Közlekedési és buszos szakportálok napok óta cikkeznek arról, hogy komoly jogvita alakult ki a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. 150 autóbusz tízéves üzemeltetésére szóló közbeszerzése miatt, amelyet a jelek szerint a jogszabályokon erőszakot téve passzoltak oda a jól ismert Arriva-csoportnak, ami újabban a nyugati sajtóban Joe Biden családjával is hírbe hozott I Squared Capital magántőke-társasághoz tartozik.
A közbeszerzési törvény alapján már megindult az előzetes vitarendezési eljárás, amelyet – ha a felek nem tudnak megegyezni, ami nagyon is várható – a Közbeszerzési Döntőbizottság, illetve az azt követő bírósági ítéletek zárhatnak majd le. A Fővárosi Önkormányzathoz tartozó BKK Zrt. összesen legalább 150 új busz beszerzését igénylő üzemeltetési feladatokra írta ki három tenderét, amelyből kettőt a Arriva, egyet a B Euro Car Kft. nyert el. Az egyetlen tisztán magyar tulajdonú szolgáltató, a MAN Lion’s City buszokkal induló esztergomi Guzkó Kft. ajánlatát elutasították, pedig az a második legjobb árajánlatot nyújtotta be. Az ügyről a Közlekedésvilág.hu szakportál számolt be, megjegyezve, hogy ha a május végi döntés után nem történik jogorvoslat, akkor a fővárosi buszos közlekedés 35 százaléka amerikai kézbe kerül.
A 150 (+45) darab új busz forgalomba helyezését magával hozó pályázatokra azért volt szükség, mert 2025-ben lejárnak az alvállalkozói szerződések. A három meghirdetett járatcsoportból kettőt a jelenlegi alvállalkozó, tehát az Arrivabus nyert, így összesen 110 darab Mercedes-Benz Citaro G érkezne a fővárosba. A harmadik, legalább 50 szóló busszal teljesítendő vonalcsoportra pedig a B Euro Car Kft. nyerte el a megbízást az Isuzu Citiport 12 típussal. A szerződéskötésre viszont várni kell, mert vitába keveredtek a győztesek, sőt, a magyar vesztes is bekapcsolódott a közbeszerzési jogorvoslatba.
A teljes egészében magyar Guzkó Kft. beadványa szerint kifogásolható, hogy az Arrivabus már a pályázati eljárás alatt módosított szállítói nyilatkozatot nyújthatott be, mivel azon eredetileg a hiánypótlás keretében sem lehetet volna változtatásokat eszközölni az ajánlati kötöttég beállta után. Szerintük tehát a BKK olyan ajánlatot fogadott el érvényes ajánlatnak, amit az ajánlati kötöttség megsértésével tettek, azaz szerintük az Arrivabus jogsértően járt el – tudósít a Közlekedésvilág.hu szakportál.
Előzőleg a Magyarbusz.info szakoldai is foglalkozott az elmérgesedő vitával, egy másik cikkben pedig azt tárta fel, hogy az eredetileg a Deutsche Bahn által irányított Arrivabus hogyan került egy, a liberális globalista pénzvilághoz kötődő, a nyugati gazdasági sajtóban az amerikai elnök családjával is kapcsolatba hozott tőkealaphoz.
A tulajdonosváltással az utóbbi évek legjelentősebb felvásárlása ment végbe az európai személyszállítási piacon. Bár a felek az akvizíció értékét – ami magában foglalja a közlekedési multi teljes, összesen 1 milliárd eurós adósságállományának átvételét is – nem hozták nyilvánosságra, piaci források alapján lehet tudni, hogy az Arriva 1,6 milliárd euróért (1,69 milliárd dollárért) cserélt gazdát
– írta pár napja a Magyarbusz.info, megjegyezve, hogy Európa egyik legjelentősebb közlekedési cége került amerikai kézbe, amely 14 500 autóbuszt és 620 vonatot üzemeltet szerte az unióban. A folyamat – amelyben Karácsony Gergely hivatala “természetesen” az amerikai globális tőkét választotta – egyfajta korrajz is lehetne.
Vezető kép: Karácsony Gergely új, itt még a BKV-nak érkező, az előző városvezetés által rendelt buszokat ad át 2020-ban. Fotó: Horváth Péter Gyula/PestiSrácok.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS