Pesti Srácok

Magyar innováció segít a repülők károsanyag-kibocsátásának csökkentésében

Magyar innováció segít a repülők károsanyag-kibocsátásának csökkentésében

Közel 1,5 millió kilométerrel csökkent a Magyarország felett átrepülő járatok útvonala, a légitársaságok mintegy 3 millió dollár értékű üzemanyagot takarítanak meg és több mint 16 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid kerül a levegőbe 2015-ben – írta a HungaroControl közleményében. A cég innovatív öltenének köszönhetően március 30-ától a magyar és a román után már Bulgáriában is megvalósult a szabad légtér koncepció, így a repülőgépek szabadon használhatják a légteret akár a lehető legrövidebb útvonalon.

A HungaroControl Zrt. közleményében felidézi, az általuk kidolgozott és Európában elsőként 2015 februárjában bevezetett megoldás lényege, hogy az addigi légiútvonal-hálózatot mellőzve szabad hozzáférést biztosít a teljes magyar légtérhez az országhatáron meghatározott ki -és belépőpontok között. Az elgondolást 2017 februárjában "Felelős és a környezet fenntarthatóságára irányuló innovációk" kategóriában Nemzetközi Minőség-Innováció díjjal jutalmazta az Európai Minőségügyi Szervezet.

Fotó: iho.hu

A HUFRA bevezetését 2015 augusztusában követte a magyar és román légtérben megvalósuló N-FRAB (Night Free Route Airspace Budapest/Bukarest). A HungaroControl Zrt. és a ROMATSA léginavigációs szolgáltató közösen működteti a két ország légterének szabad használatát biztosító alkalmazást – ma már napi 24 órában. Hasonló logika alapján született meg a SEEN FRA (South Eastern Europe Night Free Route Airspace) is, mely a bolgár BULATSA léginavigációs szolgálattal együttműködve Bulgária légterére is kiterjeszti a „free route” koncepciót. A három ország összekapcsolásával tovább csökken a repülőgépek üzemanyag-felhasználása, valamint károsanyag-kibocsátása. Első lépésként március 30-ától érvényes a három ország határán átívelő éjszakai szabadlégtér-használat, második lépésben a légtér szabad felhasználása a napi 24 órában lesz majd elérhető. A környezetünkben megvalósuló szabad légtérhasználat bevezetése 2022-től 9000 méter felett egész Európában kötelező lesz.

PestiSracok facebook image
Fotó: kkerozingozos.hu

A HungaroControl közleményében arról is ír, az az EUROCONTROL statisztikái és előrejelzései szerint Európa felett évente csaknem 10 millió járat közlekedik, ám ez a szám a következő 20 évben akár meg is duplázódhat. Az elmúlt években a HungaroControl több olyan jelentős beruházást indított el, amelyek légi navigációs szolgáltatásainak fejlesztését célozzák, garantálják a növekvő légi forgalom biztonságos kezelését, és egyben elősegítik a küszöbön álló uniós integráció sikerét. 2014. április 3-tól a NATO megbízása alapján a HungaroControl irányítja a Koszovó feletti magaslégtér átrepülő forgalmát. 2015 februárjában – jóval az Európai Unió által előírt határidő (2022. január 1.) előtt – a HungaroControl Európában elsőként vezette be korlátozások nélkül a Free Route Airspace-t a teljes hazai légtérben. A HungaroControl egyik kiemelt stratégiai célkitűzése, hogy partnereivel közösen egy regionális, közép-európai légi navigációs tudásközpontot hozzon létre.

Forrás: HungaroControl közleménye; fotó: 24.hu

Ajánljuk még

Vajon minek és hogyan állított ki százegy kutyaútlevelet a határzár idején az állatorvosi praxisát szüneteltető Hadházy Ákos? - Frissítve: reagált Hadházy

Exkluzív 2021 március 23.
2020 januárja óta összesen száznál is több kutyának állított ki útlevelet Hadházy Ákos, a két pártot már elhagyó, jelenleg független országgyűlési képviselő, aki leadott vagyonnyilatkozata szerint hivatalosan szünetelteti állatorvosi praxisát – tudta meg a PestiSrácok.hu. A helyzet több szempontból is kínos: először is, az országgyűlési képviselők jogállásáról szóló törvény szerint parlamenti képviselő kereső tevékenységet nem folytathat, még ha valamilyen szellemi tevékenységet végez is, azért pénzt nem fogadhat el. A kisállat útlevél kiállítása azonban nagyon is pénzbe kerül, az okmányt kiállító állatorvos is kötelezően fizet ezért a kamarának. Ha saját cégen keresztül jutna a tevékenysége ellentételezéséért pénzhez egy honatya, azt is be kell jelentenie az Országgyűlés elnökének. Csakhogy Hadházy Ákos – úgy tudjuk – nem ezt jelentette be, hanem az ellenkezőjét, hogy szüneteltetni a praxisát. Mellesleg ezt saját kézírással is leírta és ellenjegyezte, a vagyonnyilatkozatában. Ha mindez nem lenne elég, még egy kérdés felvetődik: mégis kinek, kiknek és miért állít ki valaki több mint száz kutyaútlevelet a koronavírus-járvány kellős közepén, amikor szinte az egész világ zár alatt van és az emberek sem utaznak. Cikkünk megjelenése után válaszolt kérdéseinkre Hadházy Ákos, aki a tőle szokásos diktatúrázás, orbánozás, fideszezés mellett elárulta: annyira szeret állatokat gyógyítani, hogy ingyen is megteszi, sőt, a jelek szerint az útlevelek kiállításakor szívesen megfizeti a kötelező illetéket is. A képviselő válaszát kérésére változtatás nélkül közöljük.

Vasárnapi autóbusz-szerencsétlenség: voltak már problémák a szervezőkhöz köthető utak körül

Exkluzív 2021 augusztus 17.
Nem először került a sajtóhírekbe és a figyelem középpontjába az az utazásszervező cég, amelynek bérelt autóbusza vasárnap hajnalban 8 ember halálát okozó balesetet szenvedett az M7-es autópályán – tudta meg a PestiSrácok.hu. 2019-ben több sajtóorgánum is beszámolt róla, hogy magyar egyetemisták franciaországi síútja vált tortúrává, miután a magyar utazásszervezők hibás műszaki állapotú, román buszokkal vágtak neki a több ezer kilométeres útnak, végül az utasok egy része saját költségére, önállóan utazott haza. Majd még kártérítést sem kaptak. A "Suli Sí" szervezőcsapat és a hétvégi szerencsétlenségben érintett Rolitúra gyakorlatilag azonos céges hátteret mutat. Az Index és az Origo korábbi cikkei szerint az utakat szervező vállalkozók korábbi utazási irodáit többször megbüntették; volt olyan iroda, amely éveken át engedélyek nélkül hirdetett utakat.

A Mezey-válogatott egyik legnagyobb rejtélye a Nyilasi-ügy lett – Ma sem egyértelmű, hogy miért maradt itthon a csapatkapitány

Exkluzív 2021 június 2.
A Mezey-válogatott történetében három különlegesség, ha úgy tetszik, nagy rejtély, „titok” van. Az egyik az, hogy miként tudott szinte a semmiből kinőni egy világverő gárda? A másik, hogy miért ért véget ez a csodálatos menetelés úgy, ahogyan véget ért? A harmadik pedig az, hogy a csapat szellemi vezére és csapatkapitánya, Nyilasi Tibor vajon miért nem utazott ki a mexikói világbajnokságra? Visszaemlékező sorozatunk mai részében a Nyilasi-ügy hátterét igyekszünk feltárni.