Bekérették a horvát külügyminisztériumba Magyarország zágrábi nagykövetét kedden, hogy adjon magyarázatot Orbán Viktor miniszterelnök azon kijelentésére, miszerint “Magyarországnak is lenne tengere, ha nem vették volna el tőle” – jelentette a Hina horvát hírügynökség.
Orbán Viktor miniszterelnök a Kossuth Rádió péntek reggeli műsorában elfogadhatatlannak nevezte az Oroszország ellen bevezetni kívánt uniós olajembargót, kijelentve: az felér a magyar gazdaságra ledobott atombombával. A miniszterelnök kifejtette:
és természetesen, akinek van tengere, és vannak tengeri kikötői, az hajókon tud szállítani olajat a világ bármely pontjáról, de vannak országok, amelyeknek nincsenek tengerei – nekünk is lenne, ha nem vették volna el őket, de nincsenek jelen pillanatban –, ezért Magyarországra orosz vagy bármilyen fajta olaj kizárólag csak csővezetéken érkezhet; a csővezeték egyik fele Oroszországban, egyik vége Oroszországban van, a másik pedig Magyarországon.
A horvát külügyminisztérium szerint az ilyen kijelentések szükségtelenül rontják a két ország jó baráti viszonyát.
Horvátország elítéli a magyar miniszterelnök kijelentését
– írta a tárca közleményében, hozzátéve:
elítélünk minden területi követelést a szomszédos államokkal szemben.
Forrás: MTI; Fotó: MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Benko Vivien Cher
egresi istván jános ernő
2022-05-13 at 14:17
Garullus: Utóbbi hozzászólásában, szerintem, igaza van. Szerintem is, a Szent Korona “által uralt”, ha úgy tetszik, a Szent Korona viselőjének fősége alá tartózott terület, mást, nagyobbat jelentett, mint Magyarország területe. Horvát-Szlavónország (Horvát-Szlavón Királyság, 1868, horvát-magyar kiegyezés), a Magyar Királyság autonóm része volt, de területe nem számítható be Magyarország területébe. (1918-ban, maga gróf Tisza István, jelentette ki az Országgyűlésben, hogy a horvátok “külön politikai nemzetként” álltak velünk államközösségben.)
Garullus
2022-05-11 at 18:53
Kedves PG!
Csak megismétlem: Dalmácia és Horvátország nem azonos Magyarországgal. A kárpát-medencei magyar szállásterület soha nem terjedt a mai horvát-dalmát tengerpartig. Ez a két rész a Szent Koronához csatlakozott, perszonálunió jött létre. A középkori magyar királyok, de később a Habsburgok is Magyarország, Horvátország, Dalmácia… stb. királyainak címezték magukat. Vagyis külön királyságként tekintettek az említett területekre. Ha nincs igazam, akkor mi ellenvetésünk lehetne az ellen, ha az osztrákok meg Magyarországot tekintenék saját, egykor volt részüknek, mondván, a Habsburg Birodalomban mi is az ő uralkodójuk fennhatósága alá tartoztunk perszonálunióban. Hasonló a helyzet Csehországgal is. Mátyás volt cseh király is, de ettől még a cseh területek nem váltak Magyarország részévé. Mást jelent Magyarország területe, és mást jelent a Szent Korona területe.
ómió
2022-05-11 at 10:46
A múltat a horvát külügyben is már “végképp eltörölték”?
jobbra tarts
2022-05-11 at 10:15
H 92-ben Csurka Istvánra hallgatott volna az ország vezetése, jelentős rész visszakerül oda, ahová mindig is tartozott, és tartozni is fog!
Kovács Pityu
2022-05-11 at 08:03
Másképpen: Azzal, hogy az UNIO – s országunkat (Horvátországot), és a határaikhoz betelepített, népeket, nem asszimiláltuk, megteremtettük a körülöttünk, eddig még nem létező, de saját magunk által létrehozott eleségeinket. Akik egyszer csak összefogtak, megtámadtak, majd felosztották a tőlünk elvett területeket egymás közt.
„Második esélyt adni olyan embernek, aki egyszer elárult, olyan, mint fegyvert adni annak a kezébe, aki egyszer már rád lőtt.”
Kovács Pityu
2022-05-11 at 07:08
De valójában egészen 1918 – ig, meg volt a lehetőségünk a nemzetiségeink asszimilálására, minimum a magyar nyelvű közigazgatások bevezetésére, és a csakis magyar nyelvet beszélő állami alkalmazottakkal, és katonákkal, rendfenntartókkal. Másképpen: 900 év alatt sem tudtuk megcsinálni azt az asszimilálást, amit Trianon után a körülöttünk lévő összes országnak 2 évtized alatt sikerült.
Kovács Pityu
2022-05-11 at 06:47
A valóság az, hogy a többnemzetiség, az UNIO – k, ahogy a migránsok is, állandó lázongásokhoz és előbb – utóbb, szakadáshoz vezetnek, ha nem sikerül az asszimilálásuk. Csak a nemzetállamok és a minimum, de egy közös nyelvű országok képesek hosszabb ideig fennmaradni.
Kovács Pityu
2022-05-11 at 06:05
Magyarországnak a szomszédai, mind olyan jó barátok, hogy alig várják, hogy mikor foghatnak megint össze ellenünk, hogy újra feloszthassák egymás közt Magyarországot. Ennyit a jó szomszédságból. Nem véletlen kellett a NATO – ba menekülnünk. 1999. március 12-én a NATO teljes jogú tagjává vált Magyarország. Jugoszlávia bombázása 1999. március 24-én indult és 78 napig tartott.
A Szent Istvántól elindult etnikai változások, már 1500 – ban, még Nándorfehérvár, és Mohács eleste előtt, már megrajzolták a Magyarország etnikai Trianonját a földrajztérképen. Egy alapvető, és egyszerű etnikai tényt, egyetlen királyunk sem vett figyelembe Szent Istvánnal/ – tól, Mátyás királyig bezáróan. Utána már, ha akartunk is volna, se tudtunk volna, ezen változtatni, mert már nem volt önálló és független a Magyar – királyság.
Halassy Béla:MIÉRT ÉPPEN EZ A TRIANON?
https://mek.oszk.hu/11800/11891/html/
Ezerszer elárultak minket a nemzetiségeink, és mi mindig megbocsájtottunk nekik.
„Második esélyt adni olyan embernek, aki egyszer elárult, olyan, mint fegyvert adni annak a kezébe, aki egyszer már rád lőtt .”
khm
2022-05-11 at 05:46
Orbán Viktor igazat mondott,és az rendszeresen sérti azokat akikről szól.
Nem lenne baj,ha a horvátok kihúznák a fejüket az egyik nagyhatalom seggéből,mert nem fognak látni semmit sem!
Az EU és az USA fenyegeti őket, nem mi!
2022-05-11 at 03:39
Ne tőlünk féltsék a tengerüket, az országukat, hanem az EU-tól, az USÁ-tól!
mutant pig
2022-05-10 at 23:05
Fiume mondjuk Magyarországhoz tartozott, de hát a krobót is csak szláv…
egresi istván jános ernő
2022-05-10 at 22:20
PG:
Másik szócikkhez már beírtam az alábbi pontosítást:
“A Dalmát Királyság története:”
„A dalmát városok a XI. század derekán ismét a görög-velencei szövetség uralma alá kerültek, de IV. Kresimir Péter (1058–1074) újra kiterjeszti föléjük hatalmát. Míg elődei csak védői, prokonzuljai, eparchosai Dalmáciának, ő már teljes királyi hatalommal birtokolja azt, s magát – elsőnek a horvát fejedelmek közül – „Horvátország és Dalmácia Isten kegyelméből uralkodó királyá”-nak nevezi. A császár névleges uralmát ezután sem vonták kétségbe. A városok – bár a horvát király közvetlen uralma alá tartoznak – hivatalos irataik keltezését továbbra is a császár uralkodási éveivel kezdik, de utána a „horvát és dalmát király” uralkodását is feljegyzik. Az uralmat maga IV. Romanosz császár (1068–1071) engedte át Kresimirnek, Dalmácia császári helytartóját is az ő hatósága alá rendelve.
Dmitar Zvonimir horvát király 1075-ben így címezte magát latinul: „Zvonimirus Demetrius Rex Sclavoniae, Croat(iae), Dalmat(iae), azaz Zvonimir Demeter, Szlavónia, Horvátország, Dalmácia királya.
