Jövőre az üzembentartó, illetve a járművezető felelős a biztonsági övek használatáért

Jelenleg még minden az adott gépkocsiban utazóra rá van bízva, hogy használja-e a biztonsági övét, vagy sem; szabálysértésen kapva őt bünteti meg a rendőr és nem a vezetőt, vagy az üzembentartót. Ám ez január 1-el változik.
A hétvégén kilencen haltak meg a közutakon hazánkban. Négyen túlélhették volna a balesetet, ám nem használták a biztonsági övet, kirepültek a járműből és szörnyethaltak.
Jelenleg még minden az adott gépkocsiban utazóra rá van bízva, hogy használja-e a biztonsági övét, vagy sem; szabálysértésen kapva őt bünteti meg a rendőr és nem a vezetőt, vagy az üzembentartót. Ám ez január 1-el változik. A Magyar Közlönyben megjelent, hogy
jövő évtől objektív felelősségi körbe tartozik a biztonsági öv használatának elmulasztása. A gépjármű üzembentartója, illetve a gépjárművezető felel majd azért, hogy az autóban mindenki kösse be magát. A rendelkezés 2026 január elsején lép hatályba, de az M2, M3 járműkategóriákra nem vonatkozik.
A Közlekedésbiztonság című szakportálon így fogalmaznak.
Jelenleg minden 18 évesnél idősebb utas maga felel azért, hogy beköti-e magát vagy sem a járműben. (A 18 év alattiak esetében a járművezető felelős az övhasználatért.) Rendőri ellenőrzéskor a járőrök azt bírságolták meg, aki nem használta az övet. Erre azonban jelenleg nincs lehetőség akkor, ha az övhasználat elmulasztását például a VÉDA-kapuknál érzékelik.
A január 1-el hatályba lépő új törvény azonban egyértelműen az üzembentartó, illetve a gépjárművezető felelősségévé teszi, hogy az autójában mindenki használja az övet. Miután hatályba lépett a törvény, az övhasználat ellenőrzésére is alkalmas VÉDA-kapukon vagy egy mobil VÉDA előtt elhaladó járműben ha csak egy olyan utast is lát a kamera, aki nincs bekötve, a rendszám alapján automatikusan küldi a határozatot és bírságcsekket a rendszer az üzembentartónak.
Amennyiben az üzembentartó a kérdéses időben más használatába adta az autót, megadhatja a hatóságnak, hogy akkor éppen ki nem tartotta vagy tartatta be az utasaival az övhasználat szabályait. Ez után az illető kapja meg a határozatot és a bírságot. Ha azonban az üzembentartó nem nevezi meg a tényleges szabályszegőt, neki kell fizetni.
A Közlekedésbiztonság megkeresésére válaszul a Belügyminisztérium a törvénymódosítással kapcsolatban azt írta:
Magyarországon a passzív biztonsági eszközök alkalmazásának hajlandósága – kiemelten a biztonsági öv használatának aránya – minden erőfeszítésünk ellenére elmarad az európai országok átlagától. A jogszabály-módosítás célja, s egyben várt hatása, hogy az arra kötelezettek minél nagyobb számban használják a biztonsági övet.
A BM szerint elképesztő, hogy 2024-ben 204.088 esetben kellett a rendőrségnek intézkednie a biztonsági öv használatának mellőzése miatt, ahogy az is, hogy a személysérüléses balesetek sérültjeinek 10,5%-a még mindig nem használta a biztonsági övet (2022-ben ez az arány 17,1% volt).
Egészségügyi statisztikai adatok szerint 2020–2021-ben 110-zel kevesebben vesztették volna életüket közlekedési balesetekben, ha bekötötték volna magukat.