alatt indulnak vakációzni a családok, akik közül többen a repülőtéren szembesültek azzal, hogy a járat ugyan felszállt, csak éppen az utasokat hagyták a reptéren. Ilyen váratlan helyzetben a legtöbben pánikba esnek, és csak kevesen tudják, hová, kihez fordulhatnak segítségért. Azonban nemcsak járattörlés, hanem az iratok elhagyása, az adott országban zajló háborús helyzet, természeti katasztrófa vagy zavargás is okozhat riadalmat, de az is megesik, hogy külföldi tartózkodásunk alatt kerülünk kórházba, sőt, sajnos a halálesetek sem ritkák. Kétségbeesés és telefonnyomkodás helyett azonban nem árt tudni, hogy a Google böngészésénél jóval hatékonyabb, ha a konzulátus éjjel-nappal hívható telefonszámát tárcsázzák. Ezt egyébként akkor is megtehetik, ha az adott országban nincs magyar külképviselet, megoldás ugyanis még erre az esetre is van uniós tagságunk miatt.
Nem árt felvértezni magunkat mindenféle hasznos információval, ha külföldi utazást tervezünk, a jelenlegi világpolitikai és járványügyi helyzet miatt ugyanis olyan nehézséggel is találkozhatunk, ami még egy rutinos utazó számára is meglepő lehet. Fontos tudni, hogy különböző járványügyi szabályozásra kell számítani, korábban például bizonyos oltásokat egy-egy ország nem fogadott el, ezért csak negatív PCR-teszttel lehetett belépni. Azt, hogy most melyik országban, milyen szabályok vannak érvényben, a konzuli információs oldalon tudják megnézni, itt egyébként minden információt megtalálnak arról, hogy a világ 147 országában jelen lévő konzulátus milyen esetekben és hogyan tud segíteni. Az oldalon egy applikációt is letölthetünk, ami naprakész információkkal látja el a felhasználókat.
Sokan csak az utazás előtt néhány nappal veszik észre, hogy már nem érvényes az útlevelük vagy lejárt a személyi igazolványuk. Az okmányok érvényességét gyermekek esetében is fontos ellenőrizni, a schengeni övezetben ugyan lehet személyi igazolvánnyal, jogosítvánnyal is átlépni a határon, de az unión kívüli országokba csak útlevéllel léphetünk be, sőt, akad, ahová csak vízummal. Amennyiben mégis elfeledkeztünk ezek érvényességét megnézni, mélyen a pénztárcánkba kell nyúlni: gyorsított eljárásban, 1-2 napon belül elintézhető az okmányirodában ezek pótlása, meghosszabbítása, de borsos árat fizetünk érte. Amennyiben 20 napon belül van szükségünk érvényes útiokmányra, akkor jóval kevesebb összegért juthatunk hozzá. Érdemes utasbiztosítást is kötni, ezt már online is megtehetik, számos társaság ajánlata közül választhatunk.
Az sem mindegy, milyen okmánnyal utazunk
A konzulátus egyébként felhívja a figyelmet arra, hogy Írország, Dánia, Lettország, Lengyelország, Spanyolország vonatkozásában kártya típusú személyi igazolvánnyal vagy érvényes magyar útlevéllel történő utazás a célszerű. Hollandiában pedig a hatóságok a régi típusú személyi igazolványt és az ideiglenes, kártya formátumú személyi igazolványt nem fogadják el. Finnország vonatkozásában az a tapasztalat, hogy a finn hatóságok a régi, kiskönyv formátumú személyi igazolványokat nem szívesen fogadják el. Összességében schengeni határ ide vagy oda, érdemes vagy útlevéllel vagy az új típusú, kártyás személyi igazolvánnyal útra kelni.
Ha elveszik az útlevél vagy a személyi igazolvány
Sajnos nem ritka, hogy a nagy rohanásban az ember elveszíti vagy ellopják tőle a személyes okmányait, ez különösen bosszantó, ha külföldön történik meg. Azonban pánik helyett érdemes ezt jelezni – az elvesztéstől vagy annak észrevételétől számított három munkanapon belül – a mo.hu ügysegéden keresztül vagy személyesen a konzulátuson. Amennyiben ellopták az iratainkat, a rendőrségi feljelentést is be kell mutatni. Ezt követően tudunk új okmányt kérni, ami ha sürgős, a konzulátus ideiglenes útlevelet állít ki a hazautazásig. Az ideiglenes magánútlevél legfeljebb egyéves érvényességi időtartammal állítható ki, érvényességi idejét a konzul állapítja meg az utazás céljához szükséges időtartam figyelembevételével. Ez azonban pénzbe kerül, feltétele továbbá a repülőjegy vagy más menetjegy bemutatása. Amikor pedig hazaérkeztünk, öt napon belül le kell adni az okmányt a járási hivatalba.
Mi a teendő, ha kórházi ellátásra szorulunk?
Amennyiben valamilyen baleset ér bennünket külföldön és kórházba kerülünk, a konzulátust csak abban az esetben értesítik, ha nincs a pácienssel valaki vagy nem jelölt meg valakit, akinek a balesetet a tudtára adhatják. Azért fontos a balesetbiztosítás megkötése, mert ebben az esetben teljeskörű ellátást kapunk, ennek költségét a biztosító társaság fizeti. A konzulátus abban tud kórházi tartózkodásunk idején segíteni, hogy tájékozódik arról, megfelelő ellátást kapunk-e, értesíti a páciens által megjelölt személyt állapotunkról, felvilágosítást nyújt az érintettnek, illetve közeli hozzátartozójának a gyógykezelés, szükség esetén kárigény érvényesítésének feltételeiről, ha kell közreműködik a hazaszállításunkról, tolmácsot biztosít igény esetén és segít a kórháznak a közeli hozzátartozó felkutatásában. Ha halálesetről értesítik a konzulátust, a legközelebbi hozzátartozó tájékoztatásában is segítenek, valamint a holttest hazaszállításának lehetőségéről, illetve a temetéssel kapcsolatos teendőkről is adnak felvilágosítást.
Álomnyaralás helyett rémálom
Ha bűncselekmény áldozatává válunk, azonnal jelentsük a rendőrségen. A feljelentést igazoló dokumentummal pedig keressük fel a konzulátust, ahol segítenek a rendőrséggel való ügyintézésben, az okmányok elvesztésekor pedig a hazautazásban, a családtagokkal való kapcsolatfelvételben, a hazatéréshez szükséges kölcsön nyújtásában és áldozatsegítésben is.
Nem minden országban van magyar konzulátus, de mivel uniós tagok vagyunk, ezért magyar állampolgárként jogosulttá válunk az Európai Unió bármely másik tagállamának konzuli segítségnyújtását és védelmét igénybe venni, ugyanolyan feltételekkel, melyet a tagállam saját állampolgárainak biztosít.
A Külgazdasági és Külügyminisztérium Konzuli Szolgálatának zöld száma, ami hívható a hét minden napján: +3680 368 036
PS-összeállítás, fotó: MTI
Facebook
Twitter
YouTube
RSS