A Központi Statisztikai Hivatal legújabb kimutatásában arról ír, hogy az infláció hatására csökkent a boltok forgalma, zsugorodott a kiskereskedelem –szeptemberben 7,8 százalékkal, ha a naptárhatást levesszük, akkor pedig 7,3 százalékkal lépett vissza –, de még a benzinkutakon is érezhető a változás, ugyanis kevesebbet tankolnak az emberek.
A választási év hiperturbulenciát okozott, felfűtötte a gazdaságot, feltolta a GDP-t, növelte a kiskereskedelmi szektort, most pedig van egy kijózanodás
– jelezte az Indexnek korábban Szilágyi Gábor, a magyarországi MediaMarkt ügyvezetője, aki hozzátette, hogy idén még negatív marad a kép, a jövő évtől viszont normalizálódik a gazdasági helyzet, elkezdődhet helyreállni a kiskereskedelem. A KSH legfrissebb, szeptemberre vonatkozó adatai szerint is kijózanító a kiskereskedelem helyzete: egy év alatt 7,8 százalékkal csökkent a kiskereskedelmi forgalom. Ha a naptárhatást is lehámozzuk az adatról, akkor pedig 7,3 százalékos zsugorodást látunk, amely alulmúlta az elemzők várakozásait is. Az adat nem meglepő, ha a még mindig uniós rekorder hazai inflációra és a zsinórban 10 hónapja csökkenő reálbérekre nézünk. A kormányzat szerint a reálkeresetekben már megtörtént a fordulat, a következő adatközlésnél itt már emelkedést láthatunk. Ugyanakkor a Media Markt vezére az Index kérdésére elmondta, hogy a boltokban még nem érződik ez a fordulat, illetve, hogy a fizetésemelések is jellemzően januárban történnek.
Kevesebb üzemanyag fogy
A szezonális és naptárhatással kiigazított adatok szerint a kiskereskedelmi forgalom volumene lényegében változatlan maradt az előző hónaphoz képest. A következőképp csökkent az értékesítés volumene:
- az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletekben 2,3 százalékkal,
- a nem élelmiszer-kiskereskedelemben 7,5,
- az üzemanyag-kiskereskedelemben 19,9 százalékkal zsugorodott.
2023. január–szeptemberben a forgalom volumene – szintén naptárhatástól megtisztított adatok szerint – 9,3 százalékkal kisebb volt az előző év azonos időszakinál. Az eladások volumene a gyógyszer-, gyógyászatitermék-, illatszerüzletekben 6,6 százalékkal nőtt. A többi szegmensben azonban visszaesést láthatunk: a könyv-, számítástechnika-, egyébiparcikk-üzletekben 5,9, az iparcikk jellegű vegyes üzletekben 14, a használtcikk- és a bútor-, műszakicikk-üzletekben 16-16, a textil-, ruházati és lábbeliüzletekben 19 százalékkal kisebb lett az eladások volumene. Az árucikkek széles körére kiterjedő, a kiskereskedelmi forgalomból 7,6 százalékkal részesedő csomagküldő- és internetes kiskereskedelem volumene lényegében nem változott. Az üzemanyagtöltő állomások forgalmának volumene 19,9 százalékkal elmaradt az előző év azonos havitól.
A KSH adatközléséből kiderül, hogy szeptemberben az országos kiskereskedelem forgalma folyó áron 1530 milliárd forintot ért el. Ennek 48 százaléka az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletekben, 34 százaléka a nem élelmiszer-kiskereskedelemben, 18 százaléka az üzemanyagtöltő állomások üzemanyag-forgalmában keletkezett. Ha januártól nézzük az adatokat, akkor szeptemberig a kiskereskedelmi forgalom volumene 9,3 százalékkal lett kisebb. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben 6,1, a nem élelmiszer-kiskereskedelemben 7,3, az üzemanyag-kiskereskedelemben 21,1 százalékkal visszaesett az értékesítés volumene.
Forrás: Index; Fotó: Hatlaczki Balázs/PestiSrácok.hu
Antónia
2023-11-24 at 11:30
Ha csökken a benzineladás, az a zöldprogram sikere.
