A Budapesti Közlekedési Zrt. még a járvány első hulláma alatt írta ki és bonyolította le a használt buszok bérlésére vonatkozó közbeszerzési eljárást; az eredményhirdetésre nemrégiben került sor. A nyertes kiléte azért is meglepő, mert a kérdéses cég a tender kiírásakor még nem is létezett.
A közbeszerzési kiírás szerint 6 darab, legfeljebb 12 éves légkondicionált, EURO IV-es környezetvédelmi besorolásnál nem rosszabb osztályú autóbuszt bérelne 12 hónapra a fővárosi közlekedési vállalat. Az ajánlattételi határidőig, május 25-ig három cég adott be pályázatot: a székesfehérvári székhelyű Truck-Trailer & Parts Haszongépjármű és alkatrész Kft., az esztergomi Infinitours Kft. – amelynek ajánlatát érvénytelennek nyilvánította a kiíró –, valamint a budapesti CR-Facilities Vagyongazdálkodó Zrt. A BKV Zrt. a legkedvezőbbnek utóbbi cég ajánlatát találta, így ezzel a társasággal kötötte meg a bérleti szerződést, amelynek összértéke az uniós közbeszerzési értesítőben megjelent hirdetmény alapján nettó 342,72 millió forint – írja a Privátbankár.hu.
A nyertes társaság nemcsak a nevében – vagyongazdálkodó – tűnik meglepő választásnak, de ha elmélyedünk a cég hátterében, csak fokozódik a meglepettség. A CR-Facilities Zrt. ugyanis még egy évet sem tudhat maga mögött, hiszen idén május 11-én alapították és pontosan 7 nappal azelőtt, május 18-án jegyezte be a cégbíróság, hogy lejárt volna a BKV tenderének ajánlattételi határideje. A 17 millió forint jegyzett tőkével létrehozott társaság fő tevékenység vagyonkezelés, aminek bár látszólag nem sok köze lehet a buszok bérbeadásához, de a felvett egyéb tevékenységek között találni ebből a szempontból relevánsat. Például foglalkozhat a cég közúti gépjármű gyártásával, gépjárműjavítással, -karbantartással, személygépjármű-, könnyűgépjármű-kereskedelemmel is, és más építőipari tevékenység végzésére feljogosítő tevékenységi köröket is felvettek, mint például lakó- és nem lakóépület építés.
A CR-Facilities Zrt. cégkivonata szerint a vezérigazgató egy vecsési magánszemély, Tóth Erika, aki az Opten adatbázisa alapján ezen kívül más társaságban sem tulajdonosként, sem vezető tisztségviselőként nem érdekelt. A cégkivonatból a zrt. alapítói ugyan nem derülnek ki, de a cégbírósági papírok már sokkal árulkodóbbak. A BKV buszbérlési tenderén nyertes zrt.-t három másik társaság alapította idén májusban: a budapesti székhelyű Cratis Ingatlanbefektető Zrt., a Telkiben székelő KD Properties Ingatlanfejlesztő Kft., valamint a szintén budapesti Olinda Pénzügyi Szolgáltató Kft. A jegyzett tőkéhez való hozzájárulás alapján a többségi tulajdonos a Cratis Ingatlanbefektető, hiszen a 17 milliós jegyzett tőkébe 8,5 milliót adtak, a KD Properties Kft. 5,1, az Olinda Pénzügyi Szolgáltató pedig 3,4 millióval szállt be a CR-Facilitiesbe.
