Nemzetközi szinten is versenyképes lehet a Budapesti Műszaki és Gazdasági Egyetem (BME) kutatóinak új fejlesztése, az önvezető járművekben alkalmazható automatikus mozgásszabályozó rendszer – közölte szombaton az egyetem.
A berendezés növeli a járművek biztonságát, segít megelőzni a baleseteket, és akár olyan mozgásokat is lehetővé tesz, amelyeket eddig nem lehetett megvalósítani. A BME kutatói évek óta keresik a megoldást a járművek autonóm irányítására az úgynevezett stabilitási határon túl, amikor a járművet a vezető már nem tudja irányítani. A berendezéssel együtt létrehoztak egy olyan algoritmust is, amely a ma ismert megoldásoknál hatékonyabban irányítja a vészhelyzetbe kerülő autókat. A közlemény szerint a kutatócsoport eredményei az autonóm járműfejlesztés leginnovatívabb technológiai újításaival is felveszik a versenyt. Hangsúlyozták, hogy mostanáig a BME-n kívül a világon csak két egyetem alkotott olyan járművet, amely veszélyhelyzetben vezető nélkül képes manőverezésre. A szabadalmi bejelentést már le is zárták, a berendezést az autóipari beszállítók széles körén túl az önvezető autókat gyártói vagy akár az autósport is hasznosíthatja. A BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar (KJK) Gépjárműtechnológia Tanszékének tanszékvezetője a bejelentéshez hozzáfűzte, hogy az önvezető autók technológiai újításai világszerte forradalmasíthatják a közlekedést. Szalay Zsolt a közlemény szerint úgy véli, hogy néhány éven belül megjelenhetnek az utakon az emberi beavatkozás nélkül manőverező járművek. A legígéretesebb technológiák közé tartoznak a mesterséges intelligencián (MI) alapuló szoftverek, a fényérzékelést, távolságmérést mérő LiDAR-ok (Light Detection and Ranging, lézeralapú távérzékelés), a radarérzékelési technológiák a járművek körüli tér érzékeléséhez, valamint a járműirányításhoz, navigáláshoz és vezetéshez is alkalmazott szenzorok. Az intelligens technológiák (smart city, IoT) globális fejlődése szintén az autonóm járművek terjedését vetíti előre.
Forrás: MTI; Fotó: MTI/Krizsán Csaba
egon samu
2021-04-25 at 12:33
Akinek teher az autóvezetés, az üljön taxiba, buszra vagy menjen vonattal.
Persze a ma autózó sok vak, béna és alkalmatlan egyedeket ki kellene szürni a forgalomból. Az én tapasztalatom: minél nagyobb és lóerösebb a verda, annál nagyobb a barom a volánnál… T.a.k….
Politikai koszfészek
2021-04-24 at 09:51
Jancsyka2021-04-24 at 08:07
Egyetértve kiegészítem: Ahhoz, hogy “önvezető” járművek nagy számban járják az utakat, ahhoz a megfelelő infrastruktúra kiépítése is szükséges. No már most ma Magyarországon nagyon sok személykocsiban beépített táblafelismerő rendszer is van, de olyan táblát, amit ezek a rendszerek felismernek, nagyítóval kell keresni. Tehát még ez sincs, az önvezetéshez pedig ennél sokkal több kell (burkolatba, úttartozékokba épített érzékelők stb.) SŐT! Még a digitális rádióadást is csak az Osztrák hatássávban lehet fogni.
Nem vagyok a haladás ellen, de egyelőre örülnék annak, ha a közúti burkolat jelzései normálisan látszanának, a burkolatkárok jó minőségben lennének javítva …
Tehát: Hajrá önvezető autók!
csakafidesz
2021-04-24 at 08:24
Jancsyka 2021-04-24 at 08:07
Pontosan. Mondjuk megtanulni, hogy esőben azért hajtunk lassabban, mert kétszer akkora a fékút.
csakafidesz
2021-04-24 at 08:22
BE KELL TILTANI KÖZÚTON AZ ÖNVEZETŐ JÁRMŰVEKET. CSAKIS ZÁRT PÁLYÁN LEHETSÉGES ALKALMAZNI!
Jancsyka
2021-04-24 at 08:07
Semmi szükség az önvezető, vacak, kínai elektronikás hulladékokra!
Nálunk még nem fordult fel a bili és nem is fog, nem fogunk annyira lealacsonyodni mint amerika hogy olvasni sem tudnak már.
A jó vezetési oktatást kell visszahozni mint lásd a 80-as évek oktató videóit.
Jó lenne visszább venni ebből a túlrugaszkodott high-tech es mesevilágból.