Úgy tűnik, tudja überelni az építési és közlekedési miniszter Karácsony Gergelyt, aki 14 év alatt elengedte a fővárosban a tömegközlekedési díjakat. Lázár János ezt az összes tömegközlekedési eszközre kiterjesztené Magyarországon.
Teljes egészében ingyenessé tennék Magyarországon a 14 év alattiak utazását tömegközlekedéssel – ezt is bejelentette Lázár János hétfő este egy klubrendezvényen. Az építési és közlekedési miniszter a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) Nagyvállalati Klubjában tartott monumentális, majdnem kétórás beszédet mintegy félszáz budapesti vállalat menedzsere és vezetője előtt.
Mit lehet eddig tudni a 14 éven aluliak ingyenes közlekedéséről?
Lázár János arra nem tért ki, hogy a 14 éven aluliak ingyenes tömegközlekedése kapcsán megszületett-e már a kormánydöntés; a szövegkörnyezetből inkább úgy tűnt, hogy ez egy reális, komolyan vehető szándék. Értelemszerűen dátumot sem említett a lépés bevezetésére. Akkor említette meg a tervet, amikor a közlekedés területéről számolt be a jelenlévőknek. Azt mondta, hogy az ország- és vármegyebérletek megjelenésével soha annyian nem használták a MÁV és Volán hálózatát, mint 2023-ban. Elmondása szerint mintegy 50–100 ezer olyan új bérletes jelent meg a rendszerben, akik eddig nem használták a közösségi közlekedést. Megjegyezte, hogy ebben a 600 forintos literenkénti üzemanyagár és a dugók az utakon is közrejátszottak, de a fő oka a növekedésnek mégiscsak a rekordolcsó bérlet: összesen már több mint 3,6 millió ország- és vármegyebérletet értékesítettek. A tárcavezető szerint ez fontos érv, amikor több pénzt kér a kormányzattól a közösségi közlekedés számára.
Ekkor hozta szóba a 14 éven aluliak ingyenes utazásának lehetőségét. Jelezte, hogy miközben számos kritika éri a közlekedés ágazatában végzett munkáját, arról nem esik szó, hogy soha ennyien nem használták a közösségi közlekedés hálózatát. Ez azért is fontos visszajelzés, mert az ő felfogásában a tömegközlekedés, azon belül is a kötött pálya áll az első helyen a fejlesztések terén.
Orbán Viktor támogatja a tömegközlekedés fejlesztését
Elismerte, hogy a kínált szolgáltatás minimum kifogásolható, de szerinte érdekes, hogy ezzel párhuzamosan az állam milyen nagyvonalú szolgáltatásokat fizet ki, amikor megrendeli a kapacitásokat a közlekedési cégeitől. Jelezte, hogy erre mintegy 800 milliárd forintot fordítanak évente, az azonban más kérdés, hogy a szolgáltatók hogyan szolgáltatnak. Megjegyezte, hogy az állam tömegközlekedési finanszírozásánál nehezen képzelhető el zöldebb, környezetbarátabb program. Ugyanakkor a költséghatékonyság kulcskérdés: a MÁV–Volán járműállomány régi, iszonyatos mennyiségű üzemanyagot használ el. Alacsony a villamosított pályák aránya, ha pedig mégis, annak rossz a minősége. Miközben a MÁV éves energiaköltsége 90 milliárd forintra rúg, 2022-ben ez megduplázódott, elérte a 180 milliárdot.
Az energiaköltséget csökkenteni kell, de ez nem fog menni anélkül, hogy a tulajdonos, vagyis az állam ne tenne bele pénzt. Minden technológiai megoldásra nyitottak, legyen szó hidrogén-, elektromos vagy alternatív hajtásláncról. Lázár János kiemelte: a járműpark cseréjére vonatkozó elképzeléseket, magyar gyártókapacitások kiépítését Orbán Viktor miniszterelnök támogatja. Viszont a folyamatot nehezíti, hogy minderre olyan időszakban kellene sort keríteni, amikor a költségvetés hiányának lefaragásán van a hangsúly.
Forrás: Világgazdaság; Fotó: Facebook
Sanyáta
2023-11-28 at 20:40
Na azért ez megér egy társadalmi vitát,Horn gyúszkó is belebukott a repülésbe..csak az ingyen jegyes utazott volna a gépen…mindenki 14 évesnek mondaná magát!!!Ez nem jó ötlet finomítani kell a témát!!!!
Orientál
2023-11-28 at 14:22
Lázár János Miniszter Úrnak ezzel a törvényjavaslatával teljesen egyetértek.
angelblind652
2023-11-28 at 12:47
Ha ezt megcsinálja, akkor megemelem a kalapom. A legnagyobb tisztelettel. 4 unoka havi 30 ezer plusz kiadás a családnak. Persze Szegeden a legtöbb.
Mekkelek
2023-11-28 at 11:27
Tehát rengeteg pénzt kell belepumpálni a tömegközlekedés fejlesztésébe, ugyanakkor tegyük ingyenessé. Hát…
Amúgy az ingyenes nyelvvizsga, tankönyv, menza, jogsi stb. politikailag sem hoz sok hasznot, mert az emberek idővel megszokják, hogy ingyen van, nem értékelik támogatásként.
csakafidesz
2023-11-28 at 09:58
Ez már sokkal népesebb réteg lenne, mint a 65 év felettiek. A kettő együtt nagyon lenyomná az államkincstárt. Nézzük másfelől. Egy hetvenes éveiben járó ember elég ritkán utazik, nem jár naponta villamossal az iskolába vagy munkahelyre (tisztelet a kivételnek); és nagyon sok olyan öreg van aki legfeljebb csak a sarki közértbe szokott menni, máshová nemigen.
Gyurcsev Klárenc
2023-11-28 at 09:49
Következő lépésben a Mennyországot kérhetném a 65 év felettieknek?…
Mandula
2023-11-28 at 09:05
Amit gelgely igér meg mond meg tesz azzal kitörölhetitek kedves dk-sok.A böszmékről ne is beszéljünk.
ViAM
2023-11-28 at 09:02
Miért is ugrott be nekem az egykori MALÉV?! :):):)
pm
2023-11-28 at 08:36
Én nem ingyenessé, hanem fizetésfüggővé tenném. Csúcson a foglalkoztatottság, egy általány egyszerűsítené a dolgot. Amúgy autózom, de fizetnék havi kicsit, hogyha netán fel kell szállnom valamire ne kelljen azon gondolkodni, hogy hova fussak fizetni, és hány jegyet vegyek. Lehetne mondjuk a személyi, az igazoló cucc, és kész. Olyan ez mint a kórház. Addig jó míg nem kell , de ha kell akkor legyen.
Csak_úgy
2023-11-28 at 08:33
Szerintem 8 év alatti gyerekeknek a gyógyszerhez jutást is térítés nélkülivé kellene tenni.