Benkő Tibor honvédelmi miniszter átvette csütörtökön a török gyártó vezérigazgatójától az első tíz Gidrán típusú, támogató feladatú páncélozott járművet az MH 25. Klapka György Lövészdandár laktanyájában. A honvédelmi beruházás keretén belül hamarosan további negyven jármű érkezik Tatára.
A miniszter kiemelte: a honvédség több alakulatához pedig olyan járművek kerülnek majd, amelyeket már Magyarországon készítenek, a török gyártóval közösen. Benkő Tibor hozzátette: a most átadott adott Gidrán járművek – a többi, a közelmúltban beszerzett technikai eszközhöz hasonlóan – a harci tapasztalatokat figyelembe véve és a magyar igényekkel kiegészítve készültek el.
Engin Aycol, a Nurol Makina vezérigazgatója elmondta: ezek a járművek az Ejder Yalcin platformjára készültek, az egyik legkorszerűbb és legmegbízhatóbb négykerék-meghajtású harcászati támogató járműnek számítanak. A típus változataiból több ezer készült el, a világ több pontján szolgálatban állnak. A vezérigazgató hangsúlyozta: Magyarország az első európai uniós állam, amely ezt a járművet rendszerbe állítja, és a Nurol Makina kész arra, hogy befektessen Magyarországon és egy helyi társaságot hozzon létre.
Tavaly decemberben jelentették be, hogy a Magyar Honvédség több, mint 300 Gidrán 4×4-es páncélozott kerekes katonai járművet rendszeresít majd. A járműveket a török Nurol Makina Ejder Yalcin és NMS 4×4 katonai járműveinek mintájára Magyarországon is gyártják majd, Kaposváron. A négykerék-meghajtású járművek magyarországi előállításánál fokozatosan állnak át az európai fegyverrendszerek beépítésére. A programhoz kapcsolódó gyártást és kutatás-fejlesztést a továbbiakban német-magyar együttműködésben végzik. Az Ejder Yalcin harcjárművet 2014-ben rendszeresítették Törökországban. Az 5,7 hosszú, 2,5 méter magas járműben kilenc katona fér el. A tizenhat tonnás eszközt egy háromszázhetvenöt lóerős dízelmotor hajtja, legnagyobb sebessége százhúsz kilométer óránként, hatótávolsága elérheti a hétszáz kilométert. Kerekei golyóállóak, alsó páncélzata aknaálló, lövegtornyába egy stabilizált 12,7 milliméteres géppuskát szereltek.
Forrás: MTI; Fotó: MTI/Illyés Tibor
Csak viccelek
2021-02-11 at 20:50
Hogyan fogjuk ezzel csökkenteni a CO2 kvótát? Hány csillagot kapott az NCAP törésteszten? Hogyan leszünk így gyarmat? Viktor! Mindent elrontottál!
Félre téve a tréfát: CSAK ÍGY TOVÁBB!!!
Karoly
2021-02-11 at 17:43
Átestek a tuzkeresztsegen is.
Ideje a korszerű, megbízható technika.
Biztonság kérdésében, nem célszerű molyolni.
Esvány
2021-02-11 at 17:09
Erős, ütőképes hadsereget Magyarországnak! “Egy régi mániám, harckocsival végigmenni Románián”.
Hesslerezredes
2021-02-11 at 16:42
Nem tudom nem ide idézni, annyira szép a gidrán lófajta leírása:
Erőteljes szervezetű, nagyrámájú, elég tömeges, középnehéz hátas és hámos típusú fajta. Feje a testtömeggel arányos nagyságú, középmagasan tűzött, egyenes profilvonalú, esetenként kis fokban burkolt. Nyaka középmagasan illesztett, közepesen hosszú, kifejezett baltavágással, a méneknél általában jól ívelt. Az alacsonyan illesztett, izomszegény nyak a kancáknál is tenyésztésből kizáró tényező. Marja kifejezett, hosszan hátbanyúló, elég jól izmolt. Háta közepesen hosszú, elég nagy számban vannak hosszabb törzsű egyedek. Ágyéka közepesen hosszú, elég feszes. A szügy széles, jól izmolt, a mellkas többé-kevésbé mély, jól dongázott.
