A kéthetes légi gyakorlat térképeit frissítették, arra azonban nem adtak határozott választ a horvát fegyveres erők vezetői, hogy a zipline, azaz a drótkötél – a feltételezések szerint ebbe ütközött a magyar helikopter – szerepelt-e a naprakész térképeken. A horvát légierő parancsnoka szerint alacsony magasságon a pilótáknak figyelniük kell az esetleges akadályokat – számolt be az Index.
Noha a vizsgálatot még nem fejezték be, a horvát Telegram portál több egymástól független forrásból is úgy értesült, hogy a három magyar katonát szállító helikopter túlságosan alacsonyan szállt, és nekiütközött egy úgynevezett zipline-nak, egy, a szakadék felett kifeszített drótkötélnek. Ketten a helyszínen meghaltak, a harmadikat a horvát légierő gépének és helikopterének bevetésével keresik.
„Mélyrepülésben” száguldott
„Mélyrepülésben” száguldott a kanyonban – ezt írta nem hivatalos forrásokra hivatkozva egy horvát portál.
A baleset okáról egyelőre semmit sem tudni
– ezt mondta viszont Tomislav Pusnik dandártábornok. „Sajnálatos eseménynek” nevezte a történteket a horvát fegyveres erők vezérkari főnöke.
Hegyi repülési kiképzéskor következett be a tragédia
– mondta Robert Hranj, aki azt is közölte, hogy a horvátokhoz magyar nyomozók is csatlakoznak, a vizsgálatot pedig a NATO szabványaival összhangban folytatják le. A vizsgálatot kiemelten kezelik – egészítette ki a horvát légierő parancsnoka. Ennek során a baleset közvetlen és közvetett okait egyaránt feltárják – mondta Mihael Krizanec. Szavai szerint a képzést kéthetesre tervezték, a baleset azonban nem az úgynevezett pilótazónában történt, hanem a bázisul szolgáló katonai reptér felé vezető hazaúton.
Megtévesztő térképek?
A kéthetes képzéshez szükséges összes térképet frissítették. Naprakészen szerepeltek benne az antennák, a szélerőművek és minden egyéb akadály, amely korlátozza a légi forgalmat – hangzott el a horvát védelmi minisztérium sajtótájékoztatóján.
Minden információt feltüntettünk a térképeken
– jelentette ki Pusnik. Vajon a zipline is szerepelt a térképeken? – faggatták az újságírók. Egy kanyonban fekszik, felette egy távvezetékkel, és ezt megjelölték – a tábornok válaszából nem derült ki azonban, hogy a térképen a zipline-t, a távvezetéket, esetleg mindkettőt berajzolták volna. A légierő parancsnoka szintén kitért a konkrét válasz elől.
Senki sem hibáztatható ilyen helyzetért
– érvelt Krizanec.
A térképeket frissíteni kellett, de 300 méternél alacsonyabb magasságon a legénység kötelessége a terület megfigyelése és az akadályok elkerülése
– mondta a horvát légierő parancsnoka.
See and avoid
– idézte az elemi szabály angol változatát, azaz tájékozódj, és kerüld el! A 300 méternél alacsonyabb magasságon senki sem lehet biztos abban, hogy nem ütközik váratlan akadályba.
Forrás: Index; Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt
Bukohill
2023-06-22 at 18:28
Cavalese.
Sanyáta
2023-06-22 at 16:41
Valaki valamit nagyon elnézett, sajna..Az igazság nem fog kiderülni…a térképek, navigázió, és egyébb dolgok eltüntek….Találgatni lehet,de itt már nincs mit tenni….A sors elragadta fiainkat…Nyugodjanak békében.
Kakukk
2023-06-22 at 12:46
Amúgy úgy néz ki, hogy nem a zipline-be akadhatott be, hanem a vele párhuzamosan futó, madaraknak és repülő járműveknek, pont az ilyen esetek elkerülése érdekében kifeszített jelzőkábelbe.
Orientál
2023-06-22 at 11:47
Helikopterben lehetne olyan érzékelő amely már jelezné a pilótának hogy az menetirány szerint valaminek nekiütközhet. Sajnos az élet egyre inkább csak rohanás.
solothurn
2023-06-22 at 11:46
Újból az a fránya drót! Pedig volt már hasonló “drótos” eset nem is egy.
1998-ban két amerikai idióta fitogtatta “tudását” a Dolomitokban.
Beleakasztották a gépüket egy drótkötélpálya kábelébe.