Rengetegen teszik le az autójukat, és több tízezren az agglomerációból vonattal vagy busszal járnak be a munkahelyükre.
Hogy lehet ezt rossz jelkenségnek hazudni?
Matu
2023-11-12 at 17:19
És mennyivel nőtt az elektromos “tankolás”? Lehet, hogy az is számít.
Solaris
2023-11-12 at 08:04
Na van az több is.(forgalomcsökkenés)
Egy kamionos, legyen az külföldi vagy belföldi, ott tankol ahol a főnöke mondja.
Nem valószínű, hogy megkérik, hogy a régió legdrágább helyén szórja el a nehezen megkeresett pénzt.
Gond nélkül át tudnak gurulni az országon, tankolás nélkül.
Mária néni
2023-11-11 at 18:09
Miért is költsem el felesleges vásárlásokra a pénzem, amikor az Állampapir megtakaritás többet hoz,
biztonságosabb lesz az életem további része.
MuranyiA
2023-11-08 at 21:47
Királytigris
2023-11-08 at 15:36
Sarkítasz véleményeddel.
A MOL legnagyobb bevétele az orosz olaj finomításból van, ebből él. Majd csurran még a nagykereskedelmi-, végül a kiskereskedelmi tevékenységéből. Nem csak itthon árulja termékeit, hanem a szomszédban is.
A mostani jelentős forgalomesésben benne van az is a tavalyi ársapkás időszak, mikor a szomszéd országokból jártak hozzánk vásárolni.
A kormány kedvez a MOL-nak. A kiskereskedelmi tevékenységének forgalomarányos többlet adóját most csökkentették harmadával. A kis kutak szerény húszsoros, igen 20* különadót kapnak. Utóbbinál árnövekedés, a MOL-nál relatív árcsökkenés lesz. Üzemanyagra pedig még jó ideig szükség lesz. A MOL nem fog lenyelni semmit, ‘kell a pénz kalácsra’ a nagy részvényeseknek. Kik is ők? A közvetlen állami tulajdon már megszűnt, de baráti kezek hosszúak. Csak egyetlen példa: Ki pénzeli pl. a Corvinust és ki irányítja azt?
Sosem fogják bevallani a döntéshozók, de a mostani visszaesés alap oka egyértelműen a visszaesésben folytatott hibás gazdaságpolitika.
bl
2023-11-08 at 16:48
Az elhibázott áremelések bumeránghatása a forgalom csökkenésében és az általános elszegényedésben ölt testet. Egy darabig fogyott a termék aztán egyszercsak már a kutyának se kell.
Királytigris
2023-11-08 at 15:36
Sokat akar a szarka, de nem bírja a farka. Túl mohó a MOL!
Van egy fizetőkeresleti képességi határ, amikor már nem éri meg a benzinvásárlás. Hiába emeli a MOL a benzin árát, már nem hoz több bevételt, sőt már csökken a bevétele.
Szerintem a januártól esedékes EU-s jövedéki adóemelést a MOL-nak le kell nyelnie, mert a végén még inkább lefog csökkenni a kereslet. Az infláció gerjesztestésről meg nem is beszélve…
Orientál
2023-11-08 at 14:54
Ami gond hogy nem csak Bodapesten Pécsett Miskolcon …. ritkították meg a balliberális zöld városvezetők a közlekedő helyi tömegközlekedési járatokat sajnos túlzó mértékben.
Enteriőr
2023-11-08 at 13:16
Minek a benzin? Én úgyis busszal járok.
na4
2023-11-08 at 11:57
Az igazi bukta jövőre lesz, ha a xarházi EU miatt megemelik a jövedéki adókat. Akkor fog beszakadni a fogyasztás.
Sarolta
2023-11-08 at 10:37
Ezek hüjének nézik az
embereket. Itt siránkoznak a visszaesés miatt de mindeki úgy túl vásárolta magát mindenből hogy 5 évig
nem kell vegyen semmit
Megtanult sporolni.
Uncle Ment
2023-11-08 at 10:31
Az elhibázottbrüsszeliszankciók
meg a zukránháborúsinfláció miatt
csak a gyógyszer eladás nőtt.
No meg az állampapír iránti kereslet.