Az álhírek (fake news) szándékos terjesztése nem újkeletű a Washingtoni Holokauszt Emlékmúzeum kiállítása szerint, amelyet az Európai Parlament termeiben is bemutatnak. A tárlat azt mutatja be, hogyan használta a német nemzeti szocialista párt a propagandát és a médiát arra, hogy segítse Adolf Hitler hatalomra jutását. Steven Luckert kurátor szerint a nácik által használt taktika tükrözi a választók megszólítására napjaink populista pártjai által használt taktikát.
The U.S State of Deception: The Power of Naci Propaganda (A megtévesztés egyesült államokbeli állapota: a náci propaganda hatalma) című kiállítást azok a hónapokig folyt viták inspirálták, amelyek arról szóltak, a szándékos álhírek terjesztése hogyan befolyásolta a 2016. évi amerikai elnökválasztási kampányt és Donald Trump elnökké választását. Luckert azt reméli, hogy az európai bemutató segíteni fogja ellensúlyozni a rasszizmus és antiszemitizmus európai előretörését.
A kortárs kultúrának és társadalomnak van néhány rémisztő megjelenése, amelyek megnyilvánulnak a jobboldali mozgalmak növekedésében
– hangoztatta.
Fotók, régi újságok, szlogenek és a náci párt által terjesztett más anyagokon keresztül próbálja meg a kiállítás feltárni, hogy adta el magát a párt a közvéleménynek, hogyan növelte hatalmát a német parlamentben nyolc év alatt 6,5 százalékról 33,3 százalékra. Bemutatja azt, ahogyan a párt megcélozta a nőket, a mezőgazdaságban dolgozókat és a társadalom más, jóval sebezhetőbb osztályait. Még Hitler testbeszéde is a közvélemény formálását segítette. Luckert hangsúlyozta, hogy a náci párt sikere részben az emberek a konformitás iránti vágyának köszönhető, ami arra ösztönözte őket például, hogy másképp cselekedjenek egy csoportban, támogassanak olyan dolgokat, amelyeket egyébként nem tennének meg.
A propaganda nemcsak a véleményed, hanem magatartásod megváltoztatására is irányul
– magyarázta a kurátor.
MTI
Facebook
Twitter
YouTube
RSS