A Boeing 737 MAX gépei öt hónap alatt két halálos balesetet szenvedtek. A legutóbbi tragédia Etiópiában 157 ember életét követelte, míg az októberi, Indonéziában történt katasztrófa 189 embert halálát okozta. A légitársaságok léptek és a földre parancsolták az összes érintett gépet, eközben azonban a Boeing csak mismásolt. Feltevések szerint a tragédiákat a gép hibásan működő robotpilótája okozta. Ahogy ilyen esetekben lenni szokott, a nevető harmadik az európai Airbus lehet.
Jelenleg úgy tűnik, hogy hónapokig sehol a világon nem fognak repülni a Boeing 737 MAX 8 és MAX 9-es típusjelű repülőgépek. Ez hatalmas veszteség az ilyen gépeket üzemeltető légitársaságoknak és magának a gyártónak, az amerikai Boeingnek. A multinacionális cég ezidáig 353 darab 737 MAX-ot adott el, 126 millió dolláros átlagáron. A nagyobb légitársaságok vélhetően kibírják a kényszerleállás terheit, ám a kisebb cégek komoly anyagi bajba kerülhetnek. Így például a Norwegian Air Shuttle, amely 18 gépet használ ezekből a típusokból, már anyagi támogatást kért a Boeingtől.
Wall Street-i becslések szerint a Boeingnek az egész mizéria 5 milliárd dollárjába kerülhet. Ebbe azonban a Boeing anyagilag nem fog belerokkanni, mivel tavaly a cég árbevétele 101 milliárd dollár volt és 10 milliárd dollár nyereséget termelt. Ellenben a cég jövőjét nagyon károsan befolyásolhatja, hiszen több, mint 5000 gépre van megrendelés. Ezek után a vevők könnyen visszaléphetnek és átpártolhatnak más gyártókhoz.
Trump a földre parancsolta a gépeket
Az amerikai multinacionális vállalat nagyon furcsán és felelőtlenül viselkedett a tragédiák után, és nagyon nem akarták elismerni, hogy könnyen gyári hiba állhat a háttérben. Két katasztrófa ellenére az Egyesült Államok légügyi igazgatósága semmiféle korlátozó intézkedést sem hozott, és még akkor sem tettek semmit, miután Kína és Kanada megtiltotta a felszállását az érintett repülőknek. Ezért Trump elnöknek kellett bevezetnie a repülési tilalmat és külön rendelettel parancsolta földre az összes 737 MAX gépet.
Hirtelen süllyedések
A Bloomberg hírügynökség már tavaly novemberben beszámolt arról, hogy a repülőgép hajlamos arra, hogy „hirtelen süllyedéseket” végezzen egy hibás repülésellenőrző rendszer miatt. Továbbá két pilóta-szakszervezet azzal vádolta a Boeing-et, hogy nem megfelelően magyarázta meg a 737 MAX 8-as repülőgép biztonsági elemeit a kézikönyvekben.
A vádakban lehetett valami, mivel a vállalat novemberben kiadott egy biztonsági frissítést a 737-es MAX 8-as repülőgépekre, és figyelmeztetett az esetleges hibákra az érzékelőkben. Ez az érzékelő a levegő áramlását méri a szárnyakon, és ennek a meghibásodása aerodinamikai leállást eredményezhet.
A Lion Air Flight járata Jakarta közelében zuhant a tengerbe egy új biztonsági funkció miatt. De az új funkcióval kapcsolatos részletek nem szerepelnek a pilótáknak írott kézikönyvekben, valamint az se, hogy mi a teendő, ha meghibásodik. Az amerikai repülőgép-vállalat szintén közzétett valamiféle zavaros közleményt, amiben elmondták, hogy több hónapon keresztül javították ki a repülést vezérlő szoftvert. A frissítés célja a vállalat szerint, hogy a típus „még biztonságosabb légi jármű legyen”.
Az amerikai pilóták már aggodalmukat fejezték ki a Boeing 737 MAX 8 repülőgépek kapcsán, és panaszkodtak arra, hogy a robotpilóta néha arra késztette őket, hogy csökkentsék a repülési magasságot. Összességében legalább 11 jelentés érkezett a Boeing 737 MAX 8-ról a légi közlekedésbiztonsági jelentési rendszerbe 2018 áprilisa és 2018 decembere között.
Mindezeket megerősíti a New York Times, amely egy olyan személyt idézett, aki a légiforgalmi kommunikációt vizsgálta, mondván, hogy az etióp kapitány az indulás után egy percen belül jelentette a „repülésvezérlés” problémáját, mivel a gép jóval az akkor elvárt minimális magasság alatt volt. Három perc múlva engedélyt kért a visszatérésre, amikor a repülőgép felgyorsult a rendellenes sebességre.
Képzetlenek a pilóták
Korábban a pilótafülke személyzete hét emberből állt. A modern repülőgépek csak két pilótával rendelkeznek a pilótafülkében. Ez azt mutatja, hogy a technológia számos feladatot vett át. Ez jó, mert a katasztrófák száma az elmúlt évtizedekben csökkent. Másrészt azonban új problémákat okoz, mert sok pilóta már nem szokott repülni számítógép nélkül. Különösen a kritikus helyzetekben nem tudják átlépni a pszichológiai akadályt, ami a számítógép kikapcsolása jelent. Ezen a ponton még akkor sem tudnak túllépni, ha a saját életük a tét.
Az Airbus alternatívát jelenthet
A Boeing jövőbeli problémáit illetően kétségtelen, hogy az értékesítés bizonnyal veszélyben van, és mintegy 5000 megrendelés még függőben van. Az, hogy a rendelésállomány milyen mértőkben tevődik össze az Airbus vagy a Boeing gépeiből, a flotta összetételétől függ. Ha egy vállalat csak Boeinget üzemeltet, akkor valószínűleg nem fognak váltani, mert a pilóták nem tudnak a kétféle repülőgép között ugrani. De a vegyes flottával rendelkező vállalatoknak minden bizonnyal ez nem okoz gondot.
Facebook
Twitter
YouTube
RSS