Több fázisból álló művelettel emelik majd ki a Dunából a szerda este szerencsétlenül járt hajót; a mentési munkálatok miatt hajózási zárlat van érvényben a Dunán az Árpád híd és a Margit híd pesti oldalán – közölte az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK). Az időközben kivonuló Magyar Honvédség búvárokkal segíti a munkálatokat. Az Origo.hu információi szerint ukrán állampolgárságú annak a szállodahajónak a kapitánya, amely a balesetet okozhatta. A Viking egy svájci illetékességű céghez tartozik. A portál úgy tudja, a kétfős magyar legénység mindkét tagja is az eltűntek között van. A tragédia miatt még csütörtökön Budapestre utazik Kang Kjung Vha dél-koreai külügyminiszter. Orbán Viktor miniszterelnök és Áder János köztársasági elnök részvétét fejezte ki az áldozatok hozzátartozóinak. A Hableány tulajdonosait és teljes cégvezetését a rendőrség is meghallgatta; mint kiderült, a luxushajóval ütköző turistahajó legénysége évtizedes tapasztalatokkal rendelkezik. Megszólalt Horváth Imre, a Magyar Hajózási Országos Szövetség főtitkára is, aki szerint emberi hiba okozhatta a balesetet. Az Index szerint több, korábban Budapesten átutazó dél-koreai állampolgár is élesen kritizálta a magyar hajókat a biztonságtechnikai hiányosságok miatt. A dél-koreai Chosun.com portálnak megszólaltak a túlélők. Az origo.hu szerint a búvárok megkezdték a merülést, hogy lejussanak a roncsokhoz. A rendőrség csütörtök késő este meggyanúsította és őrizetbe vette a szállodahajó kapitányát.
Ismert, legalább heten meghaltak, amikor összeütközött két hajó szerda este a Budapesten, a Dunán, a Margit híd közelében, és az egyik elsüllyedt. A balesetnek hét könnyű sérültje van, kihűléses tünetekkel vitték őket kórházba. Az elsüllyedt hajó fedélzetén 33 dél-koreai turista és kéttagú személyzet tartózkodott. Az utasszállító kapitányát még aznap éjjel kihallgatta a rendőrség, az ügyben büntetőeljárás van folyamatban.
Gyanúsított lett az ukrán kapitány
A PestiSrácok.hu rendőrségi forrásból megtudta, hogy a Viking szállodahajó ukrán származású kapitányát, a 64 éves odesszai C. Yuriy-t halálos tömegszerencsétlenséget okozó vízi közlekedés veszélyeztetése miatt gyanúsítottként hallgatták ki, majd őrizetbe vették és indítványt tesznek az előzetes letartóztatására. Információink szerint a kapitány nem tartja magát felelősnek; állítja, a Hableány elé hajtott, s emiatt történt a katasztrófa. Mindazonáltal úgy értesültünk, hogy a rendőrség több kamerafelvételt és egyéb nyomot elemzett az ügyben, amelyek arra utalnak, a Viking szállodahajó nem a kijelölt nyomvonalon haladt, s a Hableány azért úszott elé, hogy kikerülje a Margit híd pillérét. Cikkünk megírása után húsz perccel a rendőrség a police.hu-n közleményt adott ki, amelyben megerősítették a gyanúsítást és az őrizetbe vételt.
Megszólaltak a túlélők
A szerda este Budapesten történt hajóbaleset túlélői megszólaltak a dél-koreai Chosun.com portálnak; nyilatkozataikat az Index idézte. Egyikük elmondta: az ütközéskor mintegy húszan a fedélzeten voltak, körülbelül tízen pedig az alsó kabinokban. Egy 32 éves nyilatkozó úgy emlékszik, hogy a hajó egyből felborult és elsüllyedt. A fedélzetről a vízbe estek az emberek, a kabinokban levők pedig valószínűleg nem tudtak gyorsan kijönni. Egy Jeong nevű túlélő talált egy mentőövet, és minden erejét beleadta, hogy elérje, mert tudta, hogy az élete múlik rajta. A rajta levő zsinórt egy másik ember felé dobta, így mindketten a vízfelszínen tudtak maradni, és könnyek közt nézték, ahogy a többi ember feje felbukkan és eltűnik a vízben. A hatvanéves Anmo úszni próbált, majd egy másik hajó matrózának kezében tudott megkapaszkodni. Egy idő után azonban kicsúszott és elsodródott, de sikerült túlélnie, amíg kimentették.
Megkezdték a merülést
Az origo.hu szerint a búvárok megkezdték a merülést, hogy lejussanak a roncsokhoz, és hét óra előtt nem sokkal újabb darut vittek a helyszínre, ami sokkal nagyobb a korábbinál. Ausztria pedig a Cobra különleges egység tíz búvárját küldte Magyarországra. A mentési szakértők az eltűntek keresésében vesznek részt.
Példátlan összefogással próbálták kimenteni a vízbe esett 35 embert a hajósok – ezt mondta az egyik turistahajó kapitánya, Raub Emőke az Origónak. Ő és a személyzete két embert tudott megmenteni. Azt mondja, óriási volt az őrjöngés, amely igaz, csupán nagyon rövid ideig tartott, azután óriási lett a csend. Raub Emőke egy kirándulóhajót vezet január óta. Tegnap este is dolgozott, a véletlen folytán ő is egy dél-koreai csoportot vitt.
Pár perc alatt kihűlhettek a Dunába kerülő áldozatok
A Duna magas vízszintje, gyors folyása és hőmérséklete alaposan lecsökkentette a tegnapi dunai hajóbaleset áldozatainak túlélési esélyét.
Az egyik szakértő azt mondta, amikor ilyen magas a vízállás, és körülbelül 10 fokos a víz hőmérséklete, és valaki ruhában vízbe kerül, körülbelül 4-5 perc alatt kihűl a teste, lelassul az agyműködése, lebénul a keze, lába, nem tud úszni, hiába van edzett állapotban; valószínűleg ez is okozhatta a tragédiát
– mondta el Csehi András riporter a TV2 műsorában.
A hét sérültből még hárman vannak kórházban
A dunai hajóbaleset hét sérültje közül még hárman vannak kórházban, állapotuk stabil – hangzott el az M1 aktuális csatorna csütörtök kora délutáni Híradójában. A beszámoló szerint a hét sérültet három kórházba szállították: a Szent Imre Kórházba szállított egy sérült, valamint a Honvédkórházba vitt három ember állapota kielégítő volt, így hazaengedték őket, az Uzsoki utcai kórházba vitt három túlélőt még bent tartják, ők egyebek mellett bordatörést szenvedtek, állapotuk azonban stabil. Az M1 információi szerint a szerdai volt a dél-koreai turistacsoport első napja Budapesten; a városnéző hajó este nyolckor futott ki fedélzetén 33 turistával és kéttagú személyzettel.
