Pesti Srácok

Lista készül a legkiemelkedőbben teljesítő iskolákról

null

Megmérettetnek az iskolák is. Az Országos Kompetenciamérés (OKM) nem csak arról szól, hogy képet adjon a magyar gyerekek kepésségeiről, hogy miként tudják az iskolában megszerzett tudást a mindennapokban használni. Hanem tükör az intézményeknek, a saját teljesítményükről. Az Oktatási Hivatal (OH) idén is összegzi azokat az intézményeket, amelyek kiemelkedően jól kompenzálták a társadalmi hátrányt vagy ugyanígy a fejlesztés területén nyújtottak kimagaslót. Az OH 3 évente a rosszul teljesítő intézményeket megkeresi, nekik saját intézkedési tervvel kell javítani a gyenge színvonalon.

Idén is közzéteszik azon iskolák listáját, melyek - függetlenül az átlagteljesítménytől – hátránykiegyenlítésben vagy fejlesztésben kiemelkedően teljesítettek. Az egy évvel korábbi, elérhető az Oktatási Hivatal(OH) oldalán. Ennek az összesítésnek az évente lezajló Országos kompetenciamérés az alapja. A teszt a gyerekek a megszerzett tudásának hétköznapi alkalmazását nézi, míg az eredménye az iskoláknak tükör – nyilatkozta a PestiSrácok.hu-nak Brassói Sándor az Oktatási Hivatal köznevelési elnökhelyettese. Ez a lajstrom egyébként a szülőknek is segíthet az iskolaválasztásban. Az Oktatási Hivatal az átlag alatt teljesítő iskolákat és a fenntartót értesíti a rossz eredményről és ezeknek az intézmények intézkedési tervet kell készíteni, miként változtatnak a jövőben a negatív tendencián. Az iskoláknak ezt követően 3 évük van javítani az eredményeken, és amennyiben ez nem sikerül, az érintett iskolák fenntartójának kell intézkedési tervvel előállni a probléma orvoslására. Az elnökhelyettes kifejtette, nem egy, hanem három mérést vesznek alapul.

– fejtette ki Brassói, hozzátéve,

PestiSracok facebook image

Az Oktatási Hivatal köznevelési elnökhelyettese szerint a pedagógushiánnyal küzdő intézmények esetében a szakemberhiány is szerepet játszhatott a rossz eredményekben. Elmondta azt is, hogy létrehoztak egy elemzőcsapatot, amely a diákok "szociokulturális hátterének és teljesítményének összefüggését" vizsgálja. Ők ugyanakkor csak egy javaslatcsomagot fognak letenni az asztalra, a további döntés az oktatási kormányzat kezében lesz - tette hozzá Brassói. Az elnökhelyettes azonban nem tudott konkrét időpontot mondani, hogy mikorra készülnek el az ajánlással.

A fotón (balról) Brassói Sándor, az Oktatási Hivatal köznevelési elnökhelyettese, mellette Novák Katalin család-, ifjúság- és nemzetközi ügyekért felelós államtitkár látható. Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd

Tavaly decemberben egyszerre lettek nyilvánosak a 2015-ös PISA, TIMSS és az Országos Kompetenciamérés eredményei. Az első, amely 35 OECD és 37 partnerországban vizsgálta a 15 évesek teljesítményét természettudományokból, matematikából és szövegértésből, átlagon alul sikerült. A magyar gyerekek még a 3 évvel korábbi eredményekhez képest is rontottak természettudományok terén és szövegértés tekintetében is. A nemzetközi teszt azt figyeli, hogyan tudják a diákok a megszerzett tudást a mindennapi életben használni. A négy évente esedékes TIMSS a 4. és 8. osztályosok képességeit vizsgálja matematikából és természettudományból és arra keresi a választ, hogy hatékonyan adja-e át az iskola a tantervben megcélzott tudást. Ebben a magyar gyerekek kiemelkedően teljesítettek. A hazai országos kompetencia-mérés (OKM) pedig évente jelez vissza az országostól az iskolain keresztül egészen a tanulói szintig a szövegértés és a matematikai képességekről. Hasonlóan a PISA-hoz, a tudás hétköznapi helyzetekben való alkalmazását nézi, de nem egy korosztályra szűr, hanem a 6., 8. és 10. osztályos tanulókra egyaránt.

Mint a fociban a liga...

Múlt pénteken ismertették a legutóbbi Országos kompetenciamérés (OKM) eredményeit összegző jelentést. Az eseményen ismét elhangzott, ami korábban, hogy a produkált eredményt nagyban befolyásolja, a gyerekek családi háttere. Ezt erősítette meg egyébként a 4*45 perces tesztfüzetek kitöltése mellett az az Önkéntes Tanulói háttérkérdőív, tanulói családi háttérindex, melyet országosan 78 százalékban töltöttek ki. Ostorics László az Oktatási Hivatal osztályvezetője ennek kapcsán úgy fogalmazott, az éves szinten, minden tanulóra kiterjedő felmérő teszi lehetővé a diákok eredményeinek, fejlődésük követését, mérését és elemzését. Ugyanakkor az iskolák felé is egy tükör, általa az intézmények képet kapnak saját teljesítményükről - ahogy fogalmazott - arról,

Ami az országos adatokból látszik, hogy bár az eredmények mind szövegértésből, mind matematikából stabilitást tükröznek, utóbbinál a fejlődés egyenetlen. A 6. és 8. osztály között jelentős fejlődés látható, majd a 8. és 10. évfolyam között lassulás tapasztalható. A teljesítmény településtípusonként is megoszlik. Mérhető különbség van – növekvő sorrendben - a községi, a városi, a megyeszékhelyi és a fővárosi iskolák között mind 3 évfolyamnál. Ez a differencia azonban összefüggésben áll a szociális háló milyenségével.

Címlapfotó: Pitypang Iskola

Ajánljuk még

A walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy engedje az LMBTQ-propagandát

NVNeugebauer Viktor Sport 2022 november 25.
A FIFA-világbajnokság első napjaiban – mint várni is lehetett – több szurkolót megszólítottak a biztonsági őrök, akik szivárványszínű vagy szivárvány mintájú ruhákat vagy kiegészítőket viseltek. De ez már nem marad így sokáig: a walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy lépjen közbe, és állítsa le az ilyen beavatkozásokat.

Dollárbaloldal – A CIA-ig érnek a szálak

PPestiSrácok.hu Forró drót 2022 november 25.
A baloldal választási kampányát a tengerentúlról milliárdokkal támogató Action for Democracy kapcsolatrendszere egészen az amerikai titkosszolgálatig, a CIA-ig ér – derül ki abból a jelentésből, amelyet a nemzetbiztonsági bizottság szerdán tett közzé. A jelek szerint az amerikaiak által támogatott kör kulcsszereplője a Bajnai Gordon, illetve a Ficsor Ádám nevével fémjelzett DatAdat-csoport, amely gyakorlatilag az ellenzéki kampányt lebonyolította – írja az Origo.