Dalmácia 1105-ben került Magyarországgal perszonálunióba, amikor Kálmán magyar király a Horvát Királyság megszerzése és Tengerfehérvárott horvát királlyá való koronázása (1102) után a dalmát területeket is elfoglalta, és felvette a Dalmácia és Horvátország királya címet.
A Zsigmond magyar király által megkötött 1433. június 4-én a római fegyverszünet vagy római béke következményeként a Dalmát Királyság területének nagy része a Velencei Köztársaság uralma alá került. A Dalmát Királyság kisebb megszakításokkal 328 éven át volt perszonálunióban a Magyar Királysággal.”
Idézet forrása: https://hu.wikipedia.org/wiki/Dalm%C3%A1t_Kir%C3%A1lys%C3%A1g_(1069%E2%80%931433) – hozzáférés: 2022. május 10.”
PG
2022-05-10 at 22:14
Szerintem egy mondvacsinált probléma, amit a horvátok sérelmeznek. Ugyanis nem volt szó arról, hogy adják vissza, hanem csak megállapította Orbán Viktor, hogy egykor volt, de már nincs. (Még Trianont sem említette)
Viszont a “Garullus” néven beírónak a figyelmébe ajánlom a történelmi atlaszt és Magyarország történelmét. Ugyanis a magyar királyságnak igenis volt tengerpartja, már az árpád-házi királyok idejében is az egész Dalmát tengerpart Magyarország területe volt, sőt Horvátország is. Ezek csupán magyar tájegységek voltak, hasonlóan Erdélyhez. Tehát nem Orbán Viktor tévedett, hanem Ön. (Horvát fejedelemség a magyarok honfoglalása előtt volt, de később beolvadt Magyarországba.)
Ghandi
2022-05-10 at 22:12
Víg Gyula!
Teljesen igaza van! Szerintem viszont van a környezőországokban egyfajta elfojtott szégyenérzet, ezért olyan pokoli érzékenyek mindenre, ami arra utal, hogy azért jóllaktak Magyarországból! Érdemtelenül…
A horvátok talán csak most ébredeznek, hogy ezekben az időkben nemzetállamok tűnhetnek el örökre. Fantasztikusan hosszú, szép tengerparttal, de így is kicsik. Ijesztő mértékű elvándorlás, emellett is népességcsökkenés. Félnek, sértődnek…
egresi istván jános ernő
2022-05-10 at 22:06
Víg Gyula: Igaza van (19:50-kor írta).
egresi istván jános ernő
2022-05-10 at 22:04
Garullus:
Annyiban pontosítok, hogy Fiume – tengeri kikötő – “corpus separatumként”, közvetlenül a Magyar Királysághoz tartózott.
FCK Osce: Annyiban pontosítok, hogy a törökök kiűzése után, a Délvidék alatt, Bácskát és a Bánságot értjük, ennek túlnyomó része Szerbiáé (Vajdaság). A Drávaszög lett a horvátoké, meg a Szerémség nyugati része; az egyéb – mai horvátországi – területek, Trianon előtt, konkrétan 1868-tól, Horvát-Szlavónország (Horvát-Szlavón Királyság) részét képezték, amelynek élén a horvát-szlavón-dalmát bán állt.
Ghandi
2022-05-10 at 22:02
Gáspár Anett!
Naggyon jó! 😀
Nagyon igaz! 😀
Garullus
2022-05-10 at 21:41
Én is azt kívánom, vesszen Trianon! De csak halkan jegyzem meg, Tisztelt Miniszterelnök úr és még sokan mások is tévednek. Magyarországnak soha nem volt tengere. Ez földrajzi tény. A magyar Szent Koronához csatolt részeknek, pl. Dalmáciának volt tengerpartja. Ez nagy különbség.
otto
2022-05-10 at 21:38
A horvátoknak baj van az értelmező olvasással?
Libsi hazaáruló szennyesek vagytok ti is horvátok, jobb ha tudjátok!!!
