A Demokratikus Koalíció jópofának tűnő virtuális jelenléte nem más, mint listaépítés, ami kicsit sem megnyugtató annak tudatában, hogy a pártot a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) korábban már megbüntette azért, mert nem megfelelő elővigyázatossággal tárolta a felhasználók bizalmas adatait, amit aztán egy hackertámadás során simán le is nyúltak tőlük. A DK nemes egyszerűséggel elsumákolta a hivatal munkatársai előtt, hogy többször is figyelmeztették őket arra, hogy mennyire sérülékeny az informatikai rendszerük, s bár tudtak róla, mégsem tettek semmilyen lépést annak érdekében, hogy illetéktelenek kezébe kerüljön a mintegy 11 ezres adatbázisuk. Pikáns, hogy Gyurcsányék erről még az érintetteknek nem szóltak, sőt, a hatósági bejelentést is elmulasztották megtenni. Az pedig már csak a cseresznye a habon, hogy a virtuális sztrádán (is) száguldó Demokratikus Koalíció amerikai cégek segítségével gyűjt adatot magyar felhasználókról. Nézzük, miről is van szó.
Igen humorosnak tűnt 2018 tavaszán, amikor egyszer csak megjelent Gyurcsány Ferenc a közösségi médiafelületeken és laza csávóként (ő nevezte így magát egy interjúban) arra hívta fel a figyelmet, hogy írjanak rá, és ő válaszol. Ez egy olyan csali volt, amire jó sokan rá is haraptak, talán nem is sejtve azt, hogy „Feri” jópofizása gyakorlatilag adatgyűjtés volt róluk. S hogy ez miként lehet? Egy kattintással.
A Demokratikus Koalíció a 2018-as történelmi vereségét követően új stratégiát vetett be annak érdekében, hogy népszerűsíteni tudja levitézlett politikusait. A megújuláshoz a modern technológiát és informatikai trendeket is segítségül hívták: tömeges elektronikus levélküldő szolgáltatásukat a Mailgun Technologies, Inc. (548 Market St., 43099 San Francisco, CA 94104, United States) végzi; a cégnek egyébként több, mint 100 000 ügyfele van. Gyurcsány „Írj rá Ferire” kampányát a chatbox segítségével tudta megvalósítani, amit a szintén amerikai Manychat, Inc. segítségével vesz igénybe. A Manychat rendszerében látszik a felhasználó a Facebookon megadott neve, profilképe, a neme és hogy mikor iratkozott fel; ezek a leiratkozás után is megmaradhatnak.
Ezt a szolgáltatást ugyan több magyar cég is használja, de a Demokratikus Koalíció adatvédelemre fittyet hányó viselkedése miatt talán mégsem lehet egészen nyugodt a párt szimpatizánsa. A szolgáltató honlapján közzétett információ szerint naponta 1,3 milliárd (!) embert érnek el, ami már csak azért is izgalmas, mert a chatboxban akkor is megmarad(hat)nak egy felhasználó adatai, ha egyébként már leiratkozott.
A ManyChat erőssége főleg a listaépítés, így inkább tekinthető marketingszoftvernek, mint chatbotnak. Szakértők szerint tehát adatgyűjtéshez alkalmas inkább, mint kommunikációs eszköznek, magyarán: Gyurcsány Ferenc és az „Írj rá Ferire” tényleg viccesnek tűnő szolgáltatásnak tűnik, holott ez nem más, mint modern adatgyűjtés a Demokratikus Koalíció részéről.
A csali – ahogyan a marketingesek nevezik – gyakorlatilag arra való, hogy feliratkozókat gyűjthetünk vele, így azonnali kapcsolatot építhetünk velük, míg a másik nagy előnye az, hogy irányítható vele a felhasználó figyelme. A network marketing alapja a kapcsolatépítés, amelynek egy része automatizálható, vagyis személyes jelenlét nélkül, előre programozott kérdésekkel jobban megismerhető az érdeklődő felhasználó, akinek a válaszai alapján az is eldönthető, hogy érdemes-e vele személyesen is felvenni a kapcsolatot.
Minden egyes kattintás új adat
A BOOM Marketing oldalán részletesen leírják, milyen lehetőségek elérhetőek a szoftverben, így például a broadcasts, amely pontosan úgy működik, mint a klasszikus hírlevelezés. Előre megírható egy üzenet, ami akár azonnal vagy időzítve is szétküldhető mindenkinek, aki korábban már felvette velünk a kapcsolatot Messengeren keresztül. A broadcastok szegmentálhatóak, tehát ki lehet választani, hogy például csak a női követők kapjanak üzenetet, vagy éppen csoportokra osztva őket, a feliratkozás helye/ideje alapján célozzák meg a felhasználót, esetleg az aktív folyamatok alapján. A sequences segítségével többféle folyamatot is elkészíthető előre, ahová a felhasználók feliratkozhatnak, míg a keywords, azaz a kulcsszavak funkcióval megadhatók bizonyos szavak és kifejezések, amiket a bot figyelni fog a beszélgetésekben. Lényege, hogy minden egyes kulcsszóhoz meg lehet adni egy előre megírt választ, amit akkor küld el a bot, ha a beszélgetőpartner leírja a figyelendő szó egyikét.