Az anglo-arab hatás ellenére jelenlegi állományunk feltűnően erős csontozatú. Az erőteljes szervezet kifejezésre jut a tömegességben is. Ennek oka, hogy az utóbbi 20 évben alkalmazott mének esetében a nagy rámának kitüntetett szerepe volt (Gidran IV, VIII, X, XI). A jövőben célkitűzés a testtömeg megőrzése mellett a nemesség, az elegancia fokozása. A lábszerkezet többé-kevésbé szabályos, az állomány durva lábszerkezeti hibáktól mentes. A mozgás közepes hosszúságú, akciójában, rugalmasságában gyakran javításra szorul.
Többhasznú melegvérű fajta. Hátas és fogatlónak egyaránt megfelelő. A hazai lovassportban számarányánál nagyobb hányadban találunk eredményes egyedeket.
A díjugratásban Medve, Gidran XI, Agresszor, a militaryban Ibolya nemzetközi szinten is megállta a helyét. Kis létszámú állománya folytán szelekciós lehetősége viszonylag korlátozott. Mint őshonos génrezerv fajta, a magyar állattenyésztésben kultúrtörténeti és genetikai értéket is képvisel. Egyes kancacsaládjai 20-25 generációs tenyésztési múlttal is rendelkeznek.
Kizárólag sárga, több-kevesebb jeggyel.
Ha Örkény István ma élne, az ‘Egypercesek’ közé biztos bevenné.
Hesslerezredes
2021-02-11 at 16:20
A gidrán a mezőhegyesi ménesben kitenyésztett lófajtáink egyike, amely a 32/2004. OGY határozat alapján nemzeti kincsnek számít. Huszár-ló volt. A gidrán a lovardában is jól bevált ló. (Wikipédia)
Ha lónak jó, jó lesz lövész-szállítónak is, bár úgy illenék, hogy ülésnek nyerget tegyünk be a járműbe a katonák sejhaja alá…:))))))))))))))))))))))))))))))))
Feri
2021-02-11 at 16:15
Jó úton járunk !!!
???
Kristóf
2021-02-11 at 15:56
Szerintem amíg nem felfegyverkezve jönnek a nigránsok, addig egy jó szablya, ló félvért kéne a szerveknek. Többet ér mint az üres géppisztoly. Nigránsék meg biztosan meglepődnének hogy hová kerültek. Le kéne vágni egy részüket, aztán elvágtatni. Mire kicsit később megjelennének a géppisztolyos határvadászok terepjárón és azt mondanák, hogy nocsak-nocsak, amit a nigráns urak állítanak az teljes képtelenség. Az ki van zárva, hogy itt középkori huszárok portyáztak volna. Talán meg tetszettek bolondulni. Fáradjanak vissza át a határon.
Szabó László
2021-02-11 at 15:51
Herr Hessler!
Tökéletesen egyet értek! Mi több, a Mézga Aladár sorozat kvantum térelméletet is tanított! Meglepő, milyen gazdag alapot adott a jövő generációjának a kezébe.
A harcidrón fejlesztés pedig zajlik szerintem, egy székesfehérvári kutatócsoportról hallottam is, csak ezek nem publikus dolgok, úgy vélem. Hogy ha majd Kárpát-aljára megyünk kirándulni, legyen olyan is a tarsolyunkban, amivel meglepetést tudunk okozni.
Tuti
2021-02-11 at 15:12
az autokat szukseges rossznak tartom, de ezekkel csapatnek egyet!!!
Patriot
2021-02-11 at 14:54
Na ilyenekkel kell járőrözni a déli határon. Aztán ha jönnek az illegálisok 100 as csoportokban, rövid sorozatokkal a tudtukra adni , hogy ez Magyarország államhatára, nem majom csorda etető.
Hesslerezredes
2021-02-11 at 14:46
Ha igaz az, hogy közösen fogjuk gyártani ezeket a gépeket, akkor támogatom. Minden olyan fejlesztést támogatok katonai vonalon, aminek a gyártásában mi is benne vagyunk. A tankokat kevesebb lelkesedéssel, de mivel azok gyártása is tudást hoz hozzánk, hát azt is.
Leginkább a dróntechnológiát és a katonai robotikát szeretném, ha gőzerővel fejlesztenénk.
Pláne, hogy itt ezt nálunk, már a ’70-es években előre láttuk – a Mézga Aladár rajzfilmsorozat Superbellum c. részét ajánlanám a nagyközönség szíves figyelmébe e kérdésben. :)))))))))))))))))) (Egyszerűen zseniális volt az a sorozat).
Szabó László
2021-02-11 at 14:39
Gyönyörű szépek! De ami szerintem a lényeg, hogy nem csak vesszük, hanem közösen fogjuk gyártani őket.