Menjetek sírni apucihoz! Máshoz úgy sem értettek. Még hogy horváth tengerpart…..MÉG HA FIZETNÉTEK SEM!!!
vélemény
2022-05-10 at 21:06
A trianoni rablók által megajándékozottak közül mindig akad egy, amelyik túlcsorduló önérzetéről tájékoztatja a világot.
Arról nem szól a fáma, hogy valamelyikük is visszautasította volna a rabolt területeket, a tisztesség, a becsület és egyéb alapvető erényekre hivatkozva.
A tolvajok ajándéka forró kásává változik az idők múlásával.
DörrögZuldán
2022-05-10 at 21:01
Fiume nem volt Horvátország része (csak azután lett az, miután megkapták volt náci szövetséges országként, ’45 után), így nem igazán érthető, mire fel a krobót rinya.
xy
2022-05-10 at 20:56
Nagyon “csendőr-pertu” szaga van annak a hiperérzékenységnek, ahogyan “védelmezik” az érintett országok a potyán megszerzett magyar területeket, no meg ahogyan reagálnak akkor, amikor Magyarország csak utalni merészel a trianoni jogtalanságra, méltánytalanságra. Mi lesz itt, ha egyszer talán a “visszaadás” kérdése lesz terítéken??
Tudományos libsizmus
2022-05-10 at 20:33
Fut Bécs felé Jellacsics, a gyáva,
Seregének seregünk nyomába’,
Megrémülve fut a magyar hadtól;
Magyar hadban egy vén zászlótartó.
Ki az a vén zászlótartó ottan
Olyan tüzes lelkiállapotban?
Szemem rajta kevélyen mereng el:
Az én apám az az öreg ember!
Az én apám e vén zászlótartó.
„Vészben a hon!” elhatott a nagy szó,
Elhatott kórágyához, fülébe,
S mankó helyett zászlót vett kezébe.
Vállait egy kínos élet gondja,
Betegség és ötvennyolc év nyomja,
S ő feledve minden baját, búját
Ifjak közé hadi bajtársúl állt,
S kit eddig az asztaltól az ágyba
Alig-alig bírt elvinni lába,
Ellenséget űz mostan serényen
Ifjusága régi erejében.
Mi vitte őt háború zajába?
Hiszen neki nincsen gazdagsága,
Mit féltene, mit védnie kéne,
Hogy ne jusson ellenség kezére.
Annyi földet sem mondhat övének,
Melyben egykor koporsója fér meg,
S mégis mégis viszi lobogóját
Azok előtt, kik a hazát óják.
Ép azért ment, mert semmivel sem bír;
Küzd a gazdag, de nem a hazáért,
Védi az a maga gazdaságát….
Csak a szegény szereti hazáját.
Édesapám, én voltam tenéked
Ekkoráig a te büszkeséged;
Fordult a sor, megfordult végképen,
Te vagy mostan az én büszkeségem.
Érdemes vagy a cserkoszorúra!
Alig várom, hogy lássalak újra
S megcsókoljam örömtől reszketve
Kezedet, mely a szent zászlót vitte.
És ha többé nem látnálak téged?
Látni fogom fényes dicsőséged;
Könnyem leszen sírodnak harmatja,
S híred a nap, mely azt fölszárítja!
FCK OSCE!
2022-05-10 at 20:23
Valaki mutasson már egy aláírt határozatot, ami kimondja, hogy a Délvidék a Horvátoké…
Gottwald Zsolt
2022-05-10 at 20:03
Az hogy a szomszédos orszàgok ujra meg ujra (làtszat) hisztiznek, ha Magyarorszàg csak halvànyan is utal a trianoni békediktàtumra, illetve, hogy Magyarorszàg több mint 1100 éves történelméböl éppen csak 100 éve (tehàt történelmünk alig 1/10-e!),hogy elvették területének jo 2/3-àt,pontosan azt mutatja, hogy nagyon is tisztàban vannak azzal, hogy Magyarorszàgnak – egy normàlis, épelméjü vilàgban – simàn visszajàrna a koràbbi területeinek jelentös, (ha nem minden) része!
Ezért rinyàlnak, hisztiznek, mert félnek és tudjàk, milyen erkölcstelen, jogtalan modon alakultak ki.
Ha nem igy lenne, szarnànak rà!
Miért Kell még mindig elhallgatni, ami igaz?!