Dél-koreai hozzátartozók több csoportja is elindul Budapestre
38 hozzátartozó indult útnak Budapest felé, akik péntek délután vagy este fognak megérkezni. Dél-Koreából több csoport is érkezik Magyarországra a dunai hajóbaleset miatt. A dél-koreai miniszter vezette csoport még csütörtökön Budapestre utazik, valamint a magyar fővárosba küldenek egy 13 fős mentőcsoportot. Emellett a Very Good Tour dél-koreai utazási iroda tudatta, hogy a balesetet szenvedettek 38 hozzátartozója útban van Budapestre, péntek délután vagy este fognak megérkezni.
Mun Dzse In dél-koreai elnök utasította kormányát, hogy a magyar hatóságokkal együttműködve tegyen meg minden tőle telhetőt azoknak a dél-koreai turistáknak a megsegítésére, akik hajóbalesetet szenvedtek Budapesten. Kang Kjung Vha külügyminiszter vezetésével még csütörtökön 18 tisztviselőből álló csoportot küldenek Magyarországra.
A szakértő szerint akár napokba is telhet, amíg kiemelhetik a roncsokat a Dunából
Akár napok, de egy hét is eltelhet, mire kiemelhetik a szerda este a Dunába süllyedt sétahajó roncsait a búvárok – mondta Sopronyi Richárd, a Diving Island Kft. ügyvezető igazgatója csütörtökön az MTI-nek. Az ipari búvár elmondta: a Duna jelenleg is árad, s az előrejelzések szerint ez még akár jövő keddig is így maradhat. Jelenleg a Duna vízszintje két méterrel magasabb annál a megengedett mértéknél, amiben még dolgozhatnak a szakemberek – fűzte hozzá. A nagyon erős sodrás és víznyomás a búvárok számára életveszélyes körülményeket teremtenek, ezért ilyenkor meg sem próbálják a leereszkedést.
Többnyire egyébként egy pontonhoz rögzítik magukat a búvárok (ezért van a helyszínen a honvédség pontoneleme), majd a fenéken kúszva közelítik meg a roncsot. A látótávolság a Dunában még alacsonyabb vízállás esetén is nulla, ezért csak tapogatózni tudnak a szakemberek. A búvárok feladata ilyenkor, hogy felmérjék a roncs pontos helyét és rögzítsék azokat a drótköteleket, amelyekkel majd kiemelik a hajótestet – mondta Sopronyi Richárd, hozzátéve: a szakemberek ilyenkor csak kívül dolgoznak, hiszen nagyon kockázatos lenne bemenni egy sérült hajóba. A művelet sikeréhez legalább négy-öt ember munkájára van szükség: közülük csak egy fő a búvár, míg a többiek segítők, illetve irányítók. A konkrét üggyel kapcsolatban megjegyezte: vélhetően nagyon gyorsan süllyedt a folyóba a sétahajó, így azoknak, akik nem a fedélzeten tartózkodtak, valószínűleg esélyük sem volt kijutni.
Egy szemtanú szerint a szállodahajó is hibázhatott
A 24.hu egyik munkatársa a szerda esti tragikus hajóbaleset helyszínének közelében csütörtök délelőtt beszélt egy hajókapitánnyal, aki szemtanúja volt az esetnek. Mint mondta, még mindig a történtek hatása alatt van, és Magyarországon még az idősebb kollégái sem láttak hasonlót.
A Parlamentnél haladtunk, amikor történt az egész. Bemondták, hogy ember a vízben, azonnal mindenki leállt és próbált segíteni. Egy kollégám a szemem előtt húzott ki két idősebb hölgyet, egy másik pedig öt embert. Nagyon mérges vagyok a történtek miatt. Minden kamerafelvétel megvan, úgyhogy pontosan ki fog derülni, ki a hibás. Három kamera volt a híd alatt, de volt kamera a szállodahajón is
– fogalmazott.
Egy másik szemtanú arról számolt be, hogy a Hableány a helyén haladt.
A szállodahajónak középütt kellett volna haladnia, de ehelyett a jobb oldali hajópillér mellett ment, és figyelmen kívül hagyott jelzéseket
– közölte a férfi, aki szerint a turistahajó vezetője is hibázott a balesetnél.
Szijjártó Péter: Mindenben együttműködünk Dél-Koreával és osztozunk fájdalmában
Magyarország osztozik Dél-Korea fájdalmában és mindenben együttműködik vele – közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön az MTI-vel. A tárcavezető közleményében kiemelte: megdöbbenéssel értesült a dunai hajókatasztrófáról.
Együttérzünk a gyászolókkal, a mentést végző szakembereknek pedig sok erőt és kitartást kívánunk
– fogalmazott. Reggel a Külgazdasági és Külügyminisztériumban (KKM) fogadták Kju Szik Chöt, a Koreai Köztársaság budapesti nagykövetét. A megbeszélésen a nagykövetet tájékoztatták arról, hogy pénteken Szijjártó Péter a baleset helyszínen fogadja Kang Kjung Vha dél-koreai külügyminisztert, majd pedig a KKM-ben folytatják a megbeszélést.
A külügyminiszter hangsúlyozta: “osztozunk dél-koreai barátaink fájdalmában és mindenben együttműködünk velük”. Az illetékes hatóságok mindent megtesznek a túlélők felderítése, a baleset okainak feltárása és a felelősök megtalálása érdekében. A hatóságok rendelkezésére álló utaslista alapján dél-koreai és magyar állampolgárok érintettek a balesetben – áll a közleményben. Szerda este legalább heten meghaltak, amikor összeütközött két hajó a Dunán a Margit híd közelében, és az egyik elsüllyedt. A balesetnek hét könnyű sérültje van, kihűléses tünetekkel vitték őket kórházba. Az elsüllyedt hajó fedélzetén 33 dél-koreai turista és kéttagú személyzet tartózkodott.
Erdő Péter bíboros táviratban fejezte ki részvétét, és szentmisét ajánl az áldozatokért
Erdő Péter bíboros, esztergom-budapesti érsek táviratban fejezte ki részvétét Andrew Yeom Soo-jung bíborosnak, a Szöuli Főegyházmegye érsekének a szerda esti dunai hajóbaleset miatt, amelyben több dél-koreai állampolgár életét vesztette. Az MTI-hez csütörtökön eljuttatott távirat szerint Erdő Péter szomorúan értesült a koreai turistákat szállító hajó balesetének és elsüllyedésének tragikus híréről. A bíboros osztozik az áldozatok családtagjai, a Szöuli Főegyházmegye és a Koreai Köztársaság gyászában.
