Teljesen új útvonalon érkezett meg Paksra az újabb fűtőanyag-szállítmány, amire azért volt szükség, mivel az Ukrajnán keresztüli vasúti, valamint a Közép-Európa északi felén keresztüli légi szállítás ellehetetlenült.
Új megoldást kellett találni a friss nukleáris anyag szállításához az orosz–ukrán háború miatt, ezért bolgár és román partnerek korrekt hozzáállásának köszönhetően egy vegyes kivitelezés született – minderről Hárfás Zsolt szakértő írt közösségi oldalán. A mostani szállítmány hajóval érkezett Bulgáriába, ott vonatra rakodták, ami Románián keresztül jutott el Magyarországra, csütörtökön pedig már ki is rakodták azt a Paksi Atomerőműben. Ezzel Pakson újabb hosszú hónapokra elegendő készlet áll rendelkezésre a biztonságos működéshez. Mint ismert, Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a Facebook-oldalán számolt be arról:
a jelenlegi energiaválságban megnőtt annak jelentősége, hogy melyik ország tudja előállítani a maga által felhasznált villamosenergia nagy részét.
Magyarországon a Paksi Atomerőmű a villamosenergia-termelés felét és a fogyasztás harmadát adja. Energiabiztonságunk szempontjából meghatározó tehát az erőmű biztonságos, kiszámítható működése. Ehhez nukleáris üzemanyagra van szükség, amelyet Oroszországból importálunk.
Íme, a gyár, ahol a Paksi Atomerőmű üzemanyaga is készül
Moszkvától jó másfél óra autóútra, Elektrosztál városában van a világ legnagyobb nukleáris üzemanyaggyára, ahol nemcsak a Paksi Atomerőmű fűtőelemeit, hanem a majdani Paks II. Atomerőmű üzemanyagát is gyártani fogják. Ottjártunkkor a 2023-ban, illetve a 2024-ben esedékes paksi szállítmány urántablettáit égették éppen ki. A Paks II. Atomerőmű indításához szükséges üzemanyagot a blokk üzembe helyezése előtt két évvel kezdik el gyártani – olvasható Hárfás Zsolt szakértő blogjában.
A nukleáris üzemanyag egy olyan speciális termék, amelynek gyártásához elengedhetetlen a hosszú évtizedek gyártási és üzemeltetési tapasztalata. Különösen azért, mert a friss üzemanyagot a vevők egyedi specifikációi alapján kell legyártani, mivel az egyes reaktorok fizikai jellemzői, a működési és üzemanyag-kezelési stratégiája is különböző. Emellett a gyártónak számos más, többek között az adott ország nemzeti engedélyezési követelményeinek is meg kell felelnie. Hárfás Zsolt szakértő úgy fogalmaz:
A nukleáris biztonság elsőrendűsége mellett ma legalább hét évre lenne szükség ahhoz, hogy egy atomerőmű üzemeltetője új, más gyártó által készített nukleáris üzemanyagra térjen át. Ez még abban az esetben is így van, ha már rendelkezésre áll a kifejlesztett új üzemanyag. Ugyanis ennyi idő alatt zajlik le az üzemi tesztelés, a mérések, a használt üzemanyagok pihentetése, valamint a nukleáris hatóság engedélyeztetési folyamata. Arról nem is beszélve, hogy ez hatalmas költséget is jelent, ezért szakmai, biztonsági és gazdasági okokból teljesen ésszerűtlen és veszélyes az orosz nukleáris üzemanyag elleni szankció lebegtetése.
A Roszatom az orosz–ukrán háború közepette is folyamatosan teljesíti a nemzetközi kötelezettségeit és szállítja a friss nukleáris üzemanyagot.
A TVEL üzemei 15 ország atomerőműveinek, 9 ország oktató- és kutatóreaktorainak, az orosz atomjégtörő flotta egységeinek, továbbá a gyorsneutronos reaktorok számára gyártanak üzemanyagot. A sok évtizedes gyártási tapasztalatnak köszönhetően a TVEL nemcsak az orosz nyomottvizes VVER típusú reaktorok, hanem a nyugati nyomottvizes típusú reaktorok számára is képes üzemanyagot gyártani. A svéd Ringhals Atomerőműben már négy üzemanyagciklus során tesztelték az orosz üzemanyagot és nagyon jók az üzemeltetési tapasztalatok – mondta el Alekszandr Ugrjumov, a TVEL első alelnöke. Emellett az orosz cég jelenleg is szállít más nyugati országok számára dúsított uránt, uránpasztillát vagy komplett üzemanyagot. Jó példa erre, hogy a TVEL egyik állandó nyugati megrendelője a franciaországi Framatome cég. A TVEL folyamatosan fejleszti a Paksi Atomerőmű mellett a szlovák Mohi, a cseh Dukovany, illetve Paks finn testvérerőműve, a Loviisai Atomerőmű számára gyártott üzemanyagokat is a még jobb üzemeltetési és gazdaságossági paraméterek elérése érdekében.
Hárfás Zsolt az üzemanyaggyárban tett látogatásáról így ír:
Az egyik gyártósoron éppen a Paksi Atomerőmű friss nukleáris üzemanyagához szükséges uránpasztillákat gyártották, ezek fogják ellátni a paksi reaktorokat 2023-ban és 2024-ben friss üzemanyaggal. Idén már több szállítmány is érkezett Magyarországra légi úton. Más országokba – köztük Szlovákiába – a megrendelt üzemanyagot szintén repülőgéppel szállították, miután a hagyományos vasúti szállítás az ukrán–orosz fegyveres konfliktus miatt ellehetetlenült. Az üzemanyagszállítások tehát megbízhatóan zajlanak, hiszen az elmúlt évtizedekben az orosz fél mindig jó minőségben és határidőre elkészült a megrendelt üzemanyaggal, amelyet időben a helyszínre szállított.
Az ellátásbiztonság mellett az atomenergetikai iparban a nukleáris biztonság prioritást élvez bármilyen szakmai vagy politikai természetű szempont előtt, ami feltétele az atomenergia széles körű társadalmi elfogadottságának. Éppen ezért jelent kockázatot, hogy az Európai Unió az orosz atomenergetikát is szankciókkal sújtaná.
Ma több európai ország döntően politikai és nem szakmai alapon kívánja kiválasztani az új atomerőművi beruházások szállítóit, vagy éppen az orosz típusú atomerőművekhez a friss nukleáris üzemanyag szállítóját
– húzta alá a szakember az Atombiztos blogoldalon közzétett bejegyzésében.
Képek: Szijjártó Péter Facebook-oldala
Facebook
Twitter
YouTube
RSS