Magyar szempontból egészen bizonyosan a legkülönlegesebb Giro d’Italia vette kezdetét ma, kora délután a Hősök terén. Soha nem volt ugyanis még példa arra, hogy a világ egyik leghíresebb kerékpáros körversenye Magyarországról rajtoljon el. Ráadásul nemcsak a hazai rajt miatt szentelhetünk megkülönböztetett figyelmet az idei Girónak, hanem azért is, mert három honfitársunk is ott teker a mezőnyben, akik közül Valter Attila akár igen előkelő helyezést is elérhet a körverseny végén.
A Giro d’Italia egyike a világ legismertebb és legnézettebb kerékpáros versenyeinek. A Tour de France mindent visz, annak népszerűségével, ismertségével versenyezni nem lehet, de közvetlenül utána a Giro következik a sorban. A több mint száz éve megrendezett országúti verseny legeredményesebb indulói között a kerékpársport olyan korszakos egyéniségeit találjuk meg, mint Fausto Coppi vagy Eddy Merckx, akik egyaránt öt alkalommal nyerték meg a Girót. Az olasz körverseny jelentőségét az is mutatja, hogy a Giro szerves része a Grand Tournak is, amely a világ három legtekintélyesebb kerékpáros versenyét foglalja magában, és amelynek a spanyol körverseny a része még, valamint természetesen a Tour de France.
Talán ennyi is alátámasztja azt a kijelentésünket, miszerint nem csupán a magyar kerékpársport, de az egyetemes magyar sportélet szempontjából is nagy jelentőségű a mai nap, hiszen világviszonylatban is kiemelkedő sporteseménynek adhat részben otthont Magyarország, amelynek mai, Hősök terei rajtját milliók követték figyelemmel szerte a nagyvilágban.
Ez a rendkívüli esemény egyébként eredetileg 2020-ban következett volna be, ha a koronavírus-járvány nem borította volna fel ebben is az előzetes elképzeléseket. Amint arról portálunkon már beszámoltunk, a rajt nagy érdeklődésre tartott számot a helyszínen is. Már órákkal a bringások startja előtt nagy sokadalom gyűlt össze a Hősök terén, amelyet a többi között gólyalábas zászlótáncosok és zsonglőrök szórakoztattak, de egy szponzori sátornál ki lehetett próbálni a kerékcserét is egy bringán: a kilenc másodperces rekordot egy cseh rajongó állította fel. A legnagyobb érdeklődés az aláírási ceremóniát övezte, amikor a bringások kézjegyükkel hitelesítették azt, hogy rajthoz állnak az adott szakaszon.
A rajtot követően a mezőny nekivágott a mai szakasznak, amely 195 km-es volt, és ez alatt a táv alatt a kerékpárosoknak 900 méteres szintkülönbséget kellett leküzdeniük. A start után a Szabadság hídon tekertek át a pesti oldalról a budaira, majd egészen Székesfehérvárig haladt a mezőny. Itt is letudtak egy belvárosi szakaszt, ami után északkelet felé fordulva, Esztergom érintésével érkeztek meg a mai célba, Visegrádra.
A nyitónapi etap izgalmas versenyt hozott. Egészen a célba érkezésig kérdéses volt a győztes személye, olyan szoros volt a hajrá. Végül Mathieu van der Poel nyerte meg a Giro d’Italia történelmi etapját, a körverseny első magyarországi szakaszát, így holnap rajta feszülhet majd a rózsaszín trikó. Egyben ő vehette át a magyarországi szakaszgyőzteseknek járó gyönyörű porcelánt is, amelyet a világhírű Hollóházi Porcelánmanufaktúra ajánlott fel a három hazai etap nyertesének. A legjobb magyar a várakozásoknak megfelelően Valter Attila lett, aki a 29. helyen ért célba, mindössze négy (!) másodperccel lemaradva a győztestől. Fetter Erik a 112., Peák Barnabás pedig a 165. lett. Fetter elszenvedett egy szerencsés kimenetelű bukást is, ami után azonban be tudta fejezni az etapot.
A Giro d’Italia holnap egy egyéni időszakasszal folytatódik. Ehhez a bringások visszatérnek Budapestre, és a Hősök teréről a Nyugati tér, a Parlament, a Margit híd, valamint a budai alsó rakpart érintésével a Várba, egészen a Mátyás-templomig tekernek majd fel. Az első versenyző 14 órakor indul majd el a Hősök teréről.
Vezető kép: A Szent László Huszáregyesület huszárjai kísérik a kerékpáros körverseny mezőnyét Martonvásár közelében. Forrás: a Giro d’Italia hivatalos Twitter-oldala
Facebook
Twitter
YouTube
RSS