Kérem, fogadják őszinte részvétemet! Szentmisét ajánlok az áldozatok lelki üdvéért és imádkozom a sérültek gyógyulásáért, valamint a családokért, akiket ez a tragédia sújtott
– fogalmazott Erdő Péter.
Pintér Sándor belügyminiszter hivatalában fogadta a dél-koreai nagykövetet
Magyarország belügyminisztere hivatalában fogadta a Koreai Köztársaság Magyarországra akkreditált nagykövetét, Kju Szik Chöt csütörtökön – közölte a Belügyminisztérium az MTI-vel. A közleményben azt írták, Pintér Sándor részvétét nyilvánította az elhunyt koreai állampolgárok hozzátartozóinak, majd részletes tájékoztatást adott a szerda este történt hajóbaleset ismert körülményeiről, a hatóságok megtett intézkedéseiről és a mentési-kutatási folyamatról. A koreai nagykövet személyesen is tájékozódott a folyamatban lévő mentési-kutatási tevékenységről a Nemzeti Veszélyhelyzet-kezelési Központban. A közlemény szerint Kju Szik Chö azt mondta, 27 búvár érkezik a Koreai Köztársaságból Budapestre a magyar hatóságok kereső tevékenységének támogatására. Ezt a belügyminiszter köszönettel fogadta, és a Koreai Köztársaság segítségét kérte az áldozatok azonosításához.
A dél-koreai elnök telefonon egyeztetett Orbán Viktorral
Mun Dzse In dél-koreai elnök telefonon beszélt csütörtökön Orbán Viktor miniszterelnökkel, és arra kérte a magyar kormányt, hogy továbbra is tegyen meg minden tőle telhetőt a budapesti hajóbalesetben eltűnt dél-koreai turisták mentésében – közölte a szöuli elnöki hivatal szóvivője. A 15 perces beszélgetésben Mun megköszönte, hogy a magyar hatóságok “aktívan végzik a mentési műveleteket” – tette hozzá Ko Min Dzsung.
A dél-koreai elnök kormányszintű operatív csoport megalakítását rendelte el csütörtök reggel a dél-koreaiak budapesti vízi balesete miatt. Később bejelentették: Kang Kjung Vha külügyminiszter vezetésével a 18 fős operatív csoport még csütörtökön Budapestre indul, valamint a magyar fővárosba küldenek egy 13 fős mentőcsoportot, zömmel búvárokat. A turisták legtöbbje 40 és 50 év közötti volt, egy hatéves gyerek, és egy hetvenes éveiben járó férfi is volt közöttük – mondta egy meg nem nevezett dél-koreai minisztériumi tisztségviselő.
A Hableányt üzemeltető cég szerint elegendő mentőfelszerelés volt a hajón
A Hableány hajó fedélzetén a teljes befogadóképesség – vagyis 60 fő – számára megfelelő mentőfelszerelés volt – közölte a sétahajó üzemeltetője, a Panorama Deck Kft. csütörtökön – írta az Infostart. A közlemény szerint a hajózási társaság a balesetben érintett utasok és legénység számára azonnali pénzügyi segítséget ajánl fel. Mint írták, a Hableány hajó 27 méter hosszú, 150 lóerős motorral felszerelt, rendszeresen karbantartott járműve a Panorama Deck flottájának 2003 óta. Érvényes engedéllyel rendelkezik 2020. október 31-ig. A tapasztalt, 58 éves hajóvezető és az 53 éves matróz kifogástalanul végezte a munkáját, mióta a társaság alkalmazásában állt. A baleset okainak feltárásában a vállalat a hatóságokkal mindenben együttműködik, és azonnal felállított egy belső vizsgálóbizottságot a körülmények feltárására.
A Panorama Deck vállalat, annak vezetősége és teljes legénysége megrendülten áll a tragédia előtt, és részvétét fejezi ki a balesetben elhunyt vagy eltűnt utasok és legénység családjának
– írták.
Videón az ütközés
Orbán Viktor is részvétét fejezte ki a dél-koreai miniszterelnöknek
Levélben fejezte ki együttérzését Orbán Viktor kormányfő Lee Nak-yeon dél-koreai miniszterelnöknek és népének a Dunán szerencsétlenül járt dél-koreai turisták tragédiája miatt; ebben biztosította őt arról, hogy a magyar hatóságok minden lehetséges erőfeszítést megtesznek a túlélők felkutatása érdekében – tájékoztatta az MTI-t csütörtök reggel Havasi Bertalan, a miniszterelnök sajtófőnöke.
Gondolatainkban és imáinkban az áldozatok családtagjaival és Dél-Korea népével vagyunk ezekben a legnehezebb pillanatokban
– fogalmazott Orbán Viktor.
Harmadfokú készültség a Dunán
A Dunán szerda este történt hajóbaleset miatt haladéktalanul elrendelték a harmadfokú készültségnek megfelelő, fokozott éjjel-nappali parti figyelő-jelentő szolgálatot – közölte az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) csütörtökön az MTI-vel. Közleményük szerint a fokozott szolgálat a Duna Budapest alatti szakaszán a déli országhatárig, három vízügyi igazgatóság területén, a közép-Duna-völgyi, a közép-dunántúli és az alsó-Duna-völgyi területén van érvényben. Négy vízi járműves figyelőszolgálatot rendeltek el a déli M0-híd alatt, Tassnál, a solti rakodónál és Baján, a Türr István hídnál.
Egy kitűző hajó még az éjszaka folyamán a baleset helyszínére érkezett, és azóta is biztosítja a nemzetközi hajóút kitűzési feladatait, ahol részleges hajózárat rendelt el a hatóság. Egy további kitűző hajó is részt vesz a munkában, amely a Duna Baja és Solt közötti szakaszát felügyeli. A kiemelést elősegítendő a baleset helyszínén vízsebesség-méréseket és mederfelmérést végeznek a nap folyamán. A Duna vízállása Budapestnél szerda este 21.00-kor 501 centiméter volt, csütörtök délelőtt 10 órakor pedig 513 centiméter. A vízhozam délelőtt 4470 köbméter/secundum volt a Duna fővárosi szakaszán, a tetőzés ideje alatt szombaton kora este pedig 5550 köbméter/secundum várható – írta az OVF.
Részvétét fejezte ki a főpolgármester és több politikai párt is
Részvétét fejezte ki Tarlós István főpolgármester és több politikai párt is a Budapesten szerda este történt dunai hajóbaleset elszenvedőinek, az áldozatok családtagjainak, hozzátartozóinak. A főpolgármester csütörtökön az MTI-hez eljuttatott közleményében tudatta: a katasztrófa bekövetkezése óta folyamatosan és részletesen tájékozódik a mentés folyamatáról, kapcsolatban áll és konzultál a belügyminiszterrel, Budapest rendőrfőkapitányával és a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság vezetőjével. A fővárosi önkormányzat és a BKV ugyan nem érintett az ügyben, de a főváros a továbbiakban minden segítséget megad a hatóságoknak – tette hozzá a főpolgármester.
Felajánlotta segítségét a mentéshez a II. Kerületi Önkormányzat
Felajánlotta a II. kerület segítségét a hajóbaleset eltűntjeinek mentésében részt vevő szakembereknek Láng Zsolt polgármester az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság Operatív Törzsén keresztül – közölte a II. Kerületi Önkormányzat csütörtökön az MTI-vel. A közleményben azt írták: az önkormányzat vezetése mély megrendüléssel értesült a szerda esti, a Margit híd közelében történt dunai hajókatasztrófáról. Az elhunytak rokonainak együttérzésüket fejezik ki, a ma délelőtti képviselő-testületi ülésen pedig egyperces néma felállással adóznak a katasztrófa áldozatai előtt – tették hozzá.
A Hableány nevű turistahajó egy szállodahajóval ütközött, aminek következtében felborult és elsüllyedt. Eddig hét holttestet és hét könnyebb sérültet találtak, de az elsüllyedt hajó fedélzetén 33 dél-koreai turista és kéttagú személyzet tartózkodott.
ORFK: A baleset előtt a később elsüllyedt Hableány fordult a Viking szállodahajó elé
A dunai hajóbaleset felvételein az látszik, hogy az ütközés előtt a Hableány turistahajó befordult a Viking szállodahajó elé, azt követően történt a tragédia – közölte Pál Adrián rendőr ezredes az Országos Rendőr-főkapitányság csütörtök délelőtti sajtótájékoztatóján. A felvételeket értelmezve elmondta: a videón az látható, hogy “hegymenetnek, északnak” tart mindkét hajó, és amikor beérnek a Margit híd két pillérje közé, a Hableány “valamilyen oknál fogva” befordul a Viking elé, a Viking pedig megborítja a kishajót, amely hét másodperc alatt elsüllyed.
Hozzátette: a 21.05-kor történt ütközésről tíz perccel később egy betelefonáló értesítette a tevékenységirányító központot, azt követően érkeztek a helyszínre a katasztrófavédelem, a rendőrség, a mentők, a honvédség, az önkéntes tűzoltóságok, a polgárőrség és a vízügyi igazgatóság munkatársai. Az ezredes közölte: amíg a hatóságok szakemberei a helyszínre érkeztek, addig civilek a balesethez közeli hajókról mentették a vízbe esett embereket.
Több fázisban emelik ki a szerencsétlenül járt hajót
Több fázisból álló művelettel emelik majd ki a Dunából annak a turistahajónak a roncsait, amely szerda éjjel összeütközött egy szállodahajóval, majd elsüllyedt a Parlamentnél – mondta az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) szóvivője csütörtökön az M1 aktuális csatornának. Gál Kristóf hozzátette: jelenleg a kiemeléshez szükséges előmunkálatokat végzik. Kitért arra is: az alsó rakpartokon a mentési munkálatokkal kezdődően bevezetett fogalomkorlátozást feloldották, de időszakosan korlátozásokra kell majd számítani. Az elsüllyedt hajó, a Hableány tulajdonosa, az Európa Cégcsoport és a Panorama Deck Kft. szóvivője, Tóth Mihály közölte: cégük is részt vesz abban a válságstábban, amelyet a baleset után állítottak fel.
Az M1 aktuális csatorna tudósítója azt jelentette, hogy két holttestet a Rákóczi hídnál, egyet pedig az M0-s autópálya déli szakasza közelében találtak meg a vízben. Eddig hét holttestet és hét könnyebb sérültet találtak, de az elsüllyedt hajó fedélzetén 33 dél-koreai turista és kéttagú személyzet tartózkodott.
A Honvédség búvárokkal és járőrhajókkal segíti a felderítést
Időközben megérkezett a Margitszigethez, az elsüllyedt turistahajó közelébe a Magyar Honvédség egyik hadihajója, és búvárok készülnek a merülésre. A honvédség szakemberei részt vesznek majd a 3-4 méter mélyre süllyedt Hableány felderítésében, és egy pontonhíd-elemet juttattak a hajóbaleset helyszínére, a Margit híd közelébe.
Az állományt riasztottuk, és létrehoztunk egy búvárcsoportot, illetve egy hajócsoportot. A hajócsoport egy tűzszerész járőrhajóból és egy beépített szonárral rendelkező folyami aknamentesítőből áll: előbbit a felszíni keresés-kutatás, utóbbit pedig a hajóroncs felkutatása céljából vetettük be
– mondta Szilágyi Zsolt ezredes, a Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred parancsnoka csütörtök reggel a honvedelem.hu-nak. Hozzátette: miután megtalálták a hajóroncsot, a hajókat visszarendelték a hadikikötőbe.
A búvárok készenlétben állnak, feladatuk, hogy támogassák a rendőrségi és katasztrófavédelmi búvárok tevékenységét. A katonák emellett előkészítettek egy pontonhíd-elemet is, amelyet egy aknamentesítő hajóra kötve a Margit híd közelébe juttattak. Ez búvárplatformként szolgál majd a merülésekhez, ha szükség lenne rá
– tette hozzá.
A szerda esti hajóbaleset mentesítési munkálatai miatt hajózási zárlat van érvényben a Dunán az Árpád híd és a Margit híd pesti oldalán – közölte a rendőrség csütörtök reggel a honlapján. A közlemény szerint a zárás május 30-án 6 óra 20 perctől visszavonásig van érvényben. A hajóforgalom a folyó budai oldalán tud haladni – tették hozzá.
Gondolatainkban és imáinkban Dél-Korea népével vagyunk
A Köztársasági Elnöki Hivatal által csütörtök reggel a sajtóhoz eljuttatott részvéttáviratban Áder János biztosította a koreai államfőt arról, hogy Magyarország mindent megtesz a súlyos szerencsétlenség túlélőinek felkutatásáért, a kórházba szállítottak mielőbbi gyógyulásáért. A köztársasági elnök közölte: a magyar hatóságok alapos vizsgálatot folytatnak a baleset okainak és felelőseinek megállapítására, és ennek során készen állnak az együttműködésre a koreai szakértőkkel. Áder János őszinte részvétét és együttérzését fejezte ki a balesetben elhunytak hozzátartozóinak és az egész koreai nemzetnek. Az államfő reményét fejezte ki, hogy sikerül még túlélőket találni.
Levélben fejezte ki együttérzését Orbán Viktor kormányfő Lee Nak-yeon dél-koreai miniszterelnöknek és népének a Dunán szerencsétlenül járt dél-koreai turisták tragédiája miatt; ebben biztosította őt arról, hogy a magyar hatóságok minden lehetséges erőfeszítést megtesznek a túlélők felkutatása érdekében – tájékoztatta az MTI-t csütörtök reggel Havasi Bertalan, a miniszterelnök sajtófőnöke.
Gondolatainkban és imáinkban az áldozatok családtagjaival és Dél-Korea népével vagyunk ezekben a legnehezebb pillanatokban
– fogalmazott Orbán Viktor.
Az elsüllyedt hajó legénysége több évtizedes tapasztalattal rendelkezett
Meghallgatták a rendőrök a szerdán este balesetet szenvedett Hableány elnevezésű turistahajó tulajdonosait és teljes cégvezetését – mondta Tóth Mihály, az Európa Cégcsoport és a Panorama Deck Kft. szóvivője csütörtökön a sajtónak. Hozzátette: a turistahajó személyzete saját életét kockáztatva részt vett a mentésben. Az elsüllyedt hajó legénysége több évtizedes tapasztalattal rendelkezett.
Naponta több ezren vesznek részt hasonló dunai városnéző programokon
– mondta. Jelezte: évente több millió turista vesz részt hajós programokon Magyarországon; hasonló balesetre ebben az évszázadban nem volt példa.
Magyarok az eltűntek között
Az Origo.hu információi szerint ukrán állampolgárságú annak a szállodahajónak a kapitánya, amely a balesetet okozhatta. A Viking egy svájci illetékességű céghez tartozik. A portál úgy tudja, a két fős magyar legénység mindkét tagja is az eltűntek között van.
Emberi hiba okozhatta a tragédiát
Legutóbb 65 évvel ezelőtt volt olyan súlyos hajós baleset Magyarországon, mint amilyen szerda este történt a Margit híd közelében – mondta Horváth Imre, a Magyar Hajózási Országos Szövetség főtitkára. A szakember megjegyezte: 65 évvel ezelőtt a Balatonon borult fel egy hajó, és akkor is többen meghaltak. Ugyanakkor a mostanihoz hasonló, de csak sérüléssel járó baleset már történt pontosan ugyanott, mint szerdán: egy sétahajó és egy szállodahajó ütközött össze másfél évvel ezelőtt. Az okokról azt közölte: egyértelműen emberi hiba állhatott a szerda esti baleset hátterében, hiszen ezek a hajók fel vannak szerelve műholdas helymeghatározóval, így négy méteres pontossággal meg tudják határozni a saját és a többi hajó helyzetét, illetve mozgását. Mivel szerda este nem voltak annyira rossz látási viszonyok, akár szemmel is követni lehetett volna a másik hajó mozgását – tette hozzá. A baleset körülményeiről Horváth Imre azt közölte: komoly sérülést szenvedhetett a kishajó, mivel nagyon gyorsan süllyedt el; feltehetően nagy sebességgel ment neki a szállodahajó. Egy akkora vízi jármű, mint a szállodahajó, 12-15 kilométer per órával tud menni, és mintegy 1000 tonnát nyom – tette hozzá.
Szervezetlenségre panaszkodtak
Az Index azt is írta, hogy több, korábban Budapesten átutazó dél-koreai állampolgár is élesen kritizálta a magyar hajókat a biztonságtechnikai hiányosságok miatt. Az éjszakai dunai városnéző túráknak nagy hagyománya van a Budapestre látogató koreaiak között, szinte kihagyhatatlan programnak tartják.
Este 10-kor szálltam fel egy hajóra, de nem volt rajta semmilyen mentőeszköz. Nem volt se mentőcsónak, se mentőmellény. Azt gondoltam, hogy Koreában így biztos nem kapna működési engedélyt
– mondta egy turista, aki a hónap elején vett részt egy hasonló programon.
Forrás/fotó: MTI, Origo.hu, Index.hu, PestiSrácok.hu
Lajos
2019-05-31 at 15:42
Itt sokan nagyon keményen már ítélkeznek is. Pedig még senki nem tud igazán semmit. És ha akármelyik hajós be is nézte. Mert egyszerűen hibázott.
Elmérte a távot v. a sebességet. Hiszen valaki biztosan. Akkor mi lesz?
Sajnos nem lehet visszafordítani.
(Kábítószer, ital az más tészta mert az nem hibázás)
Vízöntő
2019-05-31 at 10:55
Az eddigi információkat összerakva, szerintem a Hableány kapitánya nem hibázott!
A videót megnézve teljesen laikusként már tegnap is felvetettem az útvonal, a cél, a sebesség kérdését, de az újabb infók alapján tisztul a kép, amit az ukrán kapitány őrizetbevétele is igazol.
Az egyre frissebb adatokból következtetve (laikusként nem ismerem a konkrét szabályokat) a nagy hajónak meg volt határozva, ki volt jelölve az útvonal ahol haladnia kellett volna. Nem ott ment.
A Hableány kapitányának reflexeiben ott volt a 30 évnyi tapasztalat, tudta, hogy a nagynak hol kell haladnia, és annak megfelelően vezette a hajóját (ahogy tesszük mi is a közúton a kocsival), nem kalkulálhatott azzal hogy az nem fog a kijelölt nyomvonalon haladni.
Amikor a Hableány kapitánya észlelhette, hogy a nagy szabálytalanul lezárja az útját már mindenre késő volt, gondoljunk arra mit tehettünk volna a helyében (vagy hasonló szituban közúton a kocsinkban!), talán a másodperc töredéke alatt választhatott, vagy a pilonba vezeti a hajót vagy megpróbál mellé sodródva átjutni (ösztönösen ezt választotta), azonban az áramlási viszonyok (tegnap egy kommentelő annak a hatására már rámutatott) végzetesek voltak!
Hogy a nyilvánosságra került információkból helyesen következtettem-e nem tudom, a napi munkájukat ott végző kapitányok biztosan szakszerű és pontosabb véleményt alakítottak már ki.
Tény viszont, hogy a sebességnek, a féknek, mentőfelszerelés mennyiségének semmi jelentősége nem volt, de a Hableány korának, vagy műszaki állapotának sem a megismert adatok szerint.
Azonban ha az ütközést a nagyon észlelték, látták az embereket a vízben, az vet fel további kérdéseket. A Hableánynak vészjelzést leadni már nem lehetett ideje, a rendőrségre a bejelentés csak 10 perc után érkezett, ami borzalmasan sok idő, a nagy hajó észlelései ezért külön is fontosak.
