Február 5-én lép életbe az Európai Unió legújabb szankciós csomagja Oroszországgal szemben, amely teljes egészében tiltja az Oroszországból származó gázolaj unióba való behozatalát. Az mfor.hu elemző cikke szerint ezzel a szankcióval akár lábon is lőheti magát Európa. Szakértők egy része szerint nem egyértelmű, hogy honnan pótolható a hatalmas kieső mennyiség. Oroszország ugyanis a legnagyobb külső gázolajszállító.
Ellentétes szakértői vélemények jelentek meg arról, milyen következményei lehetnek az Európai Unió legújabb, három héten belül élesedő szankciós csomagjának – emlékeztet az mfor.hu.
Vannak, akik legyintenek, hogy Európa a gázháborút is megnyerte és látják is a potenciális beszállítókat, akik pótolni tudják a kiesést. Mások azonban borúlátók és kifejezetten aggódnak a várható következmények miatt.
A lap a Vortexa Ltd. adatait idézve megjegyzi, hogy az EU tavaly 220 millió hordó dízelt importált Oroszországból. Szakértők arra hívják a figyelmet, hogy a britek is komoly bajban vannak, ugyanis 2021-ben az Egyesült Királyságba az importált mennyiség fele érkezett Oroszországból, és decemberre csak 40 százalékra sikerült lefaragni ezt az arányt részben a szaúd-arábiai és indiai szállítások növelésének köszönhetően.
Kézenfekvőnek tűnik a szakértők szerint, hogy a kieső orosz készleteket a Közel-Keletről érkező termékekkel váltsák ki – írja az mfor.hu. Megjegyzik, hogy erre már van is példa, hiszen az Abu Dhabi National Oil Co. megállapodást kötött jelentős mennyiségű gázolaj Németországba történő szállításáról.
India és az Egyesült Államok, amelyek hosszú távú beszállítói az EU-nak, szintén fokozták a szállítást az elmúlt hetekben és fokozzák a termelést az amerikai finomítók is.
A szakértők szerint ugyanakkor a megoldás kulcsa Kína lehet. Az elmúlt hónapokban drámaian megnőtt a Kínából induló dízelszállítás.
Az mfor megjegyzi, hogy kínai export célpontja nem feltétlen az Európai Unió országai, ám a kontinens országainak az is nagy segítség, ha a távol-keleti olajipar más országokban megoldja az ellátást.
Ha a szankciók miatt kieső gázolajat az unió országai nem tudják megfelelően pótolni, az több iparágban is óriási gondokat jelenthet. A gazdasági szaklap arra figyelmeztet, hogy Európa is óriási bajba kerülhet. Ha ugyanis az oroszok által eddig a nyugati országokba szállított üzemanyag nem talál más országban vevőre, és valóban kiesik a piacról, akkor azt a mennyiséget még a növekvő kínai termelés sem fogja tudni teljesen ellensúlyozni.
Vezető kép: AFP / Greenpeace
Karácsony.sk
2023-01-16 at 15:14
EU-ban tombol a liberálfasizmus!
Nyomorult 1 bites EU-s irodakukacok fel sem fogják, hogy a küföldi magánpénz háttérhatom által nekik földre ledobott garasaikért eladták és tönkrették európát!
Ezt csak azért csinálják, mert ilyen buták, vagy pénzért csinálták!
Mind a kettő halálos bűn!
Szlovákiából…..
csakafidesz
2023-01-16 at 12:11
Királytigris 2023-01-16 at 10:58
Csak benzines személygépkocsit érdemes venni. A diesel lassabban indul be, télen különösen és az üzemi hőmérséklete is később jön meg. Ráadásul nem is gyorsul úgy, mint egy azonos kategóriájú benzines.
csakafidesz
2023-01-16 at 12:08
Tamás 2023-01-16 at 09:16
Miért okoznának bevétel kiesést az oroszoknak. A ruszkiknak tökmindegy ki veszi tőlük a nyersolajat és hol dolgozzák fel. Az sem érdekli őket, hogy az EU tönkremegy-e, vagy sem.
csakafidesz
2023-01-16 at 12:04
Ideje kilépni az Unióból!
Egy gyerekkori emlékem: Szánkóztam lefelé, és észrevettem, hogy egy kb. 4 méteres szakadék van előttem. (Földet bányásztak ki arról a helyről, Karikavölgy volt a neve.) Nos leugrottam a szánkóról, még mielőtt lezuhantam volna. Egészséges életösztön működött bennem. Ha a magyarok életösztöne eléggé erős akkor kilépünk az Európai Unióból, mert nem kell velük együtt a szakadékba zuhanni.