A lezuhanó kabin 20 ember halálát okozta.
https://en.wikipedia.org/wiki/1998_Cavalese_cable_car_crash
De úgy tűnik, a magyarok nem tanultak az esetből, nem jegyezték meg hogy a mélyrepülés az nem sétagalopp.
Másrészt nem értem – miért nem jó pl. a Bakony gyakorló terepnek,
minek kell az amúgy is elég hülye horvátok “szakértelmére” hagyatkozni és ott röpdösni?
Ja, mert szép ott a táj?
Hát igen. Szép. Olykor veszélyes is lehet….nem csak a sok, még földben hagyott akna miatt.
K
2023-06-22 at 11:15
Dávid Zsuzsa
2023-06-22 at 09:47
Én is hasonlóra gondoltam, csak tények nélkül nem akartam leírni.
Egyelőre az a tény, hogy most nem lehet a pilótákat okolni , talán még kegyeletsértő is .
Majd a szakszerű vizsgálat befejezésekor megtudjuk, ha azt nyilvánosságra hozzák.
Kakukk
2023-06-22 at 11:03
@ Dávid Zsuzsa
300 méter az a 3000 és nem a fogadó ország hivatkozik rá, hanem a szabályok.
@ Királytigris
Pontosan. Még akkor is, ha a terepkövető be van kapcsolva.
Hacsak tényleg nem műszaki hiba volt. Hogy azt megtudjuk, ahhoz meg kell találni és kielemezni a patamétereket figyelő eszközt.
K
2023-06-22 at 10:54
-Ha a térképen be van jelölve az acélkábel, akkor az csak egy szoftver dolga, hogy idő előtt jelezzen a veszélyre az acélkábelre a levegőben.
Hasonlatképpen : az én mobilom jelzi a tankolási lehetőségeket és az éttermeket ,boltokat stb.
Tehát nehéz elképzelni azt hogyha a térképet frissítették, akkor az automata miért nem jelzett előre.
-A vizuális tájékozódás hiánya is egy életszerűtlen elképzelés, hiszen hárman voltak a gépen.
Kiképzett szakértő pilótákról van szó, akik rendfokozata biztos nem honvéd, hanem minimum hadnagy , akik felsőfokú műszaki iskolát végeztek.
******
Tehát a legegyszerűbb a pilótát okolni , de én nem tartom helyesnek ezt így kapásból MOST kimondani.
Ha egy befejezett vizsgálat mondja ki, az meg egy egészen más eset, de még jelenleg nincs befejezett szakszerű vizsgálat .
Patriot
2023-06-22 at 10:48
Mivel föld közeli, domborzat követő repülés gyakorlása volt a feladat, hegyi körülmények között, nyilván ,hogy a bejelölt távvezeték alatt! akartak átrepülni. Bele a be nem jelölt láthatatlan drótkötélbe. Szegényeket úgy érhette a halál, hogy fel sem fogták mi történik. A horvátok kussoljanak, ne maszatoljanak és az érintett családoknak olyan kártérítést fizessenek, hogy semilyen anyagi gondjuk ne legyen még az unokáknak sem! Ez minimum, ha már az életeket nem lehet vissza adni.
ViAM
2023-06-22 at 10:13
“Kakukk”! Értem, értem, de a franc ütne a horvátokba is… A tranzitdíjat is az égig emelték.
Királytigris
2023-06-22 at 09:52
hgazad2023-06-22 at 09:37!
Földközeli repülés végrehajtását csak vizuális körülmények között szabad végrehajtani. Az akadályok kikerülése, vagy felette való átrepülés biztosítása a gépparancsnok alapvető kötelessége, és felelőssége.
Tehát akárhogyan is, a személyzet nem járt el kellő figyelemmel, amit a helyzet megkívánt volna, és ez az életükbe került, és az új helikopterről meg nem is beszélve…
Dávid Zsuzsa
2023-06-22 at 09:47
Arra rákérdezett-e valaki, hogy mikor feszítették ki a zsinórt? Lehet, hogy még térképfrissítés előtt, csak sosem került rá.
Hadgyakorlaton a fogadó országnak arra hivatkozni, hogy 3000 m alatt “see and avoid”, eléggé cinikus.
Gyanítható, hogy horvát barátaink tudják, hogy hibásak, csak próbálnak kibújni a felelősség alól.
Királytigris
2023-06-22 at 09:46
A térkép ott van a többi pilótánál. Meg kell nézni, hogy be van jelölve rajta a drótkötél vagy nincs.
Ha nincs a horvátokank ki kell fizetni a helikopter árát, és a személyzet hozzátartozóinak a kártérítést. Pont.