Természetesen tudjuk, hogy a rendőrség sok adatot nem hozott nyilvánosságra a büntetőeljárás miatt, de a lényeg, hogy a tragédiát okozó felelősség kérdésére szerintem egyértelmű válasz adható.
saghy rozalia
2019-05-31 at 10:18
Dél-koreai mentők hány másodpercen beül vannak a hajóbaleset helyszínén?
saghy rozalia
2019-05-31 at 09:57
A “hatóságok” vezették a hajót
Én vagyok a többség
2019-05-31 at 09:22
Libsi portálokon már a magyar mentőegységet hibáztatják a túlélők elmondása alapján. Értem én, hogy sokkban van az a szerencsétlen dél-koreai de valaki magyarázza már el neki, hogy nem a hivatalos mentőcsapatok szedték ki a vízből. 7 mp alatt süllyedt el a hajó, a 7 túlélőt a környező kishajók mentették. a mentők 10 perc múlva kaptak csak hívást, gondolom azok hívták akik látták vagy mentették a túlélőket. 10 perc és még a kivonulás, ilyen sodrásnál ennyi idő alatt csórikám Mohácsnál lebegett volna. Szóval mondhatni mázli volt, hogy a környező hajók észlelték a bajt és ezt a 7 embert kitudták halászni.
Lajos
2019-05-31 at 05:39
Igy van. Egy átlagos kétszázezer tonnás tankernek kb. 30km. Kell, hogy megálljin onnantól, hogy a kapitány kiadja a parancsot. 180 fokos megforduláshoz durván szintén 25-30 km-es rádiusz. Ez a hajó a dunai arányokat nézve nagyobb mint egy óriás tanker.
És még valami.: Ha látom a sávváltáskor a mögöttem lévő közeli kamiont, bár lehet, hogy nem lenne pont ott a helye, akkor behajtok elé csak mert esetleg nekem van elsőbbségem!?
saghy rozalia
2019-05-31 at 10:12
Behajtott? Vagy, billent az őt utolért nagy és gyors hajó felé
lacika
2019-05-31 at 00:01
A hatóságok igenis hibáztak és hülye kérdés, hogy miben. Hát abban, hogy Fidesz kormány alatt működnek!
Theo
2019-05-31 at 00:15
Igen, kivancsi vagyok, h. mennyi ido mulva derul ki, hogy errol is OV tehet.
De lagalabb is Tarlos..
Galamb
2019-05-30 at 23:18
Úgy látom, mindenki tud mindent…
Én csak annyit kérdeznék, egy vízibusz két fő legénységgel, milyen megfontolásokkal fut ki a vízre, a rövidtávú gazdaságosságit leszámítva?
lacika
2019-05-31 at 00:13
Ez egy nagyon jó kérdés. Vajon tényleg elég két fő legénység egy ilyen járműre?
kamcsatka
2019-05-30 at 22:37
nem a megfelelo piller kozott ment at a viking, ha jol ertem a frissulo cikket…
az durva.
Szornyu tragedia.
MacMondeau
2019-05-30 at 21:53
Magyarország a választások körüli ‘érdekes’ történések-‘balesetek’ országa
muvel ez utólag történt valószínűleg nem jól szavazhattunk-túl keveset kapott a birudalompárti kém/ügynök/provokátor/felforgató banda– ‘ukrán’
kapitány a soros maffia gyarmatáról-bármire megvehették
polizza
2019-05-30 at 20:44
Vajon mit hibáztak a hatóságok?
csakafidesz
2019-05-30 at 20:44
Osztán miben hibáztak a hatóságok? Nem volt odatéve közlekedési lámpa?
lacika
2019-05-31 at 00:02
Meg a sávok sem voltak felfestve!
polizza
2019-05-30 at 20:42
Én ilyesmire emlékszem:
7 személyt sikerült úgy kimenteni, hogy kórházba szállíthatták és ők élnek is, beszámolnak róluk, egy részüket már ki is engedték a kórházból.
7 személy halt meg, közülük 3 főt már holtan emeltek ki, a többi, azaz 4 fő még kimentettet még próbálták újraéleszteni, de sajnos sikertelenül.
És említettek valamit, hogy valahol a város déli részén találtak egy holttestet a Dunában, de ő nem tartozott ezen hajószerencsétlenség áldozatai közé.
pofonfa
2019-05-30 at 20:33
na, már itt keringenek a balodali bérkommentelők…Hm….
Ezek a hajók 60 személy szállítására alkalmasak. 60 személy számára van mentőfelszerelés és mentőmellény.
valaki ült már városnéző hajón Párizsban? Vagy utazott az ottani vizibuszon? Látott valaha bárkit mentőmellényben ülni a fedélzeten?
csakafidesz
2019-05-30 at 20:49
Spanyolországba tartó hajón, nagy viharban nem vettem fel a mentőmellényt. Ezek partonos mellények voltak, maguktól felfúvódnak, de nem éreztem, hogy szükséges lenne, mert dobál a hajó.
olszal
2019-05-30 at 19:30
7 másodperc.
Ennyi idő kellett a hajó teljes elsüllyedéséhez. Hm…
Nincs szándékomban prejudikálni, a vizsgálat majd kideríti, hogy mi vagy ki okozta ezt a szörnyű tragédiát.
Tényleg alkalmas volt ez a kishajó ennyi ember szállítására?
Gondoljunk bele: 7 másodperc kellett,hogy elsüllyedjen…Hm…
antilibsi
2019-05-30 at 19:51
Kevesebb másodperc is lehetett volna mert a nagyobb hajó gyakorlatilag maga alá gyűrte a jóval kisebbet…
TehetetlenRendetlenŐrök
2019-05-30 at 20:24
Figyelj, ha egy kamion hátulról beléd jön és maga alá gyűr, hiába van merdzsód… meghalsz
antilibsi
2019-05-30 at 20:28
Így van, esély nem volt a mentőmellényeket felvenni.
TehetetlenRendetlenŐrök
2019-05-30 at 20:27
A nagy hajó kapitánya nem is láthatta a kis hajót.
De ezek szerint a radarképernyőt sem figyelte a baromállatja, mert a wiszkis poharak szapora ürítgetésével volt elfoglalva.,.netán ….
Szerintem simán életfogytiglan…
Jogállamban akasztanák az ilyet…
Alois Rumberger
2019-05-30 at 22:11
Ha a radar nem a hajóorr felépítményén van, akkor annak is komoly holttere van.
