Veszélybe került a szentendrei és a pilis–dunakanyari nők élete, Fülöp Zsolt polgármester ugyanis még saját magát is alámúlva olyan döntést hozott, ami miatt a szentendrei egészségügyi ellátás színvonala jelentősen romlik. A felháborodott helyiek demonstrációt tartanak pénteken 15 órától, hogy ezt a döntést azonnal vonják vissza, hiszen a mammográfiai szakellátás és szűrés helyben történő, folyamatosan elérhető szolgáltatásként való megtartása nagyon fontos, hiszen a statisztikai adatok az emlőrákos megbetegedések növekedését mutatják.
UPDATE: Cikkünk megjelenését követően az általunk feltett kérdésekre Dublinszki-Boda Péter intézményvezető küldött válaszlevelet, amit változtatás nélkül teszünk közzé oldalunkon. Fülöp Zsolt polgármester ezúttal sem brillírozott, némán lapított…
Az egészségügy lepusztítása Szentendrén úgy tűnik, szándékos, hiszen így a kormányt lehet hibáztatni, lehet hangulatot kelteni, mert ez a téma mindenkit érint. A szentendrei rendelőintézet az önkormányzat fennhatósága alatt áll, intézményvezetője – feltehetően – Fülöp Zsolt polgármesterrel egyeztetve nem bővíti, hanem szűkíti az egészségügyi ellátást, kapacitást ad át egy Budapesten működő magáncégnek azzal, hogy az eddig Szentendrén működő mammográfiai szakellátást és a mammográfiai szűrőállomást a Budapesten működő Mamma Klinika nevű magáncég kezébe adta. Erről az intézményvezető szándéknyilatkozatot írt alá a fenti céggel, a képviselő-testület előzetes tájékoztatása nélkül.
Érthető a helyiek felháborodása, hiszen eddig az állami finanszírozás a mammográfiai szakellátást (beutalóval igénybe vehető orvosi vizsgálat, ultrahang, mammográfia és ha szükséges, biopszia) foglalta magában, amelyhez mammográfiai szűrőállomás is rendelkezésre állt. Ennek ellentételezéseként az önkormányzat áprilisban meghozott testületi döntése alapján évente négy alkalommal, egy vagy két hétre szűrőbusz áll be a szentendrei nagyparkolóba, valamint Pomáz és Tahitótfalu megbeszélt helyszínére, ahol kizárólag asszisztens által felügyelt mammográfiai szűrővizsgálat történik, előzetes időpont-egyeztetést követően. Itt a 45–65 év közötti hölgyek kétévente esedékes szűrővizsgálatát tervezik, ha pedig bármilyen elváltozást tapasztalnak, akkor azt már Budapesten, a Kapás utcában látják el a továbbiakban.
A szűrőbusz közel sem azonos ellátás, mint az eddigi mindenre kiterjedő, bármikor Szentendrén igénybe vehető szakellátás és szűrés, hanem az elmaradott térségekben szokásos, csak időszakosan, rövid időre, nem orvos–beteg találkozással működő megoldás, és nem arányos ellentételezés, hanem jelentősen alacsonyabb szintű ellátás
– érvelnek a szentendreiek, akik demonstrációt tartanak pénteken délután 15 órától, hiszen a szentendrei és a Pilis-dunakanyari lányok, nők, anyák és nagymamák egészsége került veszélybe az erősen megkérdőjelezhető városvezetői döntésnek köszönhetően.
Mint ismert, az emlőrák a nők körében a leggyakrabban előforduló daganattípus. A statisztikák szerint világszerte minden nyolcadik nőnél diagnosztizálnak élete során emlőrákot, itthon évente 8000 emlődaganatos esetet fedeznek fel és 2000 nő életét követeli az emlődaganat. A mellrákszűrés biztosítja a korai diagnózist, és ezzel párhuzamosan a sikeres kezelés és a túlélés lehetőségét is. Ezért is fogadták mély megdöbbenéssel az Összeköt Egyesület és a Nők Szentendréért tagjai, valamint a Pilis–Dunakanyar településein élők, hogy Fülöp Zsolt, Szentendre polgármestere felmondta a szentendrei szakrendelőben a mammográfiai ellátást biztosító közreműködővel a szerződést. A döntés azért is érthetetlen, mivel ez az állam által ingyenesen biztosított szűrővizsgálat.