Ez ilyen egyszerű.
hgazad
2023-06-22 at 09:37
Földön futva akadtam fenn egy drótkötélen, amit kerítés helyett feszítettek ki. El nem tudom képzelni. hogy a helikopter személyzete azt hogyan tudná vizuálisan észlelni. Nem értem, felfoghatatlan, hogy a személyzet lenne ezért a felelős.
Kakukk
2023-06-22 at 09:06
@ ViAM2023
Túristák beülős alkalmatossággal átsiklanak. De ilyen helyeken szokás terhet átsiklatni is A-ból B-be.
ViAM
2023-06-22 at 08:49
Mi célt szolgált egy szakadék felett kifeszített drótkötél? Ott van még, vagy megszüntették a horvátok, nehogy a sajátjaik ütközzenek bele?!
(Nálunk az egykori gyakori permetezőgépek baleseteit úgy oldották meg, hogy feltűnő színű gömböket helyeztek el az alig látható vezetékeken.)
Lobo
2023-06-22 at 08:48
..persze, a legegyszerűbb a pilótát hibáztatni és próbálni kimagyarázni magukat az eetleges hunyóság alól. Mindig kedveltem a horvátokat is…
Kakukk
2023-06-22 at 08:30
“A kéthetes légi gyakorlat térképeit frissítették, arra azonban nem adtak határozott választ a horvát fegyveres erők vezetői, hogy a zipline, a drótkötél – …”
Mario Banožić védelmi miniszter viszont elmondta, hogy a kiképzés előtt az összes repülési térképet frissítették, és a pilóták ezek alapján tájékozódtak, így tudták, hogy hol kell antennákra, szélerőműre vagy távvezetékre számítaniuk.
Valamint hangsúlyozta, hogy a pilótáknak 300 méternél alacsonyabb repülési magasság esetén fokozott óvatossággal kell navigálniuk, számítaniuk kell a váratlan akadályokra, és mindent meg kell tenniük, hogy kikerüljék azokat, de ez a kötélpálya és a fölötte húzódó távvezeték is szerepelt a térképeken.
Eldönthetnék, hogy rajta volt, vagy sem!
Egy helybéli lakos szerint a zipline felett húzódik egy elektromos távvezeték. Elmondása alapján zipline leszakadt. Nem tudni, azért-e, mert nekirepült a helikopter és azért zuhant le, vagy más okból kifolyólag zuhant és aközben szakította le.
“K”-nak igaza van abban, hogy háborús helyzetben nem valószínű, hogy ennyire részletes térkép van. De békeidőben, ismert területen sem 100%, mert hiába frissítik a térképet, ha az adatbázisba még nem került be valami változás.
Viszont olyan “automatika” tudomásom szerint még nem született, ami egy kötelet érzékeljen. Optika van, zoommal bizonyos esetekben kiszúrható.
Sun Tzu
2023-06-22 at 08:01
Egy kifeszített drótkötelet nem lehet meglátni még bicikliről sem, nemhogy egy helikopterről vagy repülőgépről. Legfeljebb a tartóoszlopokat lehet kiszúrni távolból, és következtetni, hogy van ott valami köztük. A hadgyakorlat vezetőinek illene úgy megtervezni a műveleteket, hogy az biztonságosan végrehajtható legyen, és persze figyelmeztetni a résztvevőket a lehetséges veszélyekre, hogy azokra figyeljenek és számoljanak velük. Gratulálok a hadgyakorlathoz. Ilyen hadseregnek háború sem kell.
K
2023-06-22 at 07:48
Háborús helyzetben is adódhat egy olyan , hogy egy kifeszített acéldrótkötél van az útban , amiről a pilóta nem tud.
Jelen esetben sem a gép automatikája , sem a pilóta nem érzékelte az útban lévő acélkötélt.
Az állítják ,… hogy “Szerepelt a térképen. A kiképzés előtt frissítették a repülési térképeket”……
Ez nagyon úgy tűnik, hogy már most a pilóta nyakába akarják varrni a balesetet, a hiba elkövetését.
-Egy ilyen gép 5 milliárd dollárba kerül.
-Egy pilóta kiválasztása és kiképzése sem kis pénz.
****
Én a kettő mérlegelésében a pilóta javára döntök a gép ellenében, és nem a pilótát hibáztatom, mert az tökéletesen ki volt képezve.
Ennek a balesetnek nem kellett volna előfordulnia még háborús körülmények között sem.
****
Nagyon sajnálatos az esemény.
Egy ember halála nagy tragédia, és három (de akár egy) ember halála ezerszerte nagyobb veszteség mint egy gép.
Őszinte részvétem.