A kormányállásból nézve kb. 3 m-rel a vízvonal felett, az orrtól 60m-re óriási a holttér. Amennyiben “a Hableány azért úszott elé, hogy kikerülje a Margit híd pillérét” miért nem “várta le” a szállodahajót? Ekkora vízállásnál a felvételen látható sebességről relatíve hamar meg lehet állni – legalábbis hamarabb, mint egy 1000 tonnás járműnek.
Remélhetőleg a vizsgálat során ezekre a kérdésekre is fény derül.
Naprózsa
2019-05-31 at 04:32
Szerintem sem feltétlenül a nagy hajó kormányosa a felelős. Akkor éppen hatalmas zuhé volt, mi is alig láttunk ki a szélvédőn. A Hableány vezetője viszont biztosan érzékelte a nagy hajót, mert láthatóan eléje vágva előtte akart átslisszolni. A szállodás már nem tudta volna “vészfékezni”, itt nem elég egy satufék, akkora a tehetetlenség. A kis hajó nem tudott volna a pillér előtt inkább fékezni?
Bár így se érdemeltek volna ily szörnyű halált egyetlen pillanatnyi hibázásért szegények, de a látottak alapján a Hableány legénysége volt a hunyó véleményem szerint.
Naprózsa
2019-05-30 at 18:22
Szegénykék. Eljöttek egy másik kontinensre, hogy megismerjék a kultúráját, s fiatalon halál várt rájuk. Az ilyen embereket valóban lehet sajnálni, ellentétben a Földközi-tenger álhajótöröttjeivel…(de most hagyjuk)
Együttérzek a hozzátartozók fájdalmával.
Lecso
2019-05-30 at 18:20
Szerecsenmosdatás?
De most komolyan….
Az a fontos, hogy a Szovjetunióban készünlt és hogy (tán) ’49-ben? Akkor azt is mellé kellene írnia a drága origónak, hogy évente szervizelve volt a hajó. (Ahogy tudjuk). Meg azt is, hogy külföldi tulajdonosa ellenére magyar zászló alatt és ukrán állampolgár kapitánnyal hajózott a magyar fővárosban a luxusz hajó.
Szerintem állami szinten akarnak benyalni az új porosjankónak ezzel a maszatolással.
Pedig ha valaki hibás lehet, akkor a GYORSABB és a HÁTUL lévő hajó kormányosa és a kapitánya.
Azt hiszem, hogy az eddigi Szíjjártó féle jópontok olvadhatnak….
POROSZLAI RÓBERT
2019-05-30 at 19:15
szörnyű tragédia.
POROSZLAI RÓBERT
2019-05-30 at 19:16
igazán beteg vagy …hanem vetted volna észre ez nem politika…barom
Bakó László
2019-05-30 at 17:59
Szomorú, szegények ennyit utaztak és szép hazánkból alig láthattak valamit
Garullus
2019-05-30 at 17:41
algonak is küldöm az 5 pontot.
Ágnes
2019-05-31 at 06:58
Azzal,hogy vitorláztam és helyezéseket nyertem a Balatonon egyetemi versenyeken még nem hatalmaz fel hogy prejudikáljak.
De: a nagy hajó nem a kijelölt nyomtávon haladt.
A kis hajó az utolsó pillanatban jött rá,hogy előtte a híd pillére…..és jobbra rántotta a kormányt…nem látta a nagyobbat?—
és ő milyen nyomvonalon haladt odáig?????
Elképesztő ostobaságok egy rakáson—–
Benedek Károly
2019-05-30 at 13:50
Összeszorul az ember torka. Őszinte részvétem.
A találgatásokhoz hozzáfűzném, hogy iszonyú nagy a sodrása a Dunának az áradások miatt. A tegnapi időjárás is befolyásolhatta, hogy egy-egy manőver
biztonságos volt-e, vagy sem.
Ittasságról beszélni oktondiság. A dunai hajósok nem a regénbyekből ismert “tengeri medvék”,akik rumot rummal isznak éjt nappallá téve.
Ha a kis hajó beelőzött a szállodahajónak, az meg esetleg gyorsabban haladt, vagy az időjárás, a sodráserősség stb. miatt gellert kapott, kész a baleset. A számos oldalról készült felvétel, az időjárási viszonyok, a fedélzeti radarok, stb., egyértelmű választ fognak adni. De sajnos a két tucat halottat már nem lehet feltámasztani.
Ujsag
2019-05-30 at 19:43
“ittasságról beszélni oktondiság”
Nem lehet kizárni az ittas befolyásoltságot sem, amíg azt a nyomozás kellöen fel nem deríti! Hogy “dunai” vagy nem dunai hajósról van szó, az teljesen lényegtelen, a piás épp arról híres hogy ahol, amikor tud, piál, szarva a környezetére (egy kapcsolódó eset: https://m.hvg.hu/vilag/20190302_Egy_reszeg_orosz_tengeresz_lyukat_utott_egy_delkoreai_hidon
)
Nem mondom hogy bármelyik kapitány is részeg volt, de nem lehet kizárni! Talán bízzuk inkább a hatóságokra ennek kiderítését!
csakafidesz
2019-05-30 at 20:42
Azért, mert ukrán a kapitány nem feltétlenül alkoholista. Egy bazinagy hajó parancsnoki hídjáról elég rossz a kilátás. A kishajónak kellett volna az “okosabb enged elve alapján” hagyni, hogy elmenjen a másik.
Theo
2019-05-31 at 00:11
Aki a Duna mellett nott fel, az mind tudta, hogy a reveszek mindig reszegek.
Hatha meg ukran is….!
saghy rozalia
2019-05-31 at 09:42
A mérőberendezéseknek pontos képet kellett adni az előtte haladóról.
Kantora
2019-05-30 at 11:23
A hajozasban a nagy hajoknak es a vitorlasoknak van elsobseguk mivel nehezebben kormanyozhatoak. Szigoruan tilos eme hajok elott “atvagni” az utat. Egy nagy hajo a tomege es igy a tehetetlensege miatt joval tobb idot igenyel megallasra vagy manoeverezesre. Tehat ha “hatulrol belement” az azt jelenti hogy a kis hajo volt hibas. Ami lehetett technikai is, peldaul egy uszadek fatorzs az aradas miatt beakadhatott a kormanylapatjaba.
antilibsi
2019-05-30 at 16:28
Vegyünk figyelembe két dolgot:
1) mindkét hajó árral szemben haladt, tehát a lassításhoz nem kellett más, mint csökkenteni a tolóerőt.
2) a kisebbik hajó már közel a volt hídhoz, és mint ismeretes, csak a pillérek között lehet átjutni, és ezt a nagyobb hajó kapitánya is tudhatta. Gondolom nem feltételezte, hogy a kisebb hajó majd átrepül a híd fölött, vagy nekimegy a pillérnek, ezért csökkentenie kellett volna a sebességét, mivel hátulról közeledett, és még este is volt, és még zuhogott is az eső.
