Vannak városok, ahol nemcsak mondják, hanem tényleg arra törekednek, hogy az emberek az autó helyett a tömegközlekedést válasszák, a többi között a környezetvédelem és az elszabadult energiaárak miatt. Teszik mindezt úgy, hogy közben nem büntetik azokat, akik a kedvezmények ellenére mégis a saját négykereküjükkel jönnének mennének. Sajnos Budapest nem tartozik ezek közé a városok közé, mi csak annak örülhetünk, hogy az elszabadult infláció ellenére nem emeli a baloldali városvezetés a jegyek és bérletek árát. Németországban viszont már van kedvezményes klímabérlet, ami az emberek pénztárcájának és a környezetnek is jót tesz, Rómában pedig évek óta lehet PET-palackkal fizetni a vonaljegyekért.
Számos alkalommal meghallgattuk már, hogy a főpolgármesternek és a haladó baloldalnak mennyire fontos a környezetvédelem, a megújuló energia, a zöld Budapest. Ennek ellenére azt tapasztaljuk, hogy a főpolgármester a városban egyszerre megindított felújításokkal, busz- és biciklisávok kialakításával, az utcák autós forgalom előli lezárásaival olyan káoszt generál Budapest egész területén, amitől a gyalogosok lassan megfulladnak, az autósok idegösszeroppanást kapnak, a lakók pedig már legfeljebb csak éjjel tudnak az olyan „luxus” igényeiknek eleget tenni, mint a szellőztetés. Arról nem is beszélve, hogy ennyi, dugóban álló jármű nem éppen járul hozzá a környezet védelméhez, sőt.
Ösztönzés helyett ellehetetlenítés
S bár a parlamentben az ellenzéki képviselők sorra akadnak ki azon, hogy Magyarországon is megdrágultak a termékek, ahogyan szerte Európában, most Karácsony Gergely kvázi azt várja, hogy elismerésünket fejezzük ki neki azért, mert nem emeli az elszabadult infláció közepette a jegy- és bérletárakat.
Ellenben a parkolást megdrágította, amivel – azt gondolja – egy újabb lépést tett annak érdekében, hogy további rétegek tegyék le az autót. Csakhogy közlekedési alternatívaként a választék szegényes. Lehet biciklizni meg rollerezni, de valljuk be, ha valaki Kelenföldről menne el Újpestre, akkor nagyon jó kondira van ennek a távnak a megtételéhez szüksége (és akkor a negyven fokos forróságról még nem is beszültünk). A baleseti kockázat magas, és az időjárás is befolyásoló tényező, az idősebb korosztály pedig ritkán teker és rollerezik. A budapesti tömegközlekedés pedig olyan, amilyen. A hármasmetró felújítása például igencsak megnehezíti a közlekedést, egy nagyobb esőzésnél pedig (amikor nem megfelelő homokot rendelnek a villamosok fékezéséhez az illetékesek) a biztosnak hitt járművek is leállhatnak. A kiváltságosok persze maradnak az autónál, ilyen például Karácsony jobbkeze, Tüttő Kata, aki hatalmas autójával szeli át a várost.
A környezet védelme csak szavakban valósul meg
A környezet védelmén túl pedig most beköszöntött az energiaválság is, ami Németországot például arra ösztönözte, hogy bevezessék a kedvezményes klímabérletet. Ezt a megoldást egyébként Magyarországon is vizsgálják, ennek előrelendítése érdekében a főpolgármester és a baloldali kerületvezetők is tehetnének, de egyelőre hallgatnak. A környezetet ők viszont úgy tűnik, csak addig védik, amíg kampány van, akkor ugyanis elhangzott, hogy Karácsony minden budapesti újszülött után ültet egy fát a fővárosban, de ez nem így történt. A főpolgármester inkább csak azzal riogat, hogy bevezeti a dugódíjat és kitiltja a dízel autókat a városból. Addig viszont, amíg ezt nem teszi meg, kínozza őket a káosszal, ami ráadásul nagyon környezetszennyező is, hiszen órákig pöfékelnek a kipufogók egyhelyben. Karácsony mintha úgy lenne ezzel, mint Gyurcsány a tüntetőkkel: majd megunják és hazamennek. Az autósok meg majd kiszállnak és megpróbálnak mással közlekedni. Logikus. Mindeközben viszont Tordai Bence, a PM politikusa megfogadja a brüsszeli tanácsokat és a zokniját szellőzteti az Országgyűlés Gazdasági Bizottságában.
Gyűjtsd szelektíven a hulladékot és utazz cserébe
Rómában viszont tényleg tenni akarnak a környezetért. Már három éve ugyanis bevezették, hogy PET-palackkal is lehet fizetni a vonaljegyért. Több helyre kiállítottak ugyanis gyűjtőautomatákat, ahova bármilyen méretű műanyag üveget be lehet dobni, ami aztán összenyomja őket és cserébe fizet a használónak, amiből ő jegyet tud vásárolni. Ezzel egyrészt az a céljuk, hogy arra ösztönözzék az embereket, hogy szelektíven gyűjtsék a hulladékot és azzal jutalmazzák, hogy utazhatnak a város járművein a „jó tettükért”.
Karácsony Gergelynek tehát ahelyett, hogy másokra mutogat és büntet, ösztönöznie kellene a fővárosban közlekedőket, hogy válasszák a tömegközlekedést, akár olyan akciókkal, mint a római példa, de felszólalhatna a klímabérlet ügyében is. Bár feltehetően ezt azért nem teszi, mert akkor bevételtől esne el a főváros, a pénz viszont úgy tűnik, fontosabb mindennél.
Fotó: atac.roma.it
Facebook
Twitter
YouTube
RSS