Három embert gyanúsítanak vesztegetéssel az Alstom-metrókocsik botrányos beszerzésének ügyében, egy személy ellen pedig továbbra is nemzetközi elfogatóparancs van érvényben – értesült a PestiSrácok.hu. Eközben Magyarország történetének legnagyobb korrupciós botrányában, Demszky Gábor lázálmos 4-es metrójának ügyében szeptemberig meghosszabbították a nyomozást, ám ott még nincs gyanúsított.
Eddig három embert hallgatott ki gyanúsítottként a Központi Nyomozó Főügyészség (KNYF) az Alstom-ügyben – nyilatkozta a PestiSrácok.hu-nak Costopulos Orestistől, a KNYF helyettes szóvivője. Tájékoztatása szerint mindhármukat bűnsegédként, gazdálkodó szervezet önálló intézkedésre jogosult dolgozója által kötelességszegéssel elkövetett vesztegetés bűntettével gyanúsítják. Egyikük sem közszereplő. A helyettes szóvivő elmondása szerint egy negyedik személlyel szemben továbbra is nemzetközi elfogatóparancs van érvényben. A nyomozásról annyit még elárult, hogy jogsegélykérelmeket bocsátottak ki, amelyek egy részére megérkezett a válasz. Hozzátette: a nyomozás jelenlegi határideje 2018. július 3.
Ismert, a nyomozó hatóság 2016 szeptemberében indított büntetőeljárást a 2-es és a 4-es metróvonalra 2006-ban beszerzett francia Alstom metrókocsik ügyében. Az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) tavaly februárban közzétett jelentése a 4-es metróberuházás kapcsán kötött Alstom-szerződésnél a teljes, 22,9 milliárd forintos támogatás visszatérítését javasolta, mivel a gyanú szerint a francia cég bennfentes információkhoz juthatott, és azt felhasználva módosította ajánlatát. Ebben az ügyben nemcsak Magyarországon, hanem Nagy-Britanniában is eljárások folynak.
Medgyessy Péter személye kapcsán az OLAF-jelentés azt taglalta, hogy a volt miniszterelnök cége, az AssistConsulting (korábbi nevén Medgyessy Tanácsadó Kft.) 2002-től tanácsadója volt az Alstomnak, majd 2005 októberében lobbiszerződést kötött az Alstom International Ltd-vel a metrókocsik szállítására. Mit ad Isten: nyolc hónappal később már alá is írták a metrókocsik szállításáról szóló szerződést. A cég 2007 és 2008 között 600 ezer eurót kapott különböző szolgáltatásokért az Alstom International SA-tól, noha az Alstom adta a legrosszabb első ajánlatot. A jelentés kiemelte, hogy mindez a magyar jogszabályok szerint vesztegetés és befolyással üzérkedés gyanúját vetheti föl.
- Tavaly a Magyar Idők írta meg elsőként, hogy a Medgyessy Péter volt szocialista kormányfőhöz köthető AssistConsulting a metrókocsi-szerződés aláírása után nem sokkal mintegy 180 millió forintnak megfelelő eurót kapott tanácsadás címén az Alstomtól. Az összeg egy része, mintegy hetvenmillió forint később a Gyurcsány-kormány utazó nagyköveteként is tevékenykedő politikus feleségének a számlájára került.
Magyarország legnagyobb korrupciós ügye
Eközben az Alstom-üggyel párhuzamosan futó, ahhoz az OLAF-jelentés révén kapcsolódó 4-es metró-ügy nyomozásának határidejét szeptember 23-ig meghosszabbította a Fővárosi Főügyészség – nyilatkozta portálunknak Bagoly Bettina, a főügyészség szóvivője. Hozzátette: gyanúsítottja nincs a büntetőeljárásnak. Ebben az ügyben a 4-es metró beruházásához kapcsolódó építési és tanácsadási szerződéseket, valamint projektmenedzsmenttel kapcsolatos döntések jogszerűségét vizsgálják – mutatott rá Bagoly Bettina.
Ismert, az OLAF tavaly februárban közzétett jelentése alapján megállapítható, hogy a 4-es metró beruházása Magyarország rendszerváltás utáni történelmének legnagyobb korrupciós botránya. A teljes beruházás több mint 452 milliárd forintba került.
- Az OLAF szerint a szabálytalan szerződések a teljes összeg mintegy 60 százalékát, azaz közel 280 milliárd forintot érintenek, és 166,9 milliárd forint az, amit konkrétan elcsalhatott Budapest és az ország akkori MSZP-SZDSZ-es vezetése. A jelentés által feltárt visszaélések mindegyike a 2004 és 2010 közötti balliberális kormánykoalícióhoz, illetve az akkori budapesti városvezetéshez köthető.
Az okozott kár 95 százaléka mindössze öt szerződéshez kapcsolódik. Az egyik ilyen érintett szerződés a Siemnesé. A magyar, a német és a francia Siemens konzorciuma a négyes metró áramellátó és vonatvezérlő rendszerét építette ki, amiért 31,7 milliárdot tett zsebre. Egyebek mellett a jelentés említést tesz arról a nem csekély jogsértésről, hogy a Siemens már a tender értékesítési szakában bennfentes információkhoz jutott, rendszeres tájékoztatást kaptak a többi ajánlatról, és általában az eljárásról. Tizenegy olyan szerződés lehet, amelyekben annyira kirívóak voltak a szabálytalanságok, hogy a magyar fél inkább kivette őket az uniós finanszírozásúak köréből.
Nem csoda, hogy a gigantikus metrópanama megviselte az OLAF-jelentésben is szereplő egyik érintett, Demszky Gábor egykori SZDSZ-es főpolgármester idegrendszerét, aki tavaly az egyik CEU-tüntetésen ragtapaszokkal a fején megrohamozta a Parlamentet (lásd: vezető képünkön). De az Echo TV alábbi, idén április 8-án, a választások napján készült felvétele is arra utal, hogy Demszkynek hosszú pihenésre lenne szüksége…
Vezető képünkön Demszky ragtapaszos arccal rohamozza a Parlamentet az egyik tavalyi CEU-tüntetésen; fotó: Blikk
Facebook
Twitter
YouTube
RSS