Pesti Srácok

Nagy Ervin: Csőcselék vagytok, nem forradalmárok!

Nagy Ervin: Csőcselék vagytok, nem forradalmárok!

Hú, mekkora vita alakult ki itt! Forradalom, államcsíny, népfelkelés, vagy erőszakos kormánybuktatás? Az „egyszerűen senkik vagytok!”, „ki nem ugrál, Orbán Viktor” és a „Ba.....tok meg!” rigmusok nem éppen a forradalom pozitív átmeneti követelményeire mutatnak. Ahogy a „dögöljön meg miden fideszes!” kezdetű nóta sem, vagy az „ÁVH”-bekiabálások sem arra utalnak, hogy itt valamiféle országjobbító szándék húzódna a tüncizők virtuális jövőképében. (Respect police!) Az pedig, hogy törjük be a rendőrkocsik vagy a parlament ablakát, esetleg gyújtsuk fel a kukákat és rúgjuk szét a várost, még inkább arra utal, hogy a néhány (mindig létező) anarchista igen jól érzi magát!

Mert létezik jogos forradalom; és van a másik: a rohadék rendbontás.

Nem fogok hosszan filozofálni – ígérem. (Pedig jól esne!) A lényeg az, hogy elméletileg is igazolható, hogy itt nem egy „nemes forradalom”, hanem egy jól behatárolható csőcselék lázadása zajlik. Azzal a pikantériával, hogy a DK, az MSZP és a Jobbik (!) is próbálja magát az élére vezényelni – amihez gratulálni ezúttal nem tudunk.

PestiSracok facebook image

Ha a legismertebb XX. századi definíciós kísérleteket nézzük, akkor is ezt fogjuk találni. A marxista forradalom-elmélete, Max Weber gondolatai, Hanna Arendt definíciós kísérlete és Molnár Tamás különös megközelítése – ez nem forradalom. Ez a csőcselék lázadása. El kell ismernünk azt is, hogy az ismertetett szerzők felsorolása „önkényes” választás eredménye, ami csupán arra elégséges, hogy az előszó gyanánt a papírra vetett gondolatokat igazolja. Ugyanis ezek egymástól különböző (néha ellentétes) megközelítések, amelyek választ adhatnak a különböző korszakok egyes megítélései közt, illetve amelyek alkalmazásával képesek vagyunk az egyes történelemszemléletek közti értelmezési kísérleteket összevetni, és levonni akár a jelenre vonatkozó tanulságokat, morális elemekkel tarkított állításokat.

Karl Marx egyértelműen leírja, hogy a filozófia (a politikai és a gazdasági elmélkedések kiváltképp) feladata nem csupán bizonyos „örök kérdések” egy adott korban való elméleti megválaszolása, hanem a történelembe való gyakorlati beavatkozás. Azaz cselekvési tervek megfogalmazása. Azaz „a szemlélődő materializmus helyett a cselekvő materializmusra van szükség”. (Lásd: Marx: TÉZISEK FEUERBACHRÓL.) Így a forradalom fogalmát is ebből a szándékból bontja ki.

Marx (és Engels) bevallott célja nem egy utópia (vagy anti-utópia) leírása, hanem egy új, mesterségesen megteremtett társadalomfilozófia megalapozása és az ebből fakadó cselekvések véghezvitele. Az új társadalom pedig feltétlenül és kizárólagosan igaz, univerzalista és melorista (azaz mindenhol megteremthető és kizárólagosan „jó”). Az ehhez vezető út pedig maga a forradalom.

Marx a történelmet a „társadalmi osztályok” küzdelmeként fogja fel. (Kissé leegyszerűsítve.) A kort, amelyben pedig ő él, nem más, mint a proletárok a tőkés osztály általi kizsákmányolása jellemzi. Azért van szükség lassú vagy gyors forradalomra (szerinte), hogy a munkásosztály elfoglalja az államhatalmi pozíciót, mert így van csak és kizárólag esélye gazdasági és társadalmi egyenlőségre. Jó nagy baromság, mi? Főkén, ha a vasárnap sivalkodókat nézzük! Nemhogy dolgozni nem dolgoznak sosem, hanem még minden nap van idejük tüncizni.

De ha Hanna Arendt rövid meghatározását nézzük, akkor aszerint „forradalomról csak ott beszélhetünk, ahol a változás új kezdetként értelmezhető, ahol erőszakot egy egészen új állam létrehozásáért alkalmaznak, s ahol az elnyomás alóli felszabadulás legalább célnak tekinti a szabadság elérését”.

Így, a forradalom, mint valós esemény, és annak szereplőinek valós cselekvése is mindig és minden esetben igazolásra (morális jellegű igazolásra) szorul. Ha ez nincs meg, akkor felkelésről vagy államellenes tevékenységről, esetleg államcsínyről beszélünk csupán. NOS, DÖNTSE EL AZ OLVASÓ, HOGY VAJON MILYEN MORÁLIS HÁTTERE VAN A NÉGY NAPJA TARTÓ BALHÉNAK.