A ManyChat marketingjellegű beállítottságát nagyon jól tükrözi a Growth Tools névre keresztelt menüpont, ahol különböző widgeteket is lehet használni. Ezek lényegében a weboldalunkba beágyazható elemek, amelyek a listaépítést és az érdeklődők elérését hivatottak segíteni – írja a BOOM Marketing.
Az átlag felhasználó pedig talán mit sem sejt abból, hogy minden egyes kattintással újabb adatokat szereznek meg róla.
Persze ehhez azért mégis hívtak segítséget: a Demokratikus Koalíció frakciója közel 18 millió forint értékben kötött megbízási szerződést a Marketing and Analytics Kft.-vel a 2018. július és december közötti időszakra – közösségi médiával kapcsolatos tanácsadásra. Utóbbi részéről az a Suga Gábor Patrik írta alá a dokumentumot, akinek nem először volt szerencséje akkor, amikor a DK háza tájékán közpénzosztásra került sor. Pedig Gyurcsány közösségi megjelenései mögött nem ő, hanem egy 23 éves, frissen végzett egyetemista, Adámy Péter, illetve pár fős social csapata áll – legalábbis az Azonnali szerint. A portál azt írja: Adámy 2016 óta dolgozik a Demokratikus Koalíciónak, és neki köszönhető, hogy Gyurcsány Ferencből influenszert varázsolt. A fiatalember a Corvinuson végzett, politológiát tanult és igencsak hisz a pártban, annak európaisága miatt. A lapnak adott interjúban Adámy elmondta, hogy nemcsak megismertették Gyurcsányt, hanem integrálható fiatalokat szereztek, politikai tőkét kovácsolva a kattintásokból.
Most eljutottunk abba a fázisába a projektnek, hogy sokezer fiatal megismerte a Ferit, végre elérjük őket. Persze a követők fele poénból nézi a tartalmat, de ott egy réteg, akiket integrálni lehet. Nem párttagságra gondolok persze, jelenleg egy nem hagyományos ifjúsági szervezet kidolgozásán vagyok rajta. Jövő tavaszig ki is derül, hogy mi lesz ez. A következő lépés a fiatalok elérése után, hogy el kell engedni a Ferin csak nevető embereket.
Hozzáteszi: eddigi legjobb ötletének azt tartja, hogy elfogadtatta Gyurcsányékkal a chatbox és az Instagram használatát. A fent leírtak alapján pedig nem is kérdés, hogy miért.
Ha bekaptad a csalit, kezdhetsz aggódni
Emlékezetes, hogy a Demokratikus Koalíció nemes egyszerűséggel letagadta a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnak (NAIH), hogy már tavalyelőtt áprilisban tudomást szereztek arról a hackertámadásról, amelynek során a weboldaluk összes felhasználójának jelszavait szerezték meg ismeretlenek, holott a rendszer hiányosságára és támadhatóságára többször is figyelmeztették őket.
Mint ismert: a NAIH 11 milliós adatvédelmi bírságot szabott ki a Gyurcsány-pártra, miután kiderült, hogy még tavaly augusztusban feltörték a weboldalukat és elvittek egy tizenegyezer rekordos támogatói adatbázist. Az indoklás szerint a párt annak ellenére, hogy már tavaly augusztusban értesült az incidensről, sőt, arról is, hogy szeptemberben a NAIH hatósági ellenőrzést indított az ügyben, mégsem értesítette az érintetteket, és a hatóságnál sem tette meg a szükséges bejelentést. A DK szerint pedig csupán az történt, hogy a NAIH a rájuk kirótt büntetéssel akarja ellehetetleníteni a párt európai parlamenti kampányának sikerét.
A NAIH határozata egyértelműen kimondja, hogy a DK védelmi intézkedései nem voltak megfelelőek, illetve, hogy különösen a jelszavak esetében nem elfogadható az MD5 (kódolási algoritmus) alkalmazása, mert „nagyon gyenge védelmet jelent, mivel percek alatt vissza lehet fejteni”, és „a felhasználók ugyanezeket az adatokat esetleg más (leginkább online, de akár offline) szolgáltatás használata során is használhatják akár a mai napig”. Összességében tehát a NAIH határozatában figyelembe vette, hogy a DK (bár a kérdéses adatbázis elérését letiltotta) nem tett eleget a lejelentési kötelezettségének, az érintetteket nem értesítette, és tekintettel arra, hogy politikai véleményre vonatkozó különleges adatokat tárolt, az alkalmazott adatvédelmi megoldások nem voltak elégségesek.
Fotó: Facebook
Facebook
Twitter
YouTube
RSS