Nem vitás, hogy a szállodahajó kapitánya elmulasztotta csökkenteni a hajó sebességét annak ellenére, hogy látnia kellett az előtte haladó kisebb hajót amely szintén csak a pillérek között juthat át. A videón jól látszik, hogy még akkor is teljes gőzzel haladt árral szemben, amikor már utolérte a Hableányt. Félre kellett volna tennie a fészbukos telóját, akkor észre vette volna a kisebb hajót.
Mc Döbbent
2019-05-30 at 18:33
„Nem vitás, hogy a szállodahajó kapitánya elmulasztotta csökkenteni a hajó sebességét annak ellenére, hogy látnia kellett az előtte haladó kisebb hajót amely szintén csak a pillérek között juthat át. A videón jól látszik, hogy még akkor is teljes gőzzel haladt árral szemben, amikor már utolérte a Hableányt. Félre kellett volna tennie a fészbukos telóját, akkor észre vette volna a kisebb hajót.”
A hajózás nem tévesztendő össze a közúti közlekedéssel! A hajó kormányozhatóságának feltétele a sebessége, különben csak sodródna az árral. Az árral szemben meg fokozottan érvényes, mert itt ellenkormányozni is kell. Aki nem hajózott életében, az ne adjon szakmai tanácsokat és ne gyártson konspirációs teóriát.
antilibsi
2019-05-30 at 18:50
Csakhogy a szállodahajó kapitányának nem kikapcsolnia kellet volna a tolóerőt, hanem csupán csökkentenie azt, hogy ne kerüljön a kis hajó mellé. Ezzel szemben változatlan sebességgel haladt az árral szemben.
Amikor a nagy hajó a kisebbikhez közel került, a víz sodrása a két hajó között megnőtt, és a kisebbik hajót a nagyobb felé terelte, majd azt maga alá gyűrte. Ezt a hatást az áramlástanban tanítják.
Nem kell itt okoskodni, a Viking kapitányának egyértelműen csökkentenie kellett volna a haladási sebességet.
TehetetlenRendetlenŐrök
2019-05-30 at 20:20
Egyértelmű a videókból, hogy a Viking kapitánya bűnös. Azonnal letartóztatni és vallatni, vallatni és vallatni. Észre se vette hogy legázolta a kis hajót, mert továbbment a baleset után Cserbenhagyásos tömeggyilkosságról van szó. A rendőrség azonnal lépjen mielőtt kimentik az országból a nagy hajó részeges kapitányát. A céget mely a nagy hajót üzemelteti, (mivel számos más balesetet is okoztak) azonnal kitiltani a teljes budapesti Duna szakaszról. 30 méternél hosszabb hajók közlekedését sötétedés után betiltani HOLNAPTÓL !!! végleges kitiltás terhe mellett !!!!
csakafidesz
2019-05-30 at 20:39
Egy fenét! Van egy ezertonnás hajód, felturbózod árral szemben 15 km/h sebességre. Ha leállítod a motort megy még 50 métert vidáman.
antilibsi
2019-05-31 at 06:01
Tisztázzunk valamit:
a szállodahajónak 15km/h -ról nem 0km/h -ra kellett volna csökkentenie a sebességét, hanem a kisebb hajó sebességére, kb. 5-8 km/h -ra, hogy az mögött maradjon a híd alatti szakaszon.
A Duna azon szakaszán a látási viszonyok jóval 100m felett voltak a kivilágítottságnak köszönhetően, dacára a zuhogó esőnek és az estnek, ezt a kamerák jól mutatják.
A Viking kapitányának tudnia kell, hogy mennyi a lassulási távja, és ha az pl. 50m, ami amúgy képtelenség árral szemben, de a példa kedvéért hadd legyen, akkor hamarabb kell elkezdenie csökkenteni a sebességet.
Vén Csataló
2019-05-30 at 22:57
Ez nem így van. A kishajó, az a 20 méternél kisebb hajó. A nagyhajó, az 20 méternél nagyobb hajó. Itt mindkét hajó nagyhajó volt és két egyenrangú hajó találkozásának megfelelően kellett volna eljárni. Aki előz annak a dolga felmérni, hogy lebonyolítható-e a manőver biztonságosan. Nem volt az. Aki előz, annak a dolga kürjelzéssel kommunikálni az előzési szándékát és csak akkor előzni, ha a megelőzendő hajó kürtjellel nyugtázta azt. Itt ilyenről nem volt szó. Észre sem vették és egyszerűen legázolták a Hableányt.
VAM
2019-05-30 at 11:03
Nyugodjanak békében, de igen csak megbecsült tagjai lehettek a Dél-Koreai Köztársaságnak, ha külügyminiszterük 10 ezer kilométert repül miattuk.
Rózsa
2019-05-30 at 10:46
Ez a baleset a “véletlen műve” is lehetett, de aki hátulról nekimegy az előtte haladónak, az szerintem nem véletlen. A nagy méretűek igyekeznek a kicsiket elnyomni, ami akkor is érvényes, ha a magas termetű ember a járdán nekimegy az alacsonyabbnak. Nem lát mást mint saját maga nagyságát. Őszinte részvétem az áldozatok hozzátartóinak.
csakafidesz
2019-05-30 at 20:36
Ember! Vezetett már hajót? Az nem autó, hogy rálépek a fékre. A szálloda-hajó láthatóan gyorsabban ment a kicsinél. Hogyan fékezzen, ha elé kerül? A tehetetlenség miatt még árral szemben is 20 métert megy, ha leállítja a motort.
Vén Csataló
2019-05-30 at 22:52
Bocsánat, de hajóval lehet fékezni. Hátramenetbe kapcsolják a hajócsavart és kisebb vagy nagyobb gázt adnak, ahogy a helyzet kívánja. Pontosan így kellett volna fékeznie a szállodhajónak.
saghy rozalia
2019-05-31 at 09:30
Ha a nagy hajó gyorsan és közel ment, akkor a kicsit bizony fordítja ,de nem azért mert a kicsi úgy akarta.
gomboc7
2019-05-30 at 10:44
Sajnos aki eddig nem került elő, több mint valószínű, hogy nem él már. Szörnyű tragédia, felfoghatatlan.
Nem mintha a büntetés bárkit visszahozna, de hány év jár ezért?
LUkA
2019-05-30 at 10:59
Őszinte részvétem az elhunyt családjainak és a dél Kóreai népnek .Szakértők vizsgálják a katasztrófa okát , és hagyatkozunk a véleményükre !
Vén Csataló
2019-05-30 at 22:46
5-től 15 évig.