Átadták a budapesti M3-as metróvonal központi szakaszán a felújított Kálvin tér, Corvin-negyed és Semmelweis Klinikák állomásokat, a főpolgármester pedig azonnal lecsapott a sikerre és a jelenlegi városvezetés szerepét tüntette ki benne. Karácsony felszólalásában különösen meglepő volt, hogy a folyamatosan “kisemmizett” önkormányzatokra panaszkodó városvezető külön megköszönte a kormány támogatását – talán az ötven tanácsadó valamelyike rászólt, hogy visszás lenne kihagyni a kormányzati szerepet a projektben.
A 3-as metró felújítása átível önkormányzati ciklusokon, kívül áll a pártpolitikán, az egész ország közös ügye
– hangsúlyozta a felújított szakasz ünnepélyes átadásán Budapest főpolgármestere. Karácsony Gergely felidézte, hogy a beruházás az Európai Unió, a magyar kormány és a Fővárosi Önkormányzat közreműködésének köszönhetően valósulhatott meg. A főpolgármester köszönetet mondott az előző városvezetésnek is, amiért elindította a projektet, megköszönte továbbá a főváros cégeinek és a kivitelezőknek az “elképesztő munkát”, amellyel határidőre sikerült átadni a három állomást. Mint kiemelte, a három felújított megállót akadálymentesítéssel látták el.
Ez nemcsak gyakorlati kérdés, hanem egyfajta filozófia is: “Budapest mindannyiunk közös otthona”
– fogalmazott. Karácsony Gergely köszönetet mondott a magyar kormány támogatásáért is, hozzátéve: folytatni szeretné a párbeszédet a kormányzattal a következő metrófejlesztésekről.
A most felújított megállók sok kulturális idézetetet hordoznak: a Kálvin téri megálló Bartók Cantata Profanája előtt tiszteleg, a Corvin-negyedben pedig a Star Wars-filmekre utaló födémszerkezet alakult ki, amely a hiperűrugrást idézi meg
– közölte.
Tarlós István volt főpolgármester, országos közlekedési és közszolgáltatási infrastruktúra fejlesztéséért felelős miniszterelnöki megbízott emlékeztetett arra, hogy a 3-as metró Magyarország legnagyobb forgalmat lebonyolító viszonylata, amely több utast szállít, mint a MÁV.
A most felújított három állomás az első szakaszban készült el, a vonal legmélyebb részén
– mondta. Tarlós István felidézte, hogy a 2017-ben kezdődött rekonstrukció három ütemben valósul meg: először az északi szakasz készült el Újpest és a Lehel tér között, majd a déli rész a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest között. A legnehezebb, középső szakasz rekonstrukciója 2020 márciusában indult. Az EU 2018-ban hagyta jóvá a nagyprojekt támogatási szerződését; a kormány töblettámogatásával együtt a főváros jelenleg mintegy 217 milliárd forintot fordíthat a megvalósításra.
Ez Budapest utóbbi nyolc évének legnagyobb műszaki beruházása, amelyhez a kormány kezdettől támogatólag állt
– ismertette az előzményeket. Tarlós István elmondta, hogy a Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák mind kiemelt jelentőségű állomások, amelyek teljes körű akadálymentesítéséről már az előző városvezetés megállapodott 2017-ben.
Magyarországon itt készültek először közforgalmú ferdepályás liftek
– hívta fel a figyelmet a mozgólépcsők mellé épült felvonókra.
Ez a nagyszabású és bonyolult mélyépítési feladat két városvezetés és a kormány közös teljesítménye
– hangsúlyozta Tarlós István.
Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója kiemelte annak jelentőségét, hogy “az elmúlt időszak legnagyobb közlekedési beruházása” során határidőre adták át a három megállót, noha a munkálatokat nehezítette a világjárvány, az ukrajnai háború és az is, hogy felújítás közben részlegesen működik a metró. A következő tíz hónapban még folytatódik a munka, és az M3 teljes vonalát 2023. március 15-én adják át a közönségnek – közölte Bolla Tibor. A Budapesti Közlekedési Központ korábbi tájékoztatása szerint szombat délutántól Kőbánya-Kispesttől már a Kálvin térig jár a 3-as metró a déli szakaszon, de az állomás átépítése miatt a Nagyvárad téren nem állnak meg a szerelvények.
Forrás: MTI; Fotó: MTI/Balogh Zoltán
Facebook
Twitter
YouTube
RSS