Nos, mindez a rövid a filozofálás arra volt csupán jó, hogy ne szóljanak vissza rám, hogy primkó fideszbérenc lennék. Mert nem... sőt! Sőt: leszarom.

Mert a lényeg az, hogy a karácsonyikaktusz, a szánkólopók, a kukarugdosók, rendőrködők nem forradalmárok, hanem frusztrált anarchisták. Pont. Tök mindegy, hogy én kinek a bérence lennék... akár Kalmánolga-fanklub is lehetnék. (Nem vagyok! Ó, hogy is lennék!)

u.i. Ha valaki mégis vitatkozni akarna, akkor felhívom arra a figyelmét, hogy bármelyik forradalomdefiníciót vesszük, ott van mögötte a társadalmi többség... Ami most, inkább egy hangos, nagyon, nagyon, nagyon kisebbség véleménye csupán. Míg a csendes többség nem hisz a szemének... hogy miért nem verik már szarrá ezeket a bűnözőket!

Nagy Ervin filozófus

Ajánljuk még

Vajon minek és hogyan állított ki százegy kutyaútlevelet a határzár idején az állatorvosi praxisát szüneteltető Hadházy Ákos? - Frissítve: reagált Hadházy

Exkluzív 2021 március 23.
2020 januárja óta összesen száznál is több kutyának állított ki útlevelet Hadházy Ákos, a két pártot már elhagyó, jelenleg független országgyűlési képviselő, aki leadott vagyonnyilatkozata szerint hivatalosan szünetelteti állatorvosi praxisát – tudta meg a PestiSrácok.hu. A helyzet több szempontból is kínos: először is, az országgyűlési képviselők jogállásáról szóló törvény szerint parlamenti képviselő kereső tevékenységet nem folytathat, még ha valamilyen szellemi tevékenységet végez is, azért pénzt nem fogadhat el. A kisállat útlevél kiállítása azonban nagyon is pénzbe kerül, az okmányt kiállító állatorvos is kötelezően fizet ezért a kamarának. Ha saját cégen keresztül jutna a tevékenysége ellentételezéséért pénzhez egy honatya, azt is be kell jelentenie az Országgyűlés elnökének. Csakhogy Hadházy Ákos – úgy tudjuk – nem ezt jelentette be, hanem az ellenkezőjét, hogy szüneteltetni a praxisát. Mellesleg ezt saját kézírással is leírta és ellenjegyezte, a vagyonnyilatkozatában. Ha mindez nem lenne elég, még egy kérdés felvetődik: mégis kinek, kiknek és miért állít ki valaki több mint száz kutyaútlevelet a koronavírus-járvány kellős közepén, amikor szinte az egész világ zár alatt van és az emberek sem utaznak. Cikkünk megjelenése után válaszolt kérdéseinkre Hadházy Ákos, aki a tőle szokásos diktatúrázás, orbánozás, fideszezés mellett elárulta: annyira szeret állatokat gyógyítani, hogy ingyen is megteszi, sőt, a jelek szerint az útlevelek kiállításakor szívesen megfizeti a kötelező illetéket is. A képviselő válaszát kérésére változtatás nélkül közöljük.

Vasárnapi autóbusz-szerencsétlenség: voltak már problémák a szervezőkhöz köthető utak körül

Exkluzív 2021 augusztus 17.
Nem először került a sajtóhírekbe és a figyelem középpontjába az az utazásszervező cég, amelynek bérelt autóbusza vasárnap hajnalban 8 ember halálát okozó balesetet szenvedett az M7-es autópályán – tudta meg a PestiSrácok.hu. 2019-ben több sajtóorgánum is beszámolt róla, hogy magyar egyetemisták franciaországi síútja vált tortúrává, miután a magyar utazásszervezők hibás műszaki állapotú, román buszokkal vágtak neki a több ezer kilométeres útnak, végül az utasok egy része saját költségére, önállóan utazott haza. Majd még kártérítést sem kaptak. A "Suli Sí" szervezőcsapat és a hétvégi szerencsétlenségben érintett Rolitúra gyakorlatilag azonos céges hátteret mutat. Az Index és az Origo korábbi cikkei szerint az utakat szervező vállalkozók korábbi utazási irodáit többször megbüntették; volt olyan iroda, amely éveken át engedélyek nélkül hirdetett utakat.

A Mezey-válogatott egyik legnagyobb rejtélye a Nyilasi-ügy lett – Ma sem egyértelmű, hogy miért maradt itthon a csapatkapitány

Exkluzív 2021 június 2.
A Mezey-válogatott történetében három különlegesség, ha úgy tetszik, nagy rejtély, „titok” van. Az egyik az, hogy miként tudott szinte a semmiből kinőni egy világverő gárda? A másik, hogy miért ért véget ez a csodálatos menetelés úgy, ahogyan véget ért? A harmadik pedig az, hogy a csapat szellemi vezére és csapatkapitánya, Nyilasi Tibor vajon miért nem utazott ki a mexikói világbajnokságra? Visszaemlékező sorozatunk mai részében a Nyilasi-ügy hátterét igyekszünk feltárni.