Április 24-én arra adott felhatalmazást a képviselő-testület, 3 fideszes tartózkodással, hogy az intézményvezető Fülöp Zsolt polgármester támogatásával mind a két szolgáltatást átadja, határozatlan időre, amely csak akkor vehető vissza, ha a szolgáltató nem tudja ellátni a szűréseket.
Pénteken demonstrációt tartunk, ahol tisztelettel kérjük és egyben felszólítjuk Fülöp Zsoltot, Szentendre jelenlegi polgármesterét, hogy a biztonságos, szakszerű, jól bevált, ÉLETMENTŐ mellrákszűrés lehetőségét továbbra is biztosítsák a 2000 Szentendre, Kanonok utca 1. alatt található SZEI (Szentendre Város Egészségügyi Intézményeinek) épületében
– olvasható a szerkesztőségünkhöz eljuttatott felhívásban, amelyben arra is kitérnek, hogy a mellrákszűrés életet menthet, az időben felismert daganatok kezelése esetén a túlélési esélyek jelentősen nőnek. A PestiSrácok megkereste a szentendrei városvezetőt, elektronikus levelünkben az alábbiakra voltunk kíváncsiak:
Cikkünk megjelenéséig válasz még nem érkezett Fülöp Zsolttól. Természetesen, amint erre sor kerül, frissítjük cikkünket polgármester úr válaszával.
Frissítés! Fülöp Zsolt polgármester helyett Dublinszki-Boda Péter intézményvezető tisztelte meg szerkesztőségünket azzal, hogy részletes tájékoztatást adjon. Az általa írt válaszlevelet – kifejezett kérésre – változtatás nélkül, teljes terjedelmében tesszük közzé.
Tisztelt Jurák Kata!
Köszönjük szépen megkeresését, természetesen az operatív közös párbeszédre mindig nyitottak vagyunk, hiszünk abban, hogy a közös célok mentén, közös sikereket érhetünk el, melyek a lakosság érdekeit képviselik.
Engedje meg, hogy mielőtt a konkrét kérdéseket megválaszolom, kísérő levelében leírtakra szintén röviden reagáljak.
„Az egészségügyi ellátással kapcsolatban a közvéleményben egyre markánsabban jelenik meg a kritika, mely szerint a várólisták hosszúak, az ellátás minősége pedig romlik az eddigiekhez képest.’
Azt gondolom, hogy mivel az ellátásban ugyan azok a szereplők vesznek részt, vagyis országosan az ágazat humán erőforrása gyakorlatilag változatlan, az ellátás minősége nem változott. Tapasztalataink alapján az egészségügyi és egészségügyben dolgozók szakmai tudása és helytállása globálisan is kiemelkedő.
A várólistákkal kapcsolatban az az általános szakmai vélemény, hogy a COVID-19 járvány okozta lezárások, műtét halasztások napjainkig éreztetik hatásukat. Egy állami méretű ellátórendszerben a változások mindig lassabban mennek végbe, mint egy kis- vagy középvállalkozásnál. Azonban az eredmények a későbbikében sokkal stabilabban tarthatóvá válnak. A várólista növekedés országosan fellelhető jelenség, amire azt gondolom, hogy az ágazati irányítás, a Belügyminisztérium és az Egészségügyi Államtitkárság is reagál, kiemelkedő szakmai rálátással rendelkező egészségügyi közgazdászok számtalan reformjavaslattal az egészségügyi rendszer jobbá tételéért dolgozik.
Ezen felül szeretném kiemelni azt a tényt, hogy bizonyos lakossági magatartásformák, miszerint nem jelennek meg az időpontjukon a Pácinesek, anélkül, hogy lemondták volna a foglalásukat, jelentős várólista növekvő hatást generál. Erről a jövőben bevezetésre kerülő állami Járóbeteg Irányítási Rendszer teszt kórházaiban és szakrendelőiben is volt országos tapasztalat.