Királytigris
2023-01-16 at 11:00
Tamás2023-01-16 at 09:16!
Bizony, hogy gázolajat importálnak és magasról sz…nak az EU-ra!
Királytigris
2023-01-16 at 10:58
Mivel a teherautók, buszok, kamionok, dízelmozdonyok, hajók, mind gázolajjal üzemelnek, ezért a gázolajfogyasztás jóval nagyobb mint a benzinfogyasztás. Az orosz szankció miatt gázolajhiány lesz a piacon. Egy biztos, hogy február 5.-től a gázolaj ára jelentősen megemelkedik. Mivel a szállítások mind gázolajmeghajtású járművekkel történnek, ezért az összes szállított árú ára szintén felmegy. Ennek meg az lesz a következménye, hogy az infláció tovább fog növekedni.
Áldom az eszemet, hogy nem dízelkocsit, hanem benzinest vettem!
lyukas zokni
2023-01-16 at 10:28
lehet eldobálni a dízel autókat, nem lesz bele gázolaj, és ha mégis, aranyáron. eu újabb agylövése.
márko
2023-01-16 at 10:26
ebben a cikkben , a szakértők véleménye ellenére sikeresen működik az Európa országa nagy része
/
. Szakértők egy része szerint nem egyértelmű, hogy honnan pótolható a hatalmas kieső mennyiség. …
. A szakértők szerint ugyanakkor a megoldás kulcsa …
. ezzel a szankcióval akár lábon is lőheti magát Európa …
/
minden szakértői állítás ellenére MŰKÖDIK , az nyugat Európa ÖRÖMESTŐL – DEMOKRATIKUSAN oroszok ellenes , kézzel-lábbal támogatva az USA ÉRDEKEI
Dezső
2023-01-16 at 10:17
Tamás 2023-01-16 at 09:16
“A hírek sorban jöttek arról, hogy Kína és India megveszi az orosz olajat és azt feldolgozva exportál. Ugyanis ők nem olajkitermelők. Az EU meg ennyire hülye.”
Ezt elvileg meg nem tehetik meg ugyebár, hisz nálunk is pont ezen “döntés” miatt kellett – elsősorban – kivezetni az üzemanyag ársapkát, mert a MOL szlovák finomítójából nem lehetett behozni az ott – orosz alapanyagból – feldolgozott üzemanyagot!!!
Tehát ha kiderül, hogy amit az EU beszerez üzemanyagot az orosz olajból előállított akkor megint felvetődik a “KETTŐSMÉRCE” kérdése, hogy : NEKIK SZABAD ? NEKÜNK NEM???
chatillon r
2023-01-16 at 09:46
szerintem közvetítőn (pl. török, kína, india) keresztül fogják behozni az orosz gázolajat európába. (legalábbis ha van eszük) ennyi. drágább lesz de ésszerű
A Nagy Testvér figyel téged
2023-01-16 at 09:43
Ha Kínából, akkor is orosz terméket vesznek, csak három, négyszeres áron! Idióta Brüsszelita barom banda! Ennyire degeneráltak! Beltenyészet az egész!
Tamás
2023-01-16 at 09:16
Na persze. A hírek sorban jöttek arról, hogy Kína és India megveszi az orosz olajat és azt feldolgozva exportál. Ugyanis ők nem olajkitermelők. Az EU meg ennyire hülye.
Azt még értem, hogy ezzel bevételkiesést okoznak az oroszoknak, mert a feldolgozozz termékeken nagyobb a haszon. Ugyanakkor Európában veszélybe kerül az ellátás biztonsága és nőnek az árak. Arról pedig ne is beszéljünk, hogy Kína és India honan tett szert hirtelen ekkora feldolgozó (és szállító) kapacitásra. Tán csak nem gázolajat importálnak????
gyozo2018
2023-01-16 at 08:57
A németek, franciák persze kivétel.
ViAM
2023-01-16 at 08:55
Három hét még sok is ahhoz, hogy a brüsszeli bagázs többségétől megszabaduljon Európa!
Nézzük_magát_a_dolgot
2023-01-16 at 08:45
Erős a gyanúm, hogy az orosz eredetű gázolaj pótlására Indiából és Kínából behozott termék orosz olajból készül. Mint sokat látott ember, még azt is fel tudom tételezni, hogy nem is kell Indiában feldolgozni az orosz olajat, sokkal egyszerűbb az oroz gázolajat megutaztatni Indián keresztül (vagy csak a szállítóleveleket utaztatni?).
Ungarn über alles !
2023-01-16 at 08:02
na jó, majd megveszik kerülő úton – háromszoros áron
(a cigány se nyílegyenes úton akart Moszkvába menni)