Döbbenetes statisztikai adatokat tett közzé a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság arról, hogy 2022-ben mennyi esetben kellett vizsgálatot indítaniuk gyermekekkel szembeni visszaélést rögzítő tartalmak miatt. A részletes beszámolóból kiderül az is, hogy a legtöbb jelzés – mintegy 1507(!) – gyermekpornográfia kategóriában történt, a hatóság azonban arra is felhívja a figyelmet, hogy az elmúlt években egyre több olyan esettel is találkoznak, melyek a fiatalok online szexuális kizsákmányolásához kapcsolódik – jellemzően a 13 év alatti (7-10 éves) gyerekek önmagukról készített intim felvételek miatt válnak áldozattá. De súlyos problémát okoz az online zaklatás, csakúgy, mint a profilfeltörés, profillopás, valamint a lejárató, sértő bejegyzések, üzenetek, kommentek. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) által fenntartott tájékoztató és segítségnyújtó szolgálat történetében először adott ki részletes, éves beszámolót a 2022-es eredményeiről. Idén három olyan platform is bekerült az IH látókörébe, amellyel kapcsolatban a korábbi években nem érkeztek bejelentések. Nézzük, miről is van szó.
Az Internet Hotline (IH) 2022-ben 2758 bejelentést kezelt, amelynek több mint 50 százaléka – a korábbi évekhez hasonlóan – gyermekkel szembeni szexuális visszaélést rögzítő tartalmakkal kapcsolatban érkezett. A korábbi évekhez hasonlóan a gyermekpornográfia kategóriában érkezett a legtöbb jelzés 2022-ben is, az összes bejelentés 55 százaléka, mintegy 1507 jelzés. 2016 óta folyamatos növekedést mutat az e kategóriában érkező bejelentések aránya, és 2019 óta ebben a kategóriában érkezik a legtöbb bejelentés. A pandémia időszaka felerősítette a növekvő tendenciát, azonban nem állítható, hogy önmagában a koronavírus miatt az online térben töltött idő okozta a bejelentések kiugró arányát. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint a 2022-es év, amikor ugyan visszaesett az arány, de még mindig magasabb értéket mutat, mint a pandémiát megelőző évben, illetve a pandémia első évében. Az Internet Hotline – a külföldi hotline-okhoz hasonlóan – azt tapasztalta, hogy a gyermekek online szexuális kizsákmányolásával érkező jelzések között egyre több a kiskorúak által saját magukról készített intim felvétel. Az Internet Hotline egyik elemző munkatársa az ilyen jellegű visszaélésekről elmondta:
A felvételek alapján az áldozatok jórészt 13 év alattiak, de sok közöttük 7 és 10 éves kor közötti lány és fiú is. A felvételeken jól kivehető, hogy a gyermek a webkamerás beszélgetés ideje alatt a saját gyerekszobájában tartózkodik, hiszen láthatóak a személyes tárgyai, így az iskolatáskája vagy akár a plüssállatai is.
Jellemző még, hogy a kamasz korosztályban ezeket a képeket és videókat a fiatal saját magáról készíti abból a célból, hogy az aktuális partnerével megossza (szexting), de az is előfordul, hogy egy idegen, rendszerint egy felnőtt csalja ki a gyermektől online behálózás (grooming) során. A problémára reflektálva 2022-ben minikampányt indított az NMHH, amelyben arra bátorították a gyermekeket, hogy merjenek nemet mondani – akár az érzelmi nyomás hatására is –, ha valaki intim képet kér tőlük.
2022-ben három olyan platform került az IH látókörébe, amellyel kapcsolatban a korábbi években nem érkeztek bejelentések: Reddit, TikTok, Discord. Előfordult, hogy a bejelentők a platformokhoz kapcsolódóan a profilfeltörés és profillopás jelenségét sérelmezték, de a bejelentések 13 százalékát kitevő online zaklatás kategóriában érkeztek kéretlen, zaklató üzeneteket, a közösségi oldalakon közzétett lejárató kommentek, sértő, fenyegető üzeneteket sérelmező jelzések is.
Az IH-hoz 2022-ben a hozzájárulás nélkül közzétett tartalom kategóriában érkezett a bejelentések 10 százaléka. Voltak olyan jelzések, amelyek kiemelten a Facebookon, illetve más közösségimédia-platformon, például az Instagramon és a TikTokon megjelent engedély nélkül közzétett tartalmakhoz kapcsolódtak. Az IH egyre súlyosabb problémaként érzékeli – jellemzően felnőtt nők körében – az intim képekkel való visszaélést, amely súlyos lelki károkat okozhat, korosztálytól függetlenül.
– olvasható az Internet Hotline részletes, 2022-es beszámolójában, ami itt érhető el.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által 2011 óta fenntartott tájékoztató és segítségnyújtó szolgálat, az Internet Hotline részletes, éves beszámolót adott ki a 2022-es eredményeiről. A beszámolónak kettős célja van. Egyrészt részletes betekintést nyújt a szolgálat 2022-es tevékenységébe, a bejelentések számának alakulásába, a tendenciákba és az elemzők tapasztalataiba, következtetéseibe. Másrészt tájékoztatást ad az Internet Hotline-ról, bemutatja a működését, a bejelentési kategóriáit és azt, hogy milyen ügyekben lehet a szolgálat segítségét kérni.
Forrás: NMHH, A fotó illusztráció!
Facebook
Twitter
YouTube
RSS