Véleményem szerint mind ez ellátó rendszer, mind a benne dolgozók, a Páciensek érdekeit képviselik, és a lakosok egészségbiztonságára törekszenek.
„Erre erősíthet rá az a döntés is, melyet 2024. április 24-én hozott a szentendrei testület a mammográfiai szakellátással kapcsolatban, mely alapján a szakellátási és szűrési feladatot is a Budapesten működő Mamma Klinikának adja át, ami egy magáncég.’
Természetesen érthető az az aggály, hogy az ellátás minősége milyen irányba változik, ezért is vagyok hálás a feltett kérdésért, így elsőkézből tudom ezeket eloszlatni.
A korábbi szolgáltató, aki Szentendre Város Egészségügyi Intézményeiben (továbbiakban SZEI) közreműködői szerződéssel végezte a tevékenységet szintén egy magán cég volt. Sem az eszközök, sem a humán erőforrás nem a SZEI gondozásában működött. A Budapesti székhelyű, de országosan több helyen is szolgáltató MaMMa Egészségügyi Zrt. a korábbi magán céghez hasonlóan rendelkezik a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelővel közfinanszírozott szerződéssel. Ezt azért lényeges hangsúlyozni, mert a közbeszédben gyakran keveredik, összemosódik a közfinanszírozott és a magán egészségügyi ellátás, valamint az állami és a magánfenntartású intézmények fogalma, és az általuk nyújtott szolgáltatás, miközben a tulajdonforma (állami/önkormányzati vagy magán) semmilyen módon nem determinálja az ellátási formát (közfinanszírozott vagy „,fizetős” magánellátás), az attól teljesen független: állami/önkormányzati intézmény is nyújthat magánellátást, és magántulajdonban lévő szolgáltató is végezhet közfinanszírozott ellátást.
- „Milyen szempont alapján választották ki az új szolgáltatót?”
Az új szolgáltató kiválasztásakor, a legfontosabb szempont a szakmai és betegérdekek biztosítása volt. Megvizsgáltuk, hogyan is történhet a betegút menedzsment a szűréstől kezdődően egyészen a műtétet követő kontroll vizsgálatokig. A MaMMa Egészségügyi Zrt. mutatott olyan magas szintű szakmaiságot, mely minden esetben a Páciens érdekeket szolgálja. Országosan egyedülálló esetmenedzsmet jellemző munkájukra. Ha egy Pácienst a szűrést követően pozitív eredménye miatt kiemelnek, a szolgáltató felveszi a kapcsolatot vele és további vizsgálatokra jegyzi elő. Ebben az esetben megtörténik a klinikai vizsgálat és e mellett egyidőben, amennyiben indokolt, az eszközös vizsgálat is. Ezt követően, ha további eljárásokra van szükség a szolgáltató onko team-ekkel, kiemelkedő emlősebészeti csapattal rendelkezik, akik elvégzik a szükséges beavatkozásokat. A gyógyulást követően ugyan ezek a csapatok post operatív tevékenységet is végeznek, ezzel fogva a Páciens kezét a műtét követően is. Ennek következtében a Páciens nem veszik el a rendszerben, az elejétől a végéig irányítva, támogatva van. Ezzel a betegút szervezéssel az időnyereség életet menthet.
Kiemelt szempont volt, hogy Járási ellátóként a járási települések számára is elérhetőbbé tegyük a szűrési tevékenységet. Nem szabad elfelejtenünk, hogy mi nem „szentendrei rendelő” vagyunk, a Szentendrei Járás további 12 települése is az ellátási területünkhöz tartozik. Azt gondolom, hogy a szolgáltatás eljuttatása súlyponti településekhez a járás lakosainak érdekeit szolgálja.
2. “Történt -e közbeszerzés vagy bármilyen pályáztatás?”