Az alapító cégek alaptevékenységét illetően sem mondható el egyébként, hogy sok rutinjuk lenne a buszok bérbeadását illetően. Közülük kettő fő tevékenysége az ingatlanpiachoz kapcsolódik és a többi felvett tevékenységi kör sem predesztinálja a cégeket a tender szempontjából releváns feladatok ellátására, a harmadik, legkisebb részesedéssel rendelkező cég pedig számviteli, pénzügyi tevékenységgel foglalkozik elsősorban. A CR-Facilitiest megálmodó cégek közül a többségi tulajdonos tűnik a legérdekesebbnek, a Cratis Ingatlanbefektető Zrt. tulajdonosa ugyanis egy ciprusi székhellyel bíró offshore-cég, az Agrina Holdings. Ennek a társaságnak a nyertes céggel ellentétben már szép kis múltja van, hiszen 2006 végén alapították. A tisztségviselők között pedig már találni olyan személyeket is, akik révén egyértelműen kiderül ki áll a tulajdonosi hálózat legvégén. A ciprusi tisztségviselők mellett három magyar személy neve tűnik fel: Sasinszki Ágnesé, Temesvári Gáboré, valamint Jákó János Dezső. Utóbbi személy feltételezhetően az az ügyvéd lehet, aki a Cratis Ingatlanbefektető Zrt. kézbesítési megbízottjaként szerepel a cégkivonatban. Sasinszki Ágnes és Temesvári Gábor pedig Leisztinger Tamás cégbirodalmához szorosan kötődő személyek. Sasinszki jelenleg is Lesztinger zászlóshajó cégének, az Arago Zrt.-nek vezető tisztségviselője, sőt, egy másik ciprusi offshore-cégben, a Hartberg Investmentsben is igazgatói feladatokat lát el. Temesvári Gábor pedig a sajtóban megjelent információk szerint Leisztinger Tamás bányavállalatánál, az Ormosszén Szénkitermelő Zrt.-nél projektvezető. Leisztinger Tüttő Kata főpolgármester-helyettes élettársa volt korábban.
Forrás: Privátbankár.hu; Fotó: Horváth Péter Gyula/PestiSrácok.hu
khm
2020-11-19 at 09:08
bolond!
Takarodj a népszarába kommentelni.
Namond
2020-11-18 at 19:32
Offshore cég háttér, ez hogy lehet?
A 17 milliós törzstőke milyen működési és jólteljesítési garanciákat adhat?
A gazdálkodási előélet és így referencia nélküli, CR-Facilities Zrt-nek az első körben ki kellett volna esnie.
Kitekintő
2020-11-18 at 17:44
Megtehetik, bármit megtehetnek következmények nélkül…
Tuti
2020-11-18 at 17:22
ahol drazse megjelenik ott ugy repul a penz kifele, mint a huzat!!!
Buszvezető
2020-11-18 at 17:02
A HVG 2019 augusztusában írt arról, (https://hvg.hu/gazdasag/20190828_Negyven_uj_buszt_vasarolt_a_BKV) hogy a BKV 20 szóló, illetve 20 csuklós buszos megrendelése buszonként 80 illetve 105 millió Ft-ba kerül. Ezek vadonatúj Mercedes Connecto buszok, garanciával, a jelenlegi legmagasabb, Euro-VI d Temp környezetvédelmi besorolással
A mostani szerződés szerint egy akár 12 éves csuklós busz egy éves bérleti díja 57 millió Ft. Vagyis több mint a fele egy vadonatúj busznak, ami nem EURO IV-es (az ilyen járműveket kezdik kitiltani/büntetésekkel kiszorítani az európai nagyvásárokból, még ott is, ahol nincs klímavészhelyzet kihirdetve).
Vagyis egy év alatt 50%-os értékcsökkenést véve is jobban járnánk, ha megvennénk ezeket a buszokat.
gyozo2018
2020-11-18 at 16:41
Kivizsgálnini, perelni.
obsitos
2020-11-18 at 16:27
10 évet kell behozniuk, emberek !!! 🙂
4x
2020-11-18 at 16:16
Ez azért is érdekes, mert az Infinitours, amelynek ajánlatát érvénytelennek nyilvánították, kifejezetten busz-bérbeadással foglalkozik. Még a Truck-Trailer is foglalkozik buszokkal — erre egy vagyonkezelő mellett döntenek. Korrupciógyanús!
Virág elvtárs
2020-11-18 at 16:07
Leisztinger anyukának meg semmi köze a gyermekei apjához.
khm
2020-11-18 at 16:07
Ja?
Valami úniós döntés kötelezte Ciprust,hogy szüntesse meg az offshore cégek adóparadicsomát…..
Jogállamiság mi?
khm
2020-11-18 at 16:06
A lejsztinger elvtárs?
Ki gondolta volna,hogy tartja a markát az is?
Poppy
2020-11-18 at 15:58
Korrupció. Azonnal ki kell vizsgálni.
Polgar
2020-11-18 at 15:58
megy ez kerem, amit diktalnak ennek a baromnak! Lehet, hogy az ő bandaja! De nem csalnak, transzparensek!