„Megtanultuk, hogy hogy kell egy ilyen szurkolói zónát üzemeltetni” – mondta Kuna Tibor, a Trinity Communications és a Young&Partners tulajdonosa, ügyvezetője a Trend Fm A nap vendége című műsorában. Az üzletember beszélt a közelgő vizes VB-ről, a közszolgálati kommunikációról, továbbá arról, hogy ő lett Magyarország 97. leggazdagabb embere.
A vizes VB-vel kapcsolatosan Kuna Tibor cégei két közbeszerzésen nyertek kommunikációs célokra 3 milliárd forintot, rendezvényszervezésre pedig 2 milliárdot. A rendezvényszervezés feladatait két részre osztja: az első a felvezető, ez a VB előtti programokat jelenti, ezek célja, hogy felkeltsék az érdeklődést. A második rész a VB, és a Masters VB ideje alatt szervezett eseményeket takarja, és nem csak a versenyszámokról van szó, hanem koncertekről, kulturális programokról, és a szurkolói zónák üzemeltetéséről: igazából fesztiválokat rendeznek.
Ebből a kétmilliárdból pedig mindent ki kell fizetni, helyszíneket foglalni, programokat leszervezni, őrzés, technika, fellépők, „tokkal-vonóval”. Kuna Tibor szerint a tavalyi Futballszigeten megmutatták, hogy jól megy nekik a rendezvényszervezés, tudják már, hogyan kell szurkolói zónát üzemeltetni, ezért is nyerhették el a megbízást.
A riporter azon kérdésére, hogy miért éri meg olyan nagy állami cégeknek, mint a Szerencsejáték Zrt. és az MVM Zrt. nagy összegeket fordítani ilyen programokra, Kuna Tibor elmondta, hogy az SZRT-nek például a fogadások miatt éri meg: a Futballszigeten is kitelepült egy fogadóiroda, amelynek jó forgalma volt. Az MVM Zrt. érdekeltsége már nem ennyire egyértelmű, hiszen senki nem fog egy ilyen kampány miatt több áramot venni. Az üzletember szerint azonban nem is ez a cél: az MVM Zrt. Magyarország legnagyobb állami cége, ezért kötelessége visszaadni a társadalomnak, megmutatnia saját magát. Minden állami vállalatnak meg kell tennie ezt, különben a mindennapi emberek nem látják, hogyan működik.
A kommunikációra kapott hárommilliárd forintot itthoni és külföldi reklámvásárlásokra fordították. A riporter megkérdezte, hogy vajon valóban késéssel indították-e a kommunikációt? „Nem. Mihez képest?” – válaszolta Kuna Tibor, majd elmagyarázta, hogy egy adott rendezvényről először úgynevezett imázskampányt kell futtatni, amelynek célja, hogy beültessék a köztudatba, hogy lesz ez a rendezvény. A pontos programot ekkor még nem kell kommunikálni, mert februárban még nem lehet megmondani, hogy júliusban ki pontosan mit fog csinálni. A törzsközönség úgyis menni fog, nekik mindegy, mi mikor van, a többi érdeklődő pedig nem dönti el olyan korán, hogy elmegy-e. Az üzletember hozzátette, hogy a FINA, a nemzetközi úszószövetség sem panaszkodott, sőt, mindennel nagyon meg vannak elégedve. „Szakmailag nincs értelme korábban kommunikálni” – jelentette ki.
Véleménye szerint nagyon fontos a Magyarországnak befelé szóló kommunikáció, el kell mondani, hogy a rendezvény ittléte és létrejötte nagyon nagy teljesítmény. Szükség van ehhez a hárommilliárd forintra, és ha más ilyen rendezvényeket megnézünk, akkor azt látjuk, hogy ez a költségvetés a középmezőny alja. Minden magyarnak el kell mondani, hogy jöjjön, és nem is az a lényeg, hogy beférjen az arénába, hanem a szurkolói zónákat is fel kell tölteni, ott is nagyon jó lesz a hangulat.
A teljes keret körülbelül 75 százalékát költik a belföldi, 25 százalékát pedig a külföldi kommunikációra. Nemzetközi viszonylatban a CNN hirdet sokat, a többi megjelenés főleg szakmai online felületeken van. Ezeket a hirdetési felületeket nem a megbízott cégek választják, hanem a FINA javaslatai alapján kerülnek előtérbe. A belföldi hirdetőkről sem ők döntenek, hanem csak javaslatokat tesznek.
Miért kormányközeli médiumokban hirdetnek főleg itthon? – érdeklődik a riporter, majd a Ripostot hozta fel példának. Ezt önök javasolták? – kérdezi Kuna Tibortól. Igen, válaszolta az üzletember, mert a magyar bulvárfogyasztó társadalom. A Blikkben is hirdetnek egyébként, így lesz a legnagyobb az elérés. „Minden olyan szakmailag indokolható felületen hirdetünk, ahol alapvetően el tudjuk érni jó találati aránnyal a célcsoportot.” „A Népszavában is hirdetünk” – tette hozzá.
A 97. leggazdagabb magyar
Kuna 97. lett a száz leggazdagabb magyar listáján. Gratulál annak, aki kitalálta, jó ötletnek tartja ezt a listát, mert érdekli az embereket. Úgy gondolja azonban, hogy 96-nál biztosan több ember gazdagabb nála, mivel a lista a cégben lévő vagyont méri fel, nem a magánvagyonát. „Szerencsének fogom fel, hogy engem beraktak ebbe a listába” – vallotta be, mivel emiatt külföldi befektetők figyeltek fel rá. Ugyan jelenleg nem akarja eladni a céget, de „akkor kell eladni, amikor viszik”.
Ha kiveszik a cégből Kuna Tibort, mennyivel ér kevesebbet? – kérdezte a riporter. Kuna szerint mivel több mint százan dolgoznak a Young – Trinity cégcsoportnál, ha egy embert kivesznek, nem történik semmi. A riporter nagy örömére magától említette meg Szijjártó Péterrel való barátságát, amely szerinte nem befolyásolja a cég sikerért. „Szijjártó Péterrel való barátságom az egy dolog, a cég sikere meg egy teljesen más dolog.” – jelentette ki. „Biztos vagyok benne, hogy senki nem vett még úgy fel telefont, hogy a vonal végén azt mondja külgazdasági és külügyi miniszter, hogy ő szeretne valamit kérni, szerintem ilyen nincsen” – tette hozzá.
A cég pedig azért sikeres, azért van sok megrendelésük, mert régen ő kitalált egy terméket, egy közszolgálati kommunikációs modellt, erre rendezkedtek be, ebben jók, ezért semmi baj nincs azzal, hogy ebben sikeresek. Kérdésre elmondta azt is, hogy ha összeveszne Szijjártóval, akkor se történne semmi, de „elmorzsolnék egy könnycseppet, mert nagyon jó barátot veszítenék el.”
Kuna Tibor nemrég alapított egy építőipari céget is, de azért nem tervezi elhagyni a kommunikáció területét. Ezt a céget azért hozta létre, mert fél éve elnyerték az Egyesült Államokban egy ingatlanfejlesztési projekt kommunikációját. Amikor megismerkedett ezzel a területtel, megtetszett neki, és arra gondolt, mi lenne, ha nem csak kommunikálnák, hanem ők állítanák elő a terméket is. Ez azonban még csak gondolat, jövőbeli terv, de egyszer szeretné majd hasznosítani az Amerikában tanultakat.
A két cégben dolgozó kollégáknak az a dolga, hogy jól működtessék a céget. „Nekem meg az a dolgom, hogy mindig hamarabb lássak dolgokat, minthogy befordulnánk a kanyarba.” Folyamatosan új piacokat, új lehetőségeket keres, olyan területeket, ahol szükség lenne a professzionális kommunikációra, de nem valamiért nem használják. Többek között ezért született meg a közszolgálati kommunikációs modell Magyarországon is, mert látta, hogy rosszul működik. „Láttam, hogy húsz éve csak idétlenkedés megy ezen a területen.”
A teljes beszélgetést meghallgathatja itt: Trend Fm.
Facebook
Twitter
YouTube
RSS