Nem történt, hiszen erre nem is volt szükség. Jelen esetben nem a korábbi szolgáltatóhoz hasonló közreműködői szerződés született, hanem a vonatkozó törvényi előírásnak megfelelően- fenntartók közötti kapacitásátcsoportosítás történt.
- „Ha még csak most került KT elé, hogyan lehet, hogy már május 1-től már jön a szűrőbusz? Kivel egyeztetett erről az intézményvezető, Dublinszki-Boda Péter? Vagy ezt Polgármester Úr önállóan engedélyezte?”
Bár az április 24-én született KT határozat önmagában sem zárná ki a május 1-jétől történő indulás elvi lehetőségét, azonban a mobil emlőszűrő állomás első kitelepülése Szentendrén csak 2024.05.27-én hétfőn kezdődik. A kitelepülés tervezeteket, illetve az új szolgáltatás biztosítását természetesen Polgármester Úr nem önállóan engedélyezte, hiszen erre nincs felhatalmazása, ezt a Képviselőtestület dönthette és döntötte el, ellenszavazat nélkül.
Az a megállapítás természetesen nem helytálló, miszerint „Ha még csak most került KTelé,…”, mert több helyen és időben is lehetőség volt a Képviselők számára megismerni az általunk képviselt ellátási javaslatot, betartva a KT elé vitt előterjesztések benyújtásához előírt hivatali utat és határidőket.
2024.03.14-én kabineti ülésen ismertettük az ellátással kapcsolatos terveinket Polgármester Úrnak. Ezt követően ő szorgalmazott egy személyes tájékoztató megbeszélést minden helyi Képviselőknek, melyet 2024.03.21-én a SZEI épületében megtartottunk. A megbeszélésen elhangzottakról a Képviselők számára 2024.04.05-én emailben kiküldtük a tájékoztató anyagot, melyet ezen felül 2024.04.08-án emailen keresztül a Jóléti Bizottság részére is megküldésre került. Ezzel párhuzamosan az Önkormányzat honlapjára is felkerült az előterjesztés, egy héttel a KT ülést megelőzően, ahonnét a Lakosság és bármely érdeklődő tájékozódhatott a tervezetről. 2024.04.23-án a Pénzügyi és Ellenőrző biztoságon is részt vettem, ahol szintén lehetőség volt az esetlegesen felmerülő kérdések megválaszolására. A testületi ülésen a Képviselők 2024.04.24-én ellenszavazat nélkül megszavazták az új járási ellátást.
Azt gondoljuk, mindig nyitottak voltunk a konstruktív párbeszédre, ezért minden lehetőséget biztosítottunk, hogy a Képviselők kérdéseikkel, javaslataikkal megkeressenek minket, azonban ilyen irányú párbeszéd kezdeményezések nem érkeztek felénk. Minden esetben a lakossok és az orvos-szakmai érdekeket képviseljük a céljaink e tekintetben is közösek a helyi Képviselőkkel.
- „Kinek fizet majd az egészségpénztár? A SZEI-nek vagy közvetlenül a Mamma Klinikának a szolgáltatásért?”
A kapacitásátcsoportosítás eredményeképpen, szerződésben meghatározott finanszírozási keretet adunk át a MaMMa Egészségügyi Zrt.-nek. Ez azt jelenti, hogy a finanszírozás alapjául szolgáló óraszám és finanszírozási pontkeret (TVK) szerződésben rögzített mennyiségét adjuk át az új szolgáltatónak, vagyis nem forintális összeget. Ez azért fontos tény, mert így a szolgáltató csak akkor kapja meg a pontok után járó összeget, ha a Járás lakosainak ellátásával az átadott pont mennyiségét teljesíti.
Ennek értelmében az ellátásokat a MaMMa Egészségügyi Zrt. jelenti a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelőnek és a teljesítménytől függően a finanszírozást a MaMMa Egészségügyi Zrt. kapja.
A korábbi közreműködői szerződéssel működő szolgáltató esetében a gyakorlat nagyon hasonló volt a fent leírtakhoz, csak akkor a SZEI pontkerete terhére végezte el a Közreműködő a szolgáltatást.
- „A SZEI-nek lesz-e beleszólása a szolgáltatás minőségébe, ellenőrizheti -e az új szolgáltatót?”
A fent leírtak értelmében azt gondolom, hogy a MaMMa Egészségügyi Zrt. szolgáltatásainak komplexitása és minősége országosan is kiemelkedő. Hiszünk abban, hogy a kellő alapossággal és szakmaisággal választott szolgáltató a Lakosság megelégedettségére lesz. Természetesen minden lakos oldali visszajelzés fontos számunkra, így az ellátás gördülékenységét eredményeségét és szakmaiságát vizsgálni fogjuk. A szerződésünk értelmében, amennyiben a szolgáltató nem teljesíti az ellátást teljeskörűen, a kapacitást vissza tudjuk venni. Ez a záradék a Képviselő-testületi ülésen a képviselők kérésére került bele az előterjesztésbe.
- „A helyben történő szakellátás megszűnik. A járási települések kaptak-e tájékoztatást erről, hiszen őket is érinti?”
Természetesen a honlapunkon minden aktualitásról beszámolunk, (https://www.szeirendelo.hu/mammografia), illetve a tervezett kitelepülés helyszínek Polgármestereivel is felvettük a kapcsolatot. Ezen felül rendkívül fontosnak tartjuk, hogy a járás háziorvosaival és házi gyermekorvosaival aktív kommunikációt folytassunk, hiszen ők, azok, akik a lakossággal a legszélesebb körben találkoznak. Ennek érdekében havi rendszerességgel megbeszéléseket tartunk, hogy a közös cél felé tartsunk.
Végezetül engedjék meg, hogy az új szakellátással kapcsolatban egy rövid szakmai kitérőt tegyek, rövid áttekintést adva az ellátásról és a döntés hátteréről.
Az emlőrák szűrését mammográf röntgen készülékkel végzik. Ez az általános szakmai eljárás Európában. Ezzel az eljárással a Pácines kaphat negatív és pozitív eredményt. Ha negatív az eredmény akkor érdemes a meghatározott időszakonként a szűrést elvégezni, de további teendő nincsen. Amennyiben egy Páciens pozitív eredményt kap, ez esetben szükséges az emlő komplex vizsgálata, a röntgenfelvételt, kiegészítik egy ultrahang vizsgálattal. Ha ez a vizsgálat is kedvezőtlen eredményt mutat, akkor műszeres mintavételre, biopsziára kerül sor. Ezt az új szolgáltató egy időben egy helyen elvégzi. Vagyis, ha a Páciens kap egy pozitív szűrési eredményt, életet menthető időt nyer azzal, hogy a komplex emlővizsgálatot olyan szolgáltatónál kéri, ahol egyszerre minden szükséges beavatkozást el tudnak végezni. Ennek értelmében bár a szakellátást a Kapás utcában végzik, az a Páciens, akinek egészségügyi problémája adódott időt nyer az ottani ellátás teljeskörűsége végett. A korábbi helyi ellátás során, ha valakinek pozitív szűrési eredménye lett, akkor itt helyben meg tudták vizsgálni ultrahanggal, de akkor két pozitív eredménnyel kellett továbbmennie a gyógyulása érdekében. Így azt gondoljuk, hogy bár a komplex vizsgálat nem helyben fog történni, viszont a Hölgyek jól megfontolt egészségügyi érdekeit képviseli.
Remélem feltett kérdéseikre kielégítő válaszokat tudtam adni. Szeretném még egyszer megköszönni az érdeklődést és a megkeresést, mert tudom, hogy az egészségügy, azon belül a finanszírozás egy külön szakma, így a nem ezzel foglalkozó Lakosok számára bizonyos esetekben nehezen érthető. Ezért tartjuk jó kezdeményezésnek a közös párbeszédek kialakítását. Szeretnénk, ha a döntésünk szakmai megalapozottsága minél szélesebb körbe eljutna.
További kérdés esetén természetesen állunk továbbra is rendelkezésre!
Megjegyzés: Írásunk csak teljes terjedelmében használható fel!
Facebook
Twitter
YouTube
RSS