A koronavírus-járvány idejére felfüggesztett, a taxijárművek korára vonatkozó szabályok az év végével lejárnak, a 2017. január 1. előtt nyilvántartásba vett taxijárművek maximálisan megengedett életkorát pedig 10-ről 13 évre emelték. A 2017 óta forgalomba helyezett autók esetében marad a 10 éves szabály – ismertette a közlekedésért felelős államtitkár. Vitézy Dávid elmondta azt is, hogy a fuvarszervező cégek ezentúl öt évre kapnak engedélyt, továbbá akkor is lehet büntetni a jövőben a jogtalanul működő taxisokat, ha nem volt próbautasuk.
Az államtitkár közölte, hogy megteremtik a jogszabályi feltételeit, hogy a taxiszolgáltatók bekapcsolódhassanak a közösségi közlekedési közszolgáltatásba.
Ma az 50 fős Volánbusz alatti léptékben nincs kapacitási lépcső a tömegközlekedésben, márpedig sok helyen például este, hétvégén csak jóval kisebb igény jelentkezik, és a néhány vonatról leszálló utast érdemes egy kisebb településen akár a céljához vinni kötött útvonal helyett
– magyarázta.
A nyugat-európai példákra épülő új szabályozás megteremti a lehetőséget az iránytaxik minden félnek előnyös működtetésére, akár üzemzavarok idején a taxik bevonására a vonatpótlásba, akár tervezett csatlakozó menetrend szerinti iránytaxik megrendelésére. Ilyen szolgáltatásokat a jövőben az országos közlekedésszervező rendelhet meg, elsőre nyilván kísérleti jelleggel
– fejtette ki a TIM államtitkára.
Öt évre adnak engedélyt ezentúl
Vitézy Dávid hangsúlyozta, hogy szigorítják a taxis engedélyek kiadását is, hogy a nem megbízható vállalkozásokat gyorsan ki lehessen szűrni a piacról.
A jövőben próbautazás nélkül is lehetővé válik a jogellenesen működő szolgáltatók, a szabálytalan taxisok büntetése. Ez azért is fontos, mert a jelenlegi szabályozás több okból is kijátszhatónak bizonyult az elmúlt években, egy idő után például arcról felismerik a próbautasokat a jogellenesen működő taxisok
– magyarázta, hozzáfűzve: maga a szabálytalanság bizonyítása is problémát jelentett, ha a taxidroszton várakozó taxis megtagadta a próbautazást. Ez mostantól egyértelműbbé válik, az utasoknak és a hatóságoknak is több lehetőségük lesz. Vitézy Dávid bejegyzése szerint szigorítják a taxis fuvarszervezők és diszpécserszolgálatok működésének feltételeit: az eddigi szabályok szerint csak egyszer, az induláskor kellett bizonyítaniuk, hogy megfelelnek a szabályoknak, és időkorlát nélkül kapták meg az engedélyüket.
Ezentúl maximum öt évre kaphatnak engedélyt. Emellett egyértelműen be kell majd jelenteni, hogy a vállalkozás milyen néven működteti a diszpécserszolgálatát, hogy egy panasz során világosan lehessen látni, hol történhetett a hiba, és szabálytalanság esetén ne kezdhessen ugyanazon a néven szolgáltatni mindig újabb es újabb gazdasági társaság
– ismertette az államtitkár. Az új szabályok előkészítésébe a TIM bevonta a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarát és az Országos Taxis Szövetséget is, javaslataikat beépítették a tervezetbe – mutatott rá Vitézy.
A cél az utasok és a nagyon nagy többségben jogszerűen működő taxisok védelme
– idézte az MTI a bejegyzést.
Forrás: ATV; Fotó: Hatlaczki Balázs/